De 'kleine' man thuis begint het mtb'en toch wel steeds meer te waarderen en toen hij vertelde dat hij ook wel een nieuwe, goede mtb wilde was het feest in huis!
Nieuw is leuk, maar losse onderdelen kopen en zelf customizen net als papa vond hij toch wel toffer. Met wat aanmoedigingen een kant op (Nukeproof) en zijn eigen inbreng na dagen internetten en het budget in de gaten houden vonden we een hele mooie Scout-frame in Oostenrijk en een bijna nieuwe Rockshox 35 RL Gold in Duitsland.
Voor losse onderdelen was ik rond aan het zoeken, tot er plots een hele goedkope Exceed voorbij kwam op Marktplaats. Uit 2021, frame ingescheurd bij de chainstays, maar voorzien van prima onderdelen die voor 99% overgezet kunnen worden. Dan heeft hij een mooie basis en kan hij vanuit daar gaan upgraden/mooier maken.
De deal was vlot rond, klein half uurtje in de auto en daar stond een schitterende Exceed. Helemaal schoon en strak met hele nette onderdelen zonder gebruikssporen. Amper geleden, maar het frame was voor de eigenaar helaas afgeschreven.
Voor de beeldvorming maar even de wielen, stuurpen en stuur overgezet voor een rollend frame.
Nu moet ik nog wel even op zoek naar wat kleine onderdelen en ik denk toch nog een extra remset, want ik heb niet veel zin om de remleiding uit de Exceed te trekken omdat die interne bekabeling heeft door de headset. Met de Exceed heb ik zelf namelijk nog wat plannen.
Ik had al de intentie om een N+1 te gaan bouwen voor naast de Mega en daar is dit frame wel perfect voor. Een relatief lichte XC'er met een 100/120mm vork, hardtail en simpel opgebouwd voor de snellere gravelritten en winterritten. Eerst de fiets van mijn zoon maar afbouwen en daarna kijken wat het gaat kosten om het frame te laten repareren