Het grote AliExpress/Amazon/China topic.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5502
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: di 10 januari 2023, 20:17 Al moet ik zeggen dat het loslaten van gas uit Rusland blijkbaar toch zo was gepiept.
Verdiep je even in hoe de alternatieven worden gewonnen en getransporteerd voordat je hier heel optimistisch van wordt :bier:

Enige voordeel van hoge energie prijzen is dat mensen eindelijk eens gaan nadenken over hun verbruik
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2650
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

yo-eddy schreef: vr 13 januari 2023, 20:51
maverick76 schreef: di 10 januari 2023, 20:17 Al moet ik zeggen dat het loslaten van gas uit Rusland blijkbaar toch zo was gepiept.
Enige voordeel van hoge energie prijzen is dat mensen eindelijk eens gaan nadenken over hun verbruik
Misschien wel het beste wat de wereld is overkomen
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

yo-eddy schreef: vr 13 januari 2023, 20:51
maverick76 schreef: di 10 januari 2023, 20:17 Al moet ik zeggen dat het loslaten van gas uit Rusland blijkbaar toch zo was gepiept.
Verdiep je even in hoe de alternatieven worden gewonnen en getransporteerd voordat je hier heel optimistisch van wordt :bier:

Enige voordeel van hoge energie prijzen is dat mensen eindelijk eens gaan nadenken over hun verbruik
Meer doelend op dat er hele grote veranderingen snel kunnen worden doorgevoerd als de wil en nood er is.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mad Wally schreef: vr 13 januari 2023, 21:29
yo-eddy schreef: vr 13 januari 2023, 20:51
Enige voordeel van hoge energie prijzen is dat mensen eindelijk eens gaan nadenken over hun verbruik
Misschien wel het beste wat de wereld is overkomen
Ja als mensen in de portemonnee worden geraakt kan de thermostaat ineens wel omlaag. :D

Maar om het milieu zullen we het niet doen. Maaruhh, we hebben toch geleerd dat geld niet gelukkig maakt?

Luister eens de podcast “De Ommezwaai” dat is wel interessant.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

maverick76 schreef: vr 13 januari 2023, 23:46
Ja als mensen in de portemonnee worden geraakt kan de thermostaat ineens wel omlaag. :D
Maar om het milieu zullen we het niet doen. Maaruhh, we hebben toch geleerd dat geld niet gelukkig maakt?
Luister eens de podcast “De Ommezwaai” dat is wel interessant.
Altijd weer zo ongenuanceerd...
Ik spreek mensen die voor de prijsstijging van energie met moeite de eindjes aan elkaar konden knopen,maar dat nog wel redde.
Bij die mensen is het nu thuis 14graden omdat ze warmer niet meer kunnen betalen.
Vaak zijn dat mensen met een huurwoning waarbij ze afhankelijk zijn van de verhuurder voor woning isolerende maatregelen.
Ik vind het best sneu als mensen langer op hun werk blijven want daar is het qua temp beter als thuis.

Van die volwassenen kun je van alles vinden qua keuzes die ze hebben gemaakt die tot zo,n situatie heeft geleid (als er al sprake van keuze is), maar voor de kids daarvan vind ik het gewoon zielig.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Jurf schreef: za 14 januari 2023, 09:56
maverick76 schreef: vr 13 januari 2023, 23:46
Ja als mensen in de portemonnee worden geraakt kan de thermostaat ineens wel omlaag. :D
Maar om het milieu zullen we het niet doen. Maaruhh, we hebben toch geleerd dat geld niet gelukkig maakt?
Luister eens de podcast “De Ommezwaai” dat is wel interessant.
Altijd weer zo ongenuanceerd...
Ik spreek mensen die voor de prijsstijging van energie met moeite de eindjes aan elkaar konden knopen,maar dat nog wel redde.
Bij die mensen is het nu thuis 14graden omdat ze warmer niet meer kunnen betalen.
Vaak zijn dat mensen met een huurwoning waarbij ze afhankelijk zijn van de verhuurder voor woning isolerende maatregelen.
Ik vind het best sneu als mensen langer op hun werk blijven want daar is het qua temp beter als thuis.

Van die volwassenen kun je van alles vinden qua keuzes die ze hebben gemaakt die tot zo,n situatie heeft geleid (als er al sprake van keuze is), maar voor de kids daarvan vind ik het gewoon zielig.

+1
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Jurf schreef: za 14 januari 2023, 09:56
maverick76 schreef: vr 13 januari 2023, 23:46
Ja als mensen in de portemonnee worden geraakt kan de thermostaat ineens wel omlaag. :D
Maar om het milieu zullen we het niet doen. Maaruhh, we hebben toch geleerd dat geld niet gelukkig maakt?
Luister eens de podcast “De Ommezwaai” dat is wel interessant.
Altijd weer zo ongenuanceerd...
Ik spreek mensen die voor de prijsstijging van energie met moeite de eindjes aan elkaar konden knopen,maar dat nog wel redde.
Bij die mensen is het nu thuis 14graden omdat ze warmer niet meer kunnen betalen.
Vaak zijn dat mensen met een huurwoning waarbij ze afhankelijk zijn van de verhuurder voor woning isolerende maatregelen.
Ik vind het best sneu als mensen langer op hun werk blijven want daar is het qua temp beter als thuis.

Van die volwassenen kun je van alles vinden qua keuzes die ze hebben gemaakt die tot zo,n situatie heeft geleid (als er al sprake van keuze is), maar voor de kids daarvan vind ik het gewoon zielig.
Ik ben meer een groter geheel kijker anders kom je nooit ergens. (Ondanks dat ik ook in de zorg werk) .Er is altijd wel ergens iemand zielig.

We zijn een zeurcultuur zonder ruggengraat geworden, verwend tot op het bot. We hebben overal maar recht op en niets deugt.

Een paar maanden in een mensenleven moeten leven in een ruimte waar het 14 graden is. Nee dat vind ik niet zielig, ik ben zelf van 18 naar 16 graden gegaan maar het went echt super snel. Geen dikke trui nodig.

We hebben het nog altijd super goed met z'n allen maar in verhouding met 2 jaar terug wat minder. Is dat slecht, nee. Worden we er wat weerbaarder van, ik hoop het.

De tijd van meer is eindelijk aan het kenteren.

“Let op, dit was een mening”
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Maar laten we niet verzanden in een totaal ongerelateerd onderwerp.

Is individueel kopen in China een goed idee. :D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is individueel kopen in China een goed idee. :D
“Singlespeed was beter
Ja, individueel is dat een goed idee.
“Let op, dit was een mening”
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2989
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Als mensen moeite hebben met China zou ik verwachten dat ze ook moeite hebben met USA. Ik word van beide niet blij van hun arrogantie, gewelddadigheid en bizar grote oorlogsindustrie en leger, waarbij de USA al 50 jaar oorlogsgeweld in de praktijk brengt en een slechtere track record heeft. Ze zijn niet vreedzaam, ze gaan voor hun eigen geopolitieke belangen. Maar dit terzijde.

Als ik een keuze moet maken voor Europees productie zouden mijn vragen zijn:
1. Wat is de prijs tov equivalent uit Azië? Hoeveel extra betalen is nog redelijk?
2. Hoe weet ik hoeveel werkelijk in Europa is gemaakt? Omgelabeld, of componenten toch uit Azië?
3. Wat is de environmental impact van de productie en transport Europa vs Azië?

Het beste is natuurlijk zo min mogelijk nieuw kopen en verbruiken. Heb ik die nieuwe zooi echt nodig, en hoe lang en hoe vaak ga ik het gebruiken. Wat doe ik met mijn oude zooi? Pas iets nieuw kopen als iets ouds er uit gaat. Soms wordt hier helemaal niet over nagedacht. Misschien kan je zo je consumptie verminderen en zo het China USA koop dilemma verminderen. Topic "Vandaag gekocht/ontvangen voor de MTB om de honger te stillen" is een soort steekproef van MTB-er consumptiegedrag.

Zijsprong --> Als je kijkt naar verbruik op de je fiets is dat meest de aandrijving en de banden. Bij een ketting of cassette is het gewichtsverlies uiterst minimaal, eigenlijk zonde om te moeten vervangen het is goed staal en alu. Zou je dat nou niet beter kunnen recyclen, of levensduur verlengen?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:



Everybody bought a new bike!!!!! :lol:
Everybody bought a new bike!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

:lol:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding

De linker kost €3,50 en is volledig afbreekbaar en de rechter kost €0,85 maar is dat niet. Je hebt thuis 2 toiletten die je dagelijks schoongemaakt. Welke toiletreiniger haal jij in huis?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En wat als je kinderen/kleinkinderen kanker krijgen van de rechter?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dice Oldskool schreef: za 14 januari 2023, 14:23 Afbeelding

De linker kost €3,50 en is volledig afbreekbaar en de rechter kost €0,85 maar is dat niet. Je hebt thuis 2 toiletten die je dagelijks schoongemaakt. Welke toiletreiniger haal jij in huis?
Ik gebruik groene zeep, ook goedkoop en vrijwel het zelfde effect als Chloor EN biologisch afbreekbaar.

Dus er zit genoeg tussen deze twee in. Maar als je niet bewust WIL zijn dan is dit een mooie vergelijking. :D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie