Het grote AliExpress/Amazon/China topic.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

maverick76 schreef: zo 8 januari 2023, 09:23 Ik denk dat een stukje bewustwording al heel wat doet.

Ali is in verhouding goedkoop maar de “prijs” is natuurlijk eigenlijk heel hoog.
Wat is dan de prijs volgens jou?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Mensenrechten, werkomstandigheden, milieu. En ja, veel komt uit China, maar bedenk als je bij Ali bestelt: één gekleurd ventieldopje individueel naar jou op laten sturen met het vliegtuig is vele malen belastender voor het milieu dan een enorme doos ventieldopjes in een container per schip naar een herverdeler hier.

Zeker ons als mountainbikers die graag genieten van de natuur zou dit toch wat meer aan het hart moeten gaan dan nu toch vaak het geval is. Laat je portemonnee eens niet leidend zijn.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Dice Oldskool schreef: di 3 januari 2023, 18:48 Ik heb er totaal geen probleem mee om iets uit China te bestellen. Als ik bv 2 ledlampen daar koop voor nog geen €10 en dezelfde lampen hier voor het driedubbele dan hou ik die 2 tientjes in mijn portemonnee.
Idem hier. :-q
Als ik het hier bestel komt het waarschijnlijk ook uit China (met wat mazzel nog met dezelfde boot ook) maar zit er nog 3 man tussenin z'n zakken te vullen.
Heb geen plaat voor m'n kop en totaal geen last van moreel dilemma of wat dan ook.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Los daarvan….
Wat interesseren mij Oeioeigoeren, tibewattussen etc?
Als mijn Zitto shit maar lekker goedkoop is toch?
Patenten? Zoiets als patatten? Lekker boeien!
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Jurf schreef: zo 8 januari 2023, 17:50
maverick76 schreef: zo 8 januari 2023, 09:23 Ik denk dat een stukje bewustwording al heel wat doet.

Ali is in verhouding goedkoop maar de “prijs” is natuurlijk eigenlijk heel hoog.
Wat is dan de prijs volgens jou?
Nou eigenlijk wat DaanJ onder jou reactie zet.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Spec4ever schreef: zo 8 januari 2023, 22:58 Los daarvan….
Wat interesseren mij Oeioeigoeren, tibewattussen etc?
Als mijn Zitto shit maar lekker goedkoop is toch?
Patenten? Zoiets als patatten? Lekker boeien!
Ja dat kan je ook vinden natuurlijk.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Hahaha dat noemt men chargeren.
Ik koop nooit iets bij Aliexpres of Amazon. :winkie:
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

@Maverick.
Ik heb er best wel over na lopen denken, en als ik hem in die kopjes opdeel:

Mensenrechten:
Ik vind het heel naar wat daar gebeurt, ik ben sowieso meer van wees eens liever voor elkaar, maar ik heb nog geen voorbeelden gezien waar stoppen met handel drijven met een land heeft geleid tot verbeterde mensenrechten. Er zijn wel tig voorbeelden vanwaar het verslechterde door boycots omdat je je leverage en gesprek kwijt raakt, datzelfde geldt voor werkomstandigheden.

Een grote afnemer KAN evt wel invloed uitoefenen op de werkomstandigheden, vandaar dat ik de spullen koop van merken die claimen daarmee bezig te zijn, maar ik heb bij veel afnemers geen idee of ze juist niet zoiets hebben van, kan het niet goedkoper want dan hebben wij meer winst? Grote klanten zijn vaak groot omdat ze beter afknijpen als kleinere wat de keten meer lean kan maken, maar ook juist fuck de werknemers kan betekenen waar ze bij kleinere klanten betere prijzen krijgen en daarmee wellicht betere omstandigheden....

Milieu:
De vergelijking gaat scheef als een particuliere bestelling per vliegtuig gaat en de bulk per container.
Ik kan me ook nog voorstellen dat er voor particuliere bestellingen meer verpakkingsmateriaal gebruikt wordt, maar als ik zie dat ik een bestelling 6-8weken wacht, dan gaat dat volgens mij ook gewoon met een vrachtschip/container mee.
Daarna is het: gaat de vervoerder via de groothandel naar de winkel en ik naar de shop, of gaat het direct naar mij.
Ik weet niet of dat directe perse meer uitstoot geeft per stuk als dat het via de shop verloopt.

Vandaar dat, nieuwsgierig ben naar wat jij er nu van vind als je zo,n topic start ipv alleen maar ik vind wat hij vind.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

DaanJ schreef: zo 8 januari 2023, 20:43 Mensenrechten, werkomstandigheden, milieu. En ja, veel komt uit China, maar bedenk als je bij Ali bestelt: één gekleurd ventieldopje individueel naar jou op laten sturen met het vliegtuig is vele malen belastender voor het milieu dan een enorme doos ventieldopjes in een container per schip naar een herverdeler hier.

Zeker ons als mountainbikers die graag genieten van de natuur zou dit toch wat meer aan het hart moeten gaan dan nu toch vaak het geval is. Laat je portemonnee eens niet leidend zijn.
Hier kan ik mij geheel in vinden, en heb hoop dat hierboven toch wel wat getrolled wordt. :o
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Daarom bestel ik ventieldopjes ook niet per stuk maar per 50 :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Laat ik voorop stellen dat ik niet genoeg weet van het hele systeem en wat er beter of slechter is qua handel vanuit China. Daarom ook mede dit topic, beetje wijzer worden van mensen die er wellicht meer van weten.

Mijn idee is dat het slechter is voor milieu als 100 mensen 100 ventieldopjes bestellen dan 1 leverancier er 100 waarvan ze lokaal worden verkocht. Ook heb ik "nog" niet het idee dat de productie in het oosten al erg gericht is op reductie van uitstoot.

Over het mensenrechten verhaal. Hoop ik dat werkgevers die een "bad rep" krijgen vanwegen werkomstandigheden en hierdoor minder klanten krijgen wat aan de problematiek op de werkvloer gaan doen.

Zelf doelde ik meer op het milieu bij het beginnen van dit topic hoor.

Wat ik wel terug lees is dat de portefeuille de grootste stem heeft bij Ali bestellers. En dat snap ik ook wel.

Maar goed, even stilstaan bij zo'n onderwerp is nooit verkeerd.

En wie weet is er na dit topic toch iemand die dat gekleurde ventieldopje bij Mantel ophaalt. 😁

Maar nogmaals, ik ben een echte leek op bijna elk terrein.

Weetje wat me ook wat is? 3D printers, overal plastic zelfs in ons lijf te vinden. En ineens leek het ons wel een goed idee om iedereen de mogelijkheid te geven om een plastic fabriekje te beginnen aan huis.

Dit laatste stukje was even offtopic geen idee waarom dit hier nu uitkwam 🤔😁
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

De keuze is ook groter bij Ali , bij Mantel hebben ze denk ik helemaal geen gekleurde ventieldopjes...

En die dopjes komen dan alsnog van ali , maar dan via een omweg naar de klant..

Lokaal is ook zo'n ding , ik zou geen enkele zaak in mijn regio kennen die dingen in voorraad heeft die ik wil hebben , en dan vaak voor een woekerprijs... Ik vind overigens de gemiddelde lokale fietsenzaak (hier) vrij arrogant , ik gun het die Chinezen dan meer.. En je kunt niks bekijken van te voren op het web , dus moet ik eerst daar naar toe rijden om te ontdekken dat ze het niet hebben en wel kunnen bestellen voor veel te veel... , dus ook weer slecht voor het millieu..
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Ga naar een willekeurige bouwmarkt oid en je ziet ook een heel aanbod wat op Ali staat, maar dan factor x duurder. Uitzonderingen en de echte merkartikelen daargelaten natuurlijk.

Ik bestel af en toe wat op Ali, maar de kwaliteit is erg wisselend. Zoals eerder al werd opgemerkt koop je hetzelfde dan uiteindelijk toch bij een wat meer gerenommeerde zaak omdat de kwaliteit niet volstond.

Fietskleding heb ik wel eens geprobeerd, maar vind dat niets. Telefoonhoesjes en van die beschermfolies zijn dan vaak wel weer prima.

Onder aan de streep komen er gewoon enorm veel artikelen direct of indirect vanuit China/Azië. Heel goed om bewust te zijn van de herkomst van de artikelen, maar zo lang het gros niet bereid lijkt te zijn om een factor x meer te betalen voor lokaal geproduceerde artikelen, wordt het een lastig iets.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

cheeta schreef: ma 9 januari 2023, 20:50 Daarom bestel ik ventieldopjes ook niet per stuk maar per 50 :bier:
Wel op kleur toch? :-q
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

melf#50 schreef: ma 9 januari 2023, 21:34 De keuze is ook groter bij Ali , bij Mantel hebben ze denk ik helemaal geen gekleurde ventieldopjes...

En die dopjes komen dan alsnog van ali , maar dan via een omweg naar de klant..

Lokaal is ook zo'n ding , ik zou geen enkele zaak in mijn regio kennen die dingen in voorraad heeft die ik wil hebben , en dan vaak voor een woekerprijs... Ik vind overigens de gemiddelde lokale fietsenzaak (hier) vrij arrogant , ik gun het die Chinezen dan meer.. En je kunt niks bekijken van te voren op het web , dus moet ik eerst daar naar toe rijden om te ontdekken dat ze het niet hebben en wel kunnen bestellen voor veel te veel... , dus ook weer slecht voor het millieu..
Ik lees hier vooral erg veel aannames en tegenstrijdigheden.

Voor mijzelf sprekend heb ik wel veel op met de in de EU zelf producerende zaken, om er zo wat bekenden te noemen Garbaruk, Unite, Hope, eigenlijk teveel om zo op te noemen.
Daar houd ik dan bewust rekening mee, gisteren een 26t voorblad gekocht weer een Garbaruk en geen Wolftooth die dan uit de VS heeft moeten komen. Lagers uit DE of UK (nouja iig het lagerhuis) en zo gaat het toch best aardig met EU zaken die dan niet eens veel duurder zijn (of zelfs goedkoper Garbaruk vs Sram cassette bvb)
Nieuwe frame was weer even slikken maarja ook wel weer fraai als het met passie gemaakt is ipv in een mal in Taiwan in elkaar gebakken is.
(doet hetzelfde, en toch voelt het anders, niet per definitie beter, anders)
Plaats reactie