balhoofd vast

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mattieke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 23 januari 2023, 20:05
Mijn mountainbike: Wilier

corex schreef: di 24 januari 2023, 18:06 Beschrijf eens hoe je werkwijze is. Hier gaat iets essentieels misschien niet goed of je slaat te voorzichtig.
Kapje van het stuur verwijderd
Stuur zelf los
Dan de spacers ervanaf
Dan heb ik stuk hout genomen en vanboven op de buis gelegd,
Daarna met een blokhamer van 1kg vanboven wat meppen erop gegeven,

De buis kan ik gewoon in het hout kloppen zonder dat er de buis een mm naar beneden gaat.
Heb alles ingespoten met kruipolie en WD40... gisteravond en deze morgen.

Heb de fiets op een standaard gehangen. Dus frame hangt vast en wiel is los.

opstelling:
Afbeelding

resultaat:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Denk toch dat je harder moet slaan.
En het frame ondersteunen.
(zorg dat de kracht goed wordt verdeeld, geen deuken in het frame)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het lijkt erop alsof de vorkbuis vastzit aan de topcap van je balhoofd. Zeker gezien het roestige bovendeel van de vorkbuis die er onder je stuurpen vandaan kwam verwacht ik dat de rest ook helemaal vastgeroest zit. De vraag is dus of losslaan gaat lukken. Misschien moet je proberen die topcap te verwijderen met een dremel en als die los is kijken of het dan lukt. Als het bovenlager het probleem is dan die ook doorslijpen en dan moet het toch lukken :o
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mattieke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 23 januari 2023, 20:05
Mijn mountainbike: Wilier

Peelrijder schreef: di 24 januari 2023, 21:38 Als het een aluminium frame is zou ik eens proberen om alles met kruipolie in te spuiten en vervolgens een verdroger op de stuurbuis te zetten in de laagste stand zodat de lucht richting de vork blaast, kan het ook van onder doen, maar daar past een verdroger vaak niet.

Als de kruipolie begint te walmen is het warm genoeg en zou je, als het goed is, met een blok hout op de stuurbuis met een hamer alles uit kunnen slaan.

Als je het frame wilt tegen houden als je alleen bent kan je de onderbuis op de leuning van een stoel leggen (fiets over het zitvlak, vork aan de achterkant) dan kan je, je knie of voet op de zitting zetten voor tegendruk in de tijd dat je staat te meppen.
is inderdaad aluminium,
maar dat met die verdroger, ik veronderstel dan dat je een heatgun bedoeld? Dat ga ik morgen idd wel eens probereren.
Bedankt voor de tip!
Mattieke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 23 januari 2023, 20:05
Mijn mountainbike: Wilier

hanjovdberg schreef: wo 25 januari 2023, 00:38 Het lijkt erop alsof de vorkbuis vastzit aan de topcap van je balhoofd. Zeker gezien het roestige bovendeel van de vorkbuis die er onder je stuurpen vandaan kwam verwacht ik dat de rest ook helemaal vastgeroest zit. De vraag is dus of losslaan gaat lukken. Misschien moet je proberen die topcap te verwijderen met een dremel en als die los is kijken of het dan lukt. Als het bovenlager het probleem is dan die ook doorslijpen en dan moet het toch lukken :o
oei, dat is al vrij ingrijpend...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mattieke schreef: wo 25 januari 2023, 00:48
hanjovdberg schreef: wo 25 januari 2023, 00:38 Het lijkt erop alsof de vorkbuis vastzit aan de topcap van je balhoofd. Zeker gezien het roestige bovendeel van de vorkbuis die er onder je stuurpen vandaan kwam verwacht ik dat de rest ook helemaal vastgeroest zit. De vraag is dus of losslaan gaat lukken. Misschien moet je proberen die topcap te verwijderen met een dremel en als die los is kijken of het dan lukt. Als het bovenlager het probleem is dan die ook doorslijpen en dan moet het toch lukken :o
oei, dat is al vrij ingrijpend...
Alles moet toch vervangen worden dus zo ingrijpend is het niet.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Mattieke schreef: wo 25 januari 2023, 00:46
Peelrijder schreef: di 24 januari 2023, 21:38 Als het een aluminium frame is zou ik eens proberen om alles met kruipolie in te spuiten en vervolgens een verdroger op de stuurbuis te zetten in de laagste stand zodat de lucht richting de vork blaast, kan het ook van onder doen, maar daar past een verdroger vaak niet.

Als de kruipolie begint te walmen is het warm genoeg en zou je, als het goed is, met een blok hout op de stuurbuis met een hamer alles uit kunnen slaan.

Als je het frame wilt tegen houden als je alleen bent kan je de onderbuis op de leuning van een stoel leggen (fiets over het zitvlak, vork aan de achterkant) dan kan je, je knie of voet op de zitting zetten voor tegendruk in de tijd dat je staat te meppen.
is inderdaad aluminium,
maar dat met die verdroger, ik veronderstel dan dat je een heatgun bedoeld? Dat ga ik morgen idd wel eens probereren.
Bedankt voor de tip!
Een heatgun ja.

Niet op de hoogste stand zetten!

Desnoods gebruik je een normale haarfohn, maar als je de temperatuur te snel, te hoog laat worden krijg je meer ellende dan je nu hebt door thermale werking.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
aart93
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Met je frame zo hangend in de klem veert alles veel te veel.
Frame even goed ondersteunen met hout net achter het balhoofd.
SjoerdNMG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 25 januari 2023, 10:31
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9, Canyon Spectral 125 AL

Ik zou inderdaad eerst proberen de topcap te verwijderen. Waarschijnlijk kom je dan de compressiering tegen. Ik kan me voorstellen dat die ervoor zorgt dat je de boel nog vaster slaat, dus ik zou proberen die eerst te verwijderen. Succes!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

De klap moet wel goed aankomen . Frame mag niet bewegen als je slaat.

Als het nodig is??
Met een waterpomp tang kun je topcap draaien.Dan kun je deze draaien zo kan de wd 40 beter z'n werk doen.

Als er te weinig grip is. Met een vijl / dremel...2 platte vlakken aan de top cap maken.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

zit je vorkbuis vast in het balhoofd?
Misschien alles andersom, dus fiets op z'n kop, frame vast pakken en dan met de vorkbuis op een stuk hout slaan.
Zoiets :P misschien iets subtieler :lol: :
Afbeelding
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Plan B :lol:

Maar serieus, frame laten rusten op een stuk hout achter het balhoofd. Hangend aan een band/touw zorgt voor te veel vering en absorbeert je klappen voor een groot deel
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die wel iets tussen het frame en het hout
Opgevouwen deurmat ofzo.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik zou het óók met een deurmat niet afsteunen achter het balhoofd. Kans op deuken is aanzienlijk als het niet helemaal lekker gaat. Gewoon dat balhoofd opofferen met een Dremel™ . Kost wat tijd maar je hebt het meeste controle.
Mattieke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 23 januari 2023, 20:05
Mijn mountainbike: Wilier

is gelukt :-D
heb het balhoofd ondersteund met de leuning van een stoel en een oud laken ertussen.
Goeie slag erop en hij kwam er geleidelijk aan uit.
De rubber aan de binnenkant van de bovenste cup zat vol roest en alles helemaal uitgedroogd...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

roest weggepoetst, nieuwe lagers erin, overal vet op... en sjeezen maar :D

bedankt voor de tips!
Plaats reactie