19 mm velg blijven rijden of toch naar 25 of 30

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 11 januari 2023, 23:31
Spec4ever schreef: wo 11 januari 2023, 20:49 Ik vind dit soort vragen en antwoorden altijd zo …
Als je van 19mm intern naar 25 of 30 of… gaat dan is het uiteraard niet alleen de velgbreedte zijnde de bepalende variabele.
Aantal en kwaliteit spaken, naaf, materiaal velg, hoogte velg, gewicht wiel maken allemaal net zo veel uit.
Banden? Volume, casing, ply etc etc idem ditto.

Ik ging van een 19mm intern brede alu velg met 28 spaken, een knol van een naaf en een regelrechte 2.1 race fuck band naar een handgespaakte intern 29mm carbon velg met een topnaaf, 32 spaken en een 2.4 EXO of soortgelijke topband…
Haaa jaaaaa dat verschil ga je zeker merken :winkie: :-q :
Nu haal je er van alles bij.
Gelukkig heb ik de ervaring dat ik gewoon een bredere velg heb ingespaakt, volgens mij nog met dezelfde spaken ook.
Alles hetzelfde, behalve de velg.
En dat maakte een groot verschil.
Ik haal er niets bij Wouter, ik zeg alleen dat er vaak appels met peren vergeleken worden.
Dat een bredere velg een plattere band en dus een stabieler loopvlak “creëert” is zeer zeker een gegeven. (Je weet btw zeker dat je dezelfde band erop gelegd hebt? :winkie: )
Hoe dan ook dat bewijs je dus ook alleen door te doen wat jij gedaan hebt, niet door van een goedkoop machinaal gespaakt alu wiel met 19mm velgbreedte intern te upgraden naar een Nextie carbon handgespaakt wiel van 30mm intern plus DT180 naven en ook nog bredere banden.
Het bewijs? Hoef ik niet te leveren! Je weet zelf hoeveel er gewauweld wordt over de eigenschappen banden, het MEGA verschil tussen alu velgen en carbon velgen (vaak in dezelfde maat) etc. :bier:
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

aurelius schreef: do 12 januari 2023, 10:07 Inderdaad, als er verder niets veranderd dan merk je het zeker.
25mm intern rijdt lekker met 2,25”, maar kan tot 2,4” hebben. Meer voor race/XC-gebruik op makkelijke vlakkere niet uitdagende parcoursen prima.
Ben je een agressievere rijder, rijd je in uitdagender gebied op uitdagende ondergrond (wortelen, kuilen, stenen, geulen, etc), XC/Trail, dan geven 30mm velgen icm 2,3-2,4” banden (of meer) meer grip, controle, en daarmee potentieel hogere snelheden op dat soort ondergronden.
Je verandert hier dus de velgbreedte plus de breedte van de toegepaste band.
Dank voor het voorbeeld Aurelius.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zelf deed ik dat stapsgewijs.
Dezelfde 2,4" banden reed ik eerst met een 25mm velg en daarna met een 30mm velg.
Ik rijd in Zuid L en net over de grens in Blg met name, af en toe in de Alpen.
Rijd je wat scherper op de snede, hard door bochten, hard naar beneden, dan is het verschil in velgbreedte simpel en duidelijk waarneembaar, bij gelijkblijvende band.

Wat ik wel denk, is dat als je je velgbreedte gelijk zou willen houden, bv op 25mm, dat je met een andere bandenkeus ook nog wel wat winst behalen kunt, op het gebied van grip, comfort, etc. Bredere volumineuzere banden worden echter beter gesteund door een 30mm velg, dus qua breedte en volume wordt je op een gegeven moment begrensd. Maar je kunt wel varieren in profiel en compound bij een bepaalde band-breedte.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Je hebt ook best veel 27 en 28mm velgen. Ook best een aardige maat als je 1 set hebt.
Kijk ook naar de banden die je koopt, bij veel merken staat er ook op welke velgbreedte zijn een bepaalde breedte of het beste passen.

waarmee wat er hier gesteld word 2.25 25mm en 2.4 30mm heel erg overeen komen :-)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Spec4ever schreef: do 12 januari 2023, 10:11
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 11 januari 2023, 23:31
Nu haal je er van alles bij.
Gelukkig heb ik de ervaring dat ik gewoon een bredere velg heb ingespaakt, volgens mij nog met dezelfde spaken ook.
Alles hetzelfde, behalve de velg.
En dat maakte een groot verschil.
Ik haal er niets bij Wouter, ik zeg alleen dat er vaak appels met peren vergeleken worden.
Dat een bredere velg een plattere band en dus een stabieler loopvlak “creëert” is zeer zeker een gegeven. (Je weet btw zeker dat je dezelfde band erop gelegd hebt? :winkie: )
Hoe dan ook dat bewijs je dus ook alleen door te doen wat jij gedaan hebt, niet door van een goedkoop machinaal gespaakt alu wiel met 19mm velgbreedte intern te upgraden naar een Nextie carbon handgespaakt wiel van 30mm intern plus DT180 naven en ook nog bredere banden.
Het bewijs? Hoef ik niet te leveren! Je weet zelf hoeveel er gewauweld wordt over de eigenschappen banden, het MEGA verschil tussen alu velgen en carbon velgen (vaak in dezelfde maat) etc. :bier:
het punt is denk ik nu net dat tussen al het gewauwel een bredere velg (bij voorkeur met bredere band) nu net 1 van de dingen is die wel veel verschil maken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Spec4ever schreef: do 12 januari 2023, 10:11 Ik haal er niets bij Wouter, ik zeg alleen dat er vaak appels met peren vergeleken worden.
Dat een bredere velg een plattere band en dus een stabieler loopvlak “creëert” is zeer zeker een gegeven. (Je weet btw zeker dat je dezelfde band erop gelegd hebt? :winkie: )
Hoe dan ook dat bewijs je dus ook alleen door te doen wat jij gedaan hebt, niet door van een goedkoop machinaal gespaakt alu wiel met 19mm velgbreedte intern te upgraden naar een Nextie carbon handgespaakt wiel van 30mm intern plus DT180 naven en ook nog bredere banden.
Het bewijs? Hoef ik niet te leveren! Je weet zelf hoeveel er gewauweld wordt over de eigenschappen banden, het MEGA verschil tussen alu velgen en carbon velgen (vaak in dezelfde maat) etc. :bier:
Je haalt er wel van alles bij. Want zelfs het verschil tussen een nette carbon velg en een nette alu velg is stukken minder groot dan het verschil tussen een smalle en een brede velg.
(Ja, je kunt iedere vergelijking om zeep helpen, maar de gemiddelde forumlezer begrijpt toch wel dat je over min of meer gelijkwaardig materiaal praat.)


Maar goed, samenvatting:
-je past je velgbreedte aan op de breedte van de band: 25mm velg kan 2.25 band hebben. 30mm velg is voor 2.4 band (hoewel ook dat inmiddels achterhaald is: alles past vrij aardig op 30mm).
-stap van 19mm velg naar 25mm is vrij groot en zeer goed voelbaar, stap van 25mm naar 30mm is een stuk minder merkbaar.
-tussen 25mm en 30mm zitten verrassenderwijs nog meerdere maten: 27/28mm is ook niets mis mee, zeker gezien het verschil tussen 25 en 30 dus klein is.


Zelf zou ik toch ook bij 2.25 banden niet direct meer voor 25mm gaan. Misschien voor het achterwiel, daar pomp je de band toch een tikje harder op en haal je de winst bij een 30mm velg er toch niet uit. (Voor de duidelijkheid: de winst haal je dus uit dat je met een bredere velg met lagere druk kunt rijden zonder dat de band gaat zwabberen of de rolweerstand (erg) toeneemt.)
Maar iets van 27-30mm voor de velg is ideaal voor 2.25-2.4 banden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

aurelius schreef: do 12 januari 2023, 12:30 Zelf deed ik dat stapsgewijs.
Dezelfde 2,4" banden reed ik eerst met een 25mm velg en daarna met een 30mm velg.
Ik rijd in Zuid L en net over de grens in Blg met name, af en toe in de Alpen.
Ik ook (ben van regio Valkenburg) en rij daarnaast met de kameradengroep “overal” in Europa.
Rijd je wat scherper op de snede, hard door bochten, hard naar beneden, dan is het verschil in velgbreedte simpel en duidelijk waarneembaar, bij gelijkblijvende band.
Ik heb nooit beweerd dat dat niet zo zou zijn, zei en zeg (nog steeds) dat er meer aan een bredere velg alleen wordt toegedicht dan aan de optelsom van het nieuwe wiel plus de toegepaste componenten en de meestal andere/bredere band.
Wat ik wel denk, is dat als je je velgbreedte gelijk zou willen houden, bv op 25mm, dat je met een andere bandenkeus ook nog wel wat winst behalen kunt, op het gebied van grip, comfort, etc. Bredere volumineuzere banden worden echter beter gesteund door een 30mm velg, dus qua breedte en volume wordt je op een gegeven moment begrensd. Maar je kunt wel varieren in profiel en compound bij een bepaalde band-breedte.
Eens, niks nieuws vandaar ook de ellenlange discussies over banden :-q
Ik reed voorheen o.a. met NoNi in Zuid-Limburg, sinds kort met Wiwi’s, zelfde maat, enorm verschil. (Voor mij dan)
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

I_do schreef: do 12 januari 2023, 13:38
Spec4ever schreef: do 12 januari 2023, 10:11

Ik haal er niets bij Wouter, ik zeg alleen dat er vaak appels met peren vergeleken worden.
Dat een bredere velg een plattere band en dus een stabieler loopvlak “creëert” is zeer zeker een gegeven. (Je weet btw zeker dat je dezelfde band erop gelegd hebt? :winkie: )
Hoe dan ook dat bewijs je dus ook alleen door te doen wat jij gedaan hebt, niet door van een goedkoop machinaal gespaakt alu wiel met 19mm velgbreedte intern te upgraden naar een Nextie carbon handgespaakt wiel van 30mm intern plus DT180 naven en ook nog bredere banden.
Het bewijs? Hoef ik niet te leveren! Je weet zelf hoeveel er gewauweld wordt over de eigenschappen banden, het MEGA verschil tussen alu velgen en carbon velgen (vaak in dezelfde maat) etc. :bier:
het punt is denk ik nu net dat tussen al het gewauwel een bredere velg (bij voorkeur met bredere band) nu net 1 van de dingen is die wel veel verschil maken.
Zie eerder antwoord aan Aurelius.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Lars TB schreef: do 12 januari 2023, 13:46 (Ja, je kunt iedere vergelijking om zeep helpen, maar de gemiddelde forumlezer begrijpt toch wel dat je over min of meer gelijkwaardig materiaal praat.)
Je praat dus in deze heel vaak NIET over gelijkwaardig materiaal professor!
Dat is nu net mijn punt.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Spec4ever schreef: do 12 januari 2023, 20:11
aurelius schreef: do 12 januari 2023, 12:30 Zelf deed ik dat stapsgewijs.
Dezelfde 2,4" banden reed ik eerst met een 25mm velg en daarna met een 30mm velg.
Ik rijd in Zuid L en net over de grens in Blg met name, af en toe in de Alpen.
Ik ook (ben van regio Valkenburg) en rij daarnaast met de kameradengroep “overal” in Europa.
Rijd je wat scherper op de snede, hard door bochten, hard naar beneden, dan is het verschil in velgbreedte simpel en duidelijk waarneembaar, bij gelijkblijvende band.
Ik heb nooit beweerd dat dat niet zo zou zijn, zei en zeg (nog steeds) dat er meer aan een bredere velg alleen wordt toegedicht dan aan de optelsom van het nieuwe wiel plus de toegepaste componenten en de meestal andere/bredere band.
Wat ik wel denk, is dat als je je velgbreedte gelijk zou willen houden, bv op 25mm, dat je met een andere bandenkeus ook nog wel wat winst behalen kunt, op het gebied van grip, comfort, etc. Bredere volumineuzere banden worden echter beter gesteund door een 30mm velg, dus qua breedte en volume wordt je op een gegeven moment begrensd. Maar je kunt wel varieren in profiel en compound bij een bepaalde band-breedte.
Eens, niks nieuws vandaar ook de ellenlange discussies over banden :-q
Ik reed voorheen o.a. met NoNi in Zuid-Limburg, sinds kort met Wiwi’s, zelfde maat, enorm verschil. (Voor mij dan)
Grappig.
Eijsdenaar.
Ook met voorheen NoNi’s, nu WiWi’s :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Spec4ever schreef: do 12 januari 2023, 20:19
Lars TB schreef: do 12 januari 2023, 13:46 (Ja, je kunt iedere vergelijking om zeep helpen, maar de gemiddelde forumlezer begrijpt toch wel dat je over min of meer gelijkwaardig materiaal praat.)
Je praat dus in deze heel vaak NIET over gelijkwaardig materiaal professor!
Dat is nu net mijn punt.
Zelfs met niet gelijkwaardig materiaal gaat een brede velg het grote verschil maken.

Maar blijkbaar moeten we ieder detail uitspellen voor jou... .


Als je een 19mm carbon velgje hebt van 270 gram, dan win je nog steeds meer als je een 30mm aluminium velg pakt van 500 gram.

En ja, als je een 30mm aluminium downhillvelg van 650 gram pakt met een enduroband van 950 gram, ja, dan is het niet heel waarschijnlijk dat je een voordeel pakt ten opzichte van dat 19mm carbon velgje met een 540 gram Racing Ralph.
Tenzij je gaat downhillen.

En daarom zei ik ook "min of meer gelijkwaardig". De winst van bredere velgen is dusdanig dat het niet eens heel erg gelijkwaardig hoeft te zijn.


Luister nou gewoon naar de professor. Die heeft er 30 jaar voor gestudeerd. Die pak je niet zomaar op een fout. Je zou zelfs nog wat kunnen leren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

aurelius schreef: do 12 januari 2023, 20:21
Spec4ever schreef: do 12 januari 2023, 20:11

Ik ook (ben van regio Valkenburg) en rij daarnaast met de kameradengroep “overal” in Europa.



Ik heb nooit beweerd dat dat niet zo zou zijn, zei en zeg (nog steeds) dat er meer aan een bredere velg alleen wordt toegedicht dan aan de optelsom van het nieuwe wiel plus de toegepaste componenten en de meestal andere/bredere band.



Eens, niks nieuws vandaar ook de ellenlange discussies over banden :-q
Ik reed voorheen o.a. met NoNi in Zuid-Limburg, sinds kort met Wiwi’s, zelfde maat, enorm verschil. (Voor mij dan)
Grappig.
Eijsdenaar.
Ook met voorheen NoNi’s, nu WiWi’s :-q .
Eijsdenaar…
Hoe was die ook al weer?
Van gouden korenaren schiep god de Eysdenaren, van het kaf de rest! :lol: :bier:
(7 jaar een relatie gehad met een kip uit Eysden, nou ja Breusch)

Lekker Limbo bandje die Wiwi! :bier:
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
modderhapper33
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:23
Mijn mountainbike: Bulls CH 3 / Merida mats 500

Bedankt voor alle reacties. Ik heb net een wielset besteld het is een 25mm geworden. Zodra ik een paar ritjes gemaakt heb op de nieuwe wieltjes zal ik mijn ervaring delen.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Congratz.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
modderhapper33
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:23
Mijn mountainbike: Bulls CH 3 / Merida mats 500

Vandaag voor het eerst een goede rit kunnen maken op de 25 mm velgen. Ik moet zeggen het voelt stabieler en de banden staan beter op de 25 mm velg dan de 19 mm. Ik had zover ik het nu zie ook 30 mm kunnen pakken. Ik voel iets meer comfort door de lager druk die ik nu kan hebben. Had nog wel even een achterband die ineens wat druk kwijt was. Ik ging ineens erg driften in de bochten ja toen was de druk al onder de 1 bar. Vermoed de naad in de velg. Zijn dt swis velgen, ze lekte bij montage ook iets op de naad in de velg nu tijdens het rijden werkt en zet de boel zich dus had al verwacht dat er wat lucht zou ontsnappen. Even opgepompt en geen druk verlies meer gehad de latex heeft zijn werk gedaan.
Plaats reactie