Tijd voor een goede fiets. Maar wat?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij een rijder van 95 kg moet je echt wel uitkijken met een wielset van 1,5 kg.

Die Fox geeft dus 20% meer veerweg voor 15% minder massa en en lijkt mij nog stevig ook.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik zou mij niet fixeren op gewicht of snelheid, maar meer op ‘t fungehalte. Dus trailgeometrie. Met jouw huidige gewicht ook de betere keuze.

Ik zou dus voor de GC gaan. Maar ben niet geheel objectief, heb er zelf 2 naar volle tevredenheid gehad.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Willem Altes schreef: do 2 februari 2023, 22:44 Bij een rijder van 95 kg moet je echt wel uitkijken met een wielset van 1,5 kg.

Die Fox geeft dus 20% meer veerweg voor 15% minder massa en en lijkt mij nog stevig ook.
Die 95 kilo gaat echt nog wat af (is alweer op de dalende weg. Heb me iets te veel laten gaan door omstandigheden en iets te weinig gefiets door het winterweer... :oops: )
Willem Altes schreef: do 2 februari 2023, 22:31 Deze beide fietsen wordt het lichtere carbon t.o.v. aluminium volledig gecompenseerd door een zware (2350 gram) Judy voorvork. ( Een aluminium frame weegt tussen 1600 en 1850 gram). Volgens mij is, als je voor een racemonster gaat, dan een aluminium frame met een betere vork een betere evenwicht. Van een MTB is de vork meestal zwaarder dan het frame. En als je inderdaad Limburg, Ardennen etc. gaat doen dan is ook een trail geometrie wel handig.
Qua geo zit er niet zoveel verschil tussen bijvoorbeeld de Alma en de GC Bijna dezelfde balhoofdhoek (scheelt 0,5 graden), dezelfde seatpost hoek, zo goed als dezelfde wielbasis en reach. Mocht het één van deze fietsen worden is er ook een goede kans dat ik toch iets dieper in de buidel tast en voor de iets duurdere in de serie ga voor de upgrade in kwaliteit van accessoires. Dan word het een Fox 32 Float Rythm (Scott Scale 925) of een RockShox SID SL RL (Orbea Alma M30).

Blijft moeilijk om een beslissing te nemen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gerwin89 schreef: do 2 februari 2023, 22:41 Verschil tussen carbon en alu frame merk je ook met aanzetten.
In deze prijsklasse? No fucking way.... (Sowieso zegt hoe het frame is gebouwd veeeeeel meer dan uit welk materiaal het is gebouwd, maar blijf vooral allemaal denken dat carbon het zwarte goud is :roll: )

Maar het is wederom interessant om te zien dat de "nieuwkomer" welliswaar zegt niet geïnteresseerd te zijn in een lichte fiets, om het vervolgens alleen maar te focussen op gewicht. Gebeurt eigenlijk elke keer als iemand op dit forum om advies vraagt. En dat is zonde, want een laag gewicht zegt niks over of het lekker fietst, zeker niet als je qua BMI niet in de buurt van VDP en consorten komt.
SID SL: slappe vork, alleen geschikt voor profs (en zij die denken dat te zijn) Zelfde geldt eigenlijk voor de Fox 32, al is daar de SC variant de echte vaatdoek. Maar pak gewoon iets met 34 of 35mm poten als je toch het budget hebt. En dan ook gewoon 120mm veerweg, ietsje hogere stack, ietsje langere reach, korte stuurpen etc. Oftewel de geometrie waar alle XC fietsen zo langzamerhand ook naartoe gaan (Zie elders op dit forum voor meer info daarover dan je wellicht lief is)

En een brede 29er wielset van 1.5kg zou ik alleen doen als je minimaal de helft van je budget daaraan wil uitgeven.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ik had een alu alma H20 en nu een carbon M50.
En merk dat verschil wel degelijk bij het aanzetten, als je dat niet gelooft ook prima.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

suravida schreef: vr 3 februari 2023, 08:50
Gerwin89 schreef: do 2 februari 2023, 22:41 Verschil tussen carbon en alu frame merk je ook met aanzetten.
In deze prijsklasse? No fucking way.... (Sowieso zegt hoe het frame is gebouwd veeeeeel meer dan uit welk materiaal het is gebouwd, maar blijf vooral allemaal denken dat carbon het zwarte goud is :roll: )

Maar het is wederom interessant om te zien dat de "nieuwkomer" welliswaar zegt niet geïnteresseerd te zijn in een lichte fiets, om het vervolgens alleen maar te focussen op gewicht. Gebeurt eigenlijk elke keer als iemand op dit forum om advies vraagt. En dat is zonde, want een laag gewicht zegt niks over of het lekker fietst, zeker niet als je qua BMI niet in de buurt van VDP en consorten komt.
SID SL: slappe vork, alleen geschikt voor profs (en zij die denken dat te zijn) Zelfde geldt eigenlijk voor de Fox 32, al is daar de SC variant de echte vaatdoek. Maar pak gewoon iets met 34 of 35mm poten als je toch het budget hebt. En dan ook gewoon 120mm veerweg, ietsje hogere stack, ietsje langere reach, korte stuurpen etc. Oftewel de geometrie waar alle XC fietsen zo langzamerhand ook naartoe gaan (Zie elders op dit forum voor meer info daarover dan je wellicht lief is)

En een brede 29er wielset van 1.5kg zou ik alleen doen als je minimaal de helft van je budget daaraan wil uitgeven.
Dat ik nu een proefrit maakte op 2 carbon modellen is puur omdat dat is wat Cycle Support heeft staan. Ik focus er niet op, maar het is iets waar ik (waarschijnlijk te veel) wel over na denk. Mijn huidige 26"er weegt ongeveer even veel als dat een volledig afgemonteerde GC zou doen, dus realistisch weet ik ook wel dat ik rond kan komen op een "zwaardere" fiets. Maar in mn achterhoofd blijft dan de gedachte hangen van: maar ik gebruik die fiets hoofdzakelijk op de locale rondjes en ga ik er dan geen spijt van krijgen als ik 3 kilo extra fiets aan het meezeulen ben.

Iemand enig idee waar ik eventueel een Canyon GC zou kunnen proefrijden behalve ver weg in Duitsland?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mr_Ike schreef: vr 3 februari 2023, 09:50 Dat ik nu een proefrit maakte op 2 carbon modellen is puur omdat dat is wat Cycle Support heeft staan. Ik focus er niet op, maar het is iets waar ik (waarschijnlijk te veel) wel over na denk. Mijn huidige 26"er weegt ongeveer even veel als dat een volledig afgemonteerde GC zou doen, dus realistisch weet ik ook wel dat ik rond kan komen op een "zwaardere" fiets. Maar in mn achterhoofd blijft dan de gedachte hangen van: maar ik gebruik die fiets hoofdzakelijk op de locale rondjes en ga ik er dan geen spijt van krijgen als ik 3 kilo extra fiets aan het meezeulen ben.

Iemand enig idee waar ik eventueel een Canyon GC zou kunnen proefrijden behalve ver weg in Duitsland?
Je weegt nu 95 en hoopt wat gewicht kwijt te raken. Dat is moeilijk en duurt lang en vraagt een andere levensstijl, dat bereik je niet door alleen drie keer in de week twee uur te gaan fietsen. Als je traint wordt vet deels vervangen door spieren, op zich prima maar je vervangt het een door het ander. En al raak je naar verloop van tijd 10 kilo kwijt, je blijft in fietsbegrippen zwaar vergeleken bij de afgetrainde 60-70kg mannetjes en dus heb je stevig materiaal nodig. Voor jou budget heb je geen degelijke fiets van 10 kg, denk eerder aan 12,5 tot 14 kg.

Canyon mag je bestellen en proefrijden en als het niet bevalt dan kun je deze terug sturen, maar wellicht is er iemand in de buurt die er een heeft die je mag proberen?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

suravida schreef: vr 3 februari 2023, 08:50 SID SL: slappe vork, alleen geschikt voor profs (en zij die denken dat te zijn)
Hoi :tong
Mr_Ike schreef: vr 3 februari 2023, 09:50 Iemand enig idee waar ik eventueel een Canyon GC zou kunnen proefrijden behalve ver weg in Duitsland?
Facebook kan je vriend hierin zijn, als je dit niet hebt wordt het lastiger.

Er is een vrij grote community op facebook voor de omgeving Eindhoven, daar zou je eens kunnen vragen.

https://www.facebook.com/groups/1773215759668438

Als laatste nog de tip (die misschien wel het beste is voor je)

Jeroen heeft ooit aan een van zijn klanten (Ron Groels) een Orbea Oiz H10 TR verkocht, die zit wel boven je prijsklasse, maar dat is wel een do-it-all voor wat je zoekt.

En je moet het ook zo bekijken, als je die 26'er 15 jaar rijdt, kan dat met deze ook dan is ie per jaar niet zo duur :wink: :bier:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Peelrijder schreef: vr 3 februari 2023, 12:12
suravida schreef: vr 3 februari 2023, 08:50 SID SL: slappe vork, alleen geschikt voor profs (en zij die denken dat te zijn)
Hoi :tong
Mr_Ike schreef: vr 3 februari 2023, 09:50 Iemand enig idee waar ik eventueel een Canyon GC zou kunnen proefrijden behalve ver weg in Duitsland?
Facebook kan je vriend hierin zijn, als je dit niet hebt wordt het lastiger.

Er is een vrij grote community op facebook voor de omgeving Eindhoven, daar zou je eens kunnen vragen.

https://www.facebook.com/groups/1773215759668438

Als laatste nog de tip (die misschien wel het beste is voor je)

Jeroen heeft ooit aan een van zijn klanten (Ron Groels) een Orbea Oiz H10 TR verkocht, die zit wel boven je prijsklasse, maar dat is wel een do-it-all voor wat je zoekt.

En je moet het ook zo bekijken, als je die 26'er 15 jaar rijdt, kan dat met deze ook dan is ie per jaar niet zo duur :wink: :bier:
Ik heb helaas een grote aversie voor "social" media en facebook in het bijzonder, dus dat gaat hem niet worden helaas.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gerwin89 schreef: vr 3 februari 2023, 09:12 Ik had een alu alma H20 en nu een carbon M50.
En merk dat verschil wel degelijk bij het aanzetten, als je dat niet gelooft ook prima.
Identieke afmontage, geometrie, zit? Ik geloof meteen dat jij een verschil voelt tussen beide fietsen. Maar dat betekent niet dat carbon per definitie beter aanzet dan alu. Dus je opmerking slaat in zijn algemeenheid nergens op.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Mad Wally schreef: vr 3 februari 2023, 11:19
Mr_Ike schreef: vr 3 februari 2023, 09:50 Dat ik nu een proefrit maakte op 2 carbon modellen is puur omdat dat is wat Cycle Support heeft staan. Ik focus er niet op, maar het is iets waar ik (waarschijnlijk te veel) wel over na denk. Mijn huidige 26"er weegt ongeveer even veel als dat een volledig afgemonteerde GC zou doen, dus realistisch weet ik ook wel dat ik rond kan komen op een "zwaardere" fiets. Maar in mn achterhoofd blijft dan de gedachte hangen van: maar ik gebruik die fiets hoofdzakelijk op de locale rondjes en ga ik er dan geen spijt van krijgen als ik 3 kilo extra fiets aan het meezeulen ben.

Iemand enig idee waar ik eventueel een Canyon GC zou kunnen proefrijden behalve ver weg in Duitsland?
Je weegt nu 95 en hoopt wat gewicht kwijt te raken. Dat is moeilijk en duurt lang en vraagt een andere levensstijl, dat bereik je niet door alleen drie keer in de week twee uur te gaan fietsen. Als je traint wordt vet deels vervangen door spieren, op zich prima maar je vervangt het een door het ander. En al raak je naar verloop van tijd 10 kilo kwijt, je blijft in fietsbegrippen zwaar vergeleken bij de afgetrainde 60-70kg mannetjes en dus heb je stevig materiaal nodig. Voor jou budget heb je geen degelijke fiets van 10 kg, denk eerder aan 12,5 tot 14 kg.

Canyon mag je bestellen en proefrijden en als het niet bevalt dan kun je deze terug sturen, maar wellicht is er iemand in de buurt die er een heeft die je mag proberen?
Ik vertrouw voor het gewichtsverlies dan ook niet op het fietsen. Dat zit bij mij volledig in slechte eetgewoontes waar ik nu weer op let
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Willem Altes schreef: do 2 februari 2023, 22:44 Bij een rijder van 95 kg moet je echt wel uitkijken met een wielset van 1,5 kg.
Valt wel mee, als je ze goed bouwt met de juiste onderdelen....is dan wel een budgetdingetje.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Jan the Man schreef: vr 3 februari 2023, 15:14
Willem Altes schreef: do 2 februari 2023, 22:44 Bij een rijder van 95 kg moet je echt wel uitkijken met een wielset van 1,5 kg.
Valt wel mee, als je ze goed bouwt met de juiste onderdelen....is dan wel een budgetdingetje.

Ciao,
Jan
Het budget was Max € 2000 voor de gehele fiets. Dus dan moet je wel uitkijken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan the Man schreef: vr 3 februari 2023, 15:14
Willem Altes schreef: do 2 februari 2023, 22:44 Bij een rijder van 95 kg moet je echt wel uitkijken met een wielset van 1,5 kg.
Valt wel mee, als je ze goed bouwt met de juiste onderdelen....is dan wel een budgetdingetje.

Ciao,
Jan
Ja, voor je het weet zijn de wielen duurder dan de fiets :winkie:

Mr_Ike schreef: vr 3 februari 2023, 13:29
Mad Wally schreef: vr 3 februari 2023, 11:19

Je weegt nu 95 en hoopt wat gewicht kwijt te raken. Dat is moeilijk en duurt lang en vraagt een andere levensstijl, dat bereik je niet door alleen drie keer in de week twee uur te gaan fietsen. Als je traint wordt vet deels vervangen door spieren, op zich prima maar je vervangt het een door het ander. En al raak je naar verloop van tijd 10 kilo kwijt, je blijft in fietsbegrippen zwaar vergeleken bij de afgetrainde 60-70kg mannetjes en dus heb je stevig materiaal nodig. Voor jou budget heb je geen degelijke fiets van 10 kg, denk eerder aan 12,5 tot 14 kg.

Canyon mag je bestellen en proefrijden en als het niet bevalt dan kun je deze terug sturen, maar wellicht is er iemand in de buurt die er een heeft die je mag proberen?
Ik vertrouw voor het gewichtsverlies dan ook niet op het fietsen. Dat zit bij mij volledig in slechte eetgewoontes waar ik nu weer op let
Niet om lullig te doen, maar ik denk dat Mad Wally gelijk heeft.
Tenzij WO III uitbreekt ga je niet op het gewicht uitkomen van een afgetrainde wedstrijdrijder.
Alle pogingen om je materiaal wel op dat niveau te brengen zijn weggegooid geld en werken waarschijnlijk zelfs averechts.

Ik begrijp je aversie tegen social media en de bedrijven die daar achter zitten, naar toch is er wel eens nuttige info te vinden.
Mits je verstandig genoeg bent om niet in de fabeltjesfuik verstrikt te raken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 februari 2023, 17:32
Jan the Man schreef: vr 3 februari 2023, 15:14
Valt wel mee, als je ze goed bouwt met de juiste onderdelen....is dan wel een budgetdingetje.

Ciao,
Jan
Ja, voor je het weet zijn de wielen duurder dan de fiets :winkie:
Als je voor een 'merk' gaat wel, dan zit je snel richting de 2.000 euro. Maar als je goede velgen aanschaft waar geen duur merk op staat, met een set DT350 naven ben je voor minder dan de helft klaar. Nog steeds veel geld, vandaar mijn opmerking dat het een 'budgetdingetje' is.
Een goede set met (waarschijnlijk) Boost naven is wel mee te nemen naar een toekomstige fiets.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie