Biketrial wedstrijden 2023

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hardstikke leuk allemaal, maar ..
Nu hebben er 2 trial rijders gepost en we moeten nog steeds de info zelf bij elkaar sprokkelen.
Ik ben het zat. Dat is niet de bedoeling.
Het forum is bedoeld om info te delen.
Als je een voorzetje maakt moet je m ook inkoppen.

Dus als de trial mannen ons enthousiast willen maken, verwacht ik op zn minst wat wat werkende linkjes naar hun websites, wat foto's en wat info over materiaal, wedstrijden enz.
Als dat er is dan gooi ik m wel weer open, stuur maar een PB met de info.


[edit]Op verzoek van Trials&Trails weer geopend.[/edit]
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Trials&Trails
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 december 2022, 11:41

FreedomRanger schreef: di 7 februari 2023, 09:25
Trials&Trails schreef: ma 6 februari 2023, 21:04 Hallo allemaal!
Ik lees pas sinds kort het e.e.a. mee op dit forum en zag dat er in de freeride en downhill sectie ook weleens wordt gesproken over trial. Als ervaren trialrijder kan ik het niet laten om jullie even te informeren dat er in NL een hele leuke en actieve biketrial community is die niet alleen samen traint maar ook wedstrijden rijdt! Komend jaar staat er een vijftal wedstrijden - genoemd Dutch Trials Series - op het programma die voor iedereen open zijn, ongeacht niveau.

Dus mocht het je een keertje leuk lijken om te kijken of rijden bij een biketrial wedstrijd, ben je van harte welkom!!
Leuk, dank voor je bijdrage! :-q

Heb je meer informatie die je erover kunt delen (anders dan wat onze immer kritische en gewaardeerde moderator :winkie: al heeft opgezocht)?
Ha sorry voor de offline-heid afgelopen week!

Voor basisinfo over de sport is de link naar de knwu (https://kenniscentrum.knwu.nl/bike-tria ... -biketrial) en facebook pagina (https://www.facebook.com/BikeTrialNL) een goed startpunt! Naast het filmpje van ons NK van 2 jaar geleden wat @sik heeft gevonden geeft deze video ook een leuk beeld van het niveau.


Zoals je kunt zien rijdt er van jong tot oud mee! (We hebben sinds kort zelfs een deelnemer van 70 jaar :o ) Het instapniveau is puur behendigheid, dus heuveltjes nemen en bochten draaien. Dat loopt dan langzaamaan op tot het hoogste niveau, d.w.z. opstappen van richting 2m hoog !
Trials&Trails
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 december 2022, 11:41

tiewrap schreef: di 7 februari 2023, 09:41 Is het ook leuk om met een gewone fiets aan die wedstrijden mee te doen ?
Haha ik gok dat het sowieso leuk is, maar of het te doen is... :P

Zonder grappen of grollen is afhankelijk van je niveau de onderste 2 (misschien wel 3) van de 7 categorieën (moeilijkheidsgraden) waarin de wedstrijd wordt verreden denk ik nog wel te doen op een MTB, al moet ik zeggen dat ik dat zelf nog nooit heb geprobeerd. (Een wedstrijd op 2 fietsen tegelijk rijden is niet makkelijk)

Als je interesse hebt hiervoor gaan we absoluut kijken hoe we dit wedstrijdtechnisch kunnen regelen, hoe meer zielen hoe meer vreugd! Of anders een keer samen ergens trainen!
Trials&Trails
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 december 2022, 11:41

FreedomRanger schreef: vr 10 februari 2023, 14:56 Kijk, dat geeft meer inzicht. Is er ook een website meer info over de events, programma's van de wedstrijden, clinics etc? Ik zit namelijk niet op Facebook.
Het programma van de wedstrijden is heel simpel; om 12 uur start de rijders briefing en vervolgens gaat de wedstrijd van start. Ondanks het feit dat er in elke sectie (afgebakend gebied met hindernissen) maar 1 rijder tegelijkertijd aanwezig is, is er dus geen startvolgorde per moeilijkheidsgraad. Als publiek zie je dus alle moeilijkheidsgraden achter elkaar door komen. De wedstrijden duren typisch 3 uur, waarin elke rijder in totaal een stuk of 15 secties moet rijden. Op de vorige pagina staat een poster van de wedstrijdkalender, die begint 12 maart in Baarlo. De verdere info (ook info over clinics e.d.) wordt via Facebook verspreidt, hier is geen account voor nodig, alleen het linkje (https://www.facebook.com/BikeTrialNL). Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt!
Lee0110
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 13 februari 2023, 09:23

Bedankt voor het delen!
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Trials&Trails schreef: ma 13 februari 2023, 21:41 Zoals je kunt zien rijdt er van jong tot oud mee! (We hebben sinds kort zelfs een deelnemer van 70 jaar :o ) Het instapniveau is puur behendigheid, dus heuveltjes nemen en bochten draaien. Dat loopt dan langzaamaan op tot het hoogste niveau, d.w.z. opstappen van richting 2m hoog !
Het ziet er absoluut indrukwekkend uit. (Ik voel een "maar" aankomen) ... Maar (ja hoor, daar is'tie) ... het valt me op dat het steeds minder op fietsen gaat lijken, naarmate het niveau hoger wordt. Het wordt dan inderdaad meer een soort "hoppen op de fiets", zoals Mad Wally ook al aangaf. :roll:

Doet natuurlijk niets af aan hoe knap het is.
Anyway, ik zou het wel eens willen proberen op zo'n speciaal apparaat.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Maarrrr, als je die techniek beheerst dan wordt alles wat je op een technische route (buitenland) tegenkomt een stuk eenvoudiger. Ook op snelheid zal je een beter overzicht en balans hebben want je staat niet bij elke steen te hoppen. Helaas beheers ik het niet.
"This species has amused itself to death"
Trials&Trails
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 december 2022, 11:41

FreedomRanger schreef: di 14 februari 2023, 22:22
Het ziet er absoluut indrukwekkend uit. (Ik voel een "maar" aankomen) ... Maar (ja hoor, daar is'tie) ... het valt me op dat het steeds minder op fietsen gaat lijken, naarmate het niveau hoger wordt. Het wordt dan inderdaad meer een soort "hoppen op de fiets", zoals Mad Wally ook al aangaf. :roll:

Doet natuurlijk niets af aan hoe knap het is.
Anyway, ik zou het wel eens willen proberen op zo'n speciaal apparaat.
Ben ik inderdaad met je eens hoor! Als je boven een bepaald niveau in biketrial komt, heb je inderdaad op de mtb/crosser/etc. (kortom: de fietsen met zadels :P ) bijna niets aan de technieken die je daar bij leert. Maar zoals anderen ook al aangaven heb je wel echt voordeel van een hoop van de technieken die je in de wat lagere niveaus leert. Als ik mezelf bijvoorbeeld vergelijk met de anderen met wie ik vaak mtb rijd, ben ik zelf in verhouding heel erg goed in technische / krappe bochten, dropoffs, steile klimmetjes met opstapjes erin en dergelijke. Staat in mijn geval helaas tegenover dat ik het vaak tegen ze afleg in de duurritten :roll:

Als het je leuk lijkt om eens te proberen; stuur dan maar even een PB, dan kijken we even waar we een 'speciaal apparaat' bij je in de buurt kunnen vinden ;)
Lee0110
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 13 februari 2023, 09:23

Wow dit is heel interessant, dank je wel!
Modo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 6 juni 2021, 10:36
Mijn mountainbike: Nordest Bardino

Gaaf dat deze wedstrijden worden georganiseerd. Wel jammer dat er niks in de randstad lijkt te zijn? Zijn er eigenlijk mensen die meedoen met street trials fietsen?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Chris Akrigg maakt een mooie brug tussen Trial en mountainbiken. Zo zie je goed hoe je trial skills kan helpen in het mountainbiken.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
KSPR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 januari 2023, 19:06

Toen Rick Koekoek dit filmpje opnam was hij nog 100% trialer die world cups en kampioenschappen reed. Je zie mooi hoe hij de technieken uit trial gebruikt om bijzonder soepel en relaxed over de obstakels te zoeven.

Je kunt trial natuurlijk zien als discipline om je fietsvaardigheden voor op de trails te verbeteren, maar daar gaat het bij trial uiteindelijk niet om. De rijders halen hun voldoening uit het overwinnen van obstakels. Ik vindt het ook het mooist als de jongens een 1 m opstap niet meteen oplossen met een side hop (sprong op het achterwiel) maar met een soepele bunny hop. Hoewel als Daan Boverhof in een kracht uitbarsting via een hookup op 2 m hoog staat en dan een gap van 3 m naar voorwiel gevolgd door een wheelswap na 10 sec weer 2 m lager op de grond staat is ook heeeeeeel pleasing en om naar te kijken. (Wouter Bos - KNWU voorzitter - is er nog steeds van in de war.)

Allenig skik op gravel en dirt.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Hoe dan! :o
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

tiewrap schreef: za 8 juli 2023, 20:34 Hoe dan! :o
En dan te bedenken dat ik vroeger met Rick in dezelfde klasse reed met motortrial. Hij zal toen een jaar of 13 geweest zijn.
Moet zeggen dat hij wel meer bijgeleerd heeft dan mij. :(
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie