Kroondomein bandenkeus - 38mm Slicks mogelijk?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Op mijn gravelbike heb ik 2 wielsets:
1 set met schwalbe g-one bite 45mm
1 set met panaracer gravelking slick 38mm (volledig glad dus)

Ik gebruik de slicks voornamelijk in de wintermaanden voor op de weg maar rij er ook steeds meer gravelritjes mee over de bekende schelpenpaden.

Nu zijn er in het kroondomein naast de schelpen/gravel paden ook veel zandpaden. zou dit ook goed te doen zijn met de gravelkings?
Wisselen is opzich geen propleem maar ben gewoon benieuwd naar de ervaringen :)

Ik zit zelf te denken aan een bite voor en een slick achter als tussenoplossing
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je hebt wel heel weinig marge met een volle slick, je zult zeker je rijstijl daarop moeten aanpassen. Ik zou op z'n minst wat nopjes aan de zijkant willen als je meer dan een incidenteel paadje wilt doen.

Achter is e.e.a. vaak wel op te vangen, maar voor wordt het snel spannend :tong

De G-One Allround is een mooie tussenweg, die heeft wel wat profiel maar rolt op straat bijna net zo licht als een slick (mits hard genoeg opgepompt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Idske schreef: vr 6 januari 2023, 15:17 Op mijn gravelbike heb ik 2 wielsets:
1 set met schwalbe g-one bite 45mm
1 set met panaracer gravelking slick 38mm (volledig glad dus)

Ik gebruik de slicks voornamelijk in de wintermaanden voor op de weg maar rij er ook steeds meer gravelritjes mee over de bekende schelpenpaden.

Nu zijn er in het kroondomein naast de schelpen/gravel paden ook veel zandpaden. zou dit ook goed te doen zijn met de gravelkings?
Wisselen is opzich geen propleem maar ben gewoon benieuwd naar de ervaringen :)

Ik zit zelf te denken aan een bite voor en een slick achter als tussenoplossing
Ik heb zelf ook de panaracers, maar vind die op iets anders dan een schelpenpaadje wel echt onvoldoende grip, maar ook stevigheid. Ik rijd bij een druk die ik als comfortabel vind met de panaracers veel te makkelijk stootlek. In het kroondomein ligt er van alles, als ik daar fiets komt er zeker wel her en der stuk singletrack of worteltapijt voorbij waarbij je de tijdwinst van de slicks meer dan verliest aan additioneel plakwerk :lol: .

Mijn ervaring: niet doen!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Kroondomein is vooral doorgaande zandwegen en die zijn prima te doen met slicks. Zeker als het droog is. Als het nat wordt en modderig is, dan wordt het langzaam anders. Je moet dan goed sturen en je voorwiel wil dan soms een kant op die jij niet wilt, of gaat niet de kant op die jij wel wilt. Als je dat kunt hanteren, dan is er niets aan de hand.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb de band even opgezocht maar als je de slick hebt en niet semi slick is het wel heel glad idd. :winkie:

Zelf rijd ik met de specialized Pathfinder pro. Die rolt op asfalt ook heel licht maar heeft echt verrassend veel grip op allerlei ondergrond. Zojuist terug van een rondje gravel/mtb en bospaden. Nergens weggegleden of iets tekort gekomen.

Ik heb nog een setje Pathfinder sport liggen (met een klein oppervlakte scheurtje niet door) mag je anders prima overnemen voor heel weinig. Kunnen niet tubeless. Daarvoor moet je de pro hebben.

Het hangt ervan af wat je gaat fietsen in het Kroondomein. Ga je wat meer dan de standaard gravelpaden dan zou ik wel iets meer steken dan je huidige gravelking. Blijf je alleen op de gravelpaden dan kan het vast wel.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Paul Jenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42

Ik zeg: niet doen.
Waarom het jezelf moeilijk maken? Ik heb Gravelking SK's en dat vind ik soms al teveel glibberen in deze tijd van het jaar
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Bedankt voor de reacties

Ik denk dat ik de wielen maar gewoon even wissel. Zoals gezegd niet veel moeite en idd waarom het mezelf moeilijk maken.
De vrouw gaat ook mee en ondanks dat ze erg goed kan sturen geen zin in gevloek onderweg haha

Morgen 100km in de planning. :)
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Als ik gedachtenloos rond wil rijden de hardtail met 2.35-2.2.
Wat meer zin in sturen 700x40 met een krom stuur.
En de Elspeter Grindweg met 700x25 als hij op mijn route ligt.

(Ik woon er naast en eigenlijk maakt het me weinig uit)
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Niet te spannend over doen, G-One Bite voor en een G-One Allround achter.

En als je OCD het trekt, gewoon één van je Panaracers op het achterwiel met de Bite voor.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik heb wel eens met 28 mm gravelkings door de Kroondomein gereden en ik ben er weer uit gekomen. Dus het kan wel. Kroondomein is een zanderig vals plat karrenspoor walhalla. Met een minder geschikte bandenkeuze wordt het technisch interessanter. Je bent dan niet sneller.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

hanjovdberg schreef: vr 6 januari 2023, 17:23 Ik heb de band even opgezocht maar als je de slick hebt en niet semi slick is het wel heel glad idd. :winkie:

Zelf rijd ik met de specialized Pathfinder pro. Die rolt op asfalt ook heel licht maar heeft echt verrassend veel grip op allerlei ondergrond. Zojuist terug van een rondje gravel/mtb en bospaden. Nergens weggegleden of iets tekort gekomen.

Ik heb nog een setje Pathfinder sport liggen (met een klein oppervlakte scheurtje niet door) mag je anders prima overnemen voor heel weinig. Kunnen niet tubeless. Daarvoor moet je de pro hebben.

Het hangt ervan af wat je gaat fietsen in het Kroondomein. Ga je wat meer dan de standaard gravelpaden dan zou ik wel iets meer steken dan je huidige gravelking. Blijf je alleen op de gravelpaden dan kan het vast wel.
Hier nog een Pathfinder Pro rijder.
Slick op het loopvlak en lekker snel op de weg, door de nopjes aan de zijkant meer dan voldoende grip in offroad bochten.
Gebruik ‘m in Zuid L en de grensstreek met Blg, ook op echte MTB paadjes en soms trails als het niet te modderig, keierig en wortelig is.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie