Ik haal er niets bij Wouter, ik zeg alleen dat er vaak appels met peren vergeleken worden.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 11 januari 2023, 23:31Nu haal je er van alles bij.Spec4ever schreef: ↑wo 11 januari 2023, 20:49 Ik vind dit soort vragen en antwoorden altijd zo …
Als je van 19mm intern naar 25 of 30 of… gaat dan is het uiteraard niet alleen de velgbreedte zijnde de bepalende variabele.
Aantal en kwaliteit spaken, naaf, materiaal velg, hoogte velg, gewicht wiel maken allemaal net zo veel uit.
Banden? Volume, casing, ply etc etc idem ditto.
Ik ging van een 19mm intern brede alu velg met 28 spaken, een knol van een naaf en een regelrechte 2.1 race fuck band naar een handgespaakte intern 29mm carbon velg met een topnaaf, 32 spaken en een 2.4 EXO of soortgelijke topband…
Haaa jaaaaa dat verschil ga je zeker merken :
Gelukkig heb ik de ervaring dat ik gewoon een bredere velg heb ingespaakt, volgens mij nog met dezelfde spaken ook.
Alles hetzelfde, behalve de velg.
En dat maakte een groot verschil.
Dat een bredere velg een plattere band en dus een stabieler loopvlak “creëert” is zeer zeker een gegeven. (Je weet btw zeker dat je dezelfde band erop gelegd hebt? )
Hoe dan ook dat bewijs je dus ook alleen door te doen wat jij gedaan hebt, niet door van een goedkoop machinaal gespaakt alu wiel met 19mm velgbreedte intern te upgraden naar een Nextie carbon handgespaakt wiel van 30mm intern plus DT180 naven en ook nog bredere banden.
Het bewijs? Hoef ik niet te leveren! Je weet zelf hoeveel er gewauweld wordt over de eigenschappen banden, het MEGA verschil tussen alu velgen en carbon velgen (vaak in dezelfde maat) etc.