Keuzestress

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij de Acces (= damesversie van de Reaction) van mijn vriendin zat een kunststof liner gemonteerd waar je alleen maar de dropperkabel door hoefde te voeren. Geen gepruts met de kabel er doorheen moeten wurmen :)

Het is een leuke fiets, maar de afmontage vond ik voor de prijs wel erg eenvoudig. Je betaalt in feite voor frame en de Bosch componenten, op de rest wordt bezuinigd (dat is overigens bij andere merken niet anders).

Maar op een fiets van 2.800 euro (in 2020) zaten een SX drivetrain, een Suntour coilvork (zonder demping!) van 3.2kg, eigen merk stuur/pen/zadel en instapremmen en -naven van Shimano (die werken prima, maar kosten geen drol).

In de loop der tijd heb ik e.e.a. geupgrade naar een Suntour Aion luchtvork, XT 11-speed Linkglide drivetrain , wielen met DT350 naven en RAD15 velgen en de dropper die ik over had uit mijn eigen Merida :tong
Omdat de Aion fiks in de aanbieding was, ik de wielen zelf gespaakt heb met naven die ik over had en de dropper ook al in de voorraadbak lag vielen de totale kosten daarvoor wel mee. Maar de fiets is er zeker anderhalve kilo lichter door geworden, heeft een duurzamere drivetrain en een veel betere vork dan origineel.

Dat mijn vriendin er amper terrein mee ziet is verder niet van belang :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

kermit schreef: do 2 februari 2023, 13:20 Bij de Acces (= damesversie van de Reaction) van mijn vriendin zat een kunststof liner gemonteerd waar je alleen maar de dropperkabel door hoefde te voeren. Geen gepruts met de kabel er doorheen moeten wurmen :)

Het is een leuke fiets, maar de afmontage vond ik voor de prijs wel erg eenvoudig. Je betaalt in feite voor frame en de Bosch componenten, op de rest wordt bezuinigd (dat is overigens bij andere merken niet anders).

Maar op een fiets van 2.800 euro (in 2020) zaten een SX drivetrain, een Suntour coilvork (zonder demping!) van 3.2kg, eigen merk stuur/pen/zadel en instapremmen en -naven van Shimano (die werken prima, maar kosten geen drol).

In de loop der tijd heb ik e.e.a. geupgrade naar een Suntour Aion luchtvork, XT 11-speed Linkglide drivetrain , wielen met DT350 naven en RAD15 velgen en de dropper die ik over had uit mijn eigen Merida :tong
Omdat de Aion fiks in de aanbieding was, ik de wielen zelf gespaakt heb met naven die ik over had en de dropper ook al in de voorraadbak lag vielen de totale kosten daarvoor wel mee. Maar de fiets is er zeker anderhalve kilo lichter door geworden, heeft een duurzamere drivetrain en een veel betere vork dan origineel.

Dat mijn vriendin er amper terrein mee ziet is verder niet van belang :D
Dit bedoelde ik dus. Je koopt een frame met leuke motor, maar moet heel veel investeren om er een mtb van te maken. Als t voor lekker cruisen is en niet te spannend, helemaal prima.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Medico schreef: do 2 februari 2023, 18:00
kermit schreef: do 2 februari 2023, 13:20 Bij de Acces (= damesversie van de Reaction) van mijn vriendin zat een kunststof liner gemonteerd waar je alleen maar de dropperkabel door hoefde te voeren. Geen gepruts met de kabel er doorheen moeten wurmen :)

Het is een leuke fiets, maar de afmontage vond ik voor de prijs wel erg eenvoudig. Je betaalt in feite voor frame en de Bosch componenten, op de rest wordt bezuinigd (dat is overigens bij andere merken niet anders).

Maar op een fiets van 2.800 euro (in 2020) zaten een SX drivetrain, een Suntour coilvork (zonder demping!) van 3.2kg, eigen merk stuur/pen/zadel en instapremmen en -naven van Shimano (die werken prima, maar kosten geen drol).
Dit bedoelde ik dus. Je koopt een frame met leuke motor, maar moet heel veel investeren om er een mtb van te maken. Als t voor lekker cruisen is en niet te spannend, helemaal prima.
Dan zal ik wel maf zijn maar ik vind de wielen prima. Sterk, degelijk en goeie lagers. Gewicht boeit echt geen bal op zo'n Ebike. Schakelgebeuren is Deore 2022 prima en de remmen. Tsja, als ze het doen prima maar hooguit een 4 zuiger met 203 schijf voorop gooien indien nodig.
Grootste punt is vaak de vork inderdaad. Maar dat is bij elk merk zo. Als je het hebt over prijs kwaliteit zit je hier nog hoog. Bij de twee merken met beide een S en eentje met een C betaal je voor dezelfde afmontage al snel 800 euro meer. En dan heb je niet eens een gen. 4 motor of slechts een 500 watt accu. Neuh, geef mij maar nen Duitser of Spanjaard.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Pat. schreef: do 2 februari 2023, 19:47
Medico schreef: do 2 februari 2023, 18:00

Dit bedoelde ik dus. Je koopt een frame met leuke motor, maar moet heel veel investeren om er een mtb van te maken. Als t voor lekker cruisen is en niet te spannend, helemaal prima.
Dan zal ik wel maf zijn maar ik vind de wielen prima. Sterk, degelijk en goeie lagers. Gewicht boeit echt geen bal op zo'n Ebike. Schakelgebeuren is Deore 2022 prima en de remmen. Tsja, als ze het doen prima maar hooguit een 4 zuiger met 203 schijf voorop gooien indien nodig.
Grootste punt is vaak de vork inderdaad. Maar dat is bij elk merk zo. Als je het hebt over prijs kwaliteit zit je hier nog hoog. Bij de twee merken met beide een S en eentje met een C betaal je voor dezelfde afmontage al snel 800 euro meer. En dan heb je niet eens een gen. 4 motor of slechts een 500 watt accu. Neuh, geef mij maar nen Duitser of Spanjaard.
Maar om toch eerlijk te zijn is t voor dit geld wel heel erg basic, niet? Ik denk dat wat er wat extra geld nodig is om er voor te zorgen dat TS ineens klaar is, zonder later nog 100en euros te investeren. Dus om terug te komen op zijn eerste vraag...wie van de 2... dan is mijn antwoord: zoek even verder voor een iets betere afmontage.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Marcel van der Ley
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 1 februari 2023, 15:05

Ziet er goed uit Pat.

Drukt wat op het budget, maar een je advies neem ik zeker ter harte, dankjewel!

Mooie fiets trouwens.
Marcel van der Ley
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 1 februari 2023, 15:05

Medico schreef: do 2 februari 2023, 19:55
Pat. schreef: do 2 februari 2023, 19:47
Dan zal ik wel maf zijn maar ik vind de wielen prima. Sterk, degelijk en goeie lagers. Gewicht boeit echt geen bal op zo'n Ebike. Schakelgebeuren is Deore 2022 prima en de remmen. Tsja, als ze het doen prima maar hooguit een 4 zuiger met 203 schijf voorop gooien indien nodig.
Grootste punt is vaak de vork inderdaad. Maar dat is bij elk merk zo. Als je het hebt over prijs kwaliteit zit je hier nog hoog. Bij de twee merken met beide een S en eentje met een C betaal je voor dezelfde afmontage al snel 800 euro meer. En dan heb je niet eens een gen. 4 motor of slechts een 500 watt accu. Neuh, geef mij maar nen Duitser of Spanjaard.
Maar om toch eerlijk te zijn is t voor dit geld wel heel erg basic, niet? Ik denk dat wat er wat extra geld nodig is om er voor te zorgen dat TS ineens klaar is, zonder later nog 100en euros te investeren. Dus om terug te komen op zijn eerste vraag...wie van de 2... dan is mijn antwoord: zoek even verder voor een iets betere afmontage.
Welk merk, type en verhoogt budget zou je met dat gegeven dan adviseren?
Natuurlijk zou ik direct voor een veel beter product willen gaan, maar ik moet ook realistisch blijven. Bovendien ben ik vooral een goed (warm) weer fietser, dus de investering moet het wel waard zijn.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Gebruik de tips die jij nuttig vindt met jouw budget en maak je keuze , ieder is verschillend , gelukkig maar ,en ieder hecht waarde aan verschillende zaken .... :-q

suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Natuurlijk kun je met een van die bikes zo het terrein in, en ook plezier hebben. Je zult alleen eerder tegen de beperkingen aanlopen van sommige onderdelen dan met een beter afgemonteerde -en duidelijk duurdere- fiets.
Cube is zeker een van de merken met de beste prijs/kwaliteitverhouding, maar absoluut gezien vind ik ook hun instap e-mtb's mager afgemonteerd. De prijsstellingen zijn gewoon gebaseerd op het feit dat de klanten toch wel betalen, e-bikes vliegen de winkels uit.

Maar je koopt een nette fiets met zo'n Cube. Het gros van de onderdelen voldoet best voor toergebruik en als er iets versleten raakt kun je het altijd nog vervangen door een stapje hoger. Of niet.

Alleen een vork met staalveren en geen demping (zoals in de Acces zat) zal heel snel aan z'n grenzen komen als er meer dan een enkele hobbel opgevangen moet worden. Afdalen over een hobbelig pad zal een heel onrustige fiets geven, zo'n vork kan de snelle opeenvolging van hobbels niet bijhouden.
Maar wat let je om op termijn een leuke middenklasse vork te scoren... het wisselen van een vork is voor een beetje handige thuissleutelaar prima te doen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

kermit schreef: vr 3 februari 2023, 09:44 Natuurlijk kun je met een van die bikes zo het terrein in, en ook plezier hebben. Je zult alleen eerder tegen de beperkingen aanlopen van sommige onderdelen dan met een beter afgemonteerde -en duidelijk duurdere- fiets.
Cube is zeker een van de merken met de beste prijs/kwaliteitverhouding, maar absoluut gezien vind ik ook hun instap e-mtb's mager afgemonteerd. De prijsstellingen zijn gewoon gebaseerd op het feit dat de klanten toch wel betalen, e-bikes vliegen de winkels uit.

Maar je koopt een nette fiets met zo'n Cube. Het gros van de onderdelen voldoet best voor toergebruik en als er iets versleten raakt kun je het altijd nog vervangen door een stapje hoger. Of niet.

Alleen een vork met staalveren en geen demping (zoals in de Acces zat) zal heel snel aan z'n grenzen komen als er meer dan een enkele hobbel opgevangen moet worden. Afdalen over een hobbelig pad zal een heel onrustige fiets geven, zo'n vork kan de snelle opeenvolging van hobbels niet bijhouden.
Maar wat let je om op termijn een leuke middenklasse vork te scoren... het wisselen van een vork is voor een beetje handige thuissleutelaar prima te doen.
Dat is de juiste nuancering die ik eigenlijk bedoelde Kermit.
Amen 👃
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Marcel van der Ley
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 1 februari 2023, 15:05

kermit schreef: vr 3 februari 2023, 09:44 Natuurlijk kun je met een van die bikes zo het terrein in, en ook plezier hebben. Je zult alleen eerder tegen de beperkingen aanlopen van sommige onderdelen dan met een beter afgemonteerde -en duidelijk duurdere- fiets.
Cube is zeker een van de merken met de beste prijs/kwaliteitverhouding, maar absoluut gezien vind ik ook hun instap e-mtb's mager afgemonteerd. De prijsstellingen zijn gewoon gebaseerd op het feit dat de klanten toch wel betalen, e-bikes vliegen de winkels uit.

Maar je koopt een nette fiets met zo'n Cube. Het gros van de onderdelen voldoet best voor toergebruik en als er iets versleten raakt kun je het altijd nog vervangen door een stapje hoger. Of niet.

Alleen een vork met staalveren en geen demping (zoals in de Acces zat) zal heel snel aan z'n grenzen komen als er meer dan een enkele hobbel opgevangen moet worden. Afdalen over een hobbelig pad zal een heel onrustige fiets geven, zo'n vork kan de snelle opeenvolging van hobbels niet bijhouden.
Maar wat let je om op termijn een leuke middenklasse vork te scoren... het wisselen van een vork is voor een beetje handige thuissleutelaar prima te doen.
Het is helemaal duidelijk. Ik ben best handig dus dat gaat zeker lukken. Eerst maar eens gewoon op pad gaan en kijken waar ik tegenaan loop.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Deze heb ik zelf. Zeer tevreden over zelfs de vork.

https://www.bike-discount.de/en/radon-z ... -eEALw_wcB
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Marcel van der Ley
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 1 februari 2023, 15:05

Hij is binnen. Of beter gezegd, hij was op voorraad en notabene nog bij de lokale fietsenzaak ook nog. Gratis mudguards erbij gekregen en wat onderhoudsbeurtjes. Toevallig net voor een weekendje weg naar Burgh Haamstede met de camper, waar ze een paar mooie trails hebben. Koud, maar fun en redelijk uitdagend (voor mij). Super blij mee!
Ik weet niet hoe ik een foto moet toevoegen, dus als ik dat uitgezocht heb, zal ik deze plaatsen.

Allemaal heel erg bedankt voor de adviezen.
Plaats reactie