corex schreef: ↑di 24 januari 2023, 18:06
Beschrijf eens hoe je werkwijze is. Hier gaat iets essentieels misschien niet goed of je slaat te voorzichtig.
Kapje van het stuur verwijderd
Stuur zelf los
Dan de spacers ervanaf
Dan heb ik stuk hout genomen en vanboven op de buis gelegd,
Daarna met een blokhamer van 1kg vanboven wat meppen erop gegeven,
De buis kan ik gewoon in het hout kloppen zonder dat er de buis een mm naar beneden gaat.
Heb alles ingespoten met kruipolie en WD40... gisteravond en deze morgen.
Heb de fiets op een standaard gehangen. Dus frame hangt vast en wiel is los.
Het lijkt erop alsof de vorkbuis vastzit aan de topcap van je balhoofd. Zeker gezien het roestige bovendeel van de vorkbuis die er onder je stuurpen vandaan kwam verwacht ik dat de rest ook helemaal vastgeroest zit. De vraag is dus of losslaan gaat lukken. Misschien moet je proberen die topcap te verwijderen met een dremel en als die los is kijken of het dan lukt. Als het bovenlager het probleem is dan die ook doorslijpen en dan moet het toch lukken
Peelrijder schreef: ↑di 24 januari 2023, 21:38
Als het een aluminium frame is zou ik eens proberen om alles met kruipolie in te spuiten en vervolgens een verdroger op de stuurbuis te zetten in de laagste stand zodat de lucht richting de vork blaast, kan het ook van onder doen, maar daar past een verdroger vaak niet.
Als de kruipolie begint te walmen is het warm genoeg en zou je, als het goed is, met een blok hout op de stuurbuis met een hamer alles uit kunnen slaan.
Als je het frame wilt tegen houden als je alleen bent kan je de onderbuis op de leuning van een stoel leggen (fiets over het zitvlak, vork aan de achterkant) dan kan je, je knie of voet op de zitting zetten voor tegendruk in de tijd dat je staat te meppen.
is inderdaad aluminium,
maar dat met die verdroger, ik veronderstel dan dat je een heatgun bedoeld? Dat ga ik morgen idd wel eens probereren.
Bedankt voor de tip!
hanjovdberg schreef: ↑wo 25 januari 2023, 00:38
Het lijkt erop alsof de vorkbuis vastzit aan de topcap van je balhoofd. Zeker gezien het roestige bovendeel van de vorkbuis die er onder je stuurpen vandaan kwam verwacht ik dat de rest ook helemaal vastgeroest zit. De vraag is dus of losslaan gaat lukken. Misschien moet je proberen die topcap te verwijderen met een dremel en als die los is kijken of het dan lukt. Als het bovenlager het probleem is dan die ook doorslijpen en dan moet het toch lukken
hanjovdberg schreef: ↑wo 25 januari 2023, 00:38
Het lijkt erop alsof de vorkbuis vastzit aan de topcap van je balhoofd. Zeker gezien het roestige bovendeel van de vorkbuis die er onder je stuurpen vandaan kwam verwacht ik dat de rest ook helemaal vastgeroest zit. De vraag is dus of losslaan gaat lukken. Misschien moet je proberen die topcap te verwijderen met een dremel en als die los is kijken of het dan lukt. Als het bovenlager het probleem is dan die ook doorslijpen en dan moet het toch lukken
oei, dat is al vrij ingrijpend...
Alles moet toch vervangen worden dus zo ingrijpend is het niet.
Peelrijder schreef: ↑di 24 januari 2023, 21:38
Als het een aluminium frame is zou ik eens proberen om alles met kruipolie in te spuiten en vervolgens een verdroger op de stuurbuis te zetten in de laagste stand zodat de lucht richting de vork blaast, kan het ook van onder doen, maar daar past een verdroger vaak niet.
Als de kruipolie begint te walmen is het warm genoeg en zou je, als het goed is, met een blok hout op de stuurbuis met een hamer alles uit kunnen slaan.
Als je het frame wilt tegen houden als je alleen bent kan je de onderbuis op de leuning van een stoel leggen (fiets over het zitvlak, vork aan de achterkant) dan kan je, je knie of voet op de zitting zetten voor tegendruk in de tijd dat je staat te meppen.
is inderdaad aluminium,
maar dat met die verdroger, ik veronderstel dan dat je een heatgun bedoeld? Dat ga ik morgen idd wel eens probereren.
Bedankt voor de tip!
Een heatgun ja.
Niet op de hoogste stand zetten!
Desnoods gebruik je een normale haarfohn, maar als je de temperatuur te snel, te hoog laat worden krijg je meer ellende dan je nu hebt door thermale werking.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Ik zou inderdaad eerst proberen de topcap te verwijderen. Waarschijnlijk kom je dan de compressiering tegen. Ik kan me voorstellen dat die ervoor zorgt dat je de boel nog vaster slaat, dus ik zou proberen die eerst te verwijderen. Succes!
zit je vorkbuis vast in het balhoofd?
Misschien alles andersom, dus fiets op z'n kop, frame vast pakken en dan met de vorkbuis op een stuk hout slaan.
Zoiets misschien iets subtieler :
Maar serieus, frame laten rusten op een stuk hout achter het balhoofd. Hangend aan een band/touw zorgt voor te veel vering en absorbeert je klappen voor een groot deel
Ik zou het óók met een deurmat niet afsteunen achter het balhoofd. Kans op deuken is aanzienlijk als het niet helemaal lekker gaat. Gewoon dat balhoofd opofferen met een Dremel™ . Kost wat tijd maar je hebt het meeste controle.
is gelukt
heb het balhoofd ondersteund met de leuning van een stoel en een oud laken ertussen.
Goeie slag erop en hij kwam er geleidelijk aan uit.
De rubber aan de binnenkant van de bovenste cup zat vol roest en alles helemaal uitgedroogd...
roest weggepoetst, nieuwe lagers erin, overal vet op... en sjeezen maar