Nukeproof Mega 290 - Parts fotodump - pag. 56

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Mooi geworden :-q . Ik zou er alleen wel een stem van Nukeproof en stuur opzetten. Dat zou voor mij het net afmaken.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Marco79 schreef: za 28 januari 2023, 02:01 Wel ff die Sram spacers recht plaatsen, als je dan van de details bent.
Klopt, die had ik gewoon even simpel vastgezet omdat de stack hoogte nog aangepast moest worden met de testritjes.

Zadel en stuur staan nu beter.

Afbeelding

Sabai schreef: za 28 januari 2023, 10:37 Mooi geworden :-q . Ik zou er alleen wel een stem van Nukeproof en stuur opzetten. Dat zou voor mij het net afmaken.
Die Nukeproof onderdelen heb ik al wel op het oog, maar andere onderdelen hebben voorrang :winkie:
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Voordeel is, je houdt weer onderdelen over om die hardtail op te bouwen :-q
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dutch schreef: za 28 januari 2023, 12:37 Voordeel is, je houdt weer onderdelen over om die hardtail op te bouwen :-q
True :winkie:
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Sabai schreef: za 28 januari 2023, 10:37 Mooi geworden :-q . Ik zou er alleen wel een stem van Nukeproof en stuur opzetten. Dat zou voor mij het net afmaken.
Dat zou ik dan weer net niet doen, dan lijkt het meer op een fiets die kant en klaar uit de doos komt
'BUILT not Bought '
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

MarkMeisner schreef: za 28 januari 2023, 12:05
Marco79 schreef: za 28 januari 2023, 02:01 Wel ff die Sram spacers recht plaatsen, als je dan van de details bent.
Klopt, die had ik gewoon even simpel vastgezet omdat de stack hoogte nog aangepast moest worden met de testritjes.

Zadel en stuur staan nu beter.

Afbeelding

Sabai schreef: za 28 januari 2023, 10:37 Mooi geworden :-q . Ik zou er alleen wel een stem van Nukeproof en stuur opzetten. Dat zou voor mij het net afmaken.
Die Nukeproof onderdelen heb ik al wel op het oog, maar andere onderdelen hebben voorrang :winkie:
Ik las dat je ook opzoek bent naar een coil achterdemper. Ik vraag mij alleen dan af zou je dat wel doen als je hem ook veel in Nederland gaat gebruiken. Nu is hij iets meer poppy en kan je hem ook wat progesiever zetten indien gewenst. Of zie ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik heb geen flauw benul, ik heb nog geen ervaring met een coil. Ik hoor er enkel hele goede verhalen over en dan voornamelijk bij wortel/stenen afdalingen en dat vind ik eigenlijk wel het leukste om te doen.

Uiteraard. Het is dikke overkill voor Nederland, maar ik kan de Topaz er eventueel bij houden voor in Nederland, samen met een tweede wielset. Volgens mij heeft iemand dit ook al eens aangeraden om te doen, maar weet niet meer wie
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Iemand die van veel sleutelen houd.
Dan ging ik liever voor een coil met veel instellingen EXT, Öhlins, Klitsuma, dan kun je gewoon het een en ander paar slagen geven als je dat echt graag wil.
(Maar of dat het verschil maakt als je op de NL route met een tapijtje onderweg bent :bier: )
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Het eerste ritje is een feit! Als je op de demper gaat letten, dan merk je wel dat je achtervering hebt, maar naarmate je meer op de weg let en minder op je fiets dan is het best goed uit te houden zo met een full suspension :D Moet wel even wennen aan het feit dat de balhoofdhoek nu gelijk blijft (slack) i.p.v. steiler als de hardtail door de veerwerk zakt.

Ik heb wel het gevoel dat achter makkelijker inveert dan voor. Hoort dit? Beide staan wel goed qua sag.

Was maar een simpel rondje van 16km, maar goed genoeg om het gevoel te krijgen en te genieten van de build :-q

Afbeelding

Afbeelding

Garmin zit nog niet mooi. Een mount voor op de toptube is onderweg.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Perfecte locatie voor 160mm veerweg :winkie:
Afbeelding

Afbeelding
Meegs schreef: do 19 januari 2023, 17:10 Kom je nog wel bij je bidon als je het zadel zo laat staan? Of vertekent de foto heel erg en hoef je niet eens met je kin op de topbuis om het eraf te pakken?
Nou, dit blijkt dus best lastig te zijn in de praktijk :o Moet echt diep omlaag om de bidon te kunnen pakken en terug plaatsen. Had het net tijdens de rit en moest gelijk aan jouw opmerking denken.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Er 'zit' meer gewicht op de achterdemper dus ja die veert meer in. LSC dichter draaien dan veert ie bij langzamere* impact minder in. *langzamer als de snelheid van de impact, niet van de fietssnelheid. Luchtdruk verhogen kan ook -> als er ook veel veerweg gebruikt wordt. Zo niet dan de LSC.

Diegene met wie je reed dacht, HT kan ook :-q (of je werd er afgereden door een toevallige passant :bier: )
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Vette gravelbike! :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Jurriaan schreef: zo 29 januari 2023, 19:57 Er 'zit' meer gewicht op de achterdemper dus ja die veert meer in. LSC dichter draaien dan veert ie bij langzamere* impact minder in. *langzamer als de snelheid van de impact, niet van de fietssnelheid. Luchtdruk verhogen kan ook -> als er ook veel veerweg gebruikt wordt. Zo niet dan de LSC.

Diegene met wie je reed dacht, HT kan ook :-q (of je werd er afgereden door een toevallige passant :bier: )
De Topax heeft geen LSC, dat regel je met de T3 hendel. Die kan op drie standen staan. 'Open' voor chunky downhill, 'mid' voor alles daartussen en 'firm' voor alles wat met klimmen te maken heeft.

Nu kan de Topaz ook nog aangepast worden in bladder druk en de volume spacers. De rebound staat al helemaal open en lijkt voor het gevoel nog wel sneller te mogen, maar voor ik daar een conclusie uit kan trekken moet ik eerst meer rijden en testen.

Ik lees wel dat ik 1 of 2 volume spacers kan plaatsen in de negatieve kamer als ik support mis met rondtrappen. Dat kan ik eerst gaan proberen.
suravida schreef: zo 29 januari 2023, 20:07 Vette gravelbike! :winkie:
Je moet mee met de trend hè. Met 140mm voor en achter ben je niets meer op de gravelroutes. Ik zit nog te denken aan een geveerde zadelpen, voor net dat extra comfort :winkie:
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

“Old, not obsolete”
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

heb je wat singletracks gedaan al? Heel benieuwd hoe je het gaat vinden.
Ik zat al op een (650b) fully, maar nu sinds de overstap naar een echte 'big bike' vind ik de routes zoals de Posbank eigenlijk niet meer zo leuk. Minder leuk dan ik had verwacht. Het is echt een lomp apparaat om over die tracks te zeulen. En ook een niner of granny wordt niet leuker van een Mega 290 of in mijn geval een 29 Spectral. Integendeel. Maar misschien ervaar jij het anders ;)
Ik pak liever de gravelbike tegenwoordig. Op zich geen verkeerde ontwikkeling.

Het is natuurlijk ook niet heel logisch: je rijdt op een fiets waar je tegen grenzen aanloopt, maar waarmee je wel de NL trails (ruim) mee hebt uitgespeeld. Dan stap je over op een fiets die meer capabel is, maar dan worden die NL trails logischerwijs niet ineens uitdagender. Integendeel.
Maar misschien is het een kwestie van gewenning. Op een dikke fiets rondrijden voelt natuurlijk wel heel goed.

Ik ben wel voornemens om het systeemgewicht lager te krijgen dan m'n vorige fiets. Ik kom van een 13kg Spectral en heb nu een 15,5kg Spectral. Dus er moet 3kg vanaf. Wat 100% voor rekening van de berijder zal komen :tong
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Bram87 schreef: ma 30 januari 2023, 14:15 heb je wat singletracks gedaan al? Heel benieuwd hoe je het gaat vinden.
Ik zat al op een (650b) fully, maar nu sinds de overstap naar een echte 'big bike' vind ik de routes zoals de Posbank eigenlijk niet meer zo leuk. Minder leuk dan ik had verwacht. Het is echt een lomp apparaat om over die tracks te zeulen. En ook een niner of granny wordt niet leuker van een Mega 290 of in mijn geval een 29 Spectral. Integendeel. Maar misschien ervaar jij het anders ;)
Ik pak liever de gravelbike tegenwoordig. Op zich geen verkeerde ontwikkeling.

Het is natuurlijk ook niet heel logisch: je rijdt op een fiets waar je tegen grenzen aanloopt, maar waarmee je wel de NL trails (ruim) mee hebt uitgespeeld. Dan stap je over op een fiets die meer capabel is, maar dan worden die NL trails logischerwijs niet ineens uitdagender. Integendeel.
Maar misschien is het een kwestie van gewenning. Op een dikke fiets rondrijden voelt natuurlijk wel heel goed.

Ik ben wel voornemens om het systeemgewicht lager te krijgen dan m'n vorige fiets. Ik kom van een 13kg Spectral en heb nu een 15,5kg Spectral. Dus er moet 3kg vanaf. Wat 100% voor rekening van de berijder zal komen :tong
Ik heb er welgeteld denk gister 300meter singletrack mee gereden, dus nog geen echte ervaring mee. Het begin was wel wat onwennig, zo'n rare deinende achterkant, maar na een half uur en er niet meer aan denken trapte hij gewoon lekker weg.

Vrijdag wil ik Nijmegen en Groesbeek gaan rijden, eens kijken hoe dat gaat en morgen/woensdag wil ik de Shooting Mountain eens een paar keer pakken. Ik ben heel benieuwd hoe leuk of juist saai dat gaat worden. Ik denk dat ik er nog wel heel wat plezier uit kan halen omdat ik voor mijn gevoel meer grip uit een fully kan halen en mezelf verder kan pushen. Voorbeeld: ik wil na de rechter kombocht eens die vier treden kunnen springen, nu lande ik elke keer halverwege omdat ik niet harder door die kombocht durfde te gaan.

Gewicht wel een dingetje ja, al moet ik zeggen dat de Mega nog meevalt (met deze banden). Ik zal hem binnenkort eens wegen. Ook hier kan er nog wel de nodige kilo's van de bestuurder af, maar tot op heden lukt dat niet heel erg (zeker niet als je net een broodbakmachine in huis hebt :winkie: )
Plaats reactie