Val op schouder

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Gistermiddag in een bocht onderuit gegaan en vrij hard op mijn schouder terecht gekomen. Na de val voelde de schouder even wat gevoelig aan maar dat verdween al snel, daarna nog zonder problemen 2 uur gefietst.

Vannacht werd ik wakker van de pijn in mijn schouder en heb ik daardoor de rest van de nacht niet goed meer kunnen slapen.
Als ik voor de spiegel sta zie ik niets vreemds aan mijn sleutelbeen, SC en AC gewricht lijken ook onveranderd. In ontspannen toestand lijken beide schouders ook even recht te staan.

Maar ik kan er verder niet veel meer mee, omhoog bewegen is een no-go door de pijn, een beetje naar buiten toe gaan kan maar voelt onprettig aan. Bicep curl beweging gaat wel goed.

Als ik op de schouder druk voelt het gevoelig als ik op mijn schouderkop druk, daar heb ik ook een constante pijn, beurs gevoel. Omdat ik geen last heb van een bloeduitstorting verwacht ik niet dat mijn pezen gescheurd zijn.


Wat denken jullie? Gewoon een gekneusde schouder en wat rust nemen, en eventueel morgen de HA bellen? Ik verwacht dat die verder ook niet veel meer kan doen dat rust te adviseren.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2115
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Altijd even je huisarts raadplegen.

Sleutelbeenbreuk of AC Luxatie valt meteen op inderdaad, zo te lezen kan je die uitsluiten.

Maar klinkt als een kneuzing. Of met een beetje pech een scheurtje in het bot/kapsel.

Ik ben geen arts, echter hoe ik dit allemaal weet... Don't ask me :wink:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Gewoon een nieuwe fiets kopen om de pijn te verzachten.



En je huisarts even bellen natuurlijk (wel over je schouder, die fiets zal die niet veel van weten, of juist wel!, geen idee, probeer maar, succes!)
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

AC luxatie heb je in meerdere gradaties.. in de ergere gevallen kan je het inderdaad heel goed zijn door de uitstekende botten, maar als er niet veel te zien is wil dat (denk ik) niet gelijk zeggen dat het geen luxatie is.. maar heel simpel, gewoon even langs de HA,
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

De schouder is het meest complexe gewicht van allemaal. Zoveel pezen, bandjes en botten die daarop en omheen aanhechten dat is niet voor te stellen bijna. Dus een val op je schouder zal in veel gevallen een (tijdelijke) verstoring van dat evenwicht tussen al die spiertjes etc opleveren.

Je beschrijft een duidelijke pijn bij heffen van je arm. Zou je eens willen checken wat het verschil is wanneer je de arm optilt met je andere hand? Oftewel een passieve beweging? Als dat dezelfde pijn oplevert zou ik toch even naar de huisarts gaan. Een breuk in bijvoorbeeld de kop/ of net eronder geeft ook dit soort klachten. En niet kunnen heffen is wel een beetje een red flag voor grotere klachten.

Tevens idd niet uit te sluiten of je niet alsnog een AC (sub)luxatie hebt. Maat van mij had ook nauwelijks zichtbare afwijkingen maar toch wel een luxatie.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

hanjovdberg schreef: ma 6 februari 2023, 17:10 De schouder is het meest complexe gewicht van allemaal. Zoveel pezen, bandjes en botten die daarop en omheen aanhechten dat is niet voor te stellen bijna. Dus een val op je schouder zal in veel gevallen een (tijdelijke) verstoring van dat evenwicht tussen al die spiertjes etc opleveren.

Je beschrijft een duidelijke pijn bij heffen van je arm. Zou je eens willen checken wat het verschil is wanneer je de arm optilt met je andere hand? Oftewel een passieve beweging? Als dat dezelfde pijn oplevert zou ik toch even naar de huisarts gaan. Een breuk in bijvoorbeeld de kop/ of net eronder geeft ook dit soort klachten. En niet kunnen heffen is wel een beetje een red flag voor grotere klachten.

Tevens idd niet uit te sluiten of je niet alsnog een AC (sub)luxatie hebt. Maat van mij had ook nauwelijks zichtbare afwijkingen maar toch wel een luxatie.
Omdat ik zondagnacht niet heb kunnen slapen van de pijn ben ik gisteren toch maar eens naar de huisarts gegaan. De huisarts denk niet dat ik een breuk heb en denkt ook niet dat ik een tossy luxatie heb. Tossy 1 kon ze niet uitsluiten toen ik er naar vroeg maar vond ze onwaarschijnlijk omdat ik in dat gebied geen klachten heb, ze heeft daar ook specifiek naar gekeken.
Ze had overigens ook mijn arm passief opgetild en daarmee kwam ik iets hoger dan als ik het actief doe. Heel veel hoger is dat overigens niet en daarna schiet dezelfde pijn er snel weer in.

Ze heeft aangegeven dat ik nu 3x per dag 600mg ibuprofen moet nemen om de ontsteking die zou zijn ontstaan na de val te verminderen, de ontsteking zou zijn ontstaan omdat het lichaam in mijn schouder flink aan de slag is gegaan om de impact schade te repareren, al die cellen bij elkaar zouden een ontsteking veroorzaken. Daarmee zouden mijn klachten op woensdag/donderdag echt significant minder moeten zijn, zoniet dan wilde ze wel een foto maken. Ze denkt dat een foto nu niets ging opleveren. Verder moest ik nu vooral geen mitella dragen om een frozen shoulder te voorkomen.

Vannacht heb ik weer bijna pijnloos op mijn rug kunnen slapen. Het liften gaat nu ook een stukje verder, vooral tegenover zondag merk ik nu wel vooruitgang. Maar ik ben er nog lang niet, als ik naar de onderstaande afbeelding kijk dan haal ik op bewegen in Sagittale vlak 30 graden in anteflexie en 45 graden in retroflexie. Retroflexie gaat echt heel veel beter dan anteflexie.

Afbeelding
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Retroflexie is met name voorover kantelen van je schouderblad er is in het schoudergewricht weinig echte retroflexie mogelijk door de vorm van kop/kom. Volgens mij is officieel actief 15° en passief 20-30° mogelijk. Een fysiotherapeut zal dan ook altijd je schouderblad en schouder fixeren. Die beweging is maar beperkt. Anteflexie die zo beperkt is vind ik (ben opgeleid maar niet praktiserend fysiotherapeut) wel een indicatie dat er iets niet goed zit. Binnen 2 dagen een ontstekingsreactie is wel opvallend. Die doen er doorgaans wat langer over om zich te ontwikkelen en geven dan niet per direct pijn.

Laat ik het voorzichtig zo zeggen dat ik de huisarts aanpak typerend vindt voor een groot deel van de medische wereld. Direct naar medicatie grijpen ipv het zelf herstellend vermogen van het lichaam aanspreken. De tips om zo min mogelijk een mitella te gebruiken is wel goed. Zelf ondersteunen en bewegen binnen de pijngrens is wel aan te bevelen. Niet oprekken of door de grens heen gaan. Binnen 2-3 dagen moet er sterke verbetering optreden anders aan de bel trekken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

hanjovdberg schreef: di 7 februari 2023, 16:44 Retroflexie is met name voorover kantelen van je schouderblad er is in het schoudergewricht weinig echte retroflexie mogelijk door de vorm van kop/kom. Volgens mij is officieel actief 15° en passief 20-30° mogelijk. Een fysiotherapeut zal dan ook altijd je schouderblad en schouder fixeren. Die beweging is maar beperkt. Anteflexie die zo beperkt is vind ik (ben opgeleid maar niet praktiserend fysiotherapeut) wel een indicatie dat er iets niet goed zit. Binnen 2 dagen een ontstekingsreactie is wel opvallend. Die doen er doorgaans wat langer over om zich te ontwikkelen en geven dan niet per direct pijn.

Laat ik het voorzichtig zo zeggen dat ik de huisarts aanpak typerend vindt voor een groot deel van de medische wereld. Direct naar medicatie grijpen ipv het zelf herstellend vermogen van het lichaam aanspreken. De tips om zo min mogelijk een mitella te gebruiken is wel goed. Zelf ondersteunen en bewegen binnen de pijngrens is wel aan te bevelen. Niet oprekken of door de grens heen gaan. Binnen 2-3 dagen moet er sterke verbetering optreden anders aan de bel trekken.
Wat voor verbetering zou ik woensdag moeten merken? Hoe kan ik zelf bepalen dat er genoeg verbetering is? Ik ben dat vergeten te vragen aan mijn huisarts. Want dan ga ik dat morgenochtend voor mijn eerste ibuprofen inname checken.

Daarnaast begrijp ik zelf nog steeds niet helemaal wat er aan de hand kan zijn. Na de val had ik pijn aan mijn schouder, precies op de valplek, bij mijn bovenarm. Die pijn trok na 5 minuten volledig weg, ik heb zaterdag de gehele dag geen last van mijn schouder gehad, ook geen verkleuring en ook geen zwelling. De pijn begon pas midden in de nacht. Voor mijn huisarts was dat wel een indicatie dat er geen breuk zou zijn.
Kan er iets kapot zijn gegaan zonder dat ik hier iets van heb gemerkt?
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ga er maar vanuit dat ondanks dat je het niet gebroken heb je er nog een hele lange tijd last van kan hebben. Ik heb iets soortgelijk gehad en heb er maanden last van gehouden voordat het helemaal over was. De ergste pijn was wel na een 1,5 week over.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Slijmbeursontsteking? Ben (ook) geen arts …
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Meest waarschijnlijke is dat je gewoon beurs bent. Ik ben geen dokter, maar ik heb wel eens een deuk in een Volvo geramd en een Duitse slagboom in tweeën gereden. (Geen grootspraak). Het doet flink pijn, maar het gaat ook snel over.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dus:
Zaterdagmiddag gevallen (je beschrijft niet hoe je precies terecht kwam: op schouder eerst, of eerst op uitgestrekte hand/arm/elleboog? Snelheid? 'Gewoon op je zij gevallen, salto door de lucht, onderweg nog een boom of zo geraakt?).
Daarna nog 2 u gefietst, omdat de eerste pijn snel wegging <5min.
En pas 's nachts toename pijn.

Bij een breuk in je bovenarm, sleutelbeen, schouderblad stap je tgv blijvende pijn niet (zo snel) meer op, en zul je snel ook zwelling zien.

Als het gekneusde spieren en evt pezen zijn en er nog niet meteen zwelling is kun je soms nog wel een paar uur sporten, je spieren en pezen waren toch nog goed doorbloed, 'warm'. Na een paar uur niets doen, na een nacht stilliggen, kun je soms door zwelling die alsnog komt (bloeduitstorting, ontstekingsreactie) de eerste 1-2 dagen alsnog meer pijn krijgen. Er komt standaard een ontstekingsreactie op gang na een paar uur als gevolg van weefselschade, kneuzing.

Ontzien is dan goed, omdat eea vanzelf ook weer zal gaan ontzwellen na enkele dagen. Wel wat blijven bewegen, maar pas op met de arm te hoog heffen, zeg boven de 70gr. En elke pijnstiller is prima bij teveel (nachtelijke) pijn, hinder.
1e keus is oha Paracetamol: 3-4d1-2 tabletten, dus max 8.
Maar stap 2 op de pijnladder, een NSAID, een ontstekingsremmer, als Brufen, heeft in dit geval als voordeel dat het krachtiger de pijn stilt, en een evt ontstekingsreactie tegengaat, de bijbehorende zwelling wat helpt afremmen. Dat doet Paracetamol niet. Brufen 400mg -600mg, 3x daags 1 max.
(En als het nodig mocht zijn kun je zelfs gaan tot 8 Paracetamol 500mg per dag icm 3 Brufen 600mg per dag).

Je huisarts sloot breuken al uit, deels obv je verhaal, en deels werd dat door het lichamelijk onderzoek bevestigd.
Dus kun je het de komende dagen aanzien, met ontzien en wat blijven bewegen, met paracetamol en/of brufen.
Het beloop zal dan vanzelf meer duidelijk maken.
Als de pijn afneemt, de beweeglijkheid toeneemt, de nachtrust verbetert, gaat het beter.
Stokt de verbetering, houdt je teveel last: dan herevalueren op het spreekuur.

Stel, de bandjes tussen je sleutelbeen en schouderblad zijn toch lichtjes wat verrekt (AC-gewricht, Tossy I, max 2): gaat vanzelf over met de tijd.
Stel, gekneusde spier: idem.
Stel: ontstoken slijmbeurs onder je schouderbladafdak tgv de klap: die ontstaat vaak na uren-1-2 dagen na een klap ertegen. Kan ook vanzelf verbeteren mbv een ontstekingsremmer, maar kan evt ook langer blijven bestaan, zeker 's nachts veel pijn blijven geven bij erop liggen.
Beloop (niet voldoende verbeteren) en herhalen onderzoek zullen het beeld evt wel verduidelijken, en een injectie onder het afdak van je schouderblad is dan evt ook nog een optie.
Ontstoken pees onder je schouderbladafdak: idem.
Voor nu dus dit beleid en beloop afwachten, en zo nodig op controle bij je eigen huisarts. Of eventueel bij een fysiotherapeut (kun je ook heen zonder verwijzing).

Wij weten op dit forum niet wat je huisarts allemaal wel/niet uitvroeg, allemaal wel/niet onderzocht en constateerde en overwoog.
Een uitzonderlijk afwijkend beloop gaan we er op dit forum ook niet uithalen. Daarvoor is het belangrijk dat liefst dezelfde persoon het schouderonderzoek kan herhalen, dan zie je eventuele verschillen in de tijd pas goed.

Beterschap :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Met veel zaken ben ik het eens Aurelius maar toch zou ik wat minder snel pleiten voor allerlei ontsteking remmende middelen. Een ontstekingsreactie is toch juist bedoeld als herstelmechanisme van ons lichaam? Het voert afval en beschadigde cellen af en bouwt weer nieuwe gezonde cellen op. Als het te lang, veel of heftig is lijkt me een pijnstiller op zn plek. Een spuit zetten werd altijd als echt laatste redmiddel gezien maar eigenlijk vooral als lapmiddel.

Houd voor jezelf in de gaten of je zowel actief als passief steeds verder kunt komen met je bewegingen en als dat niet stagneert is je herstel in goede lijn.

Wat er precies kapot, pijn veroorzaakt, is niet door ons te zien. Een breukje/klein stukje bot eraf of zelfs breuklijn over o.a. kop/kom/schouderblad manifesteert zich overigens ook vaak pas later omdat het door precies dezelfde mechanismen als hierboven beschreven nog niet tot beperkingen leidt. Menig sporter ontdekt pas uren of dagen na wedstijd of prestatie dat het toch iets heftiger was dan gedacht. Ook al diverse keren met lln in sportzaal meegemaakt dat volgens huisarts er geen breuk was en later bij blijvende pijn toch een (vaak dan wel mooie breuk .. wtf is er mooi aan 8) ) breukje te zien was.

MTB collega ook. Heeft nog dagen rondgelopen en auto gereden. Heb hem toen dringend aangeraden toch fotos te laten maken van zn pols. Bleek achteraf toch een breukje in te zitten. Ook huisartsen hebben geen x-ray ogen :winkie: :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Simpel:

Als pijnstillende stap 1 Paracetamol niet volstaat volgt stap 2, de groep ontstekingsremmers, dus bv Brufen.

Als iemand een felle pijn heeft tgv een ontstoken slijmbeurs wil ‘ie na een of een paar slapeloze pijn nachten maar één ding: die injectie.
Daar zitten 2 dingen in. Iets als Xylocaine, een lokaal verdovend middel, de pijn wordt (eindelijk) meteen gestild. En iets als Kenacort, een steroide, een ontstekingsremmend middel, dat de ontsteking en zwelling versneld vermindert.

Je kunt de natuur zijn gang willen laten gaan, natuurlijk… maar soms lukt dat helaas niet als klachten simpelweg te hevig zijn. Weinig behandelingen zijn zo dankbaar als zo’n injectie… bij de juiste indicatie :wink:
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

bert l. schreef: di 7 februari 2023, 19:14 Meest waarschijnlijke is dat je gewoon beurs bent. Ik ben geen dokter, maar ik heb wel eens een deuk in een Volvo geramd en een Duitse slagboom in tweeën gereden. (Geen grootspraak). Het doet flink pijn, maar het gaat ook snel over.
Ik las even: Ik ben geen dokter, maar rij in een Volvo :D

Hier nog wat ervaringen... ook wel een keer flinke smakkerd op schouder gemaakt . Wel doorfietsen, maar na 2 uur thuis begon de ellende. Na 2weken weer rustig op de fiets gestapt en langzaam weer kracht in schouder/arm gekregen. Zeker 1.5 maand geduurd voor ik weer beetje de ouwe voelde.

Leuk al die ervaringen.. maar gelukkig zijn er ook artsen op het forum :D
Plaats reactie