Acceptabele beweging in lock-out

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik neem aan dat je een remote lockout hebt, waarmee je tegelijk voorvork en demper lockt?
Heb je inderdaad een Lux Trail, want die heeft ook nog een middenstand?
Dus complete lock, een tussen/platformstand en een geheel open stand?

Als je vork gewoon goed lockt, en alleen je demper niet, terwijl die het in de open stand verder prima doet, dan kan ook de kabelspanning van de remote lock out nog van invloed zijn op de complete lockstand danwel tussen-stand/platform-stand.
Bij mijn Trail (met Fox vork en demper) duw je de trigger van de remote in om te locken. Bij het stuur zit een draaibusje aan de kabel waarmee je de kabelspanning kunt aanpassen. Hoe strakker de kabel, hoe eerder hij lockt. Als je demper niet (goed) lockt, kan het dus evt ook zijn dat je de kabelspanning wat moet verhogen om je demper goed te laten locken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik heb voor de duidelijkheid twee standen. Lock aan en lock uit, samen met de voorvork

De kabel eens goed bekijken is idd het eerste om te bekijken
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Marke schreef: di 24 januari 2023, 11:55 Ik heb voor de duidelijkheid twee standen. Lock aan en lock uit, samen met de voorvork

De kabel eens goed bekijken is idd het eerste om te bekijken
... Maar Dizer was de topic-starter, ff voor de duidelijkheid, voor er dingen door elkaar heen gaan lopen :wink: .
Maar ook voor jou, Marke, geldt inderdaad: check ook altijd je kabelspanning :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Nee hoor, die van mij werkt goed, was alleen om aan te geven hoe het ding volgens mij moet werken.
En dat er bij Dizer iets niet helemaal goed zit.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

worstkaas schreef: ma 23 januari 2023, 16:27 Doet je demper überhaupt wel locken?
Ik heb ook zon deluxe demper en soms lockt ie wel en lockt is niet.
Maar als die wel lockt dat heb ik maar een halve centimeter dat die ingedrukt kan worden.
Zit er wel genoeg lucht in?
Ja de demper locked zeker wel, ik merk echt wel verschil als ik de demper lock. Verder zit er ook wel genoeg lucht in.
Marke schreef: di 24 januari 2023, 11:36 Ik heb eenzelfde demper in mijn fully liggen.
Bij locken werkt de demper zich uit zichzelf naar de volledig uitgeveerde toestand en is dan bikkelhard. Daar is hij meestal binnen een paar trappen wel klaar mee. En dan heeft de demper nagenoeg geen veerweg meer.

MIsschien is of de 350 Psi kamer niet op druk, of zit er te weinig olie in je demper. Maar hoe dat ding helemaal werkt heb ik eigenlijk nog niet echt bekeken!!! Misschien zit ik wel helemaal mis.
Heb jij ook een Trail CF8?
Zou jij je een foto van je demper kunnen posten in lock toestond en na een fietsrit waarbij je ook een keer op je pedalen hebt gestaan etc.?
Ben wel benieuwd hoeveel beweging jij dan in totaal hebt gehad.
aurelius schreef: di 24 januari 2023, 11:48 Ik neem aan dat je een remote lockout hebt, waarmee je tegelijk voorvork en demper lockt?
Heb je inderdaad een Lux Trail, want die heeft ook nog een middenstand?
Dus complete lock, een tussen/platformstand en een geheel open stand?

Als je vork gewoon goed lockt, en alleen je demper niet, terwijl die het in de open stand verder prima doet, dan kan ook de kabelspanning van de remote lock out nog van invloed zijn op de complete lockstand danwel tussen-stand/platform-stand.
Bij mijn Trail (met Fox vork en demper) duw je de trigger van de remote in om te locken. Bij het stuur zit een draaibusje aan de kabel waarmee je de kabelspanning kunt aanpassen. Hoe strakker de kabel, hoe eerder hij lockt. Als je demper niet (goed) lockt, kan het dus evt ook zijn dat je de kabelspanning wat moet verhogen om je demper goed te laten locken.
Ik heb een CF8, RockShox werkt niet met een middenstand, dus gewoon Open of Locked.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dizer schreef: di 24 januari 2023, 19:38
aurelius schreef: di 24 januari 2023, 11:48 Ik neem aan dat je een remote lockout hebt, waarmee je tegelijk voorvork en demper lockt?
Heb je inderdaad een Lux Trail, want die heeft ook nog een middenstand?
Dus complete lock, een tussen/platformstand en een geheel open stand?

Als je vork gewoon goed lockt, en alleen je demper niet, terwijl die het in de open stand verder prima doet, dan kan ook de kabelspanning van de remote lock out nog van invloed zijn op de complete lockstand danwel tussen-stand/platform-stand.
Bij mijn Trail (met Fox vork en demper) duw je de trigger van de remote in om te locken. Bij het stuur zit een draaibusje aan de kabel waarmee je de kabelspanning kunt aanpassen. Hoe strakker de kabel, hoe eerder hij lockt. Als je demper niet (goed) lockt, kan het dus evt ook zijn dat je de kabelspanning wat moet verhogen om je demper goed te laten locken.
Ik heb een CF8, RockShox werkt niet met een middenstand, dus gewoon Open of Locked.
Okay. Ik heb een Trail CF7, Fox, 3 standen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

MarkMeisner schreef: di 24 januari 2023, 10:43
Spec4ever schreef: di 24 januari 2023, 09:50
Allereerst @TS
Excuus voor de tussentijdse snelle vraag.

Ik probeer te begrijpen wat je hier zegt, maar kom daar niet uit.
TS heeft zo te zien een Canyon Lux? Uitgaande daarvan heeft hij een travel van 110mm. (Dacht ik tenminste)
Als ik dan naar het fotootje kijk dan zie ik dat de controlering zo’n 27% aangeeft dat de demper ingedrukt wordt?
Dat komt bij mij overeen met 30mm zoals TS zegt?
Hoe kom jij aan 15mm?
(Serieuze vraag hoor, wil gewoon graag begrijpen waarom ik dat fout zie)
Bij een voorvork is het zo dat 100mm veerweg ook echt 100mm veerweg is. Dit kan omdat de vork lang genoeg. 200mm veerweg is ook echt 200mm veerweg, want een voorvork is makkelijk langer dan 400mm. De binnenpoot moet namelijk in de buitenpoot kunnen schuiven.

Achter kan dit niet. De demper en ruimte in het frame is er simpelweg niet voor. Achtervering werkt met een ratio. Een simpel voorbeeld is 2:1. Als het achterwiel 100mm veerweg heeft, dan staat dat bij de demper op 50mm. Voor elke twee millimeter dat het achterwiel omhoog komt, gebruik je 1 millimeter van de demper.

TS heeft 110mm en een max demperslag van 55mm (zie je rechts op de demper, laatste streepje) en dat is dus precies een ratio van 2:1. Als het achterwiel 110mm veerweg heeft gebruikt, dan is de demper 55mm ingeschoven. 30% van 55 millimeter is 16.5mm.
Thanks, eigenlijk nooit naar gekeken, Helder!!

BOT!
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Dizer schreef: di 24 januari 2023, 19:38

Heb jij ook een Trail CF8?
Zou jij je een foto van je demper kunnen posten in lock toestond en na een fietsrit waarbij je ook een keer op je pedalen hebt gestaan etc.?
Ben wel benieuwd hoeveel beweging jij dan in totaal hebt gehad.

Bij mij op een gewone lux. NIet de trail versie.

Ik moet tot mijn schaamte even bekennen dat mijn demper nu ook mee zo goed lijkt te werken.
De laatste keer dat ik de lockout er op heb gezet is inmiddels denk ik wel een 4 maand geleden geweest toen ik de demper vanwege wat scharnieronderhoud ed van de fiets gesloopt had.

Maar nu bij een kort testje in de schuur had de lockout er ook niet zoveel zin meer in. Misschien ga ik dit probleempje dit weekend wel ff bekijiken. Maar verder veert de boel gewoon goed en dan wacht ik liever totdat de temperatuur in de garage weer wat hoger is :)
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik heb van het weekend nog ff gekeken. De lockout wil er niet direct inschieten, met een aggressieve indrukactie zegt de demper kloink waarmee de lockout er in schiet. En dan veert hij nog maar tot ongeveer 1/3 van de afstand tot het eerste streepje (= 10%?) in.

Maar ik was al van plan hem een keer uit elkaar te halen.
BartKraai
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 28 maart 2014, 21:14
Mijn mountainbike: Fuel top
Contacteer:

Weet niet hoeverre je er wat aan hebt, maar ik heb dezelfde combi onder mijn fiets zitten SID Select+ en deluxe, beide zijn in gelockte toestand geen beweging in te krijgen. Ik heb geen remote lock maar gewoon een hendeltje. Wat ik wel eens gelezen heb dat indien een lockout niet goed werkt dat het dan kan helpen om de demper te bleeden (staat in manual) het kan zijn dat er lucht in is gekomen wat voor deze 'speling' zorgt.
BartKraai
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 28 maart 2014, 21:14
Mijn mountainbike: Fuel top
Contacteer:

@dizer, ander vraagje wat is jou ervaring van de voorpoot wat betreft gevoeligheid voor kleine obstakels? Ik vind die van mij nogal ongevoelig hij lijkt hier weinig mee te doen. Grote obstakels doen het daarentegen prima evenals je deze gewoon hard pushed. Herken jij dit?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

De vork houdt erg veel van de 50 uurs beurt is mijn ervaring. Dan wordt het weer beter. Maar de vork op zijn kop houden of via de seals wat vorkolie in de bovenkant (na eerst goed schoonmaken) helpt ook.

Maar er zijn vorken die daar beter in zijn.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Mijn Fox ook pas een buert gegeven.
Als er al 50 uur mee gereden is, da in het veel en ik denk maar 20 in het terrein.

Wel over drie jaar, dus dat ook niet helemaal eerlijk om alleen de uren te tellen.
Maar na de beurt merkte ik ook veel verschil, veel mooiere rustigere demping.
Plaats reactie