Big Bro Brother, 29er adventure bike

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En anders zijn er altijd nog de manuals van de fabrikanten, die kunnen best nuttig zijn.
Dat kapje met "Cane Creek" erop sluit niet zo strak aan, zit alles daaronder precies goed? (check manual ;-)).

Voor wat betreft het afzagen, om de balhoofdspeling te kunnen afstellen moet de bovenkant van de stuurpen (of de spacers als je die boven de pen hebt zitten) een paar mm boven de vorkbuis uitkomen. De topcap heeft vaak nog een randje van een halve mm die in de stuurpen valt en dat mag de vorkbuis niet raken want dan kun je de boel niet meer strakker draaien indien nodig.

Als je een pijpensnijder hebt, daar kun je de vorkbuis mooi recht mee inkorten. En anders een stukje tape plakken om langsaf te zagen als referentie.
Voor je definitief gaat zagen kun je de vorkbuis wat langer houden en enkele spacers boven de stuurpen laten zitten. Als je dan tijdens het fietsen merkt dat je nog wat hoger zou willen heb je daar nog de mogelijkheid toe. En als je zeker bent dat je lekker zit zaag je de rest eraf.

Om de stermoer mooi recht erin te slaan zijn er tooltjes, totdat ik die een had draaide ik altijd een bout in de stermoer om hem in de vorkbuis te meppen. Om te voorkomen dat die bout krom gaat kun je er wat moeren op draaien tot tegen de stermoer aan (niet te vast). Er is wel altijd een risicootje dat de stermoer scheef gaat, dat is met die tooltjes verleden tijd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding

Dat moet idd beter aansluiten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

99% zeker dat de blauw geanodiseerde ring (compression ring) met inkeping niet goed tussen lager en stuurbuis geklemd zit.

Afbeelding
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Echt leuk om te volgen :-q

En wat sneeuw betreft ... JALOERS 8)

Welk deel van Zweden is dit?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Oj, heb wat reacties gemist. Mijn excuses dat ik zo laat reageer! :bier:
kermit schreef: do 30 maart 2023, 09:57 Dat kapje met "Cane Creek" erop sluit niet zo strak aan, zit alles daaronder precies goed? (check manual ;-)).

Om de stermoer mooi recht erin te slaan zijn er tooltjes, totdat ik die een had draaide ik altijd een bout in de stermoer om hem in de vorkbuis te meppen. Om te voorkomen dat die bout krom gaat kun je er wat moeren op draaien tot tegen de stermoer aan (niet te vast). Er is wel altijd een risicootje dat de stermoer scheef gaat, dat is met die tooltjes verleden tijd.
Ik had alles nog niet helemaal vastgedraaid, de foto was meer om ff te kijken hoe het eruit zou zien. Maar alles zit op zijn plek en heb ook met een pijpensnijder de vork op juiste lengte gesneden. Zelfde lengte als bij de Pugsley en dat zit perfect.

Heb ook zo'n stermoer-tooltje. Voor de racefiets die al een paar keer een nieuwe voorvork nodig had. Carbon kan slecht tegen zweedse en noorse gravel, daar vallen snel gaatjes in. Wel zo fijn zo'n tooltje, gaat altijd goed en erg makkelijk.

Dank allen voor de waarschuwingen en tips! :kiss:
hanjovdberg schreef: vr 7 april 2023, 08:40 Echt leuk om te volgen :-q

En wat sneeuw betreft ... JALOERS 8)

Welk deel van Zweden is dit?

Ik woon ongeveer in het midden van het land nu, woonde eerst hogerop maar ben iets naar beneden verhuisd. Wel zo fijn: een paar maanden van 't jaar sneeuw inplaats van een paar maanden van 't jaar géén sneeuw. :winkie:

Zal zo nog wat plaatjes sturen, werd wel tijd ja :D
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Wat beloofde plaatjes van m'n nieuwe liefde.

Was erg leuk om zelf fietsonderdelen bijelkaar te zoeken en er daarna een fiets van te maken, mooie ervaring. Maar 't leukst is toch het fietsen zelf, met bepakking want ik ben eigenlijk altijd onderweg.

Afbeelding
Van onderdelen ...

Afbeelding
.. tot een Big Bro (en een paar weken overlevingszooi erbij)
Rijdt heel fijn! Snel, licht en stuurt als een raket.

Heb de zadeltas, stuurharnas en twee feedbags van de Pugsley geleend. Alles is Revelate en heb daar alleen maar goede ervaring mee dus wilde geen andere kopen.
Verder zitten er twee Blackburn Outpost plus 2 bidonhouders op de voorvork. Een daarvan wordt later ook een Blackburn, dan kan er meer water (grotere fles) mee. Onderbuis heeft de brandstoffles.
Moest wel een nieuwe framebag kopen want die van de Pugs is te klein, zo ook de Blackburn van de racer. Werd een Revelate Ranger, twijfelde eerst tussen de maatjes M en L. Het frame is medium maar na het knippen van een stuk karton in de juiste maat zou een large mss ook passen dus gokte op L. En past perfect. :-D

Afbeelding
Mooi ook dat de tas niet helemaal naar onderen loopt, verzamelt er ook geen blubber en zooi.

Afbeelding
Had eerst Mezcal 2.1" bandjes maar heb die snel vervangen door 2.6" Fiets vnl op dit soort wegen: beetje blubber, dikke/scherpe stenen, zand, boomwortels etc. Geen probleem met 2.1" maar wel als er net verse gravel is gestort. Zweedse gravel is niet hetzelfde als nederlandse. Weet de nederlandse naam niet maar hier heet het bergsteen, bergkros, springsteen of makadam, en het zijn scherpe groffe stenen. Om het verschil aan te duiden: nederlandse gravel heet hier steenmeel (stenmjöl) :D

Afbeelding
En heeeeeel wat wegen hebben net verse lente gravel, een hel voor dunne bandjes en slappe velgen. Ook voor polsen, armen, rug en losse tanden. :winkie:

Afbeelding
Ziet er mss leuk uit zo'n gravelweg maar na een paar km stuiteren en zweten begin je toch te vloeken, vooral als je weet dat je nog 100km moet. En de volgende dag weer en de volgende dag weer en weer .. Dus heb er snel 2.6" op gezet, gaat net wat beter en hoef ook niet bang te zijn dat ik onderuitglij wnat dat doet echt zeer op die kl*te stenen.

Afbeelding
Ben ook blij met 't gekke Moloko stuurtje. Heb een Moloko tas erbij, handig voor de camera, mobiel en nog wat klein spul wat ik snel wil pakken. Vooral fijn is dat elastische netje. Past vanalles onder.

Afbeelding
Flessen groot en klein, regenjasje, muts, zachte broodjes ...

Afbeelding
... komkommer, handschoenen, rijstewafels ... alles wat je snel wilt pakken.

Afbeelding
Ben ook blij met het Blackburn bovenbuistasje. Had eerst 't Revelate tasje van de Pugs maar wilde ook iets voor de mobiel. Nu gebruik ik altijd de GPS (een mobiel heeft zo z'n nadelen, vooral bij wildkamperen) dus 't hoefde geen stuurhouder oid te zijn. Een beschermend tasje of hoesje tegen regen/sneeuw/modder is genoeg.

Afbeelding
En tot nu toe bevalt het tasje, gebruik de mobiel vnl bij het ff snel zoeken naar schuilhutjes of beekjes voor drinkwater oid en dat gaat prima zo.

Afbeelding
Nadeel is wel dat het doorschijnende plastic erg schittert, zelfs in het donker (midzomerzondonker want de zon gaat niet meer onder) valt ie nog steeds op.

Wat ook fijn is is dat ik niet steeds het zadel moet laten zakken zoals bij de Pugs. Daar rij ik veel mee op eland- en rotspaadjes enzo maar die laat ik nu lekker links liggen. Veel makkelijker fietsen. :winkie:

Afbeelding
Ook blijft daardoor de zadeltas langer leven want daar heb ik al vaak een nieuwe lap op moeten zetten doordat die dikke fatbike-noppen eraan vreten. Vooral de scherpe spijkerbanden zijn erg hongerig, die maken alles in een paar tellen kapot.

Zal zo nog wat meer razend intressante tekst sturen (ben nog niet uitgeluld) en ook wat meer plaatjes :)
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Afbeelding
Maar verder is alles hetzelfde als met de fatbike of racer. Tentje op de zadeltas en de rest (slaapzak, matje, kleding, keuken, gereedschap, voedsel etc) in de andere tassen. Deze foto was nog met de eerste setup, daar had ik een extra tasje op de bovenbuis maar die is niet nödig met de grote frametas.
Ook had ik de Blackburn houder op de rechter voorvorkpoot lager gehangen dan op de linker, zag er nogal dom uit maar zag het pas na vele dagen fietsen. En de handgrepen verkeerd om aan het stuur gezet, dus de linker aan de rechterkant enzo. Voelde een beetje raar en wist niet zeker of ik ze wel lekker vond rijden tot ik ontdekte dat ze verkeerd zaten. :D

Afbeelding
Heb ook altijd een kleine rugzak mee, hier ligt ie onder de kaart dus is ie niet te zien. Wel te zien is de keuken waar elke huisvrouw van droomt: drie pannetjes plus een koekepannetje (het grootste pannetje staat er niet op en de kleinste is ook een beker ), brandertje, windschermpje, extra flesje brandstof en een Mora mes. Verder ben ik vernederzweeds want in zweden eet je pindakaas alleen verwerkt in koekjes of in satesaus en smeer je dus niet op brood en geloof niet dat het in NL gebruikelijk is dat je pindakaas op knäckebröd smeert. Maar mss doen ze dat ook wel, geen idee eigenlijk :P

Afbeelding
Wat ik nog wel wil is een voordragertje. De Moloko tas wordt nl door het stuurharnas omhoog geduwd waardoor ie in elkaar gedrukt en kleiner wordt. Vind het ook lelijk. En met de packraft erbij (hangt ook aan het stuur) plus de Moloko tas is het net te klein. Het kan wel maar wordt erg proppen en daar heb ik geen zin in. Tis makkelijker met een klein dragertje. Ook de peddel, zwemvestje en nog wat extra zooi kan er dan nog bij. Dus heb een Allgyn Diamond Rack gekocht, veel geld en hopelijk past ie. https://www.allygn.de/products/diamond-rack-coming-soon

Afbeelding
Hier met packraft aan het stuur.

Afbeelding
En hier op de packraft.

Afbeelding
Gaat ook goed, moet alleen iets tusssen de twee wielen leggen om de remschijven te beschermen (kleine drybag). Dat hoeft niet met een fatbike want daar zijn de banden veel breder.

Afbeelding
Zag wel dat die bottom bracket adjuster ring met dat miniscule schroefje kapot is, had blijkbaar te hard aangedraaid. Beetje stom systeem vind ik, maar ach. Heb een nieuwe liggen dus ga hem later vervangen.

Afbeelding
Nog een plaatje van de raft met de bigbrownie. De bepakking ligt netjes tussen frame en wielen, behalve het brandertje, voedsel en nog wat meer klein spul wat ik onderweg wil gebruiken. Dat ligt in een drybag in het bootje.
Scheelt trouwens een hoop, een lichtere en kleinere fiets. Moet nl vaak het bootje met alles erop langs watervallen, omgevallen bomen, dwars door bos etc sleuren. Gaat veel makkelijker nu :)

Ben dus erg blij met m'n nieuwe liefde, gaat veel mooie avonturen geven. Zou eerst in april van Portugal naar Zweden terug fietsen, over de EDT maar gelukkig was de fiets toen nog niet af want het was daar vaak 40 graden.
Besloot daarna om in aug te gaan maar eigenlijk heb ik meer zin om naar de Zwarte Zee te fietsen. Maar dat wordt dan volgend jaar. Mocht er iemand mee willen, stuur een berichtje! :-D
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wow :-q

Deze zomer gaan we met de camper naar Zweden en Noorwegen. Zat er aan te denken om soms ook dit soort gravelwegen te nemen met de camper (we hebben een wat hogere camper die dat zou moeten aankunnen gehuurd). Maar dit soort losse stenen lijken me nogal funest ook voor o.a. lak en banden. Misschien toch maar wat meer op de geasfalteerde wegen blijven?

Ps. Pindakaas op crackers is gewoon NL's ... 8) :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Fantastische plaatjes weer :-q :-q
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Eigen boot mee en fiets erop. Ik vind het geniaal! :bier:
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Da's een fraaie fiets geworden! En gelijk goed gebruikt ook, mooi om te zien!
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

Mooi geworden en gaaf om dit weer mee te lezen :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nog nooit je fiets & spullen uit het water hoeven vissen? :o

Mooi dat de Big Bro zo goed bevalt!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Dank voor de leuke reacties! :kiss:
hanjovdberg schreef: do 8 juni 2023, 20:13 Ps. Pindakaas op crackers is gewoon NL's ... 8) :winkie:
Jaha, dat wist ik niet. Dan ben ik dus vernederlands :D
hanjovdberg schreef: do 8 juni 2023, 20:13 Deze zomer gaan we met de camper naar Zweden en Noorwegen. Zat er aan te denken om soms ook dit soort gravelwegen te nemen met de camper (we hebben een wat hogere camper die dat zou moeten aankunnen gehuurd). Maar dit soort losse stenen lijken me nogal funest ook voor o.a. lak en banden. Misschien toch maar wat meer op de geasfalteerde wegen blijven?
Nej joh, gewoon doen. Niet alle gravelwegen zijn bedekt met dikke makadam/bergsteen, tis maar een heeeel klein procentje als je bedenkt dat er in zweden totaal 300.000 km aan gravelpaden zijn. Dus gewoon doen, gaat vast goed. Mooie slaapplekken bereik je vaak ook alleen via gravelwegen, maar nog beter is met een fatbike of wandelend/hiking. :P

Verder valt er niet zoveel te zeggen. Ja, gravelwegen zijn vaak slecht, met gaten, kuilen, wasborden, modder enzo dus een nieuwe laag dikke gravel is altijd welkom. Maar dat rammelt weer je auto aan gort. Niet alleen de onderkant (hels kabaal als je daar overheen rijdt) maar ook bij tegenliggers die geen gas afnemen met als gevolg "stenskott" (weet niet de nederlandse naam): steentjes die wegknallen en de lak/ramen treffen.
Als ik op de fiets ben en de weg is zo smal dat ik in de berm moet wachten omdat ze me anders niet kunnen passeren, draai ik bij hardrijders m'n gezicht weg. Draag wel een helm maar dat helpt niet bij "stenskott" in je gezicht/ogen.

Toeristen die het wagen over gravelpaden te rijden herken je aan hun snelheid (stapvoets), en locals herken je aan de oude roestige Volvo's (meestal stationcars volgeladen met jerrycans en andere zooi) en het snel achteruit kunnen rijden bij tegemoet komend verkeer want de wegen zijn smal, vaak kun je niet passeren.
Bij het passeren; zorg dat je niet teveel in de berm/dijkje rijdt want die zijn zacht en lopen snel scheef naar beneden. De wegen zijn rond zodat (smelt)water makkelijker weg kan stromen en je zou niet de eerste zijn die in een graveldijkje klem komt te zitten.

En bij droogte heb je stofwolken, dringt overal in. Raampjes dicht is dan wel fijn. Toeristen herken je ook doordat ze altijd bij rendieren stoppen, raampjes opendraaien en foto's beginnen te maken. Totdat ze doorkrijgen dat rendieren vaak een wolk van steekvliegen bij zich hebben en die dan bloeddorstig de auto invliegen. Daarom lopen rendieren in de zomer over de wegen, voor afkoeling en om steekvliegen weg te krijgen (moet het wel waaien). Dussss raampjes dicht. :-D

Hou er ook rekening mee dat de meeste gravelwegen veel bochtenwerk is en ook erg op en neer gaan, dus je snelheid is niet echt hoog :wink:

Meer tips heb ik zo snel niet. Veel plezier iig, mss komen we elkaar wel tegen :)
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Foxc schreef: do 8 juni 2023, 22:42 Eigen boot mee en fiets erop. Ik vind het geniaal! :bier:
Vind het zelf ook geweldig :D Fiets vaak omhoog de bergen in en peddel dan met de stroom mee weer terug. En kom zo op plekken waar niemand komt, kampeer bv vaak op kleine eilandjes en kom soms dagenlang niemand tegen. Prachtige manier van reizen!
Had ergens nog meer plaatjes van het bikeraften gepost, iig in dit topic (beetje doorheen bladeren dan kom je wat tegen): https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 4#p2483794
kermit schreef: vr 9 juni 2023, 11:30 Nog nooit je fiets & spullen uit het water hoeven vissen? :o
Ja, val weleens in het water. Brr, ijskoud en kan ook gevaarlijk zijn. Ben ook een keer meegesleurd door de stroming, was niet echt leuk. Behoorlijk bont en blauw geslagen, tegen grote rotsblokken aan en kon een paar dagen bijna niet meer lopen.
Maar ben nog nooit met raft en bike omgeslagen. Gelukkig kan een fatbike drijven dus heb altijd twee grote reddingsboeien bij me, maar geloof niet dat een 29'er met smalle 2.6 bandjes kan zwemmen.
De spullen zitten trouwens in drybags dus die zijn altijd waterdicht. En alles zit vastgesjort dus niets kan wegdrijven. En mocht het toch nat worden dan droogt het wel weer, zo erg is het allemaal niet. :P

https://www.youtube.com/watch?v=9hVeI5s75lU
Hier een leuk filmpje van gezellig samen zwemmen met je fatbike. Heb zelf ook vaak met de Pugs gezwommen, maar tis niet echt mijn hobby. Meestal bij te diep water oversteken (stromende rivieren). Je kunt wdb beter een fiets hebben die zinkt en daardoor op de bodem blijft staan dan een fatbike die vrolijk begint te drijven en je met de stroming meesleurt, want loslaten wil je natuurlijk niet. :winkie:
Plaats reactie