Homebrew N°0129 - Yeah!

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Hi Allemaal,
Het virus is de laatste jaren aardig toegeslagen, niet alleen het rijden zelf maar ook de techniek. Het idee om een eigen build te gaan doen speelde al snel. Wat minder racie dan mn X-Caliber, nog wel XC-ish maar met potentie om hier en daar wat ruigers te kunnen of zelfs all out LTHT te gaan als dat ooit gaat matchen met mn skills. Door de strakke, slanke lijnen van verschillende stalen builds en de verhalen over de rijeigenschappen kwamen deze steeds hoger op de shortlist. En zo geschiede, ik weet het.. dit zijn hele grote schoenen om te vullen.. Ongeveer op de dag dat Mark zijn Crumble heeft verkocht stond er bij mij eindelijk een lang verwacht pakket op de stoep! :D

Kleuren kiezen is moeilijk! :P :-? De mooiste standaard kleur was al bezet door Mark en van alle mooie custom opties op de site van Sour krijg je het gevoel dat een naam voor je kind uitzoeken een stuk makkelijker is :P
Uiteindelijk voor de Illusion Rootbeer Matte gegaan! Na de bestelling was het wachten tot in Dresden de 'Homebrew' werkplaats van Sour up and running was maar na zon 5 maanden is het zover. Deze Crumble was de 129e 'Homebrew'. Morgen de eerste stappen zetten met opbouwen! Meer details volgen!

Paar fototjes!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Spannend!


Veel plezier met opbouwen :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi, veel plezier ermee :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dat ziet er al mooi uit, veel plezier en benieuwd :-q
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Long live the Crumble!

Je bent de uitverkorenen die het Crumble van het forum-stokje mag overnemen.

Schitterende kleur, hele goede keuze!

Heel knap dat je vijf maanden kon wachten :o Die vijf weken bij mij waren al erg.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Precies wat Mark zegt, ik moest 8 (uiteindelijk 10) weken wachten, dat was al onmogelijk.

Daar moet haast wel een IPA LE Helm vork in gaan :lol:
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Vette kleur, veel plezier met opbouwen. Benieuwd naar het eindresultaat.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Thanks allemaal! Gelukkig waren met 2 kleine smurfen en een eigen zaak die 5 maanden ook weer zo voorbij. In die tijd parts aan het hunten geweest ( shit, die Ingrid cranks op de Victor van knakker zijn toch wel heel nice :roll: ). Daarnaast wat kleine dingetjes voorbereid, logotjes van de wielen af etc..
MarkMeisner schreef: za 21 januari 2023, 22:59 Je bent de uitverkorenen die het Crumble van het forum-stokje mag overnemen.
Ik voel me vereerd :-D In ieder geval een mooi voorbeeld gehad, hoop dat ik een beetje in de buurt kom 8)
Dutch schreef: za 21 januari 2023, 23:39 Daar moet haast wel een IPA LE Helm vork in gaan
haha, niet meteen zo gaan beginnen hoor. :tong ( zit meteen op google omdat ik twijfel ff de kleur van mn huidige vork gaat matchen :roll: )

Het is game on!!
Veel te koud om in mn schuurtje aan de slag te gaan. Dus iets met "als de vrouw van huis is.." :lol:

Afbeelding

Hellbender 70 Bottombracket en Headset, ging er makkelijk in een simpele pers. Toch even kijken hoe dat werkt de eerste keer :-)

Afbeelding
Afbeelding



Dropper en shifter kabels gingen met een klein beetje hulp redelijk snel op hun plek, maar wat zijn die afdicht rubbers een kl :evil: te dingen zeg. Mn kantoorhandjes vonden het na 2 daarvan wel even genoeg en krijgen nu even rust op het toetsenbord om dit bericht te typen. Vinden jullie vast niet erg
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Die rubbers zijn een biatch inderdaad. Ik kreeg ze er met een kleine platte schroevendraaier net wat makkelijker in, maar je prikte wel wat makkelijker door het rubber heen.

Mooie kluslocatie, hier was dat vandaag eender haha. Foto's komen zo online in mijn topic.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie Sour,

Nu is een.knap stuk staal een goed begin van elke build maar ook de eerste tekenen in dit topic zijn prima.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

De overige rubbers gingen er met groene zeep en een soort draai / teelepel techniek gelukkig redelijk vlot in.
Daarna is het een beetje tot stilstand gekomen, ik mis toch een stukje ervaring op sommige punten. Maar al doende leer men..

Challenge 1: Remklauw achter. Er loopt mooie kabel geleiding door de top tube maar dan moet toch echt die remleiding los of geknipt worden om die er door te krijgen. Mijn idee is om dat nu nog even te laten liggen tot de cranks, dropper en schakelspul er weer op zit. Dan weet ik ook de positie op het stuur en dus de juiste lengte van de kabel, zou wel erg toevallig zijn als die precies past dus in korten zal toch wel moeten.

Challenge 2: Cranks. Het is de eerste keer dat ik een crank zoals deze monteer. Het lijkt erop dat er te veel van mijn as zichtbaar is aan de non drive side. ik krijg de preloader niet eens zover om de bracket te raken voordat de draad op is. Ik heb het nog niet volledig aangedraaid omdat ik geen dingen wil breken. Frame is 73 mm BSA-schroefdraad, BB is cane creek hellbender 70, spacer aan de aandrijfzijde zoals weergegeven in de handleiding, dus alles zou in orde moeten zijn. Wat doe ik verkeerd? Mis ik spacers?

Afbeelding

Cranks zijn trouwens van Unite uit de UK
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Je kan Unite whatsappen met wat foto's en dan reageren ze daarop, heel handig!

https://uniteco.bike/contact-us/

Van SRAM moet er trouwens altijd een spacer bij van 4.5mm, misschien dat jij die ook nog moet monteren? Zitten er spacers bij de bottombracket?

Hele mooie cranks trouwens, zien er goed uit! De remkabel moet je inderdaad doorknippen aan de kant van de remhendel, door het frame geleiden en en dan met een nieuwe olijf en pinnetje in de kabel monteren op de remhendel. Welk remset heb je?
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Heckler40 schreef: zo 22 januari 2023, 20:07 Mooie Sour,

Nu is een.knap stuk staal een goed begin van elke build maar ook de eerste tekenen in dit topic zijn prima.

Enjoy!!
Thanks! :-q
MarkMeisner schreef: zo 22 januari 2023, 21:33 Je kan Unite whatsappen met wat foto's en dan reageren ze daarop, heel handig!

https://uniteco.bike/contact-us/

Van SRAM moet er trouwens altijd een spacer bij van 4.5mm, misschien dat jij die ook nog moet monteren? Zitten er spacers bij de bottombracket?

Hele mooie cranks trouwens, zien er goed uit! De remkabel moet je inderdaad doorknippen aan de kant van de remhendel, door het frame geleiden en en dan met een nieuwe olijf en pinnetje in de kabel monteren op de remhendel. Welk remset heb je?
Vond ze ook erg nice en nog niet eerder gezien ergens. Net geappt en kreeg idd snel reactie ( op zondag avond 8) ) dat er meer spacers in moeten, die er bij zat was maar 2,5mm. Vind de chainring ook erg strak bij de chainstay zitten maar wel volgens het boekje van cane creek gedaan.. tbc

Magura MT Trail sport komt er op! 4p voor 2p achter :) Thanks for the help
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Magura heeft een goede handleiding en filmpjes over hoe de leiding in moet korten. Als het goed is zit er ook een kleine zwarte plug bij de remmen waarmee je de doorgeknipte leiding kunt afdichten.

Als je geluk hebt is ontluchten niet nodig, maar ik raad het wel aan om te doen. Just to be sure.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

rcdol schreef: zo 22 januari 2023, 17:50
Dutch schreef: za 21 januari 2023, 23:39 Daar moet haast wel een IPA LE Helm vork in gaan
haha, niet meteen zo gaan beginnen hoor. :tong ( zit meteen op google omdat ik twijfel ff de kleur van mn huidige vork gaat matchen :roll: )
En zo hoort dat met goeie tips, gelijk opzoeken.

Mooie crank btw, maken fraaie zaken Unite.
Vanwaar de keuze 29mm DUB versie ipv 30mm?
Plaats reactie