Deore, heb ik echt meer nodig ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een 11-speed XT SG schakelt ook prima met de Deore 11-51 cassette :-q

Wat ik minder vind van de Deore (en SLX) shifter is het elastieken gevoel.
Je klikt en als je de knop loslaat schakelt je derailleur pas.
Bij XT (en XTR) is dat veel directer, de derailleur gaat meteen mee met de beweging van de shifter.
Maar er is goed mee te rijden, kwestie van voorkeur, geen noodzaak.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En velen malen accuraat .....en daar ging mij het meer om :-q aantal versnellingen in één keer schakelen heb ik nog nooit gebruikt :( ik schakel namelijk niet veel :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 25 december 2022, 16:04 Een 11-speed XT SG schakelt ook prima met de Deore 11-51 cassette :-q
Dit is mijn verrassing :D alleen ik heb dan de 11speed 11/50 :-q
Maar als jij het zegt....dan is dat ook zo :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ja, al mijn Sram spul schakelt ook directer, zelfs de NX groep van mijn dochter. Daarom houd ik ook van Sram :-D

Maarrr... op mijn eerste MTB, 22 jaar geleden, zat ook Deore weet ik nog. En dan schakelt de huidige Deore wel veel beter / directer. Zelfs nog beter dan de laatste keer dat ik Shimano (SLX) reed, 10 jaar geleden. Nu moet ik wel zeggen dat SLX de reden voor mij was om op Sram over te stappen. De SLX groep was het allemaal net niet destijds; geen budget groep, maar maakte ook niet echt een verschil met XT. Vooral mbt duurzaamheid.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Een poos veel berichten online gezien over deore cranks waarvan de linker crankarmen los kwamen en er soms zelfs spontaan afvielen. Is dit nog zo, of al verholpen?
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Bertus51 schreef: zo 25 december 2022, 22:04 Een poos veel berichten online gezien over deore cranks waarvan de linker crankarmen los kwamen en er soms zelfs spontaan afvielen. Is dit nog zo, of al verholpen?
Afgelopen zomer ook gehad. Alles schoongemaakt, locktide op de boutjes, iets vaster gezet als normaal en tot nu toe geen problemen meer gehad. Wist niet dat dit vaker voor kwam. Crankstel is anderhalf jaar oud, hoe dat nu is weet ik niet :-?
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 25 december 2022, 16:04 Wat ik minder vind van de Deore (en SLX) shifter is het elastieken gevoel.
Je klikt en als je de knop loslaat schakelt je derailleur pas.
Bij XT (en XTR) is dat veel directer, de derailleur gaat meteen mee met de beweging van de shifter.
Maar er is goed mee te rijden, kwestie van voorkeur, geen noodzaak.
Dat heb ik nu ook gemerkt en kan ik dus beamen.
Wel viel me op dat de Deore shifter zo’n indicator / metertje heeft in welke versnelling ‘ie staat en dat heeft de XT shifter niet! Niet dat je er veel aan hebt maar lijkt toch een soort “luxe” die Deore wel heeft en XT niet!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tarwetijger schreef: wo 28 december 2022, 14:48 ...
Wel viel me op dat de Deore shifter zo’n indicator / metertje heeft in welke versnelling ‘ie staat en dat heeft de XT shifter niet! Niet dat je er veel aan hebt maar lijkt toch een soort “luxe” die Deore wel heeft en XT niet!
Bij XT (en XTR?) is dat optioneel en het past volgens mij alleen op de shifters met een eigen klemband, dus niet op ispec.
Verder is het zo dat de hogere groepen gedacht zijn voor de ervaren bikers en die kunnen heel goed zonder zo'n indicator.
Gewoon ff tussen de benen door naar je cassette kijken ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je bedoelt zo'n onding waardoor je beperkt bent qua positionering van shifter vs. remhendels?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 28 december 2022, 15:33 Verder is het zo dat de hogere groepen gedacht zijn voor de ervaren bikers en die kunnen heel goed zonder zo'n indicator.
Gewoon ff tussen de benen door naar je cassette kijken ;)
Dat deed ik al idd :-q
cheeta schreef: wo 28 december 2022, 16:10 Je bedoelt zo'n onding waardoor je beperkt bent qua positionering van shifter vs. remhendels?
:lol:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 28 december 2022, 15:33
Tarwetijger schreef: wo 28 december 2022, 14:48 ...
Wel viel me op dat de Deore shifter zo’n indicator / metertje heeft in welke versnelling ‘ie staat en dat heeft de XT shifter niet! Niet dat je er veel aan hebt maar lijkt toch een soort “luxe” die Deore wel heeft en XT niet!
Bij XT (en XTR?) is dat optioneel en het past volgens mij alleen op de shifters met een eigen klemband, dus niet op ispec.
Verder is het zo dat de hogere groepen gedacht zijn voor de ervaren bikers en die kunnen heel goed zonder zo'n indicator.
Gewoon ff tussen de benen door naar je cassette kijken ;)
:lol:

Gelukkig heeft de nieuwe Deore dat niet meer idd, anders zou ik mij echt een amateur voelen... (sh*t, dat ben ik ook :o )
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

P@trick schreef: zo 25 december 2022, 23:42
Bertus51 schreef: zo 25 december 2022, 22:04 Een poos veel berichten online gezien over deore cranks waarvan de linker crankarmen los kwamen en er soms zelfs spontaan afvielen. Is dit nog zo, of al verholpen?
Afgelopen zomer ook gehad. Alles schoongemaakt, locktide op de boutjes, iets vaster gezet als normaal en tot nu toe geen problemen meer gehad. Wist niet dat dit vaker voor kwam. Crankstel is anderhalf jaar oud, hoe dat nu is weet ik niet :-?
In meerdere stappen gelijkmatig aantrekken tot het opgegeven moment is ook goed. Dus een momentsleutel gebruiken, en dan eerst allebei op 5Nm, dan op 9Nm en dan pas op het opgegeven moment.

Ik gebruik nooit locktite op die boutjes en heb ook nog nooit een losgelopen Shimano crank gehad.
Maar ik zet ze wel op bovenstaande manier vast ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik had er niet eerder van gehoord :-? Zelf rij ik v/a 2016 eerst met hollowtech 1 en later 2 en nog nooit is er een boutje uit zichzelf los gekomen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bertus51 schreef: zo 25 december 2022, 22:04 Een poos veel berichten online gezien over deore cranks waarvan de linker crankarmen los kwamen en er soms zelfs spontaan afvielen. Is dit nog zo, of al verholpen?


Ik heb er ook "nooit eerder" van gehoord.
Tussen quootjes, want bij mij is het wel een keer fout gegaan(SLX), maar dat was na een massive pedal strike. :evil:
Ik voelde daarna een wiebel onder mn voet en dacht dat de as van mn pedaal krom was.
Thuis de schade bekeken en toen bleken de twee boutjes van de linker crank niet meer strak vast te zitten. :o
Aangedraaid, maar dat mocht niet helpen, de volgende rit kwam het weer los. :((
De passing vd crank op de as was verprutst en uiteindelijk een nieuw crankstel moeten kopen.
Dus het is mij overkomen, maar wel met een reden.
Ook als je hebt doorgereden met losse crankboutjes is de passing verprutst en helpt vastdraaien niet meer.
Maar ook dat heeft een reden, boutjes niet goed vastgedraaid, of niet goed nagetrokken na de 1e rit.
(is een gewoonte van mij, deed ik bij 4-kante assen en ben het blijven doen, ook bij HT II)
Die passing met dezelfde 2 boutjes is trouwens een ding dat Shimano op alle cranks toepast, dus loslopen en er af vallen zou dus niet speciaal iets van Deore moeten zijn.

Spontaan er af vallende cranks bij Deore zijn mij dus vreemd.
Alles kan kapot, maar bijna altijd is er een duidelijke reden.
Naar aanleiding van de opmerking nog wel mn Google skills wat aangescherpt, maar ook dat leverde niets op :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Code: Selecteer alles

Een poos veel berichten online gezien over deore cranks waarvan de linker crankarmen los kwamen en er soms zelfs spontaan afvielen. Is dit nog zo, of al verholpen?
ja klopt. bij 3 bekende meegemaakt. en mezelf. na de eerste keer ook netjes opnieuw monteert maar na een tijd kon ik hem weer oprapen :evil: , dat vond ik lijp dus opgelost met een hope cranck.


verder rijd ik ook met deore spul. 11 speed, regelmatig wat zijdelingse spling op de cassette, schijnt ook veel voor te komen
Plaats reactie