Hoe de fiets er nu bij staat :
Na mijn Lexon Full Suspension "project#50" avontuur (ivm Chinees frame en alle verhalen er omheen) , en inmiddels na volle tevredenheid het Lexon frame goed getest te hebben nu weer een ander merk chinees frame en wel een BXT hardtail. Mijn Koga word er niet jonger op en heeft zo zijn beperkingen , geen boost , QR achter en alu frame. Het alu frame is op zich niet eens zo zwaar maar geen boost en QR wou ik toch wel vanaf ,en ik wou toch al een keer een carbon hardtail
Hier op het forum zag ik dit BXT frame te koop staan , dus maar gekocht en begonnen met onderdelen te zoeken ervoor..
Het frame is voor een carbon frame best zwaar , 1331 gram kaal. Bijv. een Berg frame in maat M is 860 gram voor een Superlight of 930 gram voor een Regular. Echter zit daar ook zo'n 1000 euro verschil in dus ook logisch Misschien ooit
Complete setup :
- BXT frame , achteras , zadelklem , balhooflagers
- Rockshox Reba RL boost 100mm
- Wielset , naven ZTTO boost , Sapim spaken , Duke alu velgen 30mm intern , Muc off ventielen , gewicht 1700 gram
- Schwalbe Racing Ray 2,35 voor , Schwalbe Thunderburt 2,35 achter
- Bottombracket Sram Dub BSA 73mm
- Cassette Sram XO1 10-50 met XX1 gold ketting
- Cranks Sram XO1 170mm met Absolute Black Oval 32T
- Derailleur XO1 AXS met GX shifter
- Remset Magura Sport
- Ashima adapter voor
- Magura Storm SL2 remschijven , 180mm voor , 160mm achter
- Stuurpen Newmen Evolution SL 318.2 80mm
- Stuur Newmen Advanced SL Carbon 318.10 740mm
- Supacaz Supalite handvatten
- Zadelpen Newmen Advanced Carbon 27,2mm 400mm
- Titanum oil slick bouten
- Carbon Ti bidonhouder boutjes
- Bidonhouders Blackburn
- Pedalen XLC PD S15 SPD
- Zadel BBB (word Prologo NDR Nack)
Maar hierbij het frame zoals ik hem heb gekocht :
Ik wil de fiets redelijk laag in gewicht houden , echter weet ik van de Lexon dat hoe lichter je gaat hoe prijziger het word. Ik wou het wat in het midden laten , dus bijv. geen SID ultimate voorvork maar een Reba , deze zijn zo'n 260 gram zwaarder maar toch wel een goed vorkje. in mijn Koga heb ik deze ook dus ervaring had ik er al mee.
De wielset is een eigen gebouwd setje die ik nog had liggen bestaande uit ZTTO boost naven , Sapim spaken en nippels en Duke velgen 30mm intern (alu) , met daaromheen voor een Racing Ray en achter een Thunderburt in de maat 2,35. Deze set weegt zonder banden en schijven 1700 gram dus niet gek , mijn setje op de Lexon weegt 1500 gram. De set is voorzien van Magura Storm SL schijven.
Onlangs had ik gezien dat ze bij bike-discount vrij veel Newmen spullen hadden en in de kleur blauw wat je bijna nergens ziet. Dit leek me wel wat , dus stuurpen (90gram) , carbon stuur 740mm (169gram) en zadelpen 400mm (243gram) in die kleur besteld. De zadelpen moest wel zo langs anders zou het niet ver genoeg in het frame gaan. Ter vergelijking , mijn Thor zadelpen in de Lexon is 176 gram , wel ingekort.
De belangrijkste delen om het op wielen te zetten zijn dus binnen , ook een balhoofdsetje van BXT en doppen om de gaten van de kabelgeleiders af te dichten (want , geen kabels) Voorvork erin gezet en stuur met stuurpen er op om het af te kunnen tekenen waar ik hem moet inkorten. Ik heb nu 15mm aan spacers eronder ,dat vond ik wel genoeg. De voorvork (zonder vooras) weegt nu 1574 gram dus aardig licht. Het geheel tot zover :
Bottom Bracket van Sram , dus Dub ook gemonteerd toen mijn tooltje binnen was.
De keuze van remmen was low budget maar toch wel licht. En het Magura , de MT8 Pro op de Lexon bevallen mij goed , maar kosten ook wel wat. Dus gegaan voor de MT Sport set. Ondanks zijn prijs van €81,33 voelt het goed en vertrouwd aan icm de Magura Storm SL. Altijd wel wat werk om de leiding in het frame te krijgen , op lengte te maken en ontluchten. Maar ook dat is weer gelukt Ook meteen maar voorzien van Titanium pennen in rainbow kleuren , de bouten (ook titanium in zelfde kleur) voor de remklauw zelf moet ik nog even bestellen.
Vandaag de laatste grote onderdelen ontvangen voor de BXT
X01 cranks , XO1 derrie AXS , en X01 cassette..
Eerste testritje al even gemaakt , voelt goed aan
BXT Hardtail
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2982
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Leuk, benieuwd hoe je m afbouwt en welke aandrijving.
Reba is voor t geld uitstekende vork.
Ik heb jaar geleden ook gekeken naar BXT maar uiteindelijk een Lexon frame gekocht (zie sig). Lijkt er behoorlijk op, wel iets lichter. Heb er ook carbonnen stuur en zadelpen 400 mm op.
Reba is voor t geld uitstekende vork.
Ik heb jaar geleden ook gekeken naar BXT maar uiteindelijk een Lexon frame gekocht (zie sig). Lijkt er behoorlijk op, wel iets lichter. Heb er ook carbonnen stuur en zadelpen 400 mm op.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
ik vind persoonlijk de Lexon frames ook mooier , maar dit was eigenlijk ook een beetje een opwelling en een stukje nieuwsgierigheid naar BXT frames. Aandrijving ben ik nog niet helemaal uit en licht eraan wat ik nog tegenkom. Cranks carbon in ieder geval , dus XX1 of Truvativ , als het maar licht is en DUB. Ketting en cassette GX minimaal (ivm XD) , derrie word in ieder geval AXS , ik heb op mijn Koga de GX , en op de Lexon XX1 , de XX1 is licht , de GX zwaar maar de prijs is wel een dingetje. Ik heb nog een AB Black oval liggen , dus die komt er ook weer op net als bij de Koga en Lexon. Zadel word een Prologo dimension NDR Nack in ieder geval.Crapton schreef: ↑di 27 december 2022, 16:33 Leuk, benieuwd hoe je m afbouwt en welke aandrijving.
Reba is voor t geld uitstekende vork.
Ik heb jaar geleden ook gekeken naar BXT maar uiteindelijk een Lexon frame gekocht (zie sig). Lijkt er behoorlijk op, wel iets lichter. Heb er ook carbonnen stuur en zadelpen 400 mm op.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2982
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Uit nieuwsgierigheid en geen kritiek maar waarom een vrij dure aandrijving op een goedkoop en zwaar HT frame zetten? AXS, carbon cranks zijn volgens mij erg duur of vergis ik me? Dan weer wel een wat zwaardere Reba ivm kosten.melf#50 schreef: ↑di 27 december 2022, 20:07 ik vind persoonlijk de Lexon frames ook mooier , maar dit was eigenlijk ook een beetje een opwelling en een stukje nieuwsgierigheid naar BXT frames. Aandrijving ben ik nog niet helemaal uit en licht eraan wat ik nog tegenkom. Cranks carbon in ieder geval , dus XX1 of Truvativ , als het maar licht is en DUB. Ketting en cassette GX minimaal (ivm XD) , derrie word in ieder geval AXS , ik heb op mijn Koga de GX , en op de Lexon XX1 , de XX1 is licht , de GX zwaar maar de prijs is wel een dingetje. Ik heb nog een AB Black oval liggen , dus die komt er ook weer op net als bij de Koga en Lexon. Zadel word een Prologo dimension NDR Nack in ieder geval.
De vraag ging ook over 1x11, 1x12 of een 2x10 oid setup? AB Black oval is een 1x setup iig, misschien is er zelfs geen kabel doorvoer of nok voor een 2x. Waar en wat ga je met dat ding doen - vervanging Koga alu fiets - boswielrennen?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
ik wil wel een Berg frame maar kost mij net even teveel en kwam deze toevallig tegen. Zou ik een nieuw ali frame besteld hebben zou ik ook wel een lichtere hebben gekozen. Ik heb op mijn Lexon een Truvativ troy lee carbon crank , was niet eens heel duur maar wel een stuk lichter. De vork is zo'n 250 gram ofzo zwaarder dan mijn Sid ultimate dus die is best licht al , alleen was dat wel een behoorlijk prijsverschil (meer dan 300 euro) Ook speelt mee dat ik de spullen graag uitwisselbaar wil hebben met de Lexon voor als ik een keer wat kapot heb. Ik probeer de fiets zo licht mogelijk te krijgen , mocht ik dan wel een frame tegen komen wat lichter is kan ik dat eventueel zo overbouwen. Het BXT frame is al een stuk lichter dan mijn Koga frame (500gram ongeveer) dus dat is weer een halve kilo minder. Zo berekend zit ik kant en klaar rond de 10kg versus 11,5kg voor de Koga , die nog geen Boost heeft , achter nog een QR. Verder is de Koga geen gek fietsie en ga er nog best hard mee rond ook , die wil ik ook eigenlijk houden voor als het weer wat slechter is of bijv. toertochten.Crapton schreef: ↑di 3 januari 2023, 20:37Uit nieuwsgierigheid en geen kritiek maar waarom een vrij dure aandrijving op een goedkoop en zwaar HT frame zetten? AXS, carbon cranks zijn volgens mij erg duur of vergis ik me? Dan weer wel een wat zwaardere Reba ivm kosten.melf#50 schreef: ↑di 27 december 2022, 20:07 ik vind persoonlijk de Lexon frames ook mooier , maar dit was eigenlijk ook een beetje een opwelling en een stukje nieuwsgierigheid naar BXT frames. Aandrijving ben ik nog niet helemaal uit en licht eraan wat ik nog tegenkom. Cranks carbon in ieder geval , dus XX1 of Truvativ , als het maar licht is en DUB. Ketting en cassette GX minimaal (ivm XD) , derrie word in ieder geval AXS , ik heb op mijn Koga de GX , en op de Lexon XX1 , de XX1 is licht , de GX zwaar maar de prijs is wel een dingetje. Ik heb nog een AB Black oval liggen , dus die komt er ook weer op net als bij de Koga en Lexon. Zadel word een Prologo dimension NDR Nack in ieder geval.
De vraag ging ook over 1x11, 1x12 of een 2x10 oid setup? AB Black oval is een 1x setup iig, misschien is er zelfs geen kabel doorvoer of nok voor een 2x. Waar en wat ga je met dat ding doen - vervanging Koga alu fiets - boswielrennen?
De aandrijving word 1x12 net als mijn andere atb's , 1x11 zou een optie kunnen zijn ivm gewicht maar ik wil toch AXS dus 1x12 is dan logischer. Ik weet overigens niet of het bestaat voor de ATB maar 2x voor met AB Oval werkt ook goed , heb het op mijn racefiets ook namelijk.
Het meeste wat ik doe met mijn fietsen is XC en bij mij in de buurt is het aardig vlak , en ik ben meer van de snelheid dan van technische klimmetjes e.d. Dus ja , boswielrennen eigenlijk Maar een uitstapje naar Limburg of iets dergelijks kan natuurlijk ook gewoon , lichter hoeft niet altijd beter te zijn natuurlijk maar ik ben van mening , alles wat je niet mee hoeft te slepen is mooi mee genomen
Sorry , MTB dan...
Echter rijdt ik niet echt mee in de bergen (meer heuvels) , wel op alle andere terreinen , verhard , onverhard , in de woonkamer
Dus eigenlijk is het een GMTB , Geen MounTain Bike Of misschien een HB , Heuvelbike
Echter rijdt ik niet echt mee in de bergen (meer heuvels) , wel op alle andere terreinen , verhard , onverhard , in de woonkamer
Dus eigenlijk is het een GMTB , Geen MounTain Bike Of misschien een HB , Heuvelbike
Nieuwe update!
Vandaag mijn zadel binnen gekregen , een Prologo Dimension NDR Nack wat ik zelf een heerlijk zadeltje vind en niet al te zwaar.
Ook even wat boutjes veranderd , o.a. van de stuurpen en remklauwen.
En de Voorvork stickers veranderd.
Het geheel incl. wielspeed en cadanssensoren zit ik op 9,95kg , dus krap aan onder de 10kg.
Inmiddels ook al 2 keer leuke ritjes gedaan met de BXT en ik ben zeer tevreden , fiets heerlijk en stuurt fijn
Nog een paar kleine dingetjes aanpassen , o.a. de Ahead cap , ook de preloadring (bottom bracket) word in oil slick , derailleurwieltjes net zo en in alu , staat mooi en ik vind ze ook makkelijker schoon te maken en te houden. Verder zullen er nog kleine dingen veranderen. De wielset wil ik uiteindelijk nog veranderen maar dat zal niet op kort termijn zijn.
Vandaag mijn zadel binnen gekregen , een Prologo Dimension NDR Nack wat ik zelf een heerlijk zadeltje vind en niet al te zwaar.
Ook even wat boutjes veranderd , o.a. van de stuurpen en remklauwen.
En de Voorvork stickers veranderd.
Het geheel incl. wielspeed en cadanssensoren zit ik op 9,95kg , dus krap aan onder de 10kg.
Inmiddels ook al 2 keer leuke ritjes gedaan met de BXT en ik ben zeer tevreden , fiets heerlijk en stuurt fijn
Nog een paar kleine dingetjes aanpassen , o.a. de Ahead cap , ook de preloadring (bottom bracket) word in oil slick , derailleurwieltjes net zo en in alu , staat mooi en ik vind ze ook makkelijker schoon te maken en te houden. Verder zullen er nog kleine dingen veranderen. De wielset wil ik uiteindelijk nog veranderen maar dat zal niet op kort termijn zijn.