Nukeproof Mega 290 - Schnee im Willingen - pag. 58

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Na anderhalf jaar dik genieten op de stalen Sour Crumble was het tijd voor een volgende stap. Na een slecht weekend in de Ardennen gaf ik al de schuld aan de fiets en bestelde ik een mooie Victor bij Michiel. Een tijd later na een clinic in Spa en een fatsoenlijk weekend rijden kwam ik erachter dat het aan mij lag en had ik de Victor afbesteld (nogmaals sorry Michiel :roll: )

Vele ritten later ging het steeds beter en steeds harder en kreeg ik de hardtail steeds meer onder controle. Alles ging goed, tot ik een rit maakte op een fully met afgestelde vering op mijn gewicht.....

Wow! Wat een grip in de bochten, net zo speels en met die achtervering net wat makkelijker te poppen door de preload die je erin kunt stoppen. Oke, wel wat 'saaier' door de gedempte achterkant, maar je hield wel veel makkelijker tractie.

Het zaadje was gepland en zo geschiedde: Google, YouTube, Marktplaats, Ebay-Kleinanzeige, MTB-News en uiteraard dit forum draaide overuren om op zoek te gaan naar hét perfecte full-suspension frame binnen budget.

Uiteraard wel met wat eisen, die ik al snel kon laten varen. Staal, slank en met een horizontale demper gingen het niet worden. Uiteindelijk kwam ik uit bij een 2e hands Commencal Meta TR '20, een nieuwe Propain Tyee en een Nukeproof Mega 290.

De Meta TR ziet er onwijs mooi uit, reviews zijn meer dan goed en de demper ligt mooi tegen de bovenbuis aan. 2e hands alleen lastig te vinden en/of de verkeerde kleur. De Tyee was nieuw, goed geprijsd (nog in de aanbieding) maar die kabels onder de BB vond ik wel wat tegenvallen.

Optie drie: de Nukeproof. Mooie prijs, kabelloop prima (rond de BB wat minder mooi, maar goed genoeg), de lijnen van het frame zijn mooi en voorzien van montagepunten voor een tasje/strap onder de top tube.

Long story short: welkom Nukeproof Mega 290.

Afbeelding

Voorzien van 160mm veerweg voor en achter zal hij dienst doen als XC-racer voor de lokale ritjes :P

Qua parts zal alles overgezet worden van de Sour. Die onderdelen zijn allemaal nog goed zat en werken prima. Er zitten al wel wat upgrades in mijn hoofd, maar dat komt ergens na de zomer wel. Eerst een paar trips afwerken, door blijven leren, een weekje Saalbach in juni en uiteraard veel foto's maken onderweg.

Speclist: 20-08-2023
Frame: Nukeproof Mega 290 large
Vork: DVO Onyx SC D1 170mm + Vohrsprung Smashpot coil conversion
Demper: EXT Storia V3
Wielset: Erase naven, DT Swiss XM481 velgen & Sapim D-lite spaken. Handgespaakt door Jan de Man
Banden: Wolfpack Race & Speed 29x2.4 - Continental Krypotal 29x2.4
Remset: Shigura MT7 Pro HC met XT mastercilinder
Remschijven:203mm/203mm Magura Storm HC
Derailleur: SRAM GX AXS + Eagle rocker paddle
Cassette: SRAM NX 12-speed 11-50
Cranks: SRAM GX 170mm + 30 oval
Pedalen: Crankbrothers Mallet E LS
Stuur: Raceface Next R 35 800mm
Stuurpen: Renthal Apex 35 50mm stem
Grips: DMR Deathgrip
Dropper: OneOne Components 210mm + Wolftooth remote
Zadel: Nukeproof Enduro
Laatst gewijzigd door MarkMeisner op do 18 april 2024, 16:08, 33 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Daar istie dan :-q
Ben benieuwd naar het totaalplaatje!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik ben wel gecharmeerd van dit merk heb zelf een pulse 2018. Ben ook benieuwd naar het eindresultaat. Heb je je oude fiets weggedaan? Vond ik ook een hele mooie fiets.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Sabai schreef: wo 18 januari 2023, 21:26 Ik ben wel gecharmeerd van dit merk heb zelf een pulse 2018. Ben ook benieuwd naar het eindresultaat. Heb je je oude fiets weggedaan? Vond ik ook een hele mooie fiets.
De Sour moest inderdaad weg om budget vrij te maken voor het frame en demper. Zonde, maar ik heb er mooie tijden mee gehad en ga nu mooie avonturen beleven met de Nukeproof :-D
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Aan de spes ligt het niet, alhoewel je een demper nog niet gewend bent :lol:
Enne op een Nukeproof horen flats, standplichtig.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dan gaan de nieuwe schoenen weer de verkoop in :D
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Tja met een DVO vork, natuurlijk ook een DVO demper om het mooi één geheel te maken. :-q
Een mooie DVO JADE X COIL SHOCK ofzo :kiss: :kiss:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mijn ervaring met Nukeproof was wat minder positief 😅. Mag ik vragen waar je deze vandaan hebt..?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

mud mate schreef: wo 18 januari 2023, 21:46 Tja met een DVO vork, natuurlijk ook een DVO demper om het mooi één geheel te maken. :-q
Een mooie DVO JADE X COIL SHOCK ofzo :kiss: :kiss:
Correct, ik wil er een Jade X in hebben inderdaad :-q
Kapitein Iglo schreef: wo 18 januari 2023, 21:51 Mijn ervaring met Nukeproof was wat minder positief 😅. Mag ik vragen waar je deze vandaan hebt..?
Bij Wiggle in de UK. Wat waren jouw ervaringen?
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Veel plezier ermee :-q Ben nu al benieuwd naar de vast weer prachtige foto's :D
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Kapitein Iglo schreef: wo 18 januari 2023, 21:51 Mijn ervaring met Nukeproof was wat minder positief 😅. Mag ik vragen waar je deze vandaan hebt..?
Ik heb met hetzelfde model (Scout 290) dan weer 0 problemen gehad :wink:

Heel benieuwd naar deze build, je ziet de hier ook niet zoveel dus dat maakt het al interessant :bier:
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MarkMeisner schreef: wo 18 januari 2023, 22:13
mud mate schreef: wo 18 januari 2023, 21:46 Tja met een DVO vork, natuurlijk ook een DVO demper om het mooi één geheel te maken. :-q
Een mooie DVO JADE X COIL SHOCK ofzo :kiss: :kiss:
Correct, ik wil er een Jade X in hebben inderdaad :-q
Kapitein Iglo schreef: wo 18 januari 2023, 21:51 Mijn ervaring met Nukeproof was wat minder positief 😅. Mag ik vragen waar je deze vandaan hebt..?
Bij Wiggle in de UK. Wat waren jouw ervaringen?
Nice, fijn dat-ie leverbaar was!

Lang verhaal kort: recht op garantie, ontiegelijk vaak een nieuw frame toegezegd gekregen, nooit ontvangen. Uiteindelijk me door de dealer laten uitkopen. Maar ik was toen wel ff klaar met Nukeproof en alles wat ermee te maken heeft. Hoewel, het stuur heeft nog lang dienst gedaan op m’n Pace 😇
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

In het topic van je Sour had ik het volgende gepost:

“Jammer dat de Sour weg is. Die Nukeproof is wel totaal wat anders (had gehoopt op wat spannenders), maar wel een tof ding.

Ik heb even snel een vergelijk gemaakt met mijn Nicolai Saturn, maar die is in L nog wat groter dan de Nukeproof. Met de Nicolai kom ik ook meer dan prima weg in Nederland, denk dat dit met de Nukeproof niet anders zal zijn.
Lichtere wielen en banden voor de vlakke NL rondes was voor mij een wereld van verschil. Die 120mm graveler zou ik maar vergeten. Waarschijnlijk wil je er uiteindelijk een trail gerichte HT bij hebben. :winkie:

Die XC rondjes gaan echt wel lukken. Misschien minder snel dan een echte xc racer, maar gaat zeker lukken.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Marco79 schreef: wo 18 januari 2023, 23:19 In het topic van je Sour had ik het volgende gepost:

“Jammer dat de Sour weg is. Die Nukeproof is wel totaal wat anders (had gehoopt op wat spannenders), maar wel een tof ding.

Ik heb even snel een vergelijk gemaakt met mijn Nicolai Saturn, maar die is in L nog wat groter dan de Nukeproof. Met de Nicolai kom ik ook meer dan prima weg in Nederland, denk dat dit met de Nukeproof niet anders zal zijn.
Lichtere wielen en banden voor de vlakke NL rondes was voor mij een wereld van verschil. Die 120mm graveler zou ik maar vergeten. Waarschijnlijk wil je er uiteindelijk een trail gerichte HT bij hebben. :winkie:

Die XC rondjes gaan echt wel lukken. Misschien minder snel dan een echte xc racer, maar gaat zeker lukken.
In de eerste instantie was wat spannenders ook wel de bedoeling, maar daar hangt (zeker bij een fully) gewoon een flink prijskaartje aan. Daar wil ik best voor sparen en dat zal het geld ook echt waard zijn, maar met dit frame voor 1000 euro is het een mooie budget-oplossing om de wereld van de fully te leren kennen :)
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Het ging mij er niet om of het al dan niet een spannende fiets is. Ik denk dat de Nukeproof je meer dan prima gaat bevallen. En als de pecunia’s weer zijn aangegroeid kan je er altijd weer een fijne hardtail bijzetten. Ik heb pas geleden de Orange weer eens van de muur gehaald, maar dat blijft gewoon ook leuk zo’n hardtail. De fully maakt mij soms wat “lui” je hoeft minder op te letten over wortels etc. Ding filtert het toch wel weg.
“Old, not obsolete”
Plaats reactie