Nukeproof Mega 290 - Schnee im Willingen - pag. 58

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

MarkMeisner schreef: do 26 januari 2023, 23:25
Het blijft wennen zo'n achtervering.... echt wennen. Alles is zo... saai lijkt het wel. Niet hard neerkomen bij een drop maar heel gemoedelijk, alsof je op een zwevend tapijt zit (eigenlijk nooit op gezeten) of op de maan loopt (moet zeggen dat ik dat ook niet heb meegemaakt).
Dikke bak hoor! ben heel benieuwd of je het volhoud in Nederland op deze fiets, zoals je boven al aangeeft alles voelt een stuk minder spannend. Dit ding komt echt tot zijn recht als je hem naar beneden botst! bij mij had het tot resultaat dat ik heel weinig tot niet meer in Nederland fietste toen ik alleen een fully had.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

lekker bezig, en als Reservoir Dogs de referentie is heb je wel plannen 8)
xRemcox schreef: vr 27 januari 2023, 08:14 Wel testen of het goed gaat met de 65mm slag. De mega is ontworpen voor 62,5 ;)
Alleen rijders die daadwerkelijk alle veerweg in hun bike benutten gaan dat ooit merken :lol:

Is een mooie test voor Mark: spacer weglaten, als je geen issues hebt kan het harder en hoger :bier:
Bikeperk Mook is een goede test locatie

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Van de Megavalanche (waar de Mega zijn naam aan dankt) naar een setje Wolfpack Race en Trail.. auch :tong
Maar goed als het je enige fiets is snap ik het ergens wel. Hoewel ik toch voor iets meer nop had gekozen, zodat je voor bestemmingen als Witten niet meteen hoeft te gaan wisselen. Iets als een Schwalbe Rock Razor en Nobby Nic bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Heckler40 schreef: vr 27 januari 2023, 12:24 lekker bezig, en als Reservoir Dogs de referentie is heb je wel plannen 8)
xRemcox schreef: vr 27 januari 2023, 08:14 Wel testen of het goed gaat met de 65mm slag. De mega is ontworpen voor 62,5 ;)
Alleen rijders die daadwerkelijk alle veerweg in hun bike benutten gaan dat ooit merken :lol:

Is een mooie test voor Mark: spacer weglaten, als je geen issues hebt kan het harder en hoger :bier:
Bikeperk Mook is een goede test locatie

Enjoy!!
Lol, ik dacht dat het van Fifty shades of gray kwam :winkie: Mjenir kwam er gisteravond mee op de app.

167mm kan inderdaad ook nog wel, dan heb ik echt helemaal niets meer te klagen over de veerweg.

Kabookie schreef: vr 27 januari 2023, 12:31 Van de Megavalanche (waar de Mega zijn naam aan dankt) naar een setje Wolfpack Race en Trail.. auch :tong
Maar goed als het je enige fiets is snap ik het ergens wel. Hoewel ik toch voor iets meer nop had gekozen, zodat je voor bestemmingen als Witten niet meteen hoeft te gaan wisselen. Iets als een Schwalbe Rock Razor en Nobby Nic bijvoorbeeld.
Dit setje banden is puur voor de lokale rondjes rond de Posbank/route van Rheden. Naar het buitenland gaan de Dissector en Assegai erop, maar had geen zin om eerst die erop te zetten voor de foto's en daarna de WP's er weer op voor het testrondje :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Chique demper wel, staat het goed.

Ik vind de vergelijking naam verus banden top :-q
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Als je wil weten of je veilig met meer stroke kunt rijden, dan kun je het beste even de demper demonteren en de fiets geheel inveren tot hij niet verder kan. Dan meet je de afstand tussen de montagepunten van de shock op. Is dat minder dan 165mm (230-65), dan zit je goed. Neem wel enigszins marge :-q
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Wow, die is mooi geworden.

Oog voor details en afwerking :-q .
MarkMeisner schreef: do 26 januari 2023, 23:25 Een bashguard, extra wielset en een iets langere dropper is ook nog wel een wens, alsmede nog de coil-demper,
Een set met mooie 25mm hoge carbon velgen en evt. grijze decals zou het plaatje compleet maken :winkie: :wink:

Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen op je vaste rondjes. Mijn RIP9 met 25mm achter en 140mm voor voelt al als een vliegend tapijt (en ook ik heb nog nooit met zo'n tapijt gevlogen :lol: ).

Veel plezier met de bike :-q

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

De demper moet nog wel even uit elkaar, er is een probleempje mee. De bladder houdt zijn druk niet vast. Die moet naar 190psi, maar over de 100psi gooit hij zijn druk eruit. Laat ik eerst de druk uit de demper lopen en vul ik dan de bladder, dan houdt hij het wel vast. Vul ik daarna de demper weer bij dan gooit de bladder op een gegeven moment weer zijn druk eruit.

Edit: Opgelost! Maverick kwam net langs voor een goedkeurende blik en heeft ermee in de straat gespeeld. Blijkbaar zat de bladder een beetje vast waardoor hij druk verloor. Net voor ik de demper uit elkaar wilde halen toch nog even getest en en nu houdt hij wel netjes zijn druk vast. Rijdt een heel stuk beter nu, geen zwalkende Amerikaanse bak meer :winkie:

Anyhow, even de straat uit gefietst om op dezelfde plek als de Sour de eerste fatsoenlijke buitenfoto's te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn nog drie kleine groene elementen op de demper die aangepast moeten worden, maar ik moet even zien in hoeverre dit kan. Dat komt later wel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer dan genoeg kleur op de fiets :D
Afbeelding

Stacksjouwer. Eerst maar rijden en testen en zien of hij lager kan. Ik vermoed van wel namelijk.
Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe zwarte rubber ringen voor de vork en demper zijn onderweg.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door MarkMeisner op vr 27 januari 2023, 15:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Jan the Man schreef: vr 27 januari 2023, 13:54 Wow, die is mooi geworden.

Oog voor details en afwerking :-q .

Een set met mooie 25mm hoge carbon velgen en evt. grijze decals zou het plaatje compleet maken :winkie: :wink:

Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen op je vaste rondjes. Mijn RIP9 met 25mm achter en 140mm voor voelt al als een vliegend tapijt (en ook ik heb nog nooit met zo'n tapijt gevlogen :lol: ).

Veel plezier met de bike :-q

Ciao,
Jan
Dank! Details en afwerking vind ik heel leuk om te doen. Het moet allemaal kloppen, daarna mag het vies worden.

Setje carbon velgen met Erase naven staat op de wensenlijst. Dan kan het huidige DTswiss setje als buitenlandset blijven en dan het carbon voor de ritten in NL :P
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

fraaie plaatjes weer :-q

Mooi hoe de zilveren decals en blank metalen oppervlakken de kleur van de natuur rondom de bike aannemen.
Toch heel anders dan de foto's van de Sour.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Heckler40 schreef: vr 27 januari 2023, 12:24 lekker bezig, en als Reservoir Dogs de referentie is heb je wel plannen 8)
xRemcox schreef: vr 27 januari 2023, 08:14 Wel testen of het goed gaat met de 65mm slag. De mega is ontworpen voor 62,5 ;)
Alleen rijders die daadwerkelijk alle veerweg in hun bike benutten gaan dat ooit merken :lol:

Is een mooie test voor Mark: spacer weglaten, als je geen issues hebt kan het harder en hoger :bier:
Bikeperk Mook is een goede test locatie

Enjoy!!
ik geloof niet dat mook het ijkpunt moet zijn voor gebruik veerweg of niet. alleen als je te kort over springt misschien.
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Kleine update: demper is gewoon goed. Moest gewoon even goed gebruikt worden. Nu is hij wel luchtdicht :-q

@Heckler: Thanks! Het is heel anders dan de Sour ja, die was veel warmer. Deze komt klinischer over, maar ook heel mooi.
Kabookie schreef: vr 27 januari 2023, 12:54 Als je wil weten of je veilig met meer stroke kunt rijden, dan kun je het beste even de demper demonteren en de fiets geheel inveren tot hij niet verder kan. Dan meet je de afstand tussen de montagepunten van de shock op. Is dat minder dan 165mm (230-65), dan zit je goed. Neem wel enigszins marge :-q
Net aan 160mm (158mm zo'n beetje), dus het moet inderdaad geen probleem zijn. Er zijn er op de Mega Facebook-pagina ook veel die met 65mm rijden, dus het is inderdaad te doen.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

MarkMeisner schreef: vr 27 januari 2023, 15:59
Kabookie schreef: vr 27 januari 2023, 12:54 Als je wil weten of je veilig met meer stroke kunt rijden, dan kun je het beste even de demper demonteren en de fiets geheel inveren tot hij niet verder kan. Dan meet je de afstand tussen de montagepunten van de shock op. Is dat minder dan 165mm (230-65), dan zit je goed. Neem wel enigszins marge :-q
Net aan 160mm (158mm zo'n beetje), dus het moet inderdaad geen probleem zijn. Er zijn er op de Mega Facebook-pagina ook veel die met 65mm rijden, dus het is inderdaad te doen.
Daarnaast is het ook een goed idee om dat te controleren met een drukloze demper, voordat je een deuk in je frame hebt omdat je demper aankomt bij volledige compressie.

Edit: bij nader inzien lijkt me dat niet waarschijnlijk
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Mooi gedaan weer hoor 👌🏼 Klopt weer helemaal :-q
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Wel ff die Sram spacers recht plaatsen, als je dan van de details bent.
“Old, not obsolete”
Plaats reactie