Vele ritten later ging het steeds beter en steeds harder en kreeg ik de hardtail steeds meer onder controle. Alles ging goed, tot ik een rit maakte op een fully met afgestelde vering op mijn gewicht.....
Wow! Wat een grip in de bochten, net zo speels en met die achtervering net wat makkelijker te poppen door de preload die je erin kunt stoppen. Oke, wel wat 'saaier' door de gedempte achterkant, maar je hield wel veel makkelijker tractie.
Het zaadje was gepland en zo geschiedde: Google, YouTube, Marktplaats, Ebay-Kleinanzeige, MTB-News en uiteraard dit forum draaide overuren om op zoek te gaan naar hét perfecte full-suspension frame binnen budget.
Uiteraard wel met wat eisen, die ik al snel kon laten varen. Staal, slank en met een horizontale demper gingen het niet worden. Uiteindelijk kwam ik uit bij een 2e hands Commencal Meta TR '20, een nieuwe Propain Tyee en een Nukeproof Mega 290.
De Meta TR ziet er onwijs mooi uit, reviews zijn meer dan goed en de demper ligt mooi tegen de bovenbuis aan. 2e hands alleen lastig te vinden en/of de verkeerde kleur. De Tyee was nieuw, goed geprijsd (nog in de aanbieding) maar die kabels onder de BB vond ik wel wat tegenvallen.
Optie drie: de Nukeproof. Mooie prijs, kabelloop prima (rond de BB wat minder mooi, maar goed genoeg), de lijnen van het frame zijn mooi en voorzien van montagepunten voor een tasje/strap onder de top tube.
Long story short: welkom Nukeproof Mega 290.

Voorzien van 160mm veerweg voor en achter zal hij dienst doen als XC-racer voor de lokale ritjes

Qua parts zal alles overgezet worden van de Sour. Die onderdelen zijn allemaal nog goed zat en werken prima. Er zitten al wel wat upgrades in mijn hoofd, maar dat komt ergens na de zomer wel. Eerst een paar trips afwerken, door blijven leren, een weekje Saalbach in juni en uiteraard veel foto's maken onderweg.
Speclist: 20-08-2023
Frame: Nukeproof Mega 290 large
Vork: DVO Onyx SC D1 170mm + Vohrsprung Smashpot coil conversion
Demper: EXT Storia V3
Wielset: Erase naven, DT Swiss XM481 velgen & Sapim D-lite spaken. Handgespaakt door Jan de Man
Banden: Wolfpack Race & Speed 29x2.4 - Continental Krypotal 29x2.4
Remset: Shigura MT7 Pro HC met XT mastercilinder
Remschijven:203mm/203mm Magura Storm HC
Derailleur: SRAM GX AXS + Eagle rocker paddle
Cassette: SRAM NX 12-speed 11-50
Cranks: SRAM GX 170mm + 30 oval
Pedalen: Crankbrothers Mallet E LS
Stuur: Raceface Next R 35 800mm
Stuurpen: Renthal Apex 35 50mm stem
Grips: DMR Deathgrip
Dropper: OneOne Components 210mm + Wolftooth remote
Zadel: Nukeproof Enduro