Tijd voor een goede fiets. Maar wat?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Mad Wally schreef: vr 3 februari 2023, 11:19
Mr_Ike schreef: vr 3 februari 2023, 09:50 Dat ik nu een proefrit maakte op 2 carbon modellen is puur omdat dat is wat Cycle Support heeft staan. Ik focus er niet op, maar het is iets waar ik (waarschijnlijk te veel) wel over na denk. Mijn huidige 26"er weegt ongeveer even veel als dat een volledig afgemonteerde GC zou doen, dus realistisch weet ik ook wel dat ik rond kan komen op een "zwaardere" fiets. Maar in mn achterhoofd blijft dan de gedachte hangen van: maar ik gebruik die fiets hoofdzakelijk op de locale rondjes en ga ik er dan geen spijt van krijgen als ik 3 kilo extra fiets aan het meezeulen ben.

Iemand enig idee waar ik eventueel een Canyon GC zou kunnen proefrijden behalve ver weg in Duitsland?
Je weegt nu 95 en hoopt wat gewicht kwijt te raken. Dat is moeilijk en duurt lang en vraagt een andere levensstijl, dat bereik je niet door alleen drie keer in de week twee uur te gaan fietsen. Als je traint wordt vet deels vervangen door spieren, op zich prima maar je vervangt het een door het ander. En al raak je naar verloop van tijd 10 kilo kwijt, je blijft in fietsbegrippen zwaar vergeleken bij de afgetrainde 60-70kg mannetjes en dus heb je stevig materiaal nodig. Voor jou budget heb je geen degelijke fiets van 10 kg, denk eerder aan 12,5 tot 14 kg.

Canyon mag je bestellen en proefrijden en als het niet bevalt dan kun je deze terug sturen, maar wellicht is er iemand in de buurt die er een heeft die je mag proberen?
Over die laatste misvatting: je mag een ongebruikte Canyon terugsturen, niet een gebruikte.
Lees de voorwaarden goed om teleurstellingen te voorkomen.
https://www.canyon.com/nl-nl/klantenser ... turns.html
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 februari 2023, 17:32
Ja, voor je het weet zijn de wielen duurder dan de fiets :winkie:
Jan the Man schreef: vr 3 februari 2023, 17:51 Als je voor een 'merk' gaat wel, dan zit je snel richting de 2.000 euro. Maar als je goede velgen aanschaft waar geen duur merk op staat, met een set DT350 naven ben je voor minder dan de helft klaar. Nog steeds veel geld, vandaar mijn opmerking dat het een 'budgetdingetje' is.
Een goede set met (waarschijnlijk) Boost naven is wel mee te nemen naar een toekomstige fiets.

Ciao
Jan
Als je budget €2000 is en je wielen (bijna) €1000, dan blijft er slechts €1000 over voor de rest vd fiets (of een fiets met standaard wielen).
En volgens mij zijn dan je wielen nog steeds net zo duur als je fiets :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 februari 2023, 20:19
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 februari 2023, 17:32
Ja, voor je het weet zijn de wielen duurder dan de fiets :winkie:
Jan the Man schreef: vr 3 februari 2023, 17:51 Als je voor een 'merk' gaat wel, dan zit je snel richting de 2.000 euro. Maar als je goede velgen aanschaft waar geen duur merk op staat, met een set DT350 naven ben je voor minder dan de helft klaar. Nog steeds veel geld, vandaar mijn opmerking dat het een 'budgetdingetje' is.
Een goede set met (waarschijnlijk) Boost naven is wel mee te nemen naar een toekomstige fiets.

Ciao
Jan
Als je budget €2000 is en je wielen (bijna) €1000, dan blijft er slechts €1000 over voor de rest vd fiets (of een fiets met standaard wielen).
En volgens mij zijn dan je wielen nog steeds net zo duur als je fiets :wink:
Inderdaad, maar niet duurder (wat je noemde :wink: ), maar goed, woordspelletjes...mijn advies voor de TS:

In deze prijsklasse zitten vrijwel altijd basic wielen met naven waarvan de lagers redelijk snel last hebben van invloeden van buitenaf. Maar als je de naven goed onderhoudt / in de gaten houdt, en na de eerste paar 100km door een FM / wielbouwer na laat kijken en de spaken weer op spanning laat zetten zijn ze vrij probleemloos. (wat een FM eigenlijk uit eigen initiatief zou moeten doen tijdens de befaamde 'gratis eerste beurt')

Upgraden kan dan altijd later nog

Succes met de keuze!

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Jan the Man schreef: vr 3 februari 2023, 21:53
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 februari 2023, 20:19



Als je budget €2000 is en je wielen (bijna) €1000, dan blijft er slechts €1000 over voor de rest vd fiets (of een fiets met standaard wielen).
En volgens mij zijn dan je wielen nog steeds net zo duur als je fiets :wink:
Inderdaad, maar niet duurder (wat je noemde :wink: ), maar goed, woordspelletjes...mijn advies voor de TS:

In deze prijsklasse zitten vrijwel altijd basic wielen met naven waarvan de lagers redelijk snel last hebben van invloeden van buitenaf. Maar als je de naven goed onderhoudt / in de gaten houdt, en na de eerste paar 100km door een FM / wielbouwer na laat kijken en de spaken weer op spanning laat zetten zijn ze vrij probleemloos. (wat een FM eigenlijk uit eigen initiatief zou moeten doen tijdens de befaamde 'gratis eerste beurt')

Upgraden kan dan altijd later nog

Succes met de keuze!

Ciao
Jan
Wat bedoel je met een FM? Die afkorting ken ik (nog) niet.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Fietsen
Maker
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Gerwin89 schreef: za 4 februari 2023, 07:07 Fietsen
Maker
:-q , of LBS (Local Bike Shop)

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gerwin89 schreef: vr 3 februari 2023, 09:12 Ik had een alu alma H20 en nu een carbon M50.
En merk dat verschil wel degelijk bij het aanzetten, als je dat niet gelooft ook prima.
In de herhaling: gewicht maakt weinig uit.

Ja, je voelt verschil, maar dat ga je in de praktijk nu niet direct omzetten in een surplus aan snelheid. Helaas voelt het vooral snel. En blijft deze onzin maar rondzingen.

Banden. Dat is het enige aspect waar je grote verschillen mee gaat maken. Je kunt een 100gram lichtere semislick monteren, de kans is aanwezig dat die 10Watt (per band!) zwaarder loopt en je dus gewoon vrolijk bijna 10% van je vermogen aan het verkwisten bent.

Maar ja, gewicht is belangrijk... .

Dan kunnen we ook nog discussiëren over hoeveel tijd je verliest omdat je fiets je geen controle geeft omdat je te lichte onderdelen gemonteerd hebt. Maar ja, dat voel je niet direct... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ik heb het nergens over gewicht gehad, alleen dat ik verschil voel met aanzetten.
En dat had ik ook met de overstap van een alu racefiets naar een carbon.
Dat het wat directer en stijver aanvoelt bij aanzetten / optrekken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gerwin89 schreef: zo 5 februari 2023, 14:58 Ik heb het nergens over gewicht gehad, alleen dat ik verschil voel met aanzetten.
En dat had ik ook met de overstap van een alu racefiets naar een carbon.
Dat het wat directer en stijver aanvoelt bij aanzetten / optrekken.
En ik zeg ook nergens dat je het niet voelt. Alleen dat het niets uitmaakt als het daadwerkelijk op snelheid of overbrengen van kracht aankomt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ik denk wel dat het wat uit maakt.
Dat er minder kracht verloren gaat bij het overbrengen in een stijver frame dan een slapper frame.
En met carbon is het frame meestal stijver en ook nog eens lichter, dus ook nog extra profijt dat het gewicht minder is.
Maar goed het zal ook allemaal zeer minimaal zijn.
En er zullen ook wel zeer stijve alu frames zijn, maar die zijn dan een stuk zwaarder.

Waarom rijden alle profs in alle disciplines dan met carbon frames...?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Omdat het profs zijn.
Geen gram teveel aan het lijf, een volledige werkweek kunnen trainen in de kracht van hun leven.

Zet dat tegenover de doorsnee biker hier, of zoals ts en dan is het een ander verhaal, zonder ts tekort te willen doen hoor, ik ken hem niet maar 1,84 en 95 kilo klinkt net als ikzelf niet als profmateriaal :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waarom rijden alle profs in alle disciplines dan met carbon frames...?
Zodat jij ook carbon gaat kopen :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Om maar even terug te komen op het onderwerp van dit topic, stel dat ik een Grand Canyon zou gaan bestellen, welke items/accessoires kan ik dan het beste bij Canyon gelijk meebestellen (Ga er maar even van uit dat ik een totale noob ben, ook nog nooit tubeless gereden heb en nog bijna niets in huis heb)? Word deze uberhaupt tubeless geleverd of zitten er dan nog binnenbandjes in? (Zie alleen Tubeless ready voor zover ik kan zien dus ga er van uit dat er nog binnenbanden in zitten?)

Pedalen (Heb een 2e hands setje Nukeproof Neutrons op mn huidige setje zitten die volgens mij prima voldoen, denk dat ik die over schroef)?
reserve onderdelen? Tubeless ventielen en "melk"? Inflator en CO2 cartridges? Bottle cage?

Of beter bij elkaar sprokkelen van andere bronnen?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4824
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Tubeless hoeft helemaal niet joh, ik rij al jaren rond met biba’s en rij ze zelden lek. Wekelijks op lage druk, en grove steen tracks.
Woon je in Zuid-Limburg, dan zeker doen met de vele meidoornhagen. Verder, en zeker op flowy zandtrails, onnodig.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Mr_Ike schreef: ma 6 februari 2023, 18:15 Om maar even terug te komen op het onderwerp van dit topic, stel dat ik een Grand Canyon zou gaan bestellen, welke items/accessoires kan ik dan het beste bij Canyon gelijk meebestellen (Ga er maar even van uit dat ik een totale noob ben, ook nog nooit tubeless gereden heb en nog bijna niets in huis heb)? Word deze uberhaupt tubeless geleverd of zitten er dan nog binnenbandjes in? (Zie alleen Tubeless ready voor zover ik kan zien dus ga er van uit dat er nog binnenbanden in zitten?)

Pedalen (Heb een 2e hands setje Nukeproof Neutrons op mn huidige setje zitten die volgens mij prima voldoen, denk dat ik die over schroef)?
reserve onderdelen? Tubeless ventielen en "melk"? Inflator en CO2 cartridges? Bottle cage?

Of beter bij elkaar sprokkelen van andere bronnen?
In het algemeen zou ik helemaal niets meebestellen bij Canyon. In het algemeen zijn de extras/accessoires erg duur. Dan beter om bij de bekende duitse onlinewinkels de accessoires kopen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie