Ben ik nu zo'n watje?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Vandaag langs een fietsenhandel in de buurt geweest om te praten over mogelijkheden voor een grotere cassette achter (vanwege het fietsen met bepakking). Ook bij de monteur bij deze dealer (net zoals bij degene waar ik de gravelbike gekocht heb) is de reactie op zijn minst gezegd nogal denigrerend:

"Je moet gewoon harder trappen"

"Vroeger reden ze met 39-27 ook overal naar boven"

"Het zit tussen je oren"

"Hier ziet er niet uit om zo snel trappend naar boven te gaan, je moet stampen"

Nu ben ik een 50-plusser die daarnaast ook zijn (best gevoelige) knieën de komende jaren heel wil houden maar in Nederland word je blijkbaar al snel als een stumper gezien. Vreemd want dat gevoel heb ik nou bijvoorbeeld niet bij deelnemers aan bijvoorbeeld de Tour Divide, waar een mullet-setup bijna standaard is: https://bikepacking.com/bikes/2022-tour ... gs-part-2/

Ik vraag me af waar die mentaliteit vandaan komt. Is dat typisch wielrenner-gedrag of typisch iets Europees vanwege een andere sportieve-fiets-cultuur?
Laatst gewijzigd door Fastcruiser op zo 29 januari 2023, 01:49, 1 keer totaal gewijzigd.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Paul Jenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42

Fietsen met bepakking is zwaarder. Zijn ze dat vergeten? En als je gaat touren, rijd je langzamer. Want je moet de rest van de dag ook nog.
Lekker laten lullen....

Paul.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wat maakt het uit wat een ander ervan vind? als het maar werkt voor jou.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Je kan ook gewoon een kleiner voorblad monteren. Is ook goedkoper, tenzij je al op 30 tandjes rondrijdt.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Tijd voor een andere fietsenwinkel....

Dit lijkt me typisch wielrengel*l, als je hiermee bij een winkel komt die zich meer richt op reis, gravel en of mtb en die een beetje vakkundig personeel heeft rondlopen zal je deze reactie niet krijgen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jurf schreef: za 28 januari 2023, 19:32 Wat maakt het uit wat een ander ervan vind? als het maar werkt voor jou.
+1 :-q
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou meteen een e-gravelbike kopen in plaats van een lichter verzet, dan ben je pas echt een wattje! :bier:



Maar dit meen je toch niet serieus dat je dit soort opmerkingen gekregen hebt?

Aan de andere kant, dit is ook wat ik regelmatig van vrouwen hoor als ze in een fietsenwinkel geweest zijn :evil:


Beetje treurig op zijn minst. Inderdaad tijd voor een andere winkel!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Of tijd voor dit forum, ben je al aanwezig, en kopen via een internet store.
Aan de andere kant, goed om een lokale fietsenmaker inkomen te gunnen. Op naar een andere winkel :bier:
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Er zit helaas niet zo heel veel in de buurt (dan is het zeker niet meer "lokaal" ;)) maar er zijn nog opties. Ik vond het vooral opvallend dat het nu al twee keer gebeurd is. Verder zoeken dus (of zelf doen maar daar heb ik iets meer kennis en gereedschap voor nodig).

Overigens was ik er met de fiets (terwijl het bijna vroor en ik de hele dag slechts enkele andere wielrenners/MTB'ers heb gezien) dus ik ben dan niet zo snel en sterk, maar iig vandaag minder watje dan een hoop andere personen :-D
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wat heb je nu als verzet en wat zou je graag willen?

Rijd je nu al single of double voor?
Wat voor cassette heb je nu?
Wat kan je derailleur aan?

En verder zo'n zaak lekker links laten liggen voortaan. Die leven duidelijk nog ergens in het stenen tijdperk van de fiets ontdekking.

Er is hier genoeg kennis aanwezig. Toevallig ben ik net ook bezig mijn hele gravelbike om te bouwen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

hanjovdberg schreef: za 28 januari 2023, 21:56 Die leven duidelijk nog ergens in het stenen tijdperk van de fiets ontdekking.

Er is hier genoeg kennis aanwezig. Toevallig ben ik net ook bezig mijn hele gravelbike om te bouwen.
Er is hier zéker meer kennis dan bij monteurs van een (standaard) fietswinkel. Bijna alles wat buiten de standaard fietsfabrikantennorm valt is voor hen onbekend of ongewenst. Je hoeft (weet ik nu zeker) aan hun niet te vragen of een Wolf Tooth Roadlink of Goatlink nu een betere optie is (ben nu eenmaal aandachtige lezer op bikepacking.zom en verschillende fora ;))
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Tien jaar geleden reed met een 38T voor en een 11-36 waarvan ik de lichtste nooit gebruikte rondjes op Amerongen. Nu is 't 34T voor en een 10-50 achter. Vandaag op Kwintelooijen was ik er goed blij mee en als ik eens met de CX Amerongen rij dan is het enthousiasme om met 42-28 als lichtste rond te rijden een heel stuk minder.
Dat zware stoempen heeft vaak niet zoveel zin. Dus zoals het advies al gegeven werd: andere fietsenmaker zoeken.

Wat zit er nu voor en achter op je fiets?
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

Die kom je nog weleens tegen, zij liggen met kramp in de berm, terwijl jij soepeltjes omhoog spint.

Met dit tooltje kan je een beetje spelen om te kijken wat je als lichtste verzet wil hebben.
https://ritzelrechner.de/
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

StevenK schreef: za 28 januari 2023, 22:18 Wat zit er nu voor en achter op je fiets?
GRX600 2x11 met 46-30 voor en 11-36 achter. Met die setup kom ik in Z-Limburg op verhard overal boven en onverhard vrijwel altijd... maar dan wel zonder kampeeruitrusting er bij en ik voel dat de limiet (zonder bepakking dus) echt wel in beeld komt. Bovendien zijn de klimmen kort in Limburg (ik ben boven voordat ik mezelf opblaas) en da's in het buitenland wel anders.

Wil dus vergroten naar een 40-tands of nog liever een 42-tands achter (dan met Wolf Tooth derailleur"verlenger". 40-tands is met de standaard derailleur waarschijnlijk goed mogelijk (de Idworks Grandone wordt bijv. standaard zo geleverd). Ketting levert dus blijkbaar ook geen probleem op met zo'n setup.

De 11 achter gebruik ik nooit maar bij een 11-speed kan je die blijkbaar niet laten vervallen (dat vertelde de monteur nog wel) en een extra groot tandwiel achter plaatsen (bij 10-speed kon dat nog wel (althans MonkeyRider deed dat :))) dus zou een compleet nieuwe cassette (XT of zo) moeten worden.

Maar goed, da's allemaal de theorie. Ik wil natuurlijk wel dat het goed en werkend wordt.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Ik heb 't hier op de crosser van één van de kinderen ook draaiend gehad, een 11-40 XT met een GRX derailleur, weliswaar de Di2 versie maar dat is voor het bereik om het even.
Mooiste zou zijn om een XT derailleur te pakken met een 11-46 cassette en dan van Wolftooth zo'n ratio-aanpasser: https://www.wolftoothcomponents.com/col ... 8367738757

Ze zeggen dat er dan wel beperkingen zijn aan de ratio's, maar dat betekent vooral dat je niet groot-groot moet gaan rijden.
Plaats reactie