Hometrainer Workouts

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Goedeavond,

Ik heb al tijdje Wahoo hometrainer in de garage staan, en mijn wielrenfiets zit hier aan gekoppeld aangezien nu savonds te vroeg donker is om nog fatsoenlijk buiten te fietsen, in de weekend probeer ik altijd nog op de MTB buiten te fietsen op zaterdags/zondags.

Was benieuwd eigenlijk als meerdere mountainbikers in de winter veel binnen fietsen op home trainer. :tong
Ik ben al tijdje bezig met de workout van Zwift, genaamd Single track slayer, vooral gericht op XC fietsen.
Probeer altijd 2 a 3x per week te fietsen binnen.

https://whatsonzwift.com/workouts/singletrack-slayer
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2815
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Lekker buiten fietsen joh, hebben ze lampen voor.

Ik zit wel eens op de rollen, maar puur voor wat los te rijden.

Ik geloof best dat zo'n trainer nut kan hebben maar aan mij is het niet besteed.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Peelrijder schreef: ma 19 december 2022, 21:09 Lekker buiten fietsen joh, hebben ze lampen voor.

Ik zit wel eens op de rollen, maar puur voor wat los te rijden.

Ik geloof best dat zo'n trainer nut kan hebben maar aan mij is het niet besteed.

Haha, jha lampjes klopt ook wel, vroeger fietste ik ook altijd wel buiten ook in winter.
Maar zelf met lampen durf ik niet in de gatenkaas Belgie te rijden momenteel. :)
Het is net niet allemaal perfect waar ik zit voor werk.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik zit ook op de Kickr maar dan met op mijn trekking fiets met een slammed stem voor een wat diepere zit.
Qua training geef ik de voorkeur aan Wahoo SYSTM. Gestructureerde workouts met een leuke video vind ik prettiger dan een beetje doelloos door de Zwift wereld te fietsen, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Vorig jaar hele winter buiten doorgefietst (mtb). Leuk en leerzaam. Alleen ging het schoonmaken na het rijden me wel wat tegenstaan. Soms wel eens goggles ipv normale bril opgezet maar dan weet je ook wel een beetje hoe je fiets en jij weer thuis komen. Helemaal onder de modder. Ik fiets nu nog steeds wel buiten, maar ik kijk het wel even een dag of twee aan als er echt enorm veel neerslag is gevallen. Liever een beetje vrieskou en droog zoals afgelopen week. Daarbij begin dit jaar twee maanden een Tacx flow smart (wheel on) trainer gebruikt, en dat beviel heel goed. Die is inmiddels verkocht en sinds vorige maand indoor op de Tacx Neobike. Vooral ZWIFT, workouts, free rides en voorzichtig paar korte races. Is wel een klein beetje verslavend.

Als je in Zwift een gestructureerde workout doet, of een race rijdt, wat is daar precies doelloos aan? Omdat het virtueel is? Zelfs free rides een route rijden in Zwift lijkt me niet echt doelloos. Of je ergens een doel bij hebt bepaal je uiteindelijk vooral zelf denk ik. Ik vind de trainingsmogelijkheden in Zwift juist top. Al dan niet met ERG mode, je kunt zo perfect in bepaalde hartslag of vermogenszones trainen. En zoals hierboven al vermeld door iemand anders, je kunt ook complete trainingsplannen volgen bestaande uit meerdere weken (soms tot 3 maanden) en verschillende workouts per week. En anders maak je zelf je workout (plan), in Zwift. De ene keer volg ik het beeldscherm van Zwift zelf, de andere keer heb ik YouTube of een audio book erbij aan staan. Beetje afhankelijk van de intensiteit van de rit.
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Heb zelf 1 grote beeldscherm voor serie/film aanstaan, en laptop staat de zwift aan.
En is ook maar net wat voor "workout" je aan heb staan, soms heb ik zwift op de grote scherm.
Omdat je telkens andere interval hebt en goed moet opletten wat de workout aangeeft.

Heb nu die singletracker slayer workout en die is erg gebaseerd op snelle en korte stukjes gas geven, dan is beetje ruige metal op achtergrond wel fijn.

11 weken, 70 workouts.
Pak hem beet je doet er 2 a 3 per week, ben je 25 weken verder :D :D
En daarnaast fietst je nog buiten in het weekend.

Afbeelding

Naast deze workouts zijn er nog tal andere,
https://whatsonzwift.com/workouts
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Heb het idee dat ze wel steeds meer werk maken van die workouts. Daarnaast is het relatief eenvoudig om je eigen workouts (of andere) in Zwift te zetten. Heb Zwift meestal op een asus zenscreen 16inch vlak voor mn neus, en dan iPad voor second screen. Maar kan ook andersom. Draai Zwift normaal gesproken vanaf een Apple TV. Daarop kun je ook nog Picture in Picture weergeven als je een keer geen zin hebt om die iPad ernaast te houden maar wel iets anders erbij wilt volgen.

Benieuwd naar je ervaringen met dat singe track Slayer programma. Er staat overigens nog een aantal specifieke mountainbike workouts in maar dan niet onder plannen maar een serie onder individuele workouts. Ik wil een van beiden begin volgend jaar doen, net voor het voorjaar.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Mad Wally schreef: ma 19 december 2022, 22:12 Ik zit ook op de Kickr maar dan met op mijn trekking fiets met een slammed stem voor een wat diepere zit.
Lekker aero. Heel belangrijk als je ook nog eens een ventilator voor je neus hebt staan!
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Johanson schreef: ma 19 december 2022, 23:16
Mad Wally schreef: ma 19 december 2022, 22:12 Ik zit ook op de Kickr maar dan met op mijn trekking fiets met een slammed stem voor een wat diepere zit.
Lekker aero. Heel belangrijk als je ook nog eens een ventilator voor je neus hebt staan!

Ventilator en de garage deur open is altijd een aanrader! 💪
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Ik gebruik nu ook sinds vorige winter Zwift. Ik was in eerste instantie best wel sceptisch omdat ik me eigenlijk nooit goed heb kunnen motiveren voor hometrainer workouts (met de tacx flow bijvoorbeeld). Ik vond het oersaai. Dat is toch wel veranderd met Zwift. Veel makkelijker om door zo'n training te komen, voldoende afwisselend, en daarnaast heb je ook nog vele andere mogelijkheden, zoals groepsritten, dan wel trainingen doen in groepsverband, of met een pace partner. Het is misschien wel een beetje verslavend uiteindelijk :bier:
Ik heb altijd de voorkeur gehad om buiten te rijden op mijn mountainbike, maar tijdens deze hele koude dagen met -8° 's ochtends, heb ik de voorkeur gegeven om te gaan zwiften.
Een ander groot voordeel van Zwift is natuurlijk dat je dat door de week kan blijven doen, even een uurtje na het werk, voor het avondeten, perfect! Is ook ontspannend. Het enige nadeel van die trainingsprogramma's, is dat ze vaak wat te intensief zijn in tijd, ik kan bijvoorbeeld niet 7 dagen/week zwiften zoals in singletrack slayer, maar uiteraard hoef je natuurlijk niet het allemaal letterlijk dag per dag te volgen.

Met een lamp buiten gaan rijden, nee dat doe ik echt niet meer, het is me te gevaarlijk om alleen in het bos te gaan rijden. Ik ben niet bang voor boze mannen of zo die zich achter bomen verstoppen, maar mocht je vallen, dan lig je daar, niemand die je gaat vinden of zo. Ik woon in de Ardennen, dus echt veel volk bevindt zich niet in het bos als het donker is.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ik rij sinds enkele weken ook op Zwift.

Valt me op dat op dit forum nauwelijks informatie gedeeld wordt over trainen op Zwift om de mtb conditie te verbeteren.

Wie heeft er tips en goede / slechter ervaringen met Zwift?
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Dit topic al doorgelezen?
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

MSpark schreef: zo 8 januari 2023, 22:35 Dit topic al doorgelezen?
Zeker.
Maar daarin wordt vooral geschreven dat men aan training doet, zoals de Single Track Slayer.

Ik ben benieuwd naar ervaringen. Welke training levert een goede mtb conditie op? Welke trainingen op Zwift zijn nuttig? Voor NL rondjes. Of voor een TransAlp? Of blijft buiten fietsen toch beter?
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Dat is wel een enorm brede vraag stelling maar dan ook nog eens heel specifiek gericht op Zwift.

Even los van Zwift zou je eens kunnen verdiepen in (fiets) training in het algemeen. Zwift is geen doel op zich (alhoewel, wel social platform) maar zou je kunnen gebruiken om een deel van die training in te vullen. Maar dat zou ook via een ander platform kunnen, zoals trainer road. Als je weet welk soort training je/jij nodig hebt voor het mtb’en dan is het niet zo heel moeilijk om dat vervolgens met Zwift in te vullen. Je noemt zelf al een aantal specifieke mtb ritten. Eventueel kun je daarop gericht ook een custom workout zelf maken.

Overigens is die single track slayer een specifiek workout programma op Zwift voor mtb doeleinden. Misschien even aan die persoon vragen hoe zijn ervaringen zijn. Daarnaast kent Zwift een aantal individuele workouts (dus geen plannen) die zijn opgesteld door en voor mtb’ers. Ik heb die zelf nog niet gevolgd. Mijn valkuil mbt Zwift is overtrainen. Dat ik te veel / vaak HIT en te weinig basis/endurance (zone 2) train. Ik probeer me dus te focussen op voldoende basis en HIT vul ik in met een workout (plan) en of race. Is dat heel specifiek gericht op mtb’en? Dat zal nog best wel wat effectiever kunnen, maar prima voor mij. Als je eens door die mtb workouts scrolled dan krijg je ook wel een beetje in de gaten welke specifieke intervallen ze juist voor mtb relevant vinden.

Welke setup gebruik je voor Zwift?
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

ReinierT schreef: zo 8 januari 2023, 23:04
MSpark schreef: zo 8 januari 2023, 22:35 Dit topic al doorgelezen?
Zeker.
Maar daarin wordt vooral geschreven dat men aan training doet, zoals de Single Track Slayer.

Ik ben benieuwd naar ervaringen. Welke training levert een goede mtb conditie op? Welke trainingen op Zwift zijn nuttig? Voor NL rondjes. Of voor een TransAlp? Of blijft buiten fietsen toch beter?
Je kunt beter eerst zelf de vraag stellen, wat je zelf wilt verbeteren.
1. Wil je juist snel even die 1 minute knallen in een single track verbeteren?
2. Wil je juist 5 uur duurvermogen op de fiets kunnen zitten verbeteren?
3. Wil je een combinatie van alle 2 bovenstaande verbeteren?
4. Techniek leren op je fiets?

Het is echt per persoon verschillend. dus je moet zelf eerst vragen wat je wilt doen.

Ik doe de workout Single track slayer, omdat dit gebaseerd is op korte sprintjes. (interval)
Dat ik 5 uur op een fiets kan zitten is leuk, maar voor mij weinig meerwaarde om voor te trainen.
Techniek kun je alleen buiten leren, dit kan met geen enkele hometrainer fatsoenlijk.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Plaats reactie