12 speed Shimano derailleur i.c.m. SRAM gripshift

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Peter57
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 24 november 2020, 16:09

ThaSingleTrackMastah schreef: do 18 mei 2023, 18:55 Nee, iedereen die Gripshift gebruikt rijdt zonder remmen :winkie:

Maar als artrose pijn doet bij het fietsen, dan kan je volgens mij 3 dingen doen.
1-stoppen met fietsen, want het doet pijn.
2-fietsen met pijn.
3-fietsen zonder pijn.

Voor punt 3 ga je naar je reumatoloog en vraag je om Tramadol
Zonder was ik 20 jaar geleden al gestopt met fietsen
1 geen optie
2 al jaren lang ondanks de medicijnen die ik gebruik.
3 graag!!
Echter is mijn vraag nog niet beantwoord.

Peter
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Uit mijn opmerking kan je concluderen dat Gripshift met bijna alle remmen te combineren is
Ik zeg bijna, omdat ik niet kan uitsluiten dat er ergens een remhendel bestaat die niet goed combineert.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gripshift combineert gewoon met (vrijwel?) alle remmen. Je stelt de remhendel zo af dat je wijsvinger op het eind van de hendel valt, in elk geval bij een goed werkende schijfrem en dat kan prima.

Ik heb ze gecombineerd met remmen van Shimano, Hope en Sram en dat past allemaal perfect. Meestal komt de klem van de remhendel dan min of meer tegen de gripshifter te zitten, ik heb niet zulke grote handen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Peter57
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 24 november 2020, 16:09

kermit schreef: vr 19 mei 2023, 09:06 Gripshift combineert gewoon met (vrijwel?) alle remmen. Je stelt de remhendel zo af dat je wijsvinger op het eind van de hendel valt, in elk geval bij een goed werkende schijfrem en dat kan prima.

Ik heb ze gecombineerd met remmen van Shimano, Hope en Sram en dat past allemaal perfect. Meestal komt de klem van de remhendel dan min of meer tegen de gripshifter te zitten, ik heb niet zulke grote handen.
Kijk dat antwoord daar heb ik wat aan.
Tenminste geen cryptisch antwoord.

Bedankt maar weer.

Peter
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Bij mij ook. Ik heb mijn remhendel binnekant klem altijd op 16,5cm einde stuur staan.
Dan gripshift erop en in mijn geval een Ritchey foamgrip die nog 9,5cm is en ik uiteraard op maat snij.

Wat ik alleen bloed irritand vind is dat de twistlock een hele ander maat heeft. Ik vind dat zo kansloos.
Ik kan ook geen trigger en knopjes hebben voor mijn kapot gegooide duimen bij het basketbal.

Nu een AXS dropper, dat gaat overigens wel met mijn duimen, maar hoe dat bij jouw gaat weet ik natuurlijk niet
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je een kabelbediende dropper hebt maar moeite met knopjes zou je wellicht een linker gripshift kunnen ombouwen voor de dropper? Indexering eruit slopen :)
Ik heb dat eens gedaan, maar nooit in gebruik genomen omdat de normale remote geen problemen geeft met m'n duim.

Je kunt dan natuurlijk geen shifter meer kwijt aan de linkerkant.

Andere optie is een "joystick" remote zoals Crank Brothers die eerder had bij de Joplin dropper (die was niet best, maar de remote wel :-)). Die kun je vanaf alle kanten bedienen, dus zou je ook boven het stuur kunnen monteren en met je wijsvinger naar je toe trekken om te droppen. Het kabeltonnetje komt in de remote, dus je moet dan een dropper hebben die de kabel klemt.
Hebben ze hier ook gedaan, maar dan rechts:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Brt of BoZ
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 07:49
Mijn mountainbike: Brabantse Wal

Even een update. Ik rijd nu een paar maanden met de XTR derailleur en SRAM gripshift rond en het schakelt prima. De cassette is wat ruw gefreesd, er zitten braampjes aan de tanden. Nu dat is weggesleten schakelt het allemaal vlotjes, ik heb geen klachten meer.
Plaats reactie