Big Bro Brother, 29er adventure bike

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Fourteen schreef: do 16 maart 2023, 08:48
Hafraf schreef: di 14 maart 2023, 22:12 Weet niet zeker of ik de DT Swiss stickers mooi vind, misschien ga ik ze eraf halen. Maar verder vind ik ze prachtig!
Alleen aan 1 kant stickers kan ook nog, net als het opvallende rode deel eraf snijden, en ook zijn ze nog in andere kleuren te verkrijgen, waarvan sommige meer en andere minder opvallend zijn. Maar eraf kan natuurlijk ook ;)
Dat wist ik niet, dank voor de tip! Heb een paar zwarte stickers besteld, is vast een mooie verbetering. :-D
Fourteen schreef: do 16 maart 2023, 08:48
Hafraf schreef: di 14 maart 2023, 22:12 Iemand een idee welke bandjes het goed zouden doen? De velgen zijn 30mm en het frame kan 2.6 aan.
Zelf tevreden met de Mezcal van Vittoria in 29x2.6. Je zou ook nog naar Barzo kunnen, of alleen voorop. En voor de zwaarste omstandigheden gewoon de fatbike pakken ;)
Het werden twee Mezcal, maar dan 2.1", kon die nl voor 10euro per stuk kopen en met bijna gratis 3 binnenbandjes erbij (met een kortingscode). Zodra er weer wat geld binnen is zal ik wat breders zoeken, wrs wat jij voorstelde. Thanks weer voor de tip. :kiss:

Wat ik zelf mooi vind klinken is Big Betty en Magic Mary, maar geloof niet dat je banden op de naam moet kiezen. :-D

Vind wel de prijzen voor 29" banden heerlijk laag vergeleken met die dure fatbikebanden, jösses wat een geld ze daarvoor vragen.
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Meegs schreef: vr 17 maart 2023, 16:23 Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik beantwoord graag ongestelde vragen ( :bier: ) :
Oj, was dat helemaal vergeten! M'n hoofd is soms ook net een vergiet!
Heb nog niets inelkaar gezet dus weet het nog niet zeker, maar alles komt vast goed. Met of zonder boost. :winkie:
Ga pas alles in elkaar passen als alle onderdelen binnen zijn. Wacht nog op remmen, schijven, kabels en bandjes.
Thanks voor je reactie! :bier:
CC-Rider schreef: do 16 maart 2023, 13:33 Mooi project hoor, maar waarom niet gewoon een setje plus wielen voor de Pugs?
Dat wilde ik eerst ook maar zag er toch vanaf. De Pugsley is een beetje vreemde fiets, geloof de enige in de wereld die met twee achterwielen rijdt (voorwiel is ook een achterwiel) en dat wil ik graag zo houden. Dat dit mogelijk is komt door de offset voorvork wat vraagt om een offset-gespaakt wiel en volgens Surly is er maar één 29-velg die zo gespaakt kan worden en dat is de Rabbit Hole. Die is 44mm breed en kan 2.4" tot 3" banden aan. En dat vind ik te breed.

Daarbij kunnen de fatbike velgen die ik nu heb (Marge Lite) 2.3" tot >4" rijden. Heb al verschillende landen doorgehobbeld op bv smalle Holy Roller 2.4, Big Äpple 2.3, Knard 3" etc dus schiet niks op met die Rabbit velgen.

Heb ook aan Jelle gevraagd of hij een smallere 29" velg weet die offset gespaakt kan worden en hij dacht eerst dat het mogelijk was. Maar ook hij kan geen andere velg vinden.

Kan natuurlijk ook elke keer de offset-vork vervangen voor een non-offset (heb die liggen) maar dat vind ik teveel gedoe. Moet dan nl ook steeds het kleine voorrekje, de drybaghouders etc los/vastschroeven. Heb daar geen zin in, wil gewoon de Pugs zoals ie nu is, startklaar voor ruige tochten zoals het bikeraften, sneeuwavonturen en andere zelfmoordtochten.

Dus werd het tijd voor een nieuwe fiets :)

Had hier ook al een ellendiglange tekst geschreven over die raar gebouwde Pugsley, met veel fotootjes erbij zodat het beter verteerbaar werd: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 9#p2698209
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Er zit een velgen fabrikant hier op het forum. Ik denk dat Lars vast wel wat voor je kan maken.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Vind het eigenlijk wel goed zo, heb straks een stoere 29er die veel kan en een dikke Pugs die alles kan. En een racer voor het snelle werk. M'n andere fietsen staan al een paar jaar werkeloos in de schuur en gaan denk ik weg. Gebruik ze niet meer, alleen voor vrienden/visite is het wel leuk om wat reserve in huis te hebben.

Wil de Pugs ook een beetje ontzien na al die jaren hard werken. Er worden geen Pugsleys meer gebouwd dus het is een van de laatste. Dus ben erg blij met de Big Bro, die kan dan een deel van 't zware werk overnemen. En tis natuurlijk erg leuk, een nieuwe fiets. :winkie:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mooi project!

Maar waarom staat dit topic hier ipv in
"Show your stuff"?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

maverick76 schreef: zo 19 maart 2023, 07:55 Mooi project!

Maar waarom staat dit topic hier ipv in
"Show your stuff"?
Valt weinig te showen want het zijn alleen nog maar onderdelen. :P Maar als het in een verkeerd hokje geparkeerd staat mag het ook verhuist worden hoor, geen idee hoe belangrijk dat is. En als die Big Brownie eenmaal rijdt, post ik graag nog wat plaatjes in die showyourstuff-rubriek of hoe dat ook heten mag. Ik open 't forum eigenlijk altijd in "Actieve onderwerpen" en heb geen flauw benul van al die hokjes/catogorieën. :bier:
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Afbeelding
Beetje raar plaatje, maar heb alle onderdelen ff snel bij elkaar gelegd en geloof dat dit een complete fiets kan worden. Wil alleen nog eerst 't frame beschermen met wat 3M tape en dan kan alles in elkaar. Leuk!

Welke remmen was nog wel ff een ding. Wilde absoluut geen hydraulische (heb daar op lange reizen slechte ervaringen mee) en kwam uit op Avid BB7 of TRP Spyke. BB7 heb ik al jaren en nooit problemen mee gehad, maar Spyke heeft dubbele remblokjes en BB7 single. Nu ga ik geen rare dingen doen en ben ook geen zwaar gewicht, maar ga toch met flink wat dood gewicht de bergen op en af. Dus dacht dat duo dan net wat beter is.

Maar Spyke is een stuk duurder en moeilijk te krijgen, vooral de adapters. Wilde ook 180mm en vond bijna alleen de 160mm. En dan moet je vaak ook nog alles apart bestellen, dus remmen, adapters, boutjes, schijven, remgrepen. Had op het laatst genoeg van al dat gezoek en gegoogle. Wilde gewoon een setje complete remmen bij één adres bestellen en niet bij 6 verschillende en dan ook 6 keer verzendkosten betalen. Vond ook de remgrepen met in het wit TRP erop niet mooi en las ook dat het snow/mud hoedje op de remklauwen wel leuk is maar dat het ook ijs en rotzooi kan verzamelen.

Dus koos toch weer de vertrouwde BB7, wel zo makkelijk. Met 180mm voor en 160 achter.

Kocht ze compleet met schijven erbij, scheelt aanzienlijk in prijs.

De Mezcal bandjes gingen een beetje moeilijk op de velgen maar met wat gevloek is het toch gelukt.

En heb ook de rode DT Swiss velgstickers vervangen door zwarte, maar alleen aan één kant. Misschien dat ik later de andere kant ook vervang, twijfel een beetje.

Nu nog alles in elkaar zetten. Hopelijk past het allemaal. :-D
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Ha, leuk! Exploded view (-:
Hafraf schreef: do 23 maart 2023, 23:48
Avid BB7 of TRP Spyke. BB7 heb ik al jaren en nooit problemen mee gehad, maar Spyke heeft dubbele remblokjes en BB7 single. Nu ga ik geen rare dingen doen en ben ook geen zwaar gewicht, maar ga toch met flink wat dood gewicht de bergen op en af. Dus dacht dat duo dan net wat beter is.
Mocht je toch nog eens willen wisselen naar TRP, de schijven kun je dan gewoon laten zitten, de adapters hoogstwaarschijnlijk ook, net als de remgrepen. Kortom, alleen de calipers wisselen zou waarschijnlijk ook wel kunnen ;)
Hafraf schreef: do 23 maart 2023, 23:48
De Mezcal bandjes gingen een beetje moeilijk op de velgen maar met wat gevloek is het toch gelukt.
Let wel op dat je die banden in verschillende kwaliteiten hebt, de Graphene 2.0 is de versie die je uiteindelijk zult willen hebben. Ik las dat deze goedkoop waren en niet je uiteindelijke gewenste breedte, en natuurlijk prima om je fiets rijklaar te maken en testen. Misschien kunnen ze later nog eens op een gravelbike ofzoiets? Maar net zoals bij bijvoorbeeld Schwalbe wordt ook ondanks hetzelfde profiel deze band niet alleen in verschillende breedtes maar ook in meerdere kwaliteiten gemaakt.
Hafraf schreef: do 23 maart 2023, 23:48
En heb ook de rode DT Swiss velgstickers vervangen door zwarte, maar alleen aan één kant. Misschien dat ik later de andere kant ook vervang, twijfel een beetje.
Kijk, dat scheelt weer in de looks ;)
Hafraf schreef: do 23 maart 2023, 23:48
Nu nog alles in elkaar zetten. Hopelijk past het allemaal. :-D
Succes en veel plezier!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Hafraf schreef: do 23 maart 2023, 23:37
maverick76 schreef: zo 19 maart 2023, 07:55 Mooi project!

Maar waarom staat dit topic hier ipv in
"Show your stuff"?
Valt weinig te showen want het zijn alleen nog maar onderdelen. :P Maar als het in een verkeerd hokje geparkeerd staat mag het ook verhuist worden hoor, geen idee hoe belangrijk dat is. En als die Big Brownie eenmaal rijdt, post ik graag nog wat plaatjes in die showyourstuff-rubriek of hoe dat ook heten mag. Ik open 't forum eigenlijk altijd in "Actieve onderwerpen" en heb geen flauw benul van al die hokjes/catogorieën. :bier:
Ik vroeg het meer omdat het een fraai ding word (mijn type fiets/smaak) en hier krijgt hij veel minder aandacht en miet je er maar net op stuiten. Maar je “moet” natuurlijk niks. :-D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Leuke foto zo met alle onderdelen.
Ik vond het een makkie met alles erop en eraan zetten. Ook het afstellen van het achterwiel met die boutjes was makkelijker dan ik had gedacht vooraf.
Succes met knutselen :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maverick76 schreef: vr 24 maart 2023, 08:11
Hafraf schreef: do 23 maart 2023, 23:37
Valt weinig te showen want het zijn alleen nog maar onderdelen. :P Maar als het in een verkeerd hokje geparkeerd staat mag het ook verhuist worden hoor, geen idee hoe belangrijk dat is. En als die Big Brownie eenmaal rijdt, post ik graag nog wat plaatjes in die showyourstuff-rubriek of hoe dat ook heten mag. Ik open 't forum eigenlijk altijd in "Actieve onderwerpen" en heb geen flauw benul van al die hokjes/catogorieën. :bier:
Ik vroeg het meer omdat het een fraai ding word (mijn type fiets/smaak) en hier krijgt hij veel minder aandacht en miet je er maar net op stuiten. Maar je “moet” natuurlijk niks. :-D
Ik vond het ook een terechte vraag van Mav.
Maar het begon als advies.
Toen kwam er steeds iets bij en zo werd het uiteindelijk toch een complete fiets.
We kunnen het straks altijd nog verplaatsen naar Show Your Stuff :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Thanks voor alle reacties, leuk te lezen!
maverick76 schreef: vr 24 maart 2023, 08:11 Ik vroeg het meer omdat het een fraai ding word (mijn type fiets/smaak) en hier krijgt hij veel minder aandacht en miet je er maar net op stuiten. Maar je “moet” natuurlijk niks. :-D
Aha, nu snap ik wat je bedoelde :-D
Zal later als ie af is dannog wat plaatjes daar posten!
Fourteen schreef: vr 24 maart 2023, 07:36 Mocht je toch nog eens willen wisselen naar TRP, de schijven kun je dan gewoon laten zitten, de adapters hoogstwaarschijnlijk ook, net als de remgrepen. Kortom, alleen de calipers wisselen zou waarschijnlijk ook wel kunnen ;)
Aha, dat wist ik niet. Bedankt voor het ophelderen! Vermoedde wel zoiets maar werd een beetje raar van al dat online geneuzel en gezoek naar info. Dacht beter te beginnen met een setje wat altijd past, zoals BB7.
Ga mss later Spyke erop zetten, vind het wel leuk om wat anders te proberen. Maar alleen als ik ze goedkoop vind want heb geen zin om 150euro uit te geven.
Fourteen schreef: vr 24 maart 2023, 07:36 Let wel op dat je die banden in verschillende kwaliteiten hebt, de Graphene 2.0 is de versie die je uiteindelijk zult willen hebben. Ik las dat deze goedkoop waren en niet je uiteindelijke gewenste breedte, en natuurlijk prima om je fiets rijklaar te maken en testen. Misschien kunnen ze later nog eens op een gravelbike ofzoiets? Maar net zoals bij bijvoorbeeld Schwalbe wordt ook ondanks hetzelfde profiel deze band niet alleen in verschillende breedtes maar ook in meerdere kwaliteiten gemaakt.
Heb nu de Mezcal III rigid, 29x2.1. Waren in de aanbieding en zijn helemaal in het zwart. Maar wil later idd wat breder, en die ook makkelijk op/af van de velg kunnen want dat is toch wel een belangrijk iets op lange tochten. Nu heb ik vrijwel nooit lekke banden maar je weet maar nooit. Zal die Graphene 2.0 in de gaten houden, mss zijn die binnenkort ook wel ergens goedkoop te krijgen. Thanks weer voor de tips! :kiss:
Meegs schreef: vr 24 maart 2023, 09:37 Leuke foto zo met alle onderdelen.
Ik vond het een makkie met alles erop en eraan zetten. Ook het afstellen van het achterwiel met die boutjes was makkelijker dan ik had gedacht vooraf.
Succes met knutselen :-q
Afstellen, boutjes, achterwiel?? Oj, ik had gewoon gedacht het wiel er hops in te zetten en klaar! Dank voor de waarschuwing :winkie:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Afbeelding

Zal gewoon even schaamteloos mijn gele rakker hier neer zetten, maar wat ik bedoel met "die boutjes" zijn de boutjes bij het achterwiel voor de sliding dropouts.

Ben benieuwd naar je totaal plaatje :-q
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Meegs schreef: wo 29 maart 2023, 09:52 Afbeelding

Zal gewoon even schaamteloos mijn gele rakker hier neer zetten, maar wat ik bedoel met "die boutjes" zijn de boutjes bij het achterwiel voor de sliding dropouts.

Ben benieuwd naar je totaal plaatje :-q
Heel mooi zo'n gele Big Bro! Krijg bijna spijt dat ik een bruine heb gekocht. Maar als vrije wildkampeerder en nog meer 'wilde' dingen mag ik niet opvallen dus moest 't wel poepbruin worden, moest één worden met de natuur enzo. :D

Afbeelding
Dacht eigenlijk dat dat lange boutje alleen voor een fixie of singlespeed naaf was. Ik heb daarom een soort kettingspanner op de Pugsley (een surly Tuggnut) voor als ik het voorwiel wat een fixie naaf heeft met 't achterwiel verwissel. Dan trekt nl het wiel scheef.
Maar heb nu voor de zekerheid toch maar dat boutje erin gedraaid. Geen idee of het goed zit. Zal het eerst moeten testen.

Afbeelding
Maar er is weer een pak sneeuw gevallen, tis al zo hoog dat 't langs het raam omhoog begint te kruipen. Dus het is geen <4" bandjesweer.
Ik word er nu wel een beetje zat van, tis heel mooi hoor die witte sprookjeswereld maar tis al bijna april dus wordt tijd voor skinnywheels.

Afbeelding
En de auto uitgraven is ook niet zo erg maar wel steeds een 100meter pad tot aan de weg. Ben het echt een beeeetje zat aan 't worden. :evil:

Maar goed, ontopic maar weer. Heb vandaag bijna alles losjes in elkaar gezet, alleen nog de rem/shiftkabels, de ketting en nog wat klein spul.
Wist trouwens niet dat je stuurlagers erin moest persen, dacht dat je die er gewoon in draait. :lol:
Maar heb zelf een soort headset-pers gemaakt, van een dikke bout plus twee ringen en moeren. En dat draaide heel mooi alles erin, dus dat is goed gekomen.

En moet nu de voorvork op maat zagen en dan die star-nut erin slaan. Maar ik durf niet zo goed want ik ben bang dat ik het te kort afzaag. Heb geen idee hoe lang die moet zijn. Kan niet echt vergelijken met m'n andere fietsen want dat rare Moloko stuurtje is wel heel apart. M'n armen komen daardoor flink naar voren en zou eigenlijk eerst moeten testen, een rondje moeten fietsen. Maarja, tis niet echt fietsweer. Heb ook winterlaarzen met dikke zolen aan dus dat scheelt ook al een paar cm.

Afbeelding
Heb er flink wat spacers op gedaan en wil eigenlijk niet hoger want dat ziet er stom uit.
Die stuurpen is 7cm en 6°, had geen idee welke goed zou zijn dus heb maar de fatbike-maat gekopieerd (maar dan 1cm korter).

Heb wel elke kant van 't stuur vier cm afgekort (met de pijpensnijder). Ben niet zo breed dus hoef geen breed stuur.

Afbeelding
Hoe 't stuurtje in te tapen weet ik ook nog niet. Er komt iig een Moloko tas in (voor de camera en nog wat meer klein spul) en voorop komt de GPS, fietscomputertje etc. Dus daar mag dan geen tape komen. Wrs tape ik dan alleen die kleine bulletjes, die hoorntjes of hoe ze ook heten.

Afbeelding
Moet als fatbiker wel errug wennen aan die dunne bandjes in die brede hoge vork. Ziet er niet uit! Moet snel wat fatsoenlijkers aanschaffen :winkie:
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Hafraf schreef: di 14 maart 2023, 22:12 Jelle zou er wat losse spaken bijvoegen maar wrs heeft ie dat vergeten want ze zaten er niet bij. Wel drie van deze dingen, geen idee wat ze heten maar heeft vast iets te maken met de assen:
Afbeelding
ThaSingleTrackMastah schreef: di 14 maart 2023, 22:20 Die twee doppen horen in je voornaaf
Die ene met die ring hoort in je achternaaf, als je een HG body zou monteren.
Geen idee waarom hij die heeft meegestuurd.
Oja, ik vergat te zeggen dat dat zakje met die ring en dop op de achternaaf moeten want anders is het wiel te smal en past ie nooit in de vork. Die ring moet onder de cassette en die dop duw je op de andere kant van de as.

Dacht namelijk eerst dat de naaf te kort was, heel raar want er stond toch duidelijk Hope Pro 4 148mm op. Voor de zekerheid alles opgemeten: 138mm. Balen natuurlijk, dacht dat ik een exemplaar had met een foute druk ofzoiets. Toen dat zakje met die dop en ring tevoorschijn gehaald, er eerst wantrouwig naar gekeken en vervolgens toch maar geprobeert of die dop ergens op paste. En ja hoor het paste en daarna was de naaf 148mm. :lol:
Weer wat geleerd. :bier:
Plaats reactie