Green divide met Hemelvaart - MTB of Endurace

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik zou zeker even gaan testrijden als je vergelijkbare paden toch in de buurt hebt liggen. Zoals gezegd: met 35mm kun je de GD gewoon rijden, maar of je het leuk vind is weer wat anders. En dat geldt ook voor je vrouw. Niets is vervelender dan er op de rit zelf achter komen dat het bikkelen wordt i.p.v. genieten (tenzij dat de opzet is natuurlijk :wink: ).

Voor wat betreft de banden zou je voor je vrouw kunnen kijken naar de Continental Terra Speed. Die zijn er in 650b zo te zien in zowel 35mm als in 40mm. Iig op voorraad bij Bike24.
rensMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 2 april 2015, 20:25

Heb de Green divide in 2021 gereden op een kona rove st met 35mm banden. Was in Augustus dus sommige stukken waren wat mul maar het grootste deel van de route was goed te doen. Het is een erg mooie route zelfs nog een gespot op de veluwe.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Een wat :winkie:

Maar bij mij staat deze ook op de planning op de gravelbike met idd de genoemde Pathfinders. Heb nog een dt Swiss wielset liggen thuis waar ik niets mee doe. Die zaten origineel in mijn Specialized Diverge.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Hi hanjo,

Mocht je er vanaf willen. Wellicht kunnen we even contact via PM hebben? Ik stuur je een berichtje.
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Hi,

Wielen van Hanjo waren geen optie. Heb er wat google wijsheid tegen aan gegooid, voor mijn situatie

XDR body
Tubeless
12x100/12x142
Centerlock

Kom ik op de volgende opties uit:

Fulcrum rapid red 5 (als ik mantel moet geloven niet ideaal icm 38mm banden?)
Mavic Allroad S (lijkt qua banden het breedst inzetbaar)
Dt swiss GR 1600 (wat lastiger vindbaar in XDR)

Iemand iets vergelijkbaars liggen of advies over bovenstaande opties? :). Er komen pro padfinders 38mm op.
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jouw Endurace CF 7 e-tap heeft volgens de website:

Wiel
DT Swiss Endurance LN
Rotorbevestiging: Center Lock
Velghoogte: 22 mm

Wiel
DT Swiss Endurance LN XDR
Rotorbevestiging: Center Lock
Velghoogte: 22 mm

Band
Schwalbe One, 30mm
Steekas

Canyon GP0197-01 Thru Axle 100X12
Afmetingen van de as: 12 x 100 mm
Axle dimension: 12x100 mm
Steekas

Canyon GP0235-01 Thru Axle 142x12
Afmetingen van de as: 142 x 12 mm
Axle dimension: 12x142 mm

Ik rustte mijn alu Endurace uit met lichte alu gravel-race wielen van Hunt: zeer fraai geprijsde mooie lichte betaalbare wielsets uit de UK, geleverd inclusief belasting, invoer, etc, vanaf 390,-, net als Canyon, internet :wink: : https://eu.huntbikewheels.com/collectio ... rial=Alloy.
Geheel samen te stellen naar wens, check de stite maar eens. Ze hebben zelfs 650 opties.
Er zijn natuurlijk goedkopere opties, die zullen zwaarder zijn, ik weet niet wat je budget is natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Ik heb de Green Divide gereden in 3 dagen, lekker rustig aan. Kamperen met een tentje. Begin juli, alles lag er prachtig bij.
Veel jonge zwijntjes met bijbehorende beschermende ouders erbij gezien. Ook een Edelhert en een Vliegend Hert. Prachtig weekendje weg dus.
Was op de gravelbike met 650bx50 en dat was ruim voldoende. Partner die meewas op 700cx40 Nano's. Ook haar heb ik niet horen klagen.
35mm met noppen zou kunnen, net wat breder is wel lekkerder.

De mtb is voor de route misschien nét wat overkill, maar dan heb je het wel relaxt en kan je rustig genieten en om je heen kijken.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Hi all,

De zoektocht is nog steeds gaande.

Afbeelding

Tips/aanvullingen op dit lijstje? De hunt wielen lijken het meest interessant. Budget alternatief zou de fulcrum rapid red 5 zijn. Bij hunt twijfel ik heel erg. De meest interessante liggen eigenlijk boven hetgeen ik er aan uit wil geven (hunt gravel race). De pre order van de hunt 4 season gravel wheelset lijkt dan interessant, maar ja, voor 90 piek meer bespaar je 200 gram. De 4 season x wide is prijs technisch heel interessant, maar lijkt dan weer heer erg breed voor mijn Endurace frame, geen idee of en hoe dat uitmaakt. Banden worden pathfinder pro 38, wordt dat breder als de velg breder is? Of maakt dat eigenlijk allemaal niet uit? Keuzes...

Vereist:
Tubeless, 12x100/12x142, Centerlock, XDR body
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Een setje Ere Tenaci past ook wel in dat lijstje. De GR20 lijkt momenteel niet beschikbaar met XDR body, maar de wat duurdere (nog steeds betaalbare) GX23 wel.
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Is de externe velgbreedte (33mm) niet extreem breed voor mijn endurace frame?
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Stuur Lars TB een PB, die kan binnen jouw budget wel een mooie set maken die perfect voldoet aan je specs.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Het is vooral een kwestie van hoe de band valt op een brede velg en wat de ruimte is in je frame. Bij sommige frames is de breedte de beperkende factor, bij andere de hoogte. In dat laatste geval zou een brede velg beter uit kunnen pakken. Helaas is daar op basis van enkel de theoretische getallen weinig zinnigs over te zeggen. Alleen als iemand net die band en velgcombinatie heeft kun je er wat zinnigs over zeggen. Helaas.
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Leuke speurtocht. Ik sprak mn fietsenmaker. Die heeft nog een setje Syncros Rp 2.0 liggen. Was afkomstig van een scott fiets die meteen voor een carbon upgrade ging. Voor mij een onbekend merk. Setje van dit jaar, buiten maat van 28, hij stelt voor het te passen. Setje moet ongeveer 350 kosten. Hoe verhoudt zich dat tot een Hunt 4 season gravel set van 469?
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hahaha lekkere fm ... Voor nog geen €200 nieuw op MP te krijgen. Die denkt even lekker cashen. :x

Ik zou gewoon op MP een setje scoren. Zie er best een paar staan. Vaak zgan of nog helemaal nieuw. Als dit setje je meest gebruikte set gaat worden zou ik kiezen voor een handgespaakt setje.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je niet breder dan 35mm kwijt kunt lijken mij erg brede velgen zinloos. Bij dezelfde velgkwaliteit zwaarder dan een maatje smaller en je haalt de voordelen (lagere druk rijden want bredere banden) er niet uit.
Ik zou ook niet de limiet qua bandenbreedte opzoeken, je moet ook wat vrije ruimte voor modder of een takje hebben.

Buitenmaat velg zegt overigens niks, je moet naar de binnenmaat kijken.
En waarom vasthouden aan centerlock naven? Je gaat toch geen schijven wisselen? Dus je hebt sowieso een tweede setje remschijven nodig, dan kan dat ook zesbouts zijn. Je kunt schijven op verschillende wielsets exact hetzelfde uitrichten met flinterdunne shims, die zijn er voor zesbouts (Syntace) of centerlock naven (hanjovdberg :D ). Dan hoef je de remklauwen niet telkens opnieuw te centreren na een wielwissel.

Overigens, gravelbanden als een Schwalbe G-One allround rollen zo licht als je ze hard oppompt dat je er ook prima wegritten mee kunt rijden. Ik rijd vooral verhard met mijn gravelbike maar die G-Ones zitten er permanent op. Op vier bar, als je het terrein in gaat mag dat uiteraard wel wat zachter :wink:
Als je niet om de allerlaatste km topsnelheid fietst zou je zoiets ook kunnen overwegen, scheelt je een wielset kopen...

Voor wat betreft de 650b gravelbanden: veruit de meeste gravelbikes met die wielmaat worden met brede banden geleverd (45mm of meer). Daarmee worden de terreinkwaliteiten verbeterd, ten koste van (een piepklein beetje) snelheid op asfalt. Maar het betekent wel dat veel (de meeste?) 650b gravelbanden te breed zijn voor de fiets van je vrouw...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie