19 mm velg blijven rijden of toch naar 25 of 30

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lekken op de naad van de velg is niet aan de orde, er zitten al een hele hoop spaakgaten in waar het ook kan lekken ;-)
Er kan alleen lucht weglekken als de tape niet goed afdicht, de band niet goed aanligt of de latex z'n werk (nog) niet goed doet. In principe vormen band en tape een luchtdichte kamer. Hoeveel gaten er dan in de velg zitten is niet zo belangrijk :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, tape is waarschijnlijk te smal of slecht geplakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
modderhapper33
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:23
Mijn mountainbike: Bulls CH 3 / Merida mats 500

De tape zat al in de velg en zat netjes over de hele breedte.ik heb de tape nog goed nagelopen en ben nog een paar keer goed aangedrukt. Zowel de voor velg als achter velg lekte iets op het lasnaadje. Zijn tlr velgen volgende keer toch maar echte tubless velgen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Voor de zekerheid een stuk tape dwars over de naad plakken in dit geval

het liefste onder de "hoofdtape" maar dat is waarschijnlijk nu gepasseerd station.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

modderhapper33 schreef: do 9 februari 2023, 21:53 De tape zat al in de velg en zat netjes over de hele breedte.ik heb de tape nog goed nagelopen en ben nog een paar keer goed aangedrukt. Zowel de voor velg als achter velg lekte iets op het lasnaadje. Zijn tlr velgen volgende keer toch maar echte tubless velgen.
Echte tubeless velgen, dat zijn dus velgen zonder spaakgaten. Dan wordt de keus tamelijk beperkt ;-)

Maar nogmaals, als de tape en band een goed afgesloten ruimte vormen maakt een gaatje in de velg niet meer uit want dan komt de latex daar helemaal niet. Daarbij vermoed ik dat een gestoken velg nooit een 100% luchtdichte naad zal hebben, een gelaste velg wel (maar er zitten hier experts die dat zeker weten).

Maar ergens zit je tape niet 100%. Misschien niet strak genoeg aangetrokken, per ongeluk iets verschoven bij het monteren van de band, en ook: zit de overlap wel onder het ventiel?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
modderhapper33
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:23
Mijn mountainbike: Bulls CH 3 / Merida mats 500

Na weer een paar flinke ritten op de 25mm velgen moet ik zeggen dat het mij prima bevalt. Het leeg langzaam leeg lopen is gestopt na mijn laatste post. Ik heb de band harder op gepompt en je zag duidelijk zweten en belletjes bij de lasnaad aan de opstaand rand van de velg. Na een parkeer kantelen, schudden en op de kant laten liggen was het na een dag opgelost.
Vandaag nieuwe bandjes gemonteerd vittoria barzo en mezcal 2.35 TNT wat een heerlijke banden om tubless te monteren. Zonder latex met vloerpomp binnen 15 minuten 2 banden gemonteerd. Gelijk lucht dicht heb er nu geen latex ingedaan om te kijken of ze morgen nog op spanning staan. Hiervoor heb cross king gehad ook zeer tevreden over nu is weer iets anders.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Bij de rand van de velg bubbelen is normaal maar als hij op de lasnaad van de velg lekt is er iets niet helemaal optimaal afgedicht. Mogelijk het ventiel dat niet lekker in het velgbed aansluit of anders velglint dat niet helemaal goed afsluit (bijvoorbeeld doordat het eigenlijk te smal is en de band er niet compleet overheen valt). Als een ventiel dankzij latex rondom luchtdicht is kan het iedere keer dat je je banden oppompt weer gaan lekken. Er komt dan ook latex in je velg wat ik persoonlijk best wel irritant vind.
Plaats reactie