Tijd voor een goede fiets. Maar wat?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Na wat eerdere discussie in andere topics ben ik nu toch eens serieus aan het kijken om een fatsoenlijke MTB aan te gaan schaffen (rijd nu op een oud 26" beestje, leuk voor een eerste indruk van mountainbiken, maar nu tijd voor een moderne fiets)

Ben 1.84m lang, weeg momenteel 95kg, maar daar moet toch echt wat af gaan de komende maanden :oops: Budget is rond de 2000 euro. De meeste kilometers zal ik rond Eindhoven maken. Momenteel heb ik alleen de routes Aalst/Waalre en Heeze vaak gereden. Ik wil ook de fiets in de auto kunnen gooien en Nijmegen, UHR, Veluwe of Limburg aan kunnen doen op een mooie zomer dag en liefst ook nog uit de voeten kunnen als ik de fiets mee zou nemen op een vakantie naar bijvoorbeeld de Duitse Eiffel. Ik ben geen super fanatieke rijder en zeker geen "het moet snel" rijder dus het hoeft geen super licht race monster te zijn. Qua budget en het soort ritten dat ik zal maken ben ik aan het kijken naar een hard-tail.

Een eerste lijstje waar ik op ben gekomen:
De Canyon Grand Canyon 8 of 9 in L (woon in Eindhoven op nog geen 200m van het Canyon service center) Pro: Zover ik kan zien niet slecht afgemonteerd, dropper post inbegrepen. Con: Zwaar, geen pedalen op de 9

Cube Reaction C:62 Pro Grey/Metal 2023 in XL. Pro: Lichter carbon frame, XT derailleur, Con: duurder, geen pedalen, geen dropper

Cube Reaction C:62 One Red/White 2022 Pro: lichter frame, iets betaalbaarder als de 2023, Con: slechtere voorvork? en SRAM aandrijflijn

Canyon Exceed CF5, vrij duur voor hoe deze is afgemonteerd voor zover ik kan zien (en ook in andere draadjes hier vermeld) en de CF6 gaat al hard richting buiten budget. Daarnaast spreekt deze me op de een of andere manier minder aan.

Rose Psycho Path 3. Pro: ook vrij licht, Con: Duur, eigenlijk iets te duur. Geen dropper.

Iemand nog andere ideeën / voorstellen waar ik naar zou kunnen kijken? Leun zelf sterk richting een Grand Canyon, iemand suggesties waarom ik dat niet zou moeten doen?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij zijn veel mensen hier tevreden met de Grand Canyon. Je zou ook nog kunnen kijken naar een Kona Honzo.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mr_Ike schreef: do 2 februari 2023, 00:05 dus het hoeft geen super licht race monster te zijn.

Con: Zwaar, geen pedalen op de 9

Pro: Lichter carbon frame, XT derailleur

Pro: lichter frame

Pro: ook vrij licht
:lol:

Maar uit jouw lijstje zou ik ook alleen de GC overwegen, de rest is teveel XC, en qua afmontage matig. Feit dat je naast Canyon woont en er dus zo binnen kan wandelen als er iets uit de doos ontbreekt is natuurlijk ook wel handig.
Ikzelf zou voor de Radon Cragger gaan: https://www.bike-discount.de/en/radon-cragger-8.0-1 Geometrie is leuk, afmontage zeer netjes en met een paar snelle banden eronder ook in NL een fijne fiets. (Mijn eigen XC fietsen hebben een soortgelijke geometrie, en ik ben daar nog nooit langzamer van gegaan. Wel sneller!)

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met het servicecenter om de hoek, de allround Grand Canyon.
Voor Nl evt alleen de banden vervangen voor iets lichter rollends, en klaar ben je. Bv een Schwalbe Wicked Will voor, Racing Ralph achter. Of Wolfpack Cross voor, een Race achter. Zoiets.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Redelijk eenduidig richting de GC tot nu toe :lol: Is de GC9 de 350 euro extra waard bovenop de 8?

Kwam ook de Trek Marlin 8 nog tegen. Iets slacker als de GC (66.5 tov 67.5 voor de GC) Is de Marlin ook nog interessant of kan ik dan beter voor de Canyon gaan.
suravida schreef: do 2 februari 2023, 09:01
Mr_Ike schreef: do 2 februari 2023, 00:05 dus het hoeft geen super licht race monster te zijn.

Con: Zwaar, geen pedalen op de 9
Pro: Lichter carbon frame, XT derailleur
Pro: lichter frame
Pro: ook vrij licht
:lol:

Maar uit jouw lijstje zou ik ook alleen de GC overwegen, de rest is teveel XC, en qua afmontage matig. Feit dat je naast Canyon woont en er dus zo binnen kan wandelen als er iets uit de doos ontbreekt is natuurlijk ook wel handig.
Ikzelf zou voor de Radon Cragger gaan: https://www.bike-discount.de/en/radon-cragger-8.0-1 Geometrie is leuk, afmontage zeer netjes en met een paar snelle banden eronder ook in NL een fijne fiets. (Mijn eigen XC fietsen hebben een soortgelijke geometrie, en ik ben daar nog nooit langzamer van gegaan. Wel sneller!)
Ik zeg wel "hoeft niet" (maar minder gewicht meezeulen kan ook voordelig zijn. Maar 10 kilo van mijn eigen permanente ballast lozen is een beter plan als een kilo besparen op de fiets denk ik :D
De Cragger 8 vind ik helaas in L niet op voorraad (alleen M en dat is net ff te klein denk ik)
Willem Altes schreef: do 2 februari 2023, 08:07 Volgens mij zijn veel mensen hier tevreden met de Grand Canyon. Je zou ook nog kunnen kijken naar een Kona Honzo.
Thanks, die lijkt ook wel redelijk interessant, iets goedkoper. Is de 11spd drivetrain een merkbaar nadeel tov een fiets met 12?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Mr_Ike schreef: do 2 februari 2023, 00:05 Iemand nog andere ideeën / voorstellen waar ik naar zou kunnen kijken? Leun zelf sterk richting een Grand Canyon, iemand suggesties waarom ik dat niet zou moeten doen?
Je zou voor een Trek kunnen kijken, Trek store zit ook in Eindhoven.

Voor je budget zijn daar nog wel wat opties.

Of je gaat op de koffie bij Jeroen (cylesupport) misschien dat die nog iets heeft/ weet.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Twee opmerkingen
- Geen pedalen. Dat is normaal in het hogere segment omdat dit erg persoonlijk is en goede pedalen duur kunnen zijn. Sommige willen SPD of Crankbrothers eggbeater anderen weer flat pedals.
- Dropper. Dat is een van de makkelijkste upgrade voor later mits het frame is voorbereid. Is geen reden om een fiets niet te kopen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Peelrijder schreef: do 2 februari 2023, 12:53
Mr_Ike schreef: do 2 februari 2023, 00:05 Iemand nog andere ideeën / voorstellen waar ik naar zou kunnen kijken? Leun zelf sterk richting een Grand Canyon, iemand suggesties waarom ik dat niet zou moeten doen?
Je zou voor een Trek kunnen kijken, Trek store zit ook in Eindhoven.

Voor je budget zijn daar nog wel wat opties.

Of je gaat op de koffie bij Jeroen (cylesupport) misschien dat die nog iets heeft/ weet.
Zag bij Trek eigenlijk alleen de Marlin 8 maar die was niet op voorraad in Eindhoven. Zal er binnenkort eens binnen lopen.

En Cyclesupport kende ik nog niet. Binnenkort ook eens een bezoekje brengen, thanks :-q
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Mad Wally schreef: do 2 februari 2023, 13:03 Twee opmerkingen
- Geen pedalen. Dat is normaal in het hogere segment omdat dit erg persoonlijk is en goede pedalen duur kunnen zijn. Sommige willen SPD of Crankbrothers eggbeater anderen weer flat pedals.
- Dropper. Dat is een van de makkelijkste upgrade voor later mits het frame is voorbereid. Is geen reden om een fiets niet te kopen.
- pedalen: Point taken, dat kan ik wel begrijpen ja.
- Dropper, is inderdaad een makkelijke upgrade, maar als een fiets verder zo goed als gelijk is maar de één al direct van een dropper is voorzien scheelt dat weer een paar honderd euro en de moeite van inbouwen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mr_Ike schreef: do 2 februari 2023, 12:15 Is de 11spd drivetrain een merkbaar nadeel tov een fiets met 12?
Ik zou het eerder een voordeel noemen. Goedkoper bij vervanging, minder gevoelig voor verkeerde afstelling en qua range prima.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Voor wat betreft het gewicht van de fiets (en van jou :wink: )

Strong, light, cheap… pick two -Keith Bontrager-

Is nog steeds een waarheid als een koe. Wil je als zwaargewicht een lichtgewicht fiets die heel moet blijven dan moet je flink de portemonnee trekken. Met mijn 1.95 en 97kg kan ik het weten. Alles wordt veel duurder om een beetje gewicht te kunnen besparen. Frame, wielen, en voorvork zijn zwaarste en tegelijk ook de zwaarst belaste onderdelen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De GC 9 tov 8 heeft wat betere tubeless ready wielen, is iets lichter; is geheel XT afgemonteerd (ook de shifters en remmen), heeft een wat lichtere cassette (SLX ipv Deore), 2 banden met hoogwaardigere compound.
Ik denk dat het qua functie gevoelsmatig niet veel verschil zal maken op onze parcoursen, beiden zijn goed. Maar het verklaart wel de meerprijs, het is de meerprijs evt wel waard.
En favoriete kleur en beschikbaarheid in maat L zullen ook nog wel een afweging zijn, neem ik aan (in L beiden nog beschikbaar)?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Peelrijder schreef: do 2 februari 2023, 12:53
Mr_Ike schreef: do 2 februari 2023, 00:05 Iemand nog andere ideeën / voorstellen waar ik naar zou kunnen kijken? Leun zelf sterk richting een Grand Canyon, iemand suggesties waarom ik dat niet zou moeten doen?
Je zou voor een Trek kunnen kijken, Trek store zit ook in Eindhoven.

Voor je budget zijn daar nog wel wat opties.

Of je gaat op de koffie bij Jeroen (cylesupport) misschien dat die nog iets heeft/ weet.
Bedankt voor de tip om bij Jeroen langs te gaan. Hij was vanavond open en ik had tijd dus gelijk maar eens gedaan.
Proefritje gemaakt op een Orbea Alma M50 en een Scott Scale 940 (Toch weer lichtgewicht carbon :~ :tong )

Kan vooral zeggen dat het ECHT tijd word om mijn oude 26 inch ros in te ruilen voor iets met moderne geo. Weet niet of ik daar nu nog op wil stappen :oops: . De Scott voelde een haartje beter qua sturen (maar minimaal) de Orbea voelde iets beter qua zit en trappen (maar minimaal). Moet er nog eens over nadenken wat ik qua gevoel vind en wat de voorkeur zou hebben. En of dit de juiste fietsen voor mij zouden zijn. Maar het voordeel van even binnen lopen en proefrijden is zeker een voordeel tov van blind een Canyon kopen imho.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Deze beide fietsen wordt het lichtere carbon t.o.v. aluminium volledig gecompenseerd door een zware (2350 gram) Judy voorvork. ( Een aluminium frame weegt tussen 1600 en 1850 gram). Volgens mij is, als je voor een racemonster gaat, dan een aluminium frame met een betere vork een betere evenwicht. Van een MTB is de vork meestal zwaarder dan het frame. En als je inderdaad Limburg, Ardennen etc. gaat doen dan is ook een trail geometrie wel handig.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Mwah, een fox 34 rhythm weegt ook 2040 gram. (Die in de grand canyon 9 zit)
Het zit 'm in de zware wielen van 2.3 kg.
Als je daar een setje van 1.5 kg in zet zul je het wel merken.

Verschil tussen carbon en alu frame merk je ook met aanzetten.
Laatst gewijzigd door Gerwin89 op do 2 februari 2023, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie