Homebrew N°0129 - Yeah!

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Dutch schreef: ma 23 januari 2023, 08:59
En zo hoort dat met goeie tips, gelijk opzoeken.

Mooie crank btw, maken fraaie zaken Unite.
Vanwaar de keuze 29mm DUB versie ipv 30mm?
Dat was eigenlijk niet heel doordacht, had eerst een GX dub crank voor ogen en de bottombracket al in huis. Toen kwam ik deze van Unite tegen en dat vond ik veel beter in mn straatje passen. Nu ik het samen met de matte finish van het frame zie helemaal. 8)
Is er een specifiek voor of nadeel aan een dub crank?
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

rcdol schreef: zo 22 januari 2023, 20:10 Afbeelding
Mooi kleurtje, maar kan die kabel echt niet anders?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Nope, maar die bocht heeft bij nog nooit problemen gegeven. Valt ook helemaal niet op als je ernaast staat.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

rcdol schreef: ma 23 januari 2023, 20:15 Dat was eigenlijk niet heel doordacht, had eerst een GX dub crank voor ogen en de bottombracket al in huis. Toen kwam ik deze van Unite tegen en dat vond ik veel beter in mn straatje passen. Nu ik het samen met de matte finish van het frame zie helemaal. 8)
Is er een specifiek voor of nadeel aan een dub crank?
In theorie zou dub de technisch betere oplossing zijn. De sram cranks willen wel eens ramvast gaan zitten, daar heb jij waarschijnlijk met die prachtige Unite geen last van.
De foto hierboven ziend, ik zou de arm toch eens opmoment zetten, die splines lijken toch gevuld te moeten worden door de arm niet? En dan blijft er enkel wat over om fijn af te stellen. (geen ervaring met Unite)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Dutch schreef: ma 23 januari 2023, 23:39 De foto hierboven ziend, ik zou de arm toch eens opmoment zetten, die splines lijken toch gevuld te moeten worden door de arm niet? En dan blijft er enkel wat over om fijn af te stellen. (geen ervaring met Unite)
precies, die splines moet je niet meer zien. Ik zou hem ook even op moment zetten, eventueel zonder spacer/preloader.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Vind deze kleur toch ook wel heel fraai i.c.m. met wat stemmig zwart. Benieuwd naar het eindresultaat...
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

zonoskar schreef: ma 23 januari 2023, 23:27 Mooi kleurtje, maar kan die kabel echt niet anders?
Hij zit er nu nog losjes in, die loopt straks wel wat strakker. Stoort mij niet eigenlijk en denk dat het op het hele plaatje ook niet gaat opvallen. Bij mn x-cal loopt de dropperkabel onderlangs maar heb het vermoeden dat dat bij staal toch wat minder handig is qua fabricage.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Bram87 schreef: wo 25 januari 2023, 10:21
Dutch schreef: ma 23 januari 2023, 23:39 De foto hierboven ziend, ik zou de arm toch eens opmoment zetten, die splines lijken toch gevuld te moeten worden door de arm niet? En dan blijft er enkel wat over om fijn af te stellen. (geen ervaring met Unite)
precies, die splines moet je niet meer zien. Ik zou hem ook even op moment zetten, eventueel zonder spacer/preloader.
Ik zal alles er weer even uit trekken en vervolgens op moment zetten. Setje spacers moet zo ook op de mat landen dus dan kan ik alle kanten op. :-q
Mathijs_7 schreef: do 26 januari 2023, 08:43 Vind deze kleur toch ook wel heel fraai i.c.m. met wat stemmig zwart. Benieuwd naar het eindresultaat...
8) Ben ook bang dat mn blauwe SID vork het niet gaat redden :lol:
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

rcdol schreef: zo 22 januari 2023, 20:10 Challenge 1: Remklauw achter. Er loopt mooie kabel geleiding door de top tube maar dan moet toch echt die remleiding los of geknipt worden om die er door te krijgen. Mijn idee is om dat nu nog even te laten liggen tot de cranks, dropper en schakelspul er weer op zit. Dan weet ik ook de positie op het stuur en dus de juiste lengte van de kabel, zou wel erg toevallig zijn als die precies past dus in korten zal toch wel moeten.
Check, dat inkorten viel eigenlijk best wel mee. :-D Even een oude vork en stuur er opgezet voor het bepalen van de lengte en met wat hulp van een paar Magura filmpjes op youtube was goed te doen.

Stukje kunst toch?
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Staat mooi zo zonder adapter! Kon je de boutjes er makkelijk in draaien of het schroefdraad nog steeds aan de korte kant? Ik moest mijn boutjes 5-6mm inkorten door iets te weinig schroefdraad in de buisjes.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Dat probleempje hebben ze meteen opgelost met verplaatsing van de productie naar Duitsland 👌🏼
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Zo weer lekker bezig geweest! :-) Stuur van mn andere fiets getrokken, remleiding aan de voorkant ingekort, dat was een fluitje van een cent na de vorige keer. Derrie en shifter overgezet. Dropper overgezet, dat is nog even op de gok gedaan dus de kabels nog maar niet verder ingekort tot ik weet hoe hoog hij komt. Kabels overal vast gezet, op een paar plekken nog niet helemaal tevreden.

Cranks er weer af gehaald en bottombracket weer los. Alles even op het juiste moment gezet maar er bleef veel ruimte. Er voor gekozen om aan de aandrijfkant een 3mm spacer tussen bb en crank te plaatsen. Vond de ruimte bij de chainring erg klein, die is nu dus ook iets groter. ( hier zijn vast mooie formules voor mbt kettinglijnen en q-factors maar hoop dat gezond verstand ook werkt )

Morgen mn (blauwe :roll: )vork, pedalen en wielen overzetten! Remmen en derrie afstellen, alles even na lopen en volgens mij zijn we er dan! :-D
Derrie wachtend op het wiel
Afbeelding

Stukje cockpit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Morgen vork overzetten? Ik zie al een vork :o
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Dutch schreef: za 28 januari 2023, 20:54 Morgen vork overzetten? Ik zie al een vork :o
Deze staat haar ook nog eens heel goed 😉 Deze is alleen wat te kort voor de Crumble en mag weer terug op de x-cal. Zat er nu op omdat deze nog los lag in de schuur en zo snel alles op maat kon maken. (Iets met appartement, schuurtje, ruimte etc )
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Dutch schreef: za 28 januari 2023, 20:54 Morgen vork overzetten? Ik zie al een vork :o
Qua vork ga ik het toch anders doen, dat blauwe kan echt niet! :lol: Zondag wat anders ophalen! To be continued!
Ik miste nog een adapter voor de remklauw op de vork. Dat en de vork zelf weerhouden me nu alleen nog. Wil de crownrace meteen op de juiste vork zetten. :-) Daarna nog wel een paar leuke dingetjes in de planning!
rcdol schreef: za 28 januari 2023, 19:10 Cranks er weer af gehaald en bottombracket weer los. Alles even op het juiste moment gezet maar er bleef veel ruimte. Er voor gekozen om aan de aandrijfkant een 3mm spacer tussen bb en crank te plaatsen. Vond de ruimte bij de chainring erg klein, die is nu dus ook iets groter. ( hier zijn vast mooie formules voor mbt kettinglijnen en q-factors maar hoop dat gezond verstand ook werkt )
Deze week het wiel er in gehangen om de derrie en shifter af te stellen maar hij liep toch niet lekker op de grootste tandwielen, na een kwart omwenteling achteruit lag de ketting 3 wieltjes lager. Toch alles maar weer los gehaald om de spacer er tussenuit te halen en er kwamen wat aluminium snippers mee. Alles maar even goed schoongemaakt en weer voorzien van verse pasta en op moment gezet. En warempel.. gaat prima zonder spacer nu.
Afbeelding
zonoskar schreef: ma 23 januari 2023, 23:27 Mooi kleurtje, maar kan die kabel echt niet anders?
Kabeltje loopt prima toch zo? :-)

Lekker clean
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie