Zoektocht naar mtb XXL met wat meer rechtop zit.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
RV2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 31 januari 2023, 20:21

Beste fietsliefhebbers,

Graag maak ik bij de zoektocht naar een fijne fiets gebruik van jullie know how.

Momenteel rijd ik op een Trek Superfly xxl met stuur iets hoger en dichterbij dan standaard.
Ik krijg op deze fiets vrij snel last van mijn nek. Daarom zou ik graag wat meer rechterop zitten en zodoende mijn nek wat minder belasten.

Wat zaken waar ik rekening mee heb te houden:
Lengte: 2.03 meter
Gewicht: 93,5 kg
Omgeving waar ik rijd: voornamelijk duingebied Noord-Holland, af en toe Schoorl.
Budget: max 4500,- (maar wil dan wel graag knappe afmontage)

Wensen:
- XC hardtail of fully
- Knappe afmontage
- Comfortabele zit (lees: wat rechterop om nek te ontlasten).

Hoe ver ben ik:

Rondje gereden op:
- Cube reaction C:62 Pro: leverbaar in xxl. Hier zit ik fijn op en afmontage lijkt ook in orde. Ik hoor alleen wat negatieve geluiden over de
cube frames.
- Trek Procaliber: Leverbaar in xxl. Hierop zit ik niet lekker, te veel naar voren waardoor belasting nek. (wel mooie fiets)

Andere kanshebbers:
- Merida Big Nine XT: leverbaar in XXL. Verder weet ik niet zoveel van deze fiets alleen dat de afmontage heel netjes lijkt en dat je hier vrij
rechtop kan zitten.
- Trek Topfuel 8: leverbaar in XXL. Volgens fietsenzaak zit je hier ook vrij rechtop. afmontage twijfel ik een beetje over.
- Kona hei hei: niet leverbaar in xxl, echter volgens fietsenzaak zal xl ook passen. Hier zou ik ook vrij rechtop zitten. (binnenkort even
passen op één) .

Vragen:
- Ik twijfel heel erg tussen hardtail en fully. Voor het comfort zou je kiezen voor een fully, echter voor de snelheid……. Hebben jullie tips?
- Met mijn lengte van 2.03 meter is er al wat minder keus en het wat meer recht op willen zitten maakt het nog moeilijker. Misschien
weten jullie meer merken/modellen die geschikt zijn. Andere tips zijn ook welkom.

Ik hoor het graag, alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Neem contact op met Mud Mate/House of Mtb. Hij bivakkeert op gelijke hoogte met jou en kan je heel goed informeren over eea.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Wat voor negatieve geluiden heb je gehoord over Cube frames? Dat ze wat korter zijn en dat je daardoor wat rechterop zit? Want dat is precies wat je zoekt.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Willem Altes schreef: di 31 januari 2023, 21:23 Wat voor negatieve geluiden heb je gehoord over Cube frames? Dat ze wat korter zijn en dat je daardoor wat rechterop zit? Want dat is precies wat je zoekt.
Dat vooroordeel over Cube heb ik ook gehad...en heb er nu 1 naast m'n Cannondale...vind dat "korte" nog best meevallen en volgens mij zijn het ook best sterke frames.
RV2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 31 januari 2023, 20:21

Dank voor de reacties.
Fijn om te horen dat er positieve ervaringen zijn met Cube.
Zijn er ook ervaringen met Merida?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

RV2 schreef: di 31 januari 2023, 20:52 Wensen:
- XC hardtail of fully
- Comfortabele zit (lees: wat rechterop om nek te ontlasten).
Gaat in mijn optiek niet samen, aangezien veel/de meeste XC fietsen best race-georienteerd zijn (en dus een diepere racey zit hebben)
Ik zou het meer in de downcountry/trail hoek zoeken, bv een Fuel EX ipv de Topfuel of de Cube Stereo one22 ipv de Reaction C62 pro. Lux trail, Scott spark, YT Izzo etc.

Qua snelheid van een fully...het enige wat je op snelheid inlevert is het gevoel. Voor de rest ben je over het algemeen gewoon sneller, al voelt dat niet zo. Oke, een fully is wat zwaarder maar die 1-2kg van de fiets zijn natuurlijk peanuts tov je eigen gewicht. Je hebt langer grip/aandrijving en kan later remmen, alleen de achtervering dempt niet alleen de oneffenheden maar ook de snelheidsbeleving.

In geval van twijfel, gewoon een paar modellen testen/huren en op je lokale rondje testen (het liefst meerdere sessies en garmin/klok).

Voor HT`s zou ik denken aan Kona Honzo, Specialized Chisel, Canyon grand Canyon of Stoic, Pole Taival, Santa Cruz chameleon, dat soort spul.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

De merken die je noemt zijn gerenommeerde merken en maken (tegenwoordig) geen rommel. Pech kun je hebben, maar de kans is best klein.

XC en meer rechtop is inderdaad geen combi die goed samengaat. De stack (hoogte vh frame aan de voorkant) is deels bepalend. Die is bij Trek vaak best laag. Vergelijk ik de Trek Fuel EX met een Specialized Stumpjumper bijvoorbeeld, dat is de laatste in basis hoger. Dat moet dan met spacers gecompenseerd worden, dus dient de vork-steel niet te kort te zijn.

Voor de wat meer rechtop-zit en een groot frame zou ik dan kijken naar de Stumpjumper (non-evo), de Cube Stereo 120, Merida OneTwenty en de Fuel EX gen 5 (2020-2022)
Laatst gewijzigd door PaneVino op vr 3 februari 2023, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Dice Oldskool schreef: di 31 januari 2023, 21:12 Neem contact op met Mud Mate/House of Mtb. Hij bivakkeert op gelijke hoogte met jou en kan je heel goed informeren over eea.
+1
Genoeg xl/xxl frames zijn nog niet echt lang genoeg voor echt lange mensen (ik zelf geen last van).
RV2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 31 januari 2023, 20:21

Dank voor jullie input.
Helaas hebben veel merken ook geen xxl frame.
Een Kona hei hei xl zou volgens de verkoper passen. Volgende week ga ik even passen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29844
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

XL, XXL, het is net als.bij kleding of schoenen.
Het kan van merk tot merk nog wel eens verschillen.
Je wilt rechtop zitten, dus je hebt sowieso geen lang frame nodig, dus voor de lengte heb jemisschien geen XXL nodig.
Alleen voor de hoogte.
Een te laag frame met een te lange zadelpen lijkt dan te passen maar levert vaak problemen op, dat moet je niet onderschatten.
Kromme zadelpen of gescheurd frame.
Dus de juiste hoogte is wel belangrijk.

Je bent 2,03m
Wat is je binnenbeen lengte?
Want die is in jouw geval denk ik belangrijker dan je totale lengte.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RV2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 31 januari 2023, 20:21

ThaSingleTrackMastah schreef: za 4 februari 2023, 00:17 XL, XXL, het is net als.bij kleding of schoenen.
Het kan van merk tot merk nog wel eens verschillen.
Je wilt rechtop zitten, dus je hebt sowieso geen lang frame nodig, dus voor de lengte heb jemisschien geen XXL nodig.
Alleen voor de hoogte.
Een te laag frame met een te lange zadelpen lijkt dan te passen maar levert vaak problemen op, dat moet je niet onderschatten.
Kromme zadelpen of gescheurd frame.
Dus de juiste hoogte is wel belangrijk.

Je bent 2,03m
Wat is je binnenbeen lengte?
Want die is in jouw geval denk ik belangrijker dan je totale lengte.
Binnenbeenlengte is ca. 94 cm
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

RV2 schreef: vr 3 februari 2023, 21:50 Dank voor jullie input.
Helaas hebben veel merken ook geen xxl frame.
Een Kona hei hei xl zou volgens de verkoper passen. Volgende week ga ik even passen.
Mijn broertje, zelf ook 2.03 rijdt ook met een Hei Hei.. Gaat hier prima op en je zou zelfs nog met een stuurpen kunnen werken welke iets meer hoek heeft dan standaard. Let wel op dat je het model vanaf 2022/2023 neemt. De XL frames van 2021 hebben helaas problemen.
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

RV2 schreef: za 4 februari 2023, 00:41
ThaSingleTrackMastah schreef: za 4 februari 2023, 00:17 XL, XXL, het is net als.bij kleding of schoenen.
Het kan van merk tot merk nog wel eens verschillen.
Je wilt rechtop zitten, dus je hebt sowieso geen lang frame nodig, dus voor de lengte heb jemisschien geen XXL nodig.
Alleen voor de hoogte.
Een te laag frame met een te lange zadelpen lijkt dan te passen maar levert vaak problemen op, dat moet je niet onderschatten.
Kromme zadelpen of gescheurd frame.
Dus de juiste hoogte is wel belangrijk.

Je bent 2,03m
Wat is je binnenbeen lengte?
Want die is in jouw geval denk ik belangrijker dan je totale lengte.
Binnenbeenlengte is ca. 94 cm
Dan zou je denk ik niet per se een XXL nodig hebben. Ik heb op Cannondale, Scott en Specialized XL’s gereden en ben 1m93 met een binnenbeenlengte van 96cm en mijn zadel staat op hart-bracket - midden-bovenop-zadel op zo’n 85cm. Lengte zitbuis houd ik altijd wel in de gaten bij een frame vanwege uitsteken van de zadelpen. Minimaal 52cm, liefst 54 of 55.
carbon bike, titanium collarbone...
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Met nekklachten zou ik voor een fully kiezen en ik zou inderdaad gaan kijken naar een trail fiets. Iets zoals een Canyon Neuron, daar kun je dan eventueel ook nog de stuurpen van omdraaien en een stuur met iets meer rise op monteren (1cm meer rise kan echt het verschil maken). Dan moet je echt wel recht genoeg zitten.

Daarnaast zou ik ook naar een fysio gaan, ik krijg zelf ook snel last van mijn nek en mijn fysio heeft dat wel wat kunnen verlichten.
padawatje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 november 2020, 15:56

Nespresso schreef: di 7 februari 2023, 00:12
RV2 schreef: za 4 februari 2023, 00:41

Binnenbeenlengte is ca. 94 cm
Dan zou je denk ik niet per se een XXL nodig hebben. Ik heb op Cannondale, Scott en Specialized XL’s gereden en ben 1m93 met een binnenbeenlengte van 96cm en mijn zadel staat op hart-bracket - midden-bovenop-zadel op zo’n 85cm. Lengte zitbuis houd ik altijd wel in de gaten bij een frame vanwege uitsteken van de zadelpen. Minimaal 52cm, liefst 54 of 55.
Dat zat ik ook te denken, waarom niet gewoon een maatje kleiner ? En dan zo'n stuurpen die schuin omhoog loopt.
Plaats reactie