19 mm velg blijven rijden of toch naar 25 of 30

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
modderhapper33
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:23
Mijn mountainbike: Bulls CH 3 / Merida mats 500

Ik rij al een tijd op mavic crossride wielen met crossing 2.2 op een ivelgdiameter van 19mm. Ik rij Nederland maar ook in de ardennen of Duitsland en zomers in frankrijk. Ik rij op een hardtail weeg 78 kg.
Nu gaat het prima met deze wielen in combi met de banden maar ik zoek toch iets meer comfort.
Ik rij tubless op een druk van 1,8bar lager niet dan worden ze instabiel.
Nu heb ik de volgende vraag zou ik meer comfort kunnen halen uit wielen met 25 mm ivelg breedte
Of misschien iets groter of ga ik daar niets van merken.

Theoretisch kan ik bedanken dat het stabieler wordt en iets meer ruimte betekend meer volume en dus kan een lager spanning in de banden.
Als ik naar wielen kijk is de keuze 25 mm of 30 mm de laatste lijkt mij misschien iets te breedte. Ga ik 6 mm merken van 19 naar 25?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Kort antwoord, als je naar 25-30mm interne velgen en 2.4 banden wisselt merk je dat zeker!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

I_do schreef: di 10 januari 2023, 15:59 Kort antwoord, als je naar 25-30mm interne velgen en 2.4 banden wisselt merk je dat zeker!

Zeker!

Ik reed met 25mm velgen op een 2.3 ikon achter (1.5) en 2.4 ardent voor (1.3)

Nu rijd ik op 29mm met een fast trak 2.35 voor op 1.3 en met een renegade 2.35 achter op 1.5

Die nieuwe banden zijn iets zwakker op de wang (tanwalls) anders kon de druk nog wel lager.

Het merk en type band is wel van belang hierbij.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
modderhapper33
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:23
Mijn mountainbike: Bulls CH 3 / Merida mats 500

Gezien mijn frame wil ik niet groter dan 2.3 gezien ik ook nog wel eens klei tegen kom op sommige routes.
Denk dat 25 mm dan de beste keuze velg is klopt dat?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Meten is weten. Meet je achterbrug bij de bottombracket op het punt waar je band normaal zit en hou een marge van 5-6mm (dus -10 a 12mm) aan voor de blubber en je weet de maximale breedte van je achterband.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Denk dat 25 mm dan de beste keuze velg is klopt dat?
Ik denk het wel (als je bij 2.25 blijft)
De stap van 19 naar 25mm is goed merkbaar, ook als je met 2 25 blijft rijden.
(De stap van 25 naar 30mm is ook merkbaar, maar wel een kleiner verschil)
Ooit ging ik op mijn xc fiets van 19 mm naar 25mm (zelfde banden, RaRa 29*2.25) en dat was een groot verschil
De fiets reed ineens als op rails.
Was vooral merkbaar off-camber en op paden met geulen/sporen in de rijrichting.
Later naar 30mm met 2.35, maar dat verschil (tov 25mm) was minder groot.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Ik vind dit soort vragen en antwoorden altijd zo …
Als je van 19mm intern naar 25 of 30 of… gaat dan is het uiteraard niet alleen de velgbreedte zijnde de bepalende variabele.
Aantal en kwaliteit spaken, naaf, materiaal velg, hoogte velg, gewicht wiel maken allemaal net zo veel uit.
Banden? Volume, casing, ply etc etc idem ditto.

Ik ging van een 19mm intern brede alu velg met 28 spaken, een knol van een naaf en een regelrechte 2.1 race fuck band naar een handgespaakte intern 29mm carbon velg met een topnaaf, 32 spaken en een 2.4 EXO of soortgelijke topband…
Haaa jaaaaa dat verschil ga je zeker merken :winkie: :-q :
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

modderhapper33 schreef: di 10 januari 2023, 18:38 Gezien mijn frame wil ik niet groter dan 2.3 gezien ik ook nog wel eens klei tegen kom op sommige routes.
Denk dat 25 mm dan de beste keuze velg is klopt dat?
2.3 / 2.35 op 25mm kan best wel een fijne comfortable combinatie zijn. Het is zeker een stabiele combinatie.

Comfort is verder relatief. Als je dan op je nieuwe combinatie van die halve downhill banden gaat rijden met een vrij stijf karkas, dan ga je alsnog niet bijzonder veel comfort merken. Kies je een wat meer fijner XC bandje (met een hoge tpi waarde), dan merk je dat zeker in geval van kleinere trillingen die worden weggefilterd.

Persoonlijk vind ik 27 - 29mm voor algemeen gebruik een fijne binnenmaat. Daar kan je ook nog net fatsoenlijk 2.2 banden op kwijt. Maar ook 2.4 bijvoorbeeld.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ga wel mee met tstm.

Van 19mm naar 25mm merkte is echt heel erg, echt een verbetering.
Van 25mm naar 28mm merk ik eigenlijk niet eens
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Spec4ever schreef: wo 11 januari 2023, 20:49 Ik vind dit soort vragen en antwoorden altijd zo …
Als je van 19mm intern naar 25 of 30 of… gaat dan is het uiteraard niet alleen de velgbreedte zijnde de bepalende variabele.
Aantal en kwaliteit spaken, naaf, materiaal velg, hoogte velg, gewicht wiel maken allemaal net zo veel uit.
Banden? Volume, casing, ply etc etc idem ditto.
Afgezien dat het een 'wiel op maat' moet zijn, dus niet te licht en daardoor te weinig stijf, maakt het verder weinig uit.

De velgbreedte is veruit de allergrootste factor. Je kunt een fantastisch licht, stijf, sterk, peperduur setje carbon wielen bouwen met een 21mm velg, je wint er nauwelijks iets mee. Een aardig setje met een 28mm maakt voor de bandendruk een wereld van verschil en daarmee win je comfort, tractie en rolweerstand!

Wij van wc-eend... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik heb een keer gewisseld van fiets met een medefietser, mijn 30mm velgen met 2.4 en zijn 19 mm velgen met 2.25 banden. Dan wordt je er weer even aan herinnerd hoeveel stabiliteit een brede velg geeft terwijl ik vroeger ook met 19/2.25 reed.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Spec4ever schreef: wo 11 januari 2023, 20:49 Ik vind dit soort vragen en antwoorden altijd zo …
Als je van 19mm intern naar 25 of 30 of… gaat dan is het uiteraard niet alleen de velgbreedte zijnde de bepalende variabele.
Aantal en kwaliteit spaken, naaf, materiaal velg, hoogte velg, gewicht wiel maken allemaal net zo veel uit.
Banden? Volume, casing, ply etc etc idem ditto.

Ik ging van een 19mm intern brede alu velg met 28 spaken, een knol van een naaf en een regelrechte 2.1 race fuck band naar een handgespaakte intern 29mm carbon velg met een topnaaf, 32 spaken en een 2.4 EXO of soortgelijke topband…
Haaa jaaaaa dat verschil ga je zeker merken :winkie: :-q :
Nu haal je er van alles bij.
Gelukkig heb ik de ervaring dat ik gewoon een bredere velg heb ingespaakt, volgens mij nog met dezelfde spaken ook.
Alles hetzelfde, behalve de velg.
En dat maakte een groot verschil.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik reed op een 23-25mm Crest en Arch met 2.25 banden. Ging toen naar 30mm Nextie met idd ook betere naven (dt 240s). Merkte direct en merkbaar verschil.

Maar nu heb ik 2.4 banden op diezelfde 30mm liggen en nu merk ik pas echt hoe goed die combinatie is :-q

Dus als je met dezelfde banden blijft rijden geef ik als tip 25mm, wil je op termijn (en kan je fiets het aan) naar bredere banden zou ik gelijk inzetten op 29/30mm intern.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Spec4ever schreef: wo 11 januari 2023, 20:49 Ik vind dit soort vragen en antwoorden altijd zo …
Als je van 19mm intern naar 25 of 30 of… gaat dan is het uiteraard niet alleen de velgbreedte zijnde de bepalende variabele.
Aantal en kwaliteit spaken, naaf, materiaal velg, hoogte velg, gewicht wiel maken allemaal net zo veel uit.
Banden? Volume, casing, ply etc etc idem ditto.

Ik ging van een 19mm intern brede alu velg met 28 spaken, een knol van een naaf en een regelrechte 2.1 race fuck band naar een handgespaakte intern 29mm carbon velg met een topnaaf, 32 spaken en een 2.4 EXO of soortgelijke topband…
Haaa jaaaaa dat verschil ga je zeker merken :winkie: :-q :
Ik zou wel durven stellen dat binnenbreedte het meeste verschil maakt voor de rijervaring van de zaken die je noemt, en kan je daarnaast vertellen dat de impact daarvan goed te voelen is bij verder vergelijkbare onderdelen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Inderdaad, als er verder niets verandert dan merk je het zeker.
25mm intern rijdt lekker met 2,25”, maar kan tot 2,4” hebben. Meer voor race/XC-gebruik op makkelijke vlakkere niet uitdagende parcoursen, prima.
Ben je een agressievere rijder, rijd je in uitdagender gebied op uitdagende ondergrond (wortelen, kuilen, stenen, geulen, etc), XC/Trail, dan geven 30mm velgen icm 2,3-2,4” banden (of meer) meer grip, controle, en daarmee potentieel hogere snelheden op dat soort ondergrond.
Laatst gewijzigd door aurelius op do 12 januari 2023, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie