Nogmaals dat is een veronderstelling die door iemand hier gedaan is en nooit vastgesteld of bevestigd. Hier wordt soms maar wat geroepen, daar wordt dan weer op door geroddeld en uiteindelijk denken we als hele kleine MTB forum community het wel even beter te weten dan een hele sport sector die al jaren op bepaalde wijze iets doet.
En nee direct op lagers spuiten is uiteraard niet goed maar vertel mij eens waar je bij een MTB direct op de lagers kunt spuiten? Ze zitten altijd en een;
- balhoofd (achter diverse afdichtkapjes)
- lagers bottom bracket achter diverse seals en dan ook nog een crankstel ervoor
- lagers naven zitten achter endcaps en steekas
Een hogedrukreiniger wordt vaak alleen gebruikt om het grove vuil er even af te spuiten en zoals in de cyclo cross wereld zodat de ketting weer moddervrij loopt. Ze gaan echt niet in die paar minuten die ze hebben volle bak op lagers spuiten hoor.
En wat mechanikers allemaal doordeweeks doen weet ik niet exact maar ze hoeven echt niet wekelijks alle onderdelen te vervangen.
Overigens ik pleit niet voor het gebruik van want ik maak ook maar sporadisch schoon. Maar zoals hier soms zaken worden verondersteld en vervolgens voor waar worden aangenomen vind ik nogal eens 'onnodig'.
balhoofd vast
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4655
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Gebruik jij gewoon de Karcher, dan doen wij dat gewoon niet.
Natuurlijk zijn er gevoelige en ongevoelige plekken op een fiets.
Maar als je lekker staat te zwaaien met een lans van 1m waar een straal met 100bar uit komt, dan is netjes richten heel lastig.
En de lagers van je fiets zijn niet van onderzeeboot kwaliteit, dus voor je het weet zit er water ipv vet in je lagers.
Wat er bij het veldrijden gebeurt interesseert mij weinig, dat is een andere wereld.
De 1e prioriteit is dat de fiets het eind vd wedstrijd haalt, de rest is bijzaak.
Als naderhand blijkt dat Jean Claude netjes heeft gemikt, dan hebben ze mazzel. Maar de fietsen worden echt niet de schuur in geschoven tot volgende week.
Wat "wij" wel doen, want "wij" denken dat we klaar zijn na de Karcher.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Dat water onder hoge druk gaat gewoon langs die afdichtingen en kapjes hoor. Geen enkel probleem.hanjovdberg schreef: ↑do 26 januari 2023, 23:42 Nogmaals dat is een veronderstelling die door iemand hier gedaan is en nooit vastgesteld of bevestigd. Hier wordt soms maar wat geroepen, daar wordt dan weer op door geroddeld en uiteindelijk denken we als hele kleine MTB forum community het wel even beter te weten dan een hele sport sector die al jaren op bepaalde wijze iets doet.
En nee direct op lagers spuiten is uiteraard niet goed maar vertel mij eens waar je bij een MTB direct op de lagers kunt spuiten? Ze zitten altijd en een;
- balhoofd (achter diverse afdichtkapjes)
- lagers bottom bracket achter diverse seals en dan ook nog een crankstel ervoor
- lagers naven zitten achter endcaps en steekas
Een hogedrukreiniger wordt vaak alleen gebruikt om het grove vuil er even af te spuiten en zoals in de cyclo cross wereld zodat de ketting weer moddervrij loopt. Ze gaan echt niet in die paar minuten die ze hebben volle bak op lagers spuiten hoor.
En wat mechanikers allemaal doordeweeks doen weet ik niet exact maar ze hoeven echt niet wekelijks alle onderdelen te vervangen.
Overigens ik pleit niet voor het gebruik van want ik maak ook maar sporadisch schoon. Maar zoals hier soms zaken worden verondersteld en vervolgens voor waar worden aangenomen vind ik nogal eens 'onnodig'.
Dat zie ik ook in werksituaties, je krijgt water op de meest bizarre plekken als men met de hogedrukspuit bezig gaat.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 284
- Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic
een lager seal pluk je er vaak al af met een vingernagel, en zeker bij een fully zijn er genoeg lagers die je makelijk kan raken met een waterstraal. Ik denk dan ook dat het advies goed is, of het bij deze fiets is gebeurd is natuurlijk gokken.
Mooi dat het lager in ieder geval los is, zou zeker ook even met een schuurpapiertje de roest eraf halen en daarna de boel goed in het vet zetten voor de volgende keer
Mooi dat het lager in ieder geval los is, zou zeker ook even met een schuurpapiertje de roest eraf halen en daarna de boel goed in het vet zetten voor de volgende keer
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
- Mijn mountainbike: Spectral 29
yes, the common sense ain't gone.hanjovdberg schreef: ↑do 26 januari 2023, 23:42 Overigens ik pleit niet voor het gebruik van want ik maak ook maar sporadisch schoon. Maar zoals hier soms zaken worden verondersteld en vervolgens voor waar worden aangenomen vind ik nogal eens 'onnodig'.
En soms is er ook geen andere optie. (Bikepark bezoek in de shit, gondel-lift medewerkers sturen alle bikers eerst langs het spuithok, en JA ik heb dit al meerdere malen meegemaakt in Oostenrijk+Frankrijk).
Ik denk dat in de praktijk mijn fiets rond de 4x per jaar uberhaupt wordt schoongemaakt met water en dan hooguit 1 of 2x met hogedruk. Bij zo'n gondel gaat het vooral even om de wielen/banden en frame buizen. Niet of je het laatste zandcorreltje uit de suspension links hebt gespoten. Dus waar hebben we het over.
Overigens viel het mij op bij bijvoorbeeld de Victor Mk3 (https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=154953) dat je daar wel rechtsreeks op de seals kijkt, of zie ik dat verkeerd?
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Lagers vervangen vind ik sowieso 1 vd meest bevredigende klusjes. Gelijk resultaat en het verschil is vaak zo enorm merkbaarguntherrex schreef: ↑vr 27 januari 2023, 11:22 een lager seal pluk je er vaak al af met een vingernagel, en zeker bij een fully zijn er genoeg lagers die je makelijk kan raken met een waterstraal. Ik denk dan ook dat het advies goed is, of het bij deze fiets is gebeurd is natuurlijk gokken.
Mooi dat het lager in ieder geval los is, zou zeker ook even met een schuurpapiertje de roest eraf halen en daarna de boel goed in het vet zetten voor de volgende keer
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Tja, voor die prijs...Mattieke schreef: ↑do 26 januari 2023, 21:32FSA Orbit ZS-4 SL Headset tapered Press Fit ZS44/28,6 | ZS55/40ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 26 januari 2023, 15:09 Voor €27,44 heb je alles nieuw:
https://www.bike24.com/p2114222.html
Nooit in de UK bestellen, tenzij het echt niet anders kan.
Het is een eiland, dus duur en sinds het buiten de EU valt moet je ook nog invoerrechten en douanekosten betalen.
(No Rating)
Price guarantee
27,44 €
Currently not in stock
Delivery time to Belgium 3345-3346 weeks**
We are working hard to make the product available again! Until then, you can add the item to your wish list.
Maar als je wat zoekt vind je het wel, bestellen in de UK is gewoon duur, soort last resort.
Vaak zijn zelfs Made in UK spullen duurder via een UK shop dan via D of NL.
Uitzondering is misschien Wiggle, omdat die EU prijzen hebben incl alle heffingen.
En het hoeft geen FSA te zijn, een andere met ZS44/28,6 | ZS55/40 doet het ook.
Bij veel merken kan je ook de onder- en de bovenkant apart kopen.
Of alleen de lagers
Mooi dat het inmiddels is gelukt.Mattieke schreef: ↑wo 25 januari 2023, 23:17 is gelukt
heb het balhoofd ondersteund met de leuning van een stoel en een oud laken ertussen.
Goeie slag erop en hij kwam er geleidelijk aan uit.
De rubber aan de binnenkant van de bovenste cup zat vol roest en alles helemaal uitgedroogd...
roest weggepoetst, nieuwe lagers erin, overal vet op... en sjeezen maar
bedankt voor de tips!
Ik zie 2 kooien met losse kogels.
Dat is wel een heel goedkoop balhoofd.
Met nieuwe kogels er in zal het wel weer werken, maar de afdichting ir ruk, dus regelmatig openmaken en opnieuw smeren.
Liefst met taai watervast vet (off shore).
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 23 januari 2023, 20:05
- Mijn mountainbike: Wilier
dat heb ik inderdaad gedaan maar dan met staalwol en even met P800 waterschuurpapier erover. Daarna alles met kogellagervet ingesmeerd. Gaat als een zonnetje nuguntherrex schreef: ↑vr 27 januari 2023, 11:22 een lager seal pluk je er vaak al af met een vingernagel, en zeker bij een fully zijn er genoeg lagers die je makelijk kan raken met een waterstraal. Ik denk dan ook dat het advies goed is, of het bij deze fiets is gebeurd is natuurlijk gokken.
Mooi dat het lager in ieder geval los is, zou zeker ook even met een schuurpapiertje de roest eraf halen en daarna de boel goed in het vet zetten voor de volgende keer
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 23 januari 2023, 20:05
- Mijn mountainbike: Wilier
Ja idd, zijn losse kogels, maar die kogellagers die kosten dan ook 3x niets. Dus een keer meer vervangen zal het dan ook niet uitmaken. Nu is de boel los dus regelmatig eens loshalen en invetten en evt nieuwe lagers. Dan kan ik op termijn nog uitkijken achter een beter exemplaar.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 28 januari 2023, 13:26 Mooi dat het inmiddels is gelukt.
Ik zie 2 kooien met losse kogels.
Dat is wel een heel goedkoop balhoofd.
Met nieuwe kogels er in zal het wel weer werken, maar de afdichting ir ruk, dus regelmatig openmaken en opnieuw smeren.
Liefst met taai watervast vet (off shore).