Big Bro Brother, 29er adventure bike

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Hey nog een Big Bro.
Erg fijne fiets. Al zal die van jou wel wat intensiever worden gebruikt dan die van mij.

Succes met uitzoeken en puzzelen van de onderdelen. Je bent al aardig op weg.
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Heckler40 schreef: zo 12 februari 2023, 14:03 Mooi frame, pracht plannen,

Maar dit topic vraagt toch echt om meer foto’s :winkie:

Enjoy!!
Thanks!
Foto's komen eraan als er wat meer te zien valt. Voorlopig is 't alleen nog maar een frame wat op m'n bed ligt. Heb een groot 2x2m bed en geen partner die kan zeuren dus het frame kan daar veilig slapen, geheel onwetend van de zware toekomst die hij gaat krijgen. :winkie:

De wielen worden hopelijk vrijdag in elkaar gezet en verder heb ik nog niets uitgezocht want ik was een paar dagen niet thuis. Dus dat schiet niet echt op. Tis ook niet echt eenvoudig om de juiste onderdelen bijelkaar te zoeken (voor een blondje als ik), maar mss lukt het deze avond een beetje. :-D
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Meegs schreef: di 14 februari 2023, 19:57 Hey nog een Big Bro.
Erg fijne fiets. Al zal die van jou wel wat intensiever worden gebruikt dan die van mij.

Succes met uitzoeken en puzzelen van de onderdelen. Je bent al aardig op weg.
Ik had je topic al gelezen, erg leuk zo'n kanariegele BigBro en mooie foto's! Leuk ook dat je voor 27.5 koos, dat zie je niet vaak meer.
Wel een beetje jammer dat je hem niet gebruikt waarvoor ie is gemaakt, ik bedoel als adventure bike, met al die bikepacking nokjes enzo. Zwaar bepakt op offroad weggetjes zal ie hoogstwaarschijnlijk ook heel anders rijden dan kaal en leeg. Of heb je ook plannen daarvoor?
Meegs schreef: do 16 juni 2022, 16:20 Kwa bouwproces ben ik toch wel blij dat het me gelukt is zonder tussenkomst van iemand (met uitzondering van het afvlakken en plaatsen van het balhoofd, dit heeft Jelle van Just Pedal voor me gedaan)
Vroeg me wel af wat je bedoelde met deze opmerking. Wil eigenlijk niet bekennen dat ik niet weet wat afvlakken inhoudt, maar kom er helaas nu niet onderuit. Moet je dat altijd van te voren doen want ik had bedacht dat ik er gewoon gelijk hops een balhoofdlager op kan zetten. En kun je dat ook zelf doen?


Die Big Brownie van mij gaat er zoiets uitzien, maar dan zonder achterdrager. Wel met een klein voordragertje voor de packraft en peddel, dus met een hoop zooi erop :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dat dacht ik eerst ook, dat je de cups met enige zorgvuldigheid er wel netjes in zou krijgen maar ik heb daar geen ervaring mee.
Even kort gemaild met Jelle en hij gaf aan dat het soms kan zijn dat door de verf het net niet lukt om de cups van balhoofd er mooi vlak in te krijgen.
Jelle woont vlakbij dus was het makkelijker voor me om er even langs te gaan met het frame.

En nee, geen echte plannen voor bikepacking. Gewoon lekker relaxed rollen op 3" banden over het mulle zand hier in de zomer. En nagenoeg rijdt de fiets ook wonderbaarlijk lekker als xc fiets.
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Beetje uppdate :)

Heb bedacht dat ik toch liever 1x12 wil ipv 2x11. Vind het mooier, leuker (iets nieuws), makkelijker, lichter en heb geen voorderailleur + extra shifter + kabel + extra voorblad nodig en tis minder onderhoud/slijtage.
Wel duurder maar dat is dan maar zo. Krijg er wel een fiets door waar ik erg blij van word en dat is goud waard.
Heb daarbij geen haast dus kan langzaam opbouwen.
Kan er alleen geen bashguard voor vinden dus dat idee heb ik ook maar laten varen.

Dacht aan een 30t voorblad en 10-52 cassette. Is dat wat voor een bikepackingpaard die bergpaadjes klimt maar ook het asfalt niet schuwt? Of is 32t beter want ik vind alleen maar 32 als compleet crankstel. Kan die vervangen door een 30t (kost maar 12euro) maar twijfel of het nodig is. Wat vinden jullie? Of is 10-50 ook goed, of toch maar voor 2x11 gaan ... :~

Het wordt iig Sram want Shimano gaat 'maar' tot 51 en geloof dat er ook meer keus is met Sram. Bovendien zijn die Direct Mount en dat vind ik mooier dan die Spindle-armen.

Heb nu deze combi in m'n boodschappenmandje:
NX Eagle DUB 12s boost 32t crankset
Sram DUB BSA 73mm MTB bottom bracket
GX Eagle XG-1275 12s 10-52T cassette
Sram GX Eagle 12s derailleur
Microshift SL-SRM12-R 12s Sram Thumb right shifter

En dan mss deze 30t erbij: SRAM X-Sync 2 Eagle ST Direct Mount 3mm Offset boost 30t chainring

Is dit wat of klopt er niets van?
En weet er iemand of ik een andere bracket sleutel nodig heeft voor die DUB 73, ik heb er nu eentje die past op Sram GXP voor de fatbike. Het lijkt hetzelfde maar weet niet zeker.

Heb ook een Cane Creek Hellbender 70 (balhoofdlagers) gekozen. Wilde eerst Hope maar die is flink duurder en ik hou ook niet van die grote HOPE letters die aan de zijkanten naar me staren dus werd het een Hellbender.

Veder weet ik het nog niet maar ben al een heel eind vind ik. Was niet makkelijk om uit te zoeken maar wel erg leuk, en heb ook een hoop geleerd :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16837
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt zowat elk (boost) crankstel gebruiken voor zo'n setup. Een 12-speed ketting loopt ook goed op een 11-speed voorblad.
Als je een double crank neemt kun je dan op de buitenpositie een bashguard monteren.

Boost betekent een 3mm naar buiten verplaatste kettinglijn in vergelijking met non-boost. Afhankelijk van de setup is dat een voor- of nadeel. Als je bijvoorbeeld erg veel op de grootste kransjes van de cassette rijdt loopt de ketting mooier/rechter met een non-boost crank.

Maar er is nog iets om op te letten: bij erg brede banden moet de ketting ver genoeg naar buiten liggen om de band niet te raken. Die kans is groot bij 2.8/3.0 plusbanden dus dan ligt een boost crank wel voor de hand.

Ik weet zo niet of Meegs een boost of non-boost crank gemonteerd heeft.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij Sram zit het verschil tussen boost en non-boost in het voorblad, niet in de crank.
Dus je kan relatief makkelijk switchen.
Een Shimano 12-speed ketting moet officieel op een Shimano 12-speed voorblad.
Shimano 11-speed en Sram 11 en 12-speed kettingen en voorbladen kan je door elkaar gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

En let ook op welke cassette op welke naafbody past. Dat is met Hope naven uiteraard wel te wisselen, maar leuker is als je gelijk de juiste hebt ;)
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

kermit schreef: do 23 februari 2023, 11:26 Maar er is nog iets om op te letten: bij erg brede banden moet de ketting ver genoeg naar buiten liggen om de band niet te raken. Die kans is groot bij 2.8/3.0 plusbanden dus dan ligt een boost crank wel voor de hand.

Ik weet zo niet of Meegs een boost of non-boost crank gemonteerd heeft.
Daar had ik nog niet over nagedacht, nam gewoon aan dat als je een boostwiel hebt dat je dan ook een boost crank/voorblad nodig hebt.

Zal het aan Meeg vragen, maar ik heb gisteren al de crankset besteld dus tis toch al te laat. Maar geloof dat ik wel de juiste heb :)
ThaSingleTrackMastah schreef: do 23 februari 2023, 11:54 Bij Sram zit het verschil tussen boost en non-boost in het voorblad, niet in de crank.
Dus je kan relatief makkelijk switchen.
Een Shimano 12-speed ketting moet officieel op een Shimano 12-speed voorblad.
Shimano 11-speed en Sram 11 en 12-speed kettingen en voorbladen kan je door elkaar gebruiken.
Had ook zoiets begrepen, dat de Sram voorbladen 3mm of 6mm offset hebben (of non-boost 0mm). Met een boostwiel gebruik je dan 3mm en met superboost 6mm.

Dat van die kettingen wist ik niet, mooi te weten!
Fourteen schreef: do 23 februari 2023, 14:47 En let ook op welke cassette op welke naafbody past. Dat is met Hope naven uiteraard wel te wisselen, maar leuker is als je gelijk de juiste hebt ;)
Oj, dat wist ik niet! Weet niet wat erop zit, Jelle heeft niets gevraagd en ik nam gewoon aan dat alles erop past (ja heel dom). Moet 't nu natuurlijk aan hem vragen maar dat is wel een errrrrg domme vraag, heb daar helemaal geen zin in. :o
Maar wrs is het gewoon een Shimano-body en als je die kan gebruiken met een Sram crankstel kan het geen kwaad om die als reserve in de schuur te hebben. Kan dan altijd een goedkopere cassette gebruiken voor korte tochtjes zoals bv naar m'n werk (2x20km bos + gravel), daar heb ik niet die mooie 10-52 voor nodig.
Of probeer ik me nu iets aan te praten omdat ik niet wééér iets heel doms aan Jelle wil vragen?

Zal later kijken wat ze voor een Sram body vragen, vast ook weer minstens 100euro ...

Waarom ik voor Sram cassette koos is niet alleen door de 10-52t, de direct mount en omdat ie zwart is maar vooral door die grote gaten of zoals ze zelf zeggen "open design". Modder, ijs en andere zooi kan zich niet ophopen zoals bij bv Shimano cassettes, althans ik hoop dat dat zo werkt. Waar ik woon strooien ze nl in de winter grof zand en steentjes en samen met ijs/sneeuw is dat niet echt een fijne combinatie. Hoop dat die gatenkaas cassette het beter doet!

Maar heb nog geen cassette en derailleur besteld, moet wachten tot er wat meer geld binnen komt.

Thanks weer voor de hulp! :kiss:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16837
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een cassette met 10 als kleinste past nooit op een HG body (de aloude Shimano standaard).
Op HG body's moet het kleinste kransje 11 of meer tandjes hebben. Er zijn 11-50 cassettes voor HG van Sunrace en de Sram NX heeft ook een HG passing.

Shimano heeft een eigen standaard voor hun 12-speed cassettes, Microspline. En Sram gebruikt de XD vrijloop.
Voor Hope zijn die varianten allemaal beschikbaar, en de HG body is er in een stalen en alu variant. Waarbij staal natuurlijk een paar gram zwaarder is maar ook veel beter bestand tegen het invreten van de cassettekransjes.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Thanks Kermit! Weer wat geleerd :-q
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Hafraf schreef: wo 22 februari 2023, 23:25 En weet er iemand of ik een andere bracket sleutel nodig heeft voor die DUB 73, ik heb er nu eentje die past op Sram GXP voor de fatbike. Het lijkt hetzelfde maar weet niet zeker.
Kan m'n eigen vraag beantwoorden, was nl vergeten dat ik ooit een foute bb had gekocht (een DUB ipv GXP) en kwam die na wat zoekwerk in de schuur tegen. Wel zo mooi want dan kon ik die vergelijken met een oude gebruikte GXP.

Afbeelding
De DUB is ietsjes groter dan de GXP

Afbeelding
Heeft ook andere tandjes/gleuven, dus dat vraagt helaas een andere sleutel.
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Heb gisterenochtend deze spullen besteld, het meeste was afgeprijsd dus dat was mooi. Alles bijelkaar incl verzendkosten (naar Zweden is vaak duurder) ca 280euro.

Crankset met 32t (vind alleen de cranks niet echt supermooi en wil die eventueel later ooit een keer vervangen):
https://www.bike-discount.de/en/sram-nx ... -boost-32t

extra 30t voorblad (was maar 12euro dus de moeite waard om te testen):
https://www.bike-discount.de/en/sram-x- ... ring-boost

De thumb Microshifter was erg afgeprijsd, meestal kosten die ca 80euro of duurder en ze zijn ook nogeens moeilijk verkrijgbaar. Dus had mazzel met maar 40euro :-D
https://www.bike-discount.de/en/search? ... SRAM+Thumb

Cane Creek Hellbender headset:
https://www.bike-components.de/en/Cane- ... -6-EC44-40

Bottom bracket:
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... -BSA-68-73

En de bracket tool:
https://www.bike-components.de/en/3min1 ... -universal

Hopelijk komen de wielen ook snel en dan begint het een beetje op een fiets te lijken. :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij is het bij Sram cranks zo geregeld
(correct me if I'm wrong)
6 mm offset is non boost
3 mm offset is boost
0mm offset is superboost.

Als je een frame hebt met BSA kies je beter een crank met 24mm as (meestal Shimano), dan gaan de lagers langer mee.

Een cassette met een 10 kransje maakt alles duurder.
Je moet een duurdere naaf kiezen waar XD of MS op past (OK, waarschijnlijk koos je toch al een duurdere naaf).
Je hebt een 12 speed cassette, shifter en derailleur nodig.
Terwijl 10 tandjes practisch onbruikbaar is, zeker in modder en sneeuw en 12-speed veel kritischer is qua afstellen en gevoeligheid voor verbuigen van je derailleur of je derailleurhanger.

Kies 11-speed met een HG naaf. Daar een Deore 11-51 cassette op en je rijdt minstens net zo goed.
12-speed is een hoax.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 2&start=60

Deze rijdt ook nog rond. :-D Deze fiets werd hier op het forum aangeboden en is door mij over genomen.
Er zit een Shimano zee-crank (1x10) op. Het tandwiel is zonder off-set en met 2.6 banden is er nog ongeveer een cm ruimte op de band.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie