120mm voorvork in een frame minimaal 130mm

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

Ik wil graag een nieuw frame aankopen (Dartmoor primal 29).
Nu wil ik graag mijn oude voorvork 120mm voorvork gebruiken op het frame. Die is echter bedoeld voor voorvorken van 130 en meer.
Nu zag ik op internet dat er spacers bestaan, die in de plaats komen van de crown race. Dikte hiervan is 10mm. Zou het probleem dan opgelost zijn of voorzien jullie andere problemen?

betreft https://reverse-components.com/en/produ ... ered-forks
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou de vork er gewoon in monteren. Die 10mm ga je niet echt merken en eventueel zou je met een tikje minder sag kunnen rijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

dutch_joker schreef: vr 27 januari 2023, 12:35 Ik wil graag een nieuw frame aankopen (Dartmoor primal 29).
Nu wil ik graag mijn oude voorvork 120mm voorvork gebruiken op het frame. Die is echter bedoeld voor voorvorken van 130 en meer.
Nu zag ik op internet dat er spacers bestaan, die in de plaats komen van de crown race. Dikte hiervan is 10mm. Zou het probleem dan opgelost zijn of voorzien jullie andere problemen?

betreft https://reverse-components.com/en/produ ... ered-forks
De vraag is natuurlijk hoe groot het probleem van een 120 mm vork werkelijk is. 10 mm verschil min een sag van 25% en rekening houdend met de schuine stand van je voorvork blijft er ongeveer 6 mm effectief over. Ter plekke van bottom bracket blijft hier 1/3 van over, dus 2 mm.
Conclusie, kleine verandering van de geometrie en bottom bracket 2 mm lager. Ik zou eerst eens gaan fietsen en kijken of je er iets van merkt. Eventueel kun je nog de sag verminderen naar 20%
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

Thanks guys :-q
Mocht toch blijken dat het aanpassen van de SAG onvoldoende resultaat oplevert. Zou die spacer een gedegen oplossing zijn?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

10mm langere airshaft? Als dat kan bij jouw vork
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

dutch_joker schreef: vr 27 januari 2023, 13:30 Thanks guys :-q
Mocht toch blijken dat het aanpassen van de SAG onvoldoende resultaat oplevert. Zou die spacer een gedegen oplossing zijn?
Wel een oplossing, misschien alleen geen gedegen oplossing. Dat hangt er weer vanaf hoe ruig je gaat doen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

38x10 schreef: vr 27 januari 2023, 14:00 10mm langere airshaft? Als dat kan bij jouw vork
Ja, welke vork is het?
Wellicht eenvoudig naar 130 of 140 mm om te bouwen.
Als Dartmoor minimaal 130 voorstelt kan je natuurlijk met 120 rijden, maar je doet het ontwerp meer eer aan met wat meer veerweg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

Vork is een manitou minute expert absolute+ 120mm
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een Manitou Minute in de fiets van mw. TSTM.
Die kon eenvoudig van 100 naar 120 en 140mm.
Kwestie van 1 of 2 spacers er uit.
De ABS+ compressie demper heb ik nog aangepast door wat shims te veranderen.
Daardoor geen volledige lockout meer, maar wel een bruikbare instelbare compressie demping.
Artikel staat ergens op forums mtbr.com.
Daar is ook een user Dougal die heel veel van Manitou weet. Ik zou daar een account aanmaken en hem eens een berichtje sturen.
Dougal heeft ook een bedrijf in mtb suspension.
https://www.shockcraft.co.nz/about-us
Daar kan je Manitou spul bestellen, maar met lange verzending (en kosten).
Maar wel een groter assortiment dan dicht bij huis te vinden is.

Afbeelding
Minute 29" op 140mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

FWIW ik heb een (oudere) primal 27,5 met tegenwoordig een 120mm vork erin na jaren een 130mm vork te hebben gehad. Ik merkte nauwelijks verschil, mss iets zenuwachtiger bij het 1e ritje maar dat gevoel was na 200m ook verdwenen.
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 27 januari 2023, 23:10 Ik heb een Manitou Minute in de fiets van mw. TSTM.
Die kon eenvoudig van 100 naar 120 en 140mm.
Kwestie van 1 of 2 spacers er uit.
De ABS+ compressie demper heb ik nog aangepast door wat shims te veranderen.
Daardoor geen volledige lockout meer, maar wel een bruikbare instelbare compressie demping.
Artikel staat ergens op forums mtbr.com.
Daar is ook een user Dougal die heel veel van Manitou weet. Ik zou daar een account aanmaken en hem eens een berichtje sturen.
Dougal heeft ook een bedrijf in mtb suspension.
https://www.shockcraft.co.nz/about-us
Daar kan je Manitou spul bestellen, maar met lange verzending (en kosten).
Maar wel een groter assortiment dan dicht bij huis te vinden is.

Afbeelding
Minute 29" op 140mm.
Wederom bedankt. Wat heb je dan nog extra nodig aan middelen om het mogelijk te maken?
Denk dat ik de vork dan gelijk naar 140 wil brengen.

Bedoel je deze kit?https://www.shockcraft.co.nz/abs-tuning ... itou.html/ Zit ook een instructie bij voor het shimmen. Is dit een must of nice to have?

Ik zit beetje op een budget gezien het mn tweede fiets is die ik voornamelijk in het echte *** weer wil gebruiken.

Ik ben zelf ook niet de meest vaardige sleutelaar. Al navraag gedaan bij een bike shop en die vraagt 120 voor het verwijderen van de spacers🧐
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn Minute kon naar 140 door er een spacer uit te halen.
Dat kostte niets.
Ik las ergens dat iemand de shimstack soepeler had gemaakt door een shim weg te laten.
Dat kost ook niets.
De vork is dan niet meer te locken, maar de compressie demping is beter te regelen, van nul naar stevig, maar niet meer naar lockout.
Ik heb wel de tuning guide gedownload, maar niet de kit besteld, ik was tevreden zo.
Verder heb ik de vrij dikke Manitou olie vervangen door olie van de stuurbekrachtiging van VW. Had ik nog staan.
Allemaal weinig high-tech en heel experimenteel, maar het levert een fijne vork op die onopvallend zn werk doet.
Omdat het een hardtail is zal de vork misschien nooit op de limiet worden gereden, het ongeveerde achterwiel is immers de beperkende factor.
Maar onlangs deze fiets nog even aan de tand gevoeld op de trails hier in de bergen en het werkt gewoon lekker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

ThaSingleTrackMastah schreef: di 31 januari 2023, 22:38 Mijn Minute kon naar 140 door er een spacer uit te halen.
Dat kostte niets.
Ik las ergens dat iemand de shimstack soepeler had gemaakt door een shim weg te laten.
Dat kost ook niets.
De vork is dan niet meer te locken, maar de compressie demping is beter te regelen, van nul naar stevig, maar niet meer naar lockout.
Ik heb wel de tuning guide gedownload, maar niet de kit besteld, ik was tevreden zo.
Verder heb ik de vrij dikke Manitou olie vervangen door olie van de stuurbekrachtiging van VW. Had ik nog staan.
Allemaal weinig high-tech en heel experimenteel, maar het levert een fijne vork op die onopvallend zn werk doet.
Omdat het een hardtail is zal de vork misschien nooit op de limiet worden gereden, het ongeveerde achterwiel is immers de beperkende factor.
Maar onlangs deze fiets nog even aan de tand gevoeld op de trails hier in de bergen en het werkt gewoon lekker.
Is er ergens een gebruikers handleiding te vinden van dit type? Website van Manitou levert weinig op.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en- ... -2014-2015

https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en- ... ers-Manual

https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en- ... ice-Guides

Enz.


Hier een video over travel adjustment van de ts-air vering.
Dit is zoals het bij mijn Minute zit.
Filmpje gaat over 100 en 120mm
De rode 20mm spacer en de twee witte 10 mm spacers heb ik weggelaten, daarmee is de veerweg 140 mm.


Hier video over travel adjustment en service van Dorado air vering:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Mocht je zelf met klussen niet aandurven, stuur dan Brian van Reefo's eens een mailtje. Vakman die niet de hoofdprijs rekent en soms met creatieve oefeningen komt (heeft bijvoorbeeld ooit een reba vork voor de mini van 100 naar 70mm gezet)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie