Hometrainer Workouts

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Pat. schreef: vr 27 januari 2023, 00:24
julie schreef: wo 25 januari 2023, 16:09 Ik doe momenteel de Annika Langvad workouts, die zijn wat minder intensief dan singletrack slayer.
Ja, dat zijn die 8 trainingen onder elkaar van +/- 60 minuten. Daar ben ik ook mee bezig. Die bevallen goed. :-q
Morgen Zwift maar eerst op tijd updaten. Laatste keer deden de sensoren het niet in Zwift. Connectie error ofzo.
Toen maar met een Australisch Youtube kanaal meegefietst/getraind.
Het zijn 16 trainingen van 1-ruim 1,5uur. :-q
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

die zijn nieuw volgens mij, workout 9-16, want ik zag ze eerst niet :wink:
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Wat ik me eigenlijk verbaas, jullie zeiden dat Singleslayer workout te intensief is.
Maar als ik kijk naar de Mountainbike workout en vergelijk met de stress points.

Dan liggen die van de Mountainbike workout veel hoger.
Singleslayer; is bedoeld om elke dag 1 workout te doen van +/- 1 uur.
Mountainbike; is bedoeld 2 a 3 per week. +/- 1 uur.
Hebben jullie dan langzamer herstel tijd waardoor singletrack slayer dan zwaarder is om elke dag te doen?
Stel je hebt niet elke dag de tijd, dan verdeel je de week toch in 2 weken lijkt mij.

Workout Singleslayer: Stress points 67. (gemiddelde gepakt)
Afbeelding

Workout Mountainbike: Stress points 100. (gemiddelde gepakt)
Afbeelding
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Ik denk dat je zelf al een beetje aangeeft waar de crux zit. Single track Slayer is een plan en schrijft een workout per dag voor. Mtb zijn losse workouts, die kun je zelf op week basis invullen, 2-3 per week of 1x per week. Ik denk dat je trainingsuren per week bij single track plan normaliter ook hoger liggen. Ik heb ze niet allemaal individueel met elkaar vergeleken. Met meer dan 2 workouts per week moet je al oppassen dat je verhoudingsgewijs niet te veel HIT doet denk ik. Bij de meeste plannen ligt de indruk op tempo / threshold / HIT en niet zo zeer op herstel of duur.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Inderdaad het is een kwestie van hoe vaak per week :wink:
Als je singletrack slayer volgt zoals wordt voorgeschreven, zit je dus elke dag op de HT met toch behoorlijk wat stress points, en ook vaak in de hoge zones.

De mountainbike serie van Annika Langvad is zeker niet makkelijk en ook heel veel boven threshold, maar dus minder frequent.

Ik heb gisteren workout 12 gedaan, ik doe ze niet geheel in volgorde, maar ik heb besloten om het bij 1 blok van 28 minuten te laten, toch echt behoorlijk intensief weer, dus ik zag het niet zitten om nog zo'n blok van 28 minuten te doen, of ik ben dan misschien een watje :lol:
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Ik durf het bijna niet te zeggen … maar ik volg nu het 12 weken back to fitness plan op Zwift. 2 workouts van 30-45min per stuk per week. En dan krijg je iedere keer bij de start van zo’n workout de motiverende tekst in beeld dat het vooral ook bedoeld is voor personen die na een blessure of zwangerschap weer aan hun conditie gaan werken. :wink: Ach, ik gebruik die workouts om 1,5uur per week iets gestructureerd aan HIT te doen, ik vul dat dan nog aan met een race op Zwift en probeer daarnaast vooral nog additionele uren in mn duur/Z2 te rijden. Ik zit dan per week aan zo’n 2uur HIT en rest duur/Z2, meestal nog zo’n 3-4uur. Dan ben ik meestal toch ook wel bijna iedere dag lekker bezig. Ik ben ook niet van de 3-6uur ritten. Zit nu op zo’n 5-6uur per week en bouw dat op naar zo’n 8uur in het voorjaar/zomer/najaar. Ik denk dat ik die losse mtb workouts ga oppakken, zodra ik klaar ben met back to fitness. En die dan gewoon erbij blijven doen 1x per week als de balans meer verschuift naar het buiten fietsen. Moet ook even kijken wat ik dan ga doen met Zwift in die maanden. Aan de ene kant zonde om het door te laten lopen als je er amper gebruik van maakt, aan de andere kant ben ik er deze winter wel aardig verslingerd aan geraakt. Mn vriendin ook. Ben wel benieuwd of Zwift nog met wat interessante nieuwe ontwikkelingen komt.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

geen schande hoor om een back to fitness programme te volgen :wink:
Ik zelf heb de boel opgepakt met FTP builder, een programma van 6 weken, dus dat begon eigenlijk vrij rustig, en pas in de laatste weken kom je richting threshold.
Je moet eerst een goede basis vormen voordat je die hoge intensiteitstrainingen gaat afwerken.
Het voordeel van die programma's is inderdaad dat ze goed gestructureerd zijn, het wordt allemaal langzaam opgebouwd.
Er zit ook wel een structuur in die Annika Langvad's workouts, maar dat gaat echt snel omhoog in intensiteit, vanaf workout 4 zit je toch wel elke keer met behoorlijk veel stress points.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

FTP builder vorige winter gedaan. Niet helemaal afgemaakt omdat het buiten seizoen al weer begon. Ik zocht voor deze winter simpelweg ook gewoon een makkelijk in te passen schema waar ik nog voldoende naast kon doen.
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Dat heeft die singletrack-slayer op zich ook wel goed geregeld.
Als je vaak een goed intensiteitstraining hebt gehad of gaat doen, is er altijd wel een rustige dag ervoor of erna zeg maar.

Als ik gemiddeld kijk naar de stress points.
Afbeelding
Ik fiets 2 tot 4 workouts per week. ongeveer 200-250 stress points.

Dan zit je wel aardig gelijk met die mountainbike training van 2 a 3x per week zeg maar +/- ook 200-300 stress points.
Kom je aardig in de buurt met elkaars vergelijking van de trainingen.

Denk dat mountainbike training zelf wat meer intensiteit heeft dan singletrack na een workout, als ik jullie zo hoor. :-q :-q
En dan daarnaast nog keer buiten fietsen voor beide partijen.

Al met all, allemaal zijn ze aardig gelijk denk ik.
Laatst gewijzigd door Tristaan op di 31 januari 2023, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Je zit met dit programma, als je hem idd helemaal netjes volgt, wel 6-7uur per week op de indoor trainer, als ik het goed begrijp. Dat is behoorlijk meer dan bij 2 of zelfs 3x per week mtb workout.
Laatst gewijzigd door MSpark op di 31 januari 2023, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Ik fiets niet elke dag, aangezien ik in weekends buiten fiets en nog wandel met de vrouw.
En vrijdag is standaard mijn rust dag, ook de dag dat ik terug kom uit werk.
Zodat ik zaterdag goed stuk kan fietsen 2 tot 3/4 uur buiten.

Als je singletrack workout volgt, zit je op 6 a 7 uur.
doe je die mountainbike workout ook 4x in de week, zit je ook op 6 uur. :D :D
Laatst gewijzigd door Tristaan op di 31 januari 2023, 21:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

:-q
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

bij die Annika Langvad workouts, is het de bedoeling die 2x per week te doen, dus dat is toch echt wel minder vaak dan singletrack slayer.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ik kom terug op wat ik eerder heb gezegd over die singletrack slayer vs Annika Langvad workouts :winkie:
Die laatsten, dat is toch geen kattepis :lol:
De stress points per workout zijn inderdaad een stuk hoger in de Annika Langvad series. Ik ben nu aangeland bij workout 12. Workout 11 was misschien wel de makkelijkste uiteindelijk, maar een beetje saai. Daarentegen heb ik afgezien bij workout 7 en 9.
Plaats reactie