Nukeproof Mega 290 - Schnee im Willingen - pag. 58

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Exceeder7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 juli 2022, 11:06

Ik zag in je vorige topic een moment dat je een nieuw zadel had gekocht, hoe ben jij tot dit zadel gekomen? of een pure gok?
Mooie fiets! 8)
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Exceeder7 schreef: ma 30 januari 2023, 20:37 Ik zag in je vorige topic een moment dat je een nieuw zadel had gekocht, hoe ben jij tot dit zadel gekomen? of een pure gok?
Mooie fiets! 8)
Hij zag er mooi uit :D Ook die mogelijkheid om die rubbers te monteren voor het schommelen leek me een mooie feature. Daarna een zwik reviews gelezen, ondertussen bij Mantel die zadelkeuzehulp gedaan, daar kwam deze ook in terug. Ongeveer op 15meter karton gezeten in de garage om mijn zitbotjes op te meten (wat dus niet echt lukte) en toen op de gok maar deze besteld.

Nu heeft Mantel het voordeel dat je bepaalde zadels in een maand terug mag sturen, dat besteld toch net wat fijner omdat het best een uitgave is.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zo te horen heb je nog best wat te tunen aan de Topaz, want die hoeft echt niet zo te deinen dat je een verschil tussen voor en achter merkt. Ga vooral spelen met de volumespacers en de bladder pressure. Maar da's onderdeel van de lol!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Kapitein Iglo schreef: di 31 januari 2023, 17:50 Zo te horen heb je nog best wat te tunen aan de Topaz, want die hoeft echt niet zo te deinen dat je een verschil tussen voor en achter merkt. Ga vooral spelen met de volumespacers en de bladder pressure. Maar da's onderdeel van de lol!
Heb de druk al iets omhoog gezet en die van de bladder op mijn gewicht aan de hoge kant. Ook één spacer in de negatieve kamer wat midsupport zou verbeteren. De rebound staat op zijn snelst, maar toch schommelt en deint hij door op een glooiend pad. De sag staat nu op 28%, Nukeproof raad 30-35 aan met dit frame, maar dat zal uiteraard op het ruigere enduro-werk slaan.

Op zicht niet erg, maar dit frame heeft wel een hele lage bottombracket :roll: Zit continu met de pedalen tegen de grond, zeker op eens stuk singletrack waar wat heuveltjes in zitten en je elke keer doorzakt in de vering. De lsc staat dan op medium, maar kan nog op firm om meer te locken. Ik zal die link van Marco nog verder uitpluizen om te zien of ik daar meer in kan vinden.

Vanmiddag weer een rondje gedaan om te kijken hoe de aanpassing met de spacer en bladder is. Wel minder pedal bob, maar het is nog wel aanwezig. De banden geven echt veel meer grip dan verwacht, dus dat is een goede aanrader geweest. Ook voelt het omdat de fiets langer is dat je meer in het midden van de fiets zit en hem veel makkelijker kan sturen. Dat merk je op de singletracks wel. Ik heb in ieder met een grijns van oor tot oor gereden :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Je kan volume spacers toevoegen aan de positieve luchtkamer, de demper wordt dan progressiever en heeft meer weerstand in het tweede deel van de veerweg. Fijn gevoeligheid blijft behouden, en er blijft nog veerweg over voor grote impact/ hoge snelheid impact.
Spacer in de negatieve kamer verminderd wel de pedal bob maar ook reageert de demper minder op kleine oneffenheden. Door de veerweg heen gaan wordt er minder mee voorkomen. Het tegenovergestelde zal gebeuren.
Voorbeeld, zie plaatje:
door toevoeging van een Luftkappe aan een vork wordt de negatieve luchtkamer vergroot en de support in het midden bereik wordt daarmee ook vergroot.

Afbeelding

Je geeft aan dat de rebound nu op het snelste staat. Heb je al met een andere stand gereden?
Test eens vanaf de middelste positie en dan rondje rijden. Daarna 1 click sneller. Wordt het dan slechter, beter of blijft het gelijk. Aan de hand daar van click er bij, voor nog beter. Click er af voor minder slecht of gelijk laten.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

De setupguide die DVO “levert” is over het algemeen behoorlijk spot on. Die zou ik eerst volgen en daarna indien nodig, kleine aanpassingen doen. Imho een 1 op 1 vergelijk tussen de verschillende dempers gaat niet op. Elke demper is bedacht met een bepaalde filosofie en dus andere karaktaristiek. @Mark toen ik de fully naast de LTHT had gekocht, moest ik ook wennen aan de demper maar ook opletten dat ik de voeten op de juiste stand hield bij het nemen van bochten, hellingen en heuvels. Bij een HT kun je nog eens smokkelen, bij een fully is dat minder ivm het lagere BB.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Eerste rit heb ik gedaan met de startinstellingen van DVO uit de handleiding, vanuit daar ben ik verder gaan testen. Rebound, luchtdruk en bladder druk. Vanuit daar ben ik gaan testen.

Na gisteravond nog wat verder te zoeken op 'Topaz firmer' kwam ik bij dit topic uit waar hij met veel hogere waardes rijdt en 10kg lichter is.

Ik rij nu met 220psi in de hoofdkamer en 190psi in de bladder. Hij met:

2017 Intense Spider 275C with Fox 36 fork 140mm (set @ 20% sag).
DVO Topaz re-shimmed by Ronnie for firmer dampening
185 LBS geared up
245 PSI in main air can (20% sag)
200 PSI in bladder
3 Positive spacers, 2 negative spacers.
Style: XC to Bike Park.


Andere fiets, maar wel zelfde link-systeem. Hij heeft hem wel laten reshimmen, zo ver ben ik nog niet. Morgen maar weer een rondje met de shockpump en volumespacers op pad :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Volgens mij rij ik ook met 3 spacers in de positieve en 2 in de negatieve kamer, maar met minder druk. 195 main chamber, 175 in de piggyback dacht ik. Maar is al even geleden. Ik weeg kitted out ongeveer 86 kg denk ik.

Voor mij spot-on - maar veersysteem zal ermee te maken hebben. DW-link op de Ibis is nogal fijn :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MarkMeisner schreef: wo 1 februari 2023, 09:06 Eerste rit heb ik gedaan met de startinstellingen van DVO uit de handleiding, vanuit daar ben ik verder gaan testen. Rebound, luchtdruk en bladder druk. Vanuit daar ben ik gaan testen.

Na gisteravond nog wat verder te zoeken op 'Topaz firmer' kwam ik bij dit topic uit waar hij met veel hogere waardes rijdt en 10kg lichter is.

Ik rij nu met 220psi in de hoofdkamer en 190psi in de bladder. Hij met:

2017 Intense Spider 275C with Fox 36 fork 140mm (set @ 20% sag).
DVO Topaz re-shimmed by Ronnie for firmer dampening
185 LBS geared up
245 PSI in main air can (20% sag)
200 PSI in bladder
3 Positive spacers, 2 negative spacers.
Style: XC to Bike Park.


Andere fiets, maar wel zelfde link-systeem. Hij heeft hem wel laten reshimmen, zo ver ben ik nog niet. Morgen maar weer een rondje met de shockpump en volumespacers op pad :-q
Ik weeg ongeveer hetzelfde als jij maar rij met 240/190psi (30% sag), rebound open -5 clicks en enkel 1 spacer in de negatieve kamer, daar doe ik eigenlijk alles mee. En voor de lokale XC rondjes zet ik `m gewoon op de pedal-stand, works like a charm.

Maar goed, is wel een verschillend systeem. Pro10 van Propain is erg progressief (in standaard trim vond ik `m harder aanvoelen dan m`n 115mm Pivot). Het is altijd wel leuk om een beetje uit te proberen en te tunen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Denk dat ik vanmiddag maar eerder naar huis ga van kantoor. Heb nu wel zin om verder te proberen :D
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Deinen en pedal strikes is een lousy ride, zeker in NL. maar zijn aanloop problemen, als het goed is tijdelijk.

Je komt natuurlijk wel van een hardtail en trapt best door, deels zal het ook wennen zijn. En 160mm zal nooit heel XC straf worden zonder inleveren aan de ruige kant van de schaal. Maar die Topaz kan vast beter, daar ga je iets mee doen om plezier te hebben.

Of er komt een N+1 hardtail ........

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

MarkMeisner schreef: wo 1 februari 2023, 12:25 Denk dat ik vanmiddag maar eerder naar huis ga van kantoor. Heb nu wel zin om verder te proberen :D
Goede mtb spirit :-q
Veel plezier en we lezen het al hier :-D
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Helaas begon het flink te plenzen, dus verder dan een paar ritjes door de straat is het niet geworden, maar met deze setup voelde het goed aan.

Demper 220psi
Bladder 190psi
Pos. kamer: 2 spacers
Neg. kamer: 2 spacers
Rebound: volledig ongedempt

Morgen hopelijk tussen de buien door nog even een rondje bos doen.

Er nog wel kleins veranderd, de nieuwe o-ringen zijn binnen en de demper is alvast voorzien van een zwarte sag-ring :D Binnenkort de stuurbuis van de vork iets inkorten en dan trek ik hem gelijk even uit elkaar om die ring ook te vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Ook had ik een kleine tegenslag, de Garmin-mount van 76 Projects voor op de toptube is verkeerd geleverd. Ik heb een bestelling van iemand uit Hannover binnen gekregen :roll: Om de tegenslag te verwerken heb ik maar een zwarte bash guard besteld van Oak Components :winkie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Is de Topaz dan zo overdempt in de rebound slag? Als hij nu correct staat (op de snelste setting), dan zou dat betekenen dat iedereen die lichter is dan jij eigenlijk niet zoveel kan met de shock zoals je hem hebt. Staat je rebound niet gewoon veel te snel vraag ik me af. (te weinig uitgaande demping)?
Dat zou namelijk ook je pedal bob gevoel kunnen verklaren. Zoek eens een filmpje op waarin wordt uitgelegd hoe je een basis instelling voor je rebound afstelt. Deze bijvoorbeeld.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

ik lees ook rebound helemaal open, lijkt me ook niet helemaal goed
Bird Aeris 9 blurple
Plaats reactie