Het grote AliExpress/Amazon/China topic.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dutch schreef: ma 9 januari 2023, 22:28Wel op kleur toch? :-q
Ah, daar heb ik ook over nagedacht!

Ik heb de kleur gestandaardiseerd voor al m'n fietsen... Anders heb ik straks 200+ ventieldopjes liggen waar ik nooit van m'n leven door kom en wat dan ook een versplling van natuurlijke resources zou zijn.

Als je denkt dat je het als een positieve bijdrage aan de CO2 footprint van je volgende fiets te verkopen is als je ventieldopjes "hergebruikt" uit mijn veiligheidsvoorraad dan wil ik er wel een volgende keer wel een aantal voor je meebrengen. Moet je de kleur wel voor lief nemen :winkie:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

maverick76 schreef: ma 9 januari 2023, 21:13
Mijn idee is dat het slechter is voor milieu als 100 mensen 100 ventieldopjes bestellen dan 1 leverancier er 100 waarvan ze lokaal worden verkocht. Ook heb ik "nog" niet het idee dat de productie in het oosten al erg gericht is op reductie van uitstoot.
Vooropgesteld: ik ben verpleegkundige en geen inkoper of logistiek planner dus het is bij mij ook boerenverstand en wat trainingen in processen opzetten.
Dat van die uitstoot reductie ben ik het 100% mee eens, hoewel uitstoot reductie in Oost europa (Hoi Garbaruk!) totaal geen topic is zoals hier.
Of via een lokale verdeler kopen scheelt dat weet ik dus niet.
In een diagram zou ik zeggen
traditioneel model:
leverancier-->vervoerder-->boot-->vervoerder--destribiteur-->shop. <---klanten komen naar shop / -->shop verstuurd het met post NL naar klant.

direct sales:
leverancier-->vervoerder-->boot-->vervoerder--->deurmat.
Je kan bij shop verkoop met minder verpakking af dan als bij direct sales, maar als een shop het vis post.nl verkoopt dan kan het juist meer verpakkingsmateriaal opleveren als via direct sales.

maverick76 schreef: ma 9 januari 2023, 21:13 Over het mensenrechten verhaal. Hoop ik dat werkgevers die een "bad rep" krijgen vanwegen werkomstandigheden en hierdoor minder klanten krijgen wat aan de problematiek op de werkvloer gaan doen.
Ik denk dat o.a Apple en andere tech bedrijven die bij Foxxconn produceren HET voorbeeld is dat dat dus helaas NIET zo werkt.
Tommy Hilfiger, Gap, Calvin Klein, H&M, Giorgio Armani, Ralph Lauren and Hugo Boss worden gemaakt in Bangladesh omdat ze daar A geen functionerende arbeids inspectie hebben en B de mileuregelementen zijn beschreven op een rol toiletpapier die in de jaren 70 al is verbruikt.
maverick76 schreef: ma 9 januari 2023, 21:13 Weetje wat me ook wat is? 3D printers, overal plastic zelfs in ons lijf te vinden. En ineens leek het ons wel een goed idee om iedereen de mogelijkheid te geven om een plastic fabriekje te beginnen aan huis.
Dit laatste stukje was even offtopic geen idee waarom dit hier nu uitkwam 🤔😁
Ik denk hiervandaan:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/245921 ... en-nog-uit
Ik denk dat dat juist geniaal is voor het milieu!
Het geeft een jaar of 30 meer troep, maar daarna veel minder mensen dus uiteinddelijk minder uitstoot :)
De creativiteit waarmee we ons zelf proberen uit te roeien blijft me toch altijd positief verassen :)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Tja, ik zie vooral de creativiteit om manieren te vinden om te overleven en zo lang mogelijk te kunnen blijven doen wat we altijd hebben gedaan.

Nu hoorde ik dat door de uitblijvende sneeuwval mensen niet denken, we moeten maar niet meer gaan op skivakantie. Nee we gaan hoger de bergen in en sneeuwkanonnen gebruiken.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Voor mij is het belangrijkste argument om niet bij Alie te kopen voorl versterken interne Europese economie ipv de Chinezen sponsoren.
Aan e andere kant ben ik daar ook niet heel consequent mee want de meeste watersport en fietszooi zijn toch van amerikaanse merken en vaak made in Asia...
Lokale opties met nederlandse merken dit jaar nog geprobeert, maar als het ruk vaart, tja dan liever een amerikaan die in Thailand wordt gemaakt maar het wel doet.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Jurf schreef: di 10 januari 2023, 18:19 Voor mij is het belangrijkste argument om niet bij Alie te kopen voorl versterken interne Europese economie ipv de Chinezen sponsoren.
Aan e andere kant ben ik daar ook niet heel consequent mee want de meeste watersport en fietszooi zijn toch van amerikaanse merken en vaak made in Asia...
Lokale opties met nederlandse merken dit jaar nog geprobeert, maar als het ruk vaart, tja dan liever een amerikaan die in Thailand wordt gemaakt maar het wel doet.
Nouja, nog,aals. Als mensen maar bewuster worden. Dat ben je in ieder geval wel.

Het enigste “goede” wat de oorlog en Covid heeft gebracht is het bewust worden van Europa dat afhankelijkheid van “twijfelachtige” landen niet de juiste weg is.

Maar ja, net als met fossiele brandstof. Ineens een ommezwaai maken valt niet mee. Al moet ik zeggen dat het loslaten van gas uit Rusland blijkbaar toch zo was gepiept.

Dus, wellicht als China ineens ergens enorm over de schreef gaat dan kan er aan productie verplaatsing misschien ineens ook veel meer als men nu denkt en zegt.

Waar een wil is….
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik koop zeer zelden spullen van Aliexpress. Wel koop ik in China carbon velgen bij Nextie: bij de bron. De redenen waarom hier en geen "Europees" fabricaat:

- Ik denk dat vrijwel alle carbon velgen uit China of anders een ander Aziatisch land komen. Dus door bij de bron te kopen houd je het betaalbaarder. Hoewel Nextie niet de goedkoopste is.
- Kwaliteit: In de 6-7 jaar dat ik nu Nextie velgen koop is er nog nooit iets terug gekomen (als men terug komt is het voor nog een set :wink: ), De afwerking is heel goed, zeker vergelijkbaar met 'merken' waar ik mee gebouwd heb (DT, Duke, Cannondale Hollowgram, FFWD).
- Service: Onovertroffen. Altijd binnen 24 uur antwoord op een vraag. Daar kunnen veel Europese merken een puntje aan zuigen. Een keer de ERD van een velg opgevraagd bij een Europese leverancier, en kreeg na 3 weken een berichtje hoe ik het zelf op kon meten. Ja, dat wist ik al maar dacht dat het voor hen een kleine moeite was om adhv het serienummer de exacte ERD door te geven....niet dus.
- Meedenken: Eén keer bleek tijdens het bouwen er een klein putje aan de binnenkant van een velg te zitten. Na melding binnen 24 uur een reactie dat er een nieuwe in productie genomen was en deze gratis bezorgd zou worden. Een dorpsgenoot had een heel dure Amerikaanse bike gekocht met carbon velgen. Na het eerste ritje (rode route Ede, hij weegt 75kg) velg gescheurd. De fabrikant vond dat dit geen garantie was, en uit coulance mocht hij voor 1.200 euro een nieuw achterwiel kopen (met een DT350 naaf.....).

(achteraf bleek het putje in de Nextie velg veroorzaakt door transportschade).

Al met al: ik voel er niets voor om voor dezelfde kwaliteit met nog niet de helft aan service 3 keer meer te betalen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

En die naven van Nextie is dat ook wat?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Gerwin89 schreef: do 12 januari 2023, 22:43 En die naven van Nextie is dat ook wat?
Daar heb ik nog geen ervaring mee, die hebben ze nog maar net. Maar ik 'ken' ze nu een jaar of 7 en ze komen niet met rommel op de markt (is mijn ervaring). En mocht er iets zijn wordt dat (imho) snel en goed opgepakt.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Bijkomend voordeel is dat als je bij de bron koopt dit ook beter voor het milieu is. Je haalt namelijk alle extra transport bewegingen en overhead kosten ertussenuit. Win win situatie.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Sabai schreef: vr 13 januari 2023, 07:10 Bijkomend voordeel is dat als je bij de bron koopt dit ook beter voor het milieu is. Je haalt namelijk alle extra transport bewegingen en overhead kosten ertussenuit. Win win situatie.
Nou, nee. Per vliegtuig en individueel verpakt, of per boot in bulk. Dat eerste, en dat is kopen bij Nextie en veel op AliExpress, is vele vele malen vervuilender.

Nogmaals, duidelijk dat de eigen portemonnee het hoogste woord heeft voor velen hier. Dat is natuurlijk wel des Nederlander. Maar goed, als er ook maar één iemand aan het denken wordt gezet door deze thread, is dat al winst.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

@DaanJ, er gaat ook zat via de boot hoor. je moet dan alleen langer wachten wat ik vaak geen probleem vind.
Bij airfreight zie je dat ook op het bezorglabel staan en vaak kun je selecteren hoe snel je het wil hebben.
Als je ziet dat het + 12weken is, dan kun je al uitgaan van zeecontainer transport.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Jurf schreef: vr 13 januari 2023, 09:16 @DaanJ, er gaat ook zat via de boot hoor. je moet dan alleen langer wachten wat ik vaak geen probleem vind.
Bij airfreight zie je dat ook op het bezorglabel staan en vaak kun je selecteren hoe snel je het wil hebben.
Als je ziet dat het + 12weken is, dan kun je al uitgaan van zeecontainer transport.
Dat is dan alvast wat beter, hoewel je toch ook veel producten ziet die er binnen 3 weken zijn, helaas. Nextie verstuurt alleen per vliegtuig, dus om dat een win-win te noemen, mwah. Hoe dan ook, goed dat er wat bewustwording is.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

DaanJ schreef: vr 13 januari 2023, 08:30 Nogmaals, duidelijk dat de eigen portemonnee het hoogste woord heeft voor velen hier.
Bij mij is de portemonnee dus niet het enige, maar juist de service en hoe omgegaan wordt met een klacht belangrijk. Het gevalletje gescheurde achtervelg wat ik noemde: voor de fabrikant heeft een wiel waarschijnlijk een inkoopwaarde van max € 300, een nieuwe velg om en nabij de € 100, en om dat € 1.200 te vragen, wat dan ook nog 'coulance' is....... :~

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nu we het over de portemonnee hebben;
Goedkoop is slecht voor het milieu.
Is duur dan ook goed voor het milieu?
Of is het net zo slecht, maar beter voor iemand anders zn portemonnee?

En is het dan niet beter om helemaal niets te kopen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Het best is natuurlijk gewoon stoppen met ademen (evt met hulp van een stuk biologisch hemp touw of bioafbreekbare gerecyclde zak) en dan composteren.
Lange termijn: stoppen met voortplanten.
In vergelijk bij die twee maatregelen is consuminderen ook maar zo,n half half oplossing. :wink:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie