Welke fietsendrager (vrij specifiek)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Thunder Bart schreef: di 7 maart 2023, 20:21
I_do schreef: di 7 maart 2023, 20:14

Dat is dan de verbeterde versie van de hapro atlas 2 die ik nu heb, alhoewel ik het daarbij ook redelijk irritant vind om de eerste fiets erop te zetten. Heb wel wat krassen op de klep. Maar bij die van jou dus iig wel de gewenste ruimte tussen de goten...
Ik heb nog geen last ondervonden dat ik met mn pedalen oid tegen de achterklep aankom, dus misschien dat hij ook hier iets meer ruimte heeft dan de oude of mijn combinatie van trekhaak/auto is iets gunstiger. Ik kan eventueel wel voor je opmeten hoever de voorste goot vanaf de kogel staat.
Sowieso is de beugel in het midden een stuk subtieler, dat scheelt denk ik ook al.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

ik heb gekozen voor de spinder explorer laatst
en absoluut geen spijt van
staat er een op marktplaats nu in het noorden, en die heeft ook die bandjes ipv klemmen aan het frame
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

I_do schreef: wo 8 maart 2023, 09:33 Sowieso is de beugel in het midden een stuk subtieler, dat scheelt denk ik ook al.
Maar die subtiele beugel beperkt toch de diversiteit van plaatsen waar je de fiets kunt afsteunen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Net bijna een fiets verloren op de snelweg met de twinny load. Mijn stoic cranks doen het goed maar Grand Canyon van vriendin schuift onder de klem uit, is iets dunner.

Toch maar die xfold besteld van hapro, 338 is best schappelijk denk ik voor vouwbaar en kantelbaar. Hopelijk is slot aan de kogel even goed als mijn methode met hangsloten voor de twinny load, dat is enige wat ik niet kon checken. De enorme breedte voor moderne mtb wielbasis zal ook beter zijn.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Elvander schreef: zo 19 februari 2023, 13:01 Een drager waar drie fietsen op kunnen en er dan twee opzetten (en dan dus wel de middelste goot leeg laten natuurlijk :bier: )
Dan moet je dus geen Uebler kopen want daar kan dat niet. Fiets 3 moet aan fiets 2 vast. Had ik dit geweten had ik 'm nooit gekocht. Bij Thule kan dit overigens wel.

Opgelost door een arm van het merk Fiamma te kopen (geschikt voor een 4e fiets) en die wat in te korten.

Afbeelding
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

surging schreef: za 11 maart 2023, 15:40 Net bijna een fiets verloren op de snelweg met de twinny load. Mijn stoic cranks doen het goed maar Grand Canyon van vriendin schuift onder de klem uit, is iets dunner.

Toch maar die xfold besteld van hapro, 338 is best schappelijk denk ik voor vouwbaar en kantelbaar. Hopelijk is slot aan de kogel even goed als mijn methode met hangsloten voor de twinny load, dat is enige wat ik niet kon checken. De enorme breedte voor moderne mtb wielbasis zal ook beter zijn.
Damn dat is niet heel lekker nee. Laat je nog weten of de xfold bevalt?
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

I_do schreef: zo 2 april 2023, 10:14
Damn dat is niet heel lekker nee. Laat je nog weten of de xfold bevalt?
Was vergeten een foto te maken, maar al paar ritjes gedaan incl. 300km met stoic en grand canyon erop.
Hij is super, opvouwen gaat makkelijk. Fietsen staan perfect. Fiets tussen auto en middensteun plaatsen is geen probleem voor mij (kan me inbeelden dat het met een 25kg ebike wel moeilijker wordt).
Nadeel vind ik dat je nog het nummerbord erop/af moet klikken, dat voelt niet 100% solide en zou wel eens kunnen breken denk ik de komende 10 jaar. Ook de kabel komt tussen het mechanisme met kantelen van de drager, maar dat is op te lossen met paar extra slim geplaatste tiewraps denk ik.

Enorme afstand tussen de goten is een dikke plus vind ik, met tailfin tru axle in een boost achterkant steekt het toch weer verder uit wat vroeger issues gaf en nu niet meer.

Slot werkt prima en fietsen aan de drager bevestigen is veel makkelijker dan met twinny load. Alleen het lijkt wel heel makkelijk om de drager van de auto te jatten door het pinnetje die de bevestiging blokkeert weg te slijpen. Mijn 2 titalium hangsloten met het oude systeem gaven iets meer zekerheid denk ik, al zijn die vast ook te slijpen.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

surging schreef: zo 2 april 2023, 12:31
I_do schreef: zo 2 april 2023, 10:14
Damn dat is niet heel lekker nee. Laat je nog weten of de xfold bevalt?
Was vergeten een foto te maken, maar al paar ritjes gedaan incl. 300km met stoic en grand canyon erop.
Hij is super, opvouwen gaat makkelijk. Fietsen staan perfect. Fiets tussen auto en middensteun plaatsen is geen probleem voor mij (kan me inbeelden dat het met een 25kg ebike wel moeilijker wordt).
Nadeel vind ik dat je nog het nummerbord erop/af moet klikken, dat voelt niet 100% solide en zou wel eens kunnen breken denk ik de komende 10 jaar. Ook de kabel komt tussen het mechanisme met kantelen van de drager, maar dat is op te lossen met paar extra slim geplaatste tiewraps denk ik.

Enorme afstand tussen de goten is een dikke plus vind ik, met tailfin tru axle in een boost achterkant steekt het toch weer verder uit wat vroeger issues gaf en nu niet meer.

Slot werkt prima en fietsen aan de drager bevestigen is veel makkelijker dan met twinny load. Alleen het lijkt wel heel makkelijk om de drager van de auto te jatten door het pinnetje die de bevestiging blokkeert weg te slijpen. Mijn 2 titalium hangsloten met het oude systeem gaven iets meer zekerheid denk ik, al zijn die vast ook te slijpen.
Thanks voor de update, maar kijken of ze die ergens hebben liggen dan, klinkt wel als aantrekkelijk pakket alles bij elkaar.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Pinonoir schreef: za 4 maart 2023, 15:15
Zo jammer dat Yakima de dragers met een bevestiging door beugels om de wielen niet in Europa aanbiedt.
Die stangen werken nagenoeg altijd ruk met fullspensions.
Dit. Thule maakt er ook een voor de Amerikaanse markt. Ik vermoed dat er in Europa gewoon te weinig vraag naar is. Hier gaan doorgaans gewoon smalle stads- en racefietsen op de trekhaak. Daarnaast zijn de strengere eisen mbt verlichting ook nog eens een reden om niet te investeren in Europa.

Ik heb ruim een jaar nu een auto zonder trekhaak dus gaan de fietsen al een tijdje op het dak. Het is echt een stuk meer gehannes met dak dragers monteren, fietsen dragers er op en dan ook nog eens goed rekening houden met je hoogte als je rond rijdt. Om niet te spreken over luchtweerstand… ik vind de Thule upride die op de voorwiel klemt wel verre weg de beste drager op de markt, als je het ongemak van monteren buiten beschouwing laat.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Om maar geen nieuw topic aan te maken maar even aanhaken op deze discussie. Kan nu via mn werk voor een (hele) mooie prijs een Hapro fietsendrager aanschaffen en wil dus een Xfold gaan kopen.

Heeft er iemand ervaring met de Extension kit om een extra fiets op een kleinere drager te zetten? Werkt dat met een mountainbike?

Ik zal zeer waarschijnlijk 99% van de tijd alleen mijn eigen ros op de drager hebben (geen vriendin en momenteel rijd ik altijd alleen) maar het leek me handig om de mogelijkheid te hebben om 2 fietsen mee te nemen. De vraag is dan dus, een Xfold II (en altijd zwaarder en groter maar altijd ruimte voor een extra fiets of bijvoorbeeld de vlakfiets en de MTB mee kunnen nemen) of een Xfold I en een Extension kit (kost zo'n 40 euro meer in verhouding)?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou een drager voor 3 fietsen kiezen.
(En dat heb ik dus ook gedaan)
Je kan op een drager voor 3 ook minder fietsen kwijt, maar op een drager voor 2 passen geen 3 fietsen.
Zo'n extender lost dat laatste dan wel op, maar moet de rest vd tijd ook apart opgeborgen worden.
En moet gemonteerd worden als je het nodig hebt.
Extra tijd, extra werk, extra opbergruimte.
En dan blijft inderdaad de vraag; past er alleen een racefiets op, of ook een dikke enduro?

Ik had een Spinder voor 2 fietsen, die heb ik ingeruild voor eenzelfde voor 3 fietsen.
Was er toen een extender geweest, dan had ik die misschien overwogen, maar dat was dus niet zo. En dat vind ik prima, gelet op het bovenstaande.
Meestal gaan er maar 2 fietsen op, de middelste plek laat ik dan vrij.
Dan past het zeer ruim, veel ruimer dan op de drager voor 2.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 22 mei 2023, 12:49 Ik zou een drager voor 3 fietsen kiezen.
(En dat heb ik dus ook gedaan)
Je kan op een drager voor 3 ook minder fietsen kwijt, maar op een drager voor 2 passen geen 3 fietsen.
Zo'n extender lost dat laatste dan wel op, maar moet de rest vd tijd ook apart opgeborgen worden.
En moet gemonteerd worden als je het nodig hebt.
Extra tijd, extra werk, extra opbergruimte.
En dan blijft inderdaad de vraag; past er alleen een racefiets op, of ook een dikke enduro?

Ik had een Spinder voor 2 fietsen, die heb ik ingeruild voor eenzelfde voor 3 fietsen.
Was er toen een extender geweest, dan had ik die misschien overwogen, maar dat was dus niet zo. En dat vind ik prima, gelet op het bovenstaande.
Meestal gaan er maar 2 fietsen op, de middelste plek laat ik dan vrij.
Dan past het zeer ruim, veel ruimer dan op de drager voor 2.
Gezien opslag ruimte ed wilde ik eigenlijk voor de opvouwbare Xfold gaan, die ook een grotere afstand tussen de wielgoten lijkt te hebben en dus meer geschikt om er een Canyon GC op te zetten (past niet eens op een Hapro Atlas Active en maar net op de Premium) en de Xfold is er alleen in 1 of 2 fiets uitvoeringen (of 3 met de 2-fiets en extender). Ik zie voor mijzelf ook voorlopig niet snel de behoefte om ooit 3 fietsen mee te nemen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Zoals op Mountainbike.nl al is gemeld heeft Thule een nieuwe fietsendrager https://www.mountainbike.nl/nieuws/2023 ... rten-bikes, een schaamteloze kopie van de Spinder Xplorer Plus waarbij echt bijna alles is gekopieerd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

De prijs is in ieder geval een keertje teveel gekopieerd bij Thule :o die kost gewoon het dubbele van die Spinder.

Ik ben overigens nog steeds helemaal happy met mijn Thule, maar ik heb daar zelf een custom rek op gemaakt voor op de zadelpen te kunnen klemmen i.p.v. het frame.

Lekker op marktplaats kopen, steeds meer dragers worden verkocht omdat steeds meer mensen een elektrische fiets hebben en daar zijn 'oudere' dragers niet op berekend.
Die mensen kopen allemaal een nieuwe waardoor dragers van nog geen 2 jaar oud voor rond de 200 euro te koop worden aangeboden.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
W043W
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 2 maart 2015, 11:41

cheeta schreef: vr 3 maart 2023, 21:32 Er zijn er die je wat kunt modificeren... Met m'n hardtail (1270) red ik het nog net, maar m'n fully (1320) kan ik het vergeten.

Kameraad draait met z'n Pole (ook >1300) het voorwiel om dan gaat het; ik heb een oplossing gefabriceerd waarbij het voorwiel eruit gaat, dan blijft het ook enigszins binnen de contour van de auto en daarmee ook binnen de 2m breed, staat het een stuk stabieler dan een voorwiel dat vol in de luchtstroom langs de auto staat, ...
Oude thread maar wil je even bedanken. Ik heb een hapro blue atlas 2 en kreeg een nieuwe bike binnen (Norco sight maatje XL). Denk nondeknetter man! Die past er niet op! Was al aan gootjes maken het denken maar ik draai nu gewoon het stuur om. Die 9cm langere wielbasis tov huidige fiets past nu net. Thanks!
Plaats reactie