Hometrainer Workouts

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Een hometrainer gebruiken is wat lastig (of gewoon valsspelen) maar er is best wat techniek dat je in de basis binnen kunt leren met een fiets...
... of het geheel geaccepteerd wordt dat je dat doet, is dan weer een ander verhaal. :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

de moderne trainings apps / tools zijn een heel stuk slimmer dan zwift...
Een schema van een paar weken met een paar workouts per week, die van te voren vast liggen (zoals een zwift "plan"), werkt alleen als je alle workouts doet en je progressie lekker gemiddeld is. Als je workouts mist, dan wordt het op een gegeven moment te zwaar of als je bv sneller progressie maakt wordt de boel te makkelijk.

Probleem is dat het bij zwift dus een beetje bijzaak is. Het draait om de virtuele wereld, en dat is juist heel gek als je bergop toevallig een power target hebt van 120 watt en bergaf 400 watt.. Technisch prima te doen, maar de virtuele wereld is dan heel raar. Zwift is een prima app, maar naar mijn idee leuk als je voor (een combinatie van) de volgende dingen gaat:
- groepsritten (social)
- wedstrijden (ook social)
- motivatie uit het gamification idee, (dingen unlocken etc)
- af en toe een random workout

Als je doel is om een trainingsplan te volgen, kijk dan eens naar TrainerRoad of Join. Zelf gebruik trainerroad sinds 2019, destijds waren de plannen ook statisch en had je alleen je FTP test om je plan opnieuw te schalen naar je eigen level, dat werkte (zoals ik in het begin aangaf) alleen goed als je geen workouts mist en een gemiddelde progressie laat zien. Anders gaat het mis. Tegenwoordig hebben ze "Adaptive Training" waarbij elke workout + feedback wordt geanalyseerd en meegenomen in je progressie levels, op basis van vooruitgang (of achteruitgang, want 2 weken geen vo2 workouts betekend een achteruitgang van dat je level in die zone) worden het niveau van de volgende workout bepaald.
Lastig om te omschrijven, maar hier heb ik het met wat plaatjes uitgelegd: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 0#72774960

Join werkt (voor zover ik weet) vergelijkbaar en zal per week (naar je beschikbaarheid) de juiste trainingen voor je selecteren.

Zowel join als trainerroad zijn in theorie buiten ook zonder power te gebruiken, maar met is het toch een stuk makkelijker/duidelijker.

TLDR;
wil je een trainingsplan met de juiste workouts, kijk verder dan zwift, als je af en toe een workout wilt doen en ook geniet van de voordelen die zwift heeft, blijf lekker bij zwift, maar leg je verwachtingen niet te hoog
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

cheeta schreef: ma 9 januari 2023, 18:10 Een hometrainer gebruiken is wat lastig (of gewoon valsspelen) maar er is best wat techniek dat je in de basis binnen kunt leren met een fiets...
... of het geheel geaccepteerd wordt dat je dat doet, is dan weer een ander verhaal. :bier:
haha op dat gebied, ligt er maar net aan. als het je eigen huis is of als je een gezin hebt. :lol: :lol:
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Dank allen voor deze nuttige input!
Helemaal eens dat je de training moet aanpassen aan je doel.

Ik ga me verdiepen in 'adaptieve training' principe van TrainingRoads want dat is wat ik mis bij Zwift trainingsplan welke ik nu doe. Draai nu de 6 weken FTP Builder op Wahoo Kickr.

Doel op korte termijn is algehele fitheid voor NL trails (1 a 2 uur doorfietsen) en later richting zomer betere klimspieren voor lange enduro ritten (1000+ hoogte meters)
Laatst gewijzigd door ReinierT op ma 9 januari 2023, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Prulleman schreef: ma 9 januari 2023, 18:11
Probleem is dat het bij zwift dus een beetje bijzaak is. Het draait om de virtuele wereld, en dat is juist heel gek als je bergop toevallig een power target hebt van 120 watt en bergaf 400 watt.. Technisch prima te doen, maar de virtuele wereld is dan heel raar. Zwift is een prima app, maar naar mijn idee leuk als je voor (een combinatie van) de volgende dingen gaat:
- groepsritten (social)
- wedstrijden (ook social)
- motivatie uit het gamification idee, (dingen unlocken etc)
- af en toe een random workout
Ik denk dat voor heel veel fietsers, die ook willen trainen, die virtuele wereld van Zwift er nou juist voor zorgt dat zo’n langere indoor training niet snel enorm saai wordt. In potentie biedt trainer road idd meer mogelijkheden (nu, Zwift staak ook niet stil). Maar je wil het ook consistent blijven volhouden over langere tijd. Je voorbeeld is ook een beetje flauw want als jij een training gaat doen met power targets van 120 tot 400W dan zorgt ERG mode idd ervoor dat je het terrein van de route die jij daarbij kiest niet voelt. Daarbij kies ik zelf voor dat soort trainingen meestal ook geen berg route maar een vlakkere route, gewoon voor het beeld want in je pedalen merk je geen verschil. Races en group rides kunnen natuurlijk ook prima gebruikt worden voor training ipv alleen voor social rides. Het merendeel van de rijders op Zwift zit ook helemaal niet voor het sociale aspect (ride on uitdelen en chatten) op dat platform.

Maar wel interessant om meer te lezen over TR hoor. Ik heb verder zelf ook geen aandelen Zwift. :-q
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Zwift motiveert mij omdat ik uitgedaagd wordt in de trainingsplannen en de daarbij voorgeschoteld wattage en candence die ik moet wegtrappen. Alles in ERG, behalve korte sprintjes boven FTP niveau.

Buiten rij ik van nature altijd meteen net op of fractie onder FTP waarde. Kortom: full on. Zwift helpt mij om me te beheersen en beter de basis te trainen, zone 2.
Nu alleen nog kijken of ik er beter van wordt dan mijn oude methode.

Wattages trap ik in Zwift overigens net zo makkelijk weg op t vlakke, bij steigen of dalen. Ook al klopt het niet qua beeld.
Maar kies meestal wel voor relatief vlakke ritten.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Herkenbaar.

Ik weet niet of jullie op YouTube Dylan Johnson kennen of volgen. Hij heeft veel nuttige info en ervaringen. Heeft in het verleden ook video’s gemaakt over de workout plannen van zowel TR als Zwift. Een van de belangrijkste bezwaren was toen, dat die workouts snel te zwaar/intensief waren met het risico van over trainen.

Ik heb TR ook wel bekeken en overwogen. Eventueel kun je natuurlijk beiden doen, zowel TR en dan die training rijden in Zwift. Je koppelt dan TR als controllable aan je fiets maar de rest koppel je aan Zwift. Ging me voor nu even iets te ver. Voor mij was belangrijk consistent blijven en kunnen volhouden, qua achtergrond zelf wat in het trainen verdiept en daarmee kan ik op Zwift voor nu goed uit de voeten.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

MSpark schreef: ma 9 januari 2023, 19:33
Prulleman schreef: ma 9 januari 2023, 18:11
Probleem is dat het bij zwift dus een beetje bijzaak is. Het draait om de virtuele wereld, en dat is juist heel gek als je bergop toevallig een power target hebt van 120 watt en bergaf 400 watt.. Technisch prima te doen, maar de virtuele wereld is dan heel raar. Zwift is een prima app, maar naar mijn idee leuk als je voor (een combinatie van) de volgende dingen gaat:
- groepsritten (social)
- wedstrijden (ook social)
- motivatie uit het gamification idee, (dingen unlocken etc)
- af en toe een random workout
Ik denk dat voor heel veel fietsers, die ook willen trainen, die virtuele wereld van Zwift er nou juist voor zorgt dat zo’n langere indoor training niet snel enorm saai wordt. In potentie biedt trainer road idd meer mogelijkheden (nu, Zwift staak ook niet stil). Maar je wil het ook consistent blijven volhouden over langere tijd. Je voorbeeld is ook een beetje flauw want als jij een training gaat doen met power targets van 120 tot 400W dan zorgt ERG mode idd ervoor dat je het terrein van de route die jij daarbij kiest niet voelt. Daarbij kies ik zelf voor dat soort trainingen meestal ook geen berg route maar een vlakkere route, gewoon voor het beeld want in je pedalen merk je geen verschil. Races en group rides kunnen natuurlijk ook prima gebruikt worden voor training ipv alleen voor social rides. Het merendeel van de rijders op Zwift zit ook helemaal niet voor het sociale aspect (ride on uitdelen en chatten) op dat platform.

Maar wel interessant om meer te lezen over TR hoor. Ik heb verder zelf ook geen aandelen Zwift. :-q
Geef mij maar Netflix of YouTube tijdens het trainen :)

Maar alles is persoonlijk, ik geef vooral een ander perspectief op Zwift, Zwift wordt namelijk standaard als enige optie gekozen en dat is het zeker niet. Zeker voor dedicated training is het niet de beste keuze
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Waarom ik Zwift had gekozen?
Omdat het gewoon makkelijk en bekend is, kameraden gebruiken het ook, en stiekem mee gekeken.
Ik was altijd tegen hometrainers vroeger, maarja soms moet je je woorden terug nemen. :lol: :lol:

Ik ben maar een amateur die gewoon wat betere conditie wil voor het buiten fietsen.
Exact volg ik de workout ook niet, onmogelijk om 7 dagen achter elkaar te fietsen bijvoorbeeld.
Verdeel dit ook tussen 2 weken ongeveer met combinatie buiten fietsen.

Ik moet zeggen dat Interval worksouts wel helpen met het fietsen.
Binnen is het lastig te zien, zoals sommige al aangeven i.v.m. de hoogte verschil en wattage dat je trapt per route.
Maar het gaat er ook om dat je plezier hebt en gewoon nog beweegt in de koude en donkere periodes zeg ik altijd maar.

Prut, :bier: :bier:
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Prulleman schreef: ma 9 januari 2023, 20:23
MSpark schreef: ma 9 januari 2023, 19:33

Ik denk dat voor heel veel fietsers, die ook willen trainen, die virtuele wereld van Zwift er nou juist voor zorgt dat zo’n langere indoor training niet snel enorm saai wordt. In potentie biedt trainer road idd meer mogelijkheden (nu, Zwift staak ook niet stil). Maar je wil het ook consistent blijven volhouden over langere tijd. Je voorbeeld is ook een beetje flauw want als jij een training gaat doen met power targets van 120 tot 400W dan zorgt ERG mode idd ervoor dat je het terrein van de route die jij daarbij kiest niet voelt. Daarbij kies ik zelf voor dat soort trainingen meestal ook geen berg route maar een vlakkere route, gewoon voor het beeld want in je pedalen merk je geen verschil. Races en group rides kunnen natuurlijk ook prima gebruikt worden voor training ipv alleen voor social rides. Het merendeel van de rijders op Zwift zit ook helemaal niet voor het sociale aspect (ride on uitdelen en chatten) op dat platform.

Maar wel interessant om meer te lezen over TR hoor. Ik heb verder zelf ook geen aandelen Zwift. :-q
Geef mij maar Netflix of YouTube tijdens het trainen :)

Maar alles is persoonlijk, ik geef vooral een ander perspectief op Zwift, Zwift wordt namelijk standaard als enige optie gekozen en dat is het zeker niet. Zeker voor dedicated training is het niet de beste keuze
Netflix of in mijn geval meestal YouTube draait hier ook tijdens het indoor fietsen, of tweede scherm via iPad of via PiP op de Apple TV … zo handig. :wink: Ben het volledig met je eens dat er veel meer opties zijn dan Zwift. Die voor sommigen ook beter zullen zijn. Ik denk alleen dat je onderschat dat met een beetje goede wil dat dedicated trainen met Zwift nog best aardig lukt. Als ik zie wie ik afgelopen zondag in mn eerste serieuze race allemaal voorbij zag komen (check Zwiftpower) … daar rijden toch echt best serieuze rijders tussen … of zouden die allemaal TR ernaast gebruiken? Of zelfs buiten trainen … :winkie:
Laatst gewijzigd door MSpark op ma 9 januari 2023, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Helemaal met Tristaan eens :wink:

Zwift is gewoon makkelijk en ok het is misschien niet perfect maar ik vind het wel prettig om een plan te volgen, hoef ik niet steeds na te denken over wat nou nuttig/nodig is. Toch altijd de neiging om te intensief te trainen, waardoor je dus het risico op overtraining loopt.

Ik merk trouwens echt wel een verschil als ik nu op de mountainbike buiten rijd, ik ben vooral een stuk soepeler (hogere pedaal tred) en ook beter even in het rood te kunnen gaan om net even die bult/obstakel over te komen in technisch terrein.

Wat singletrack slayer betreft, ik heb die 2 weken gevolgd, niet elke dag kunnen doen, maar ik vind die persoonlijk toch te intensief, dat is echt als je wedstrijden gaat rijden wat ik zeker niet ga doen. Ik wil gewoon beter, langer, en sneller kunnen fietsen :winkie:
Threshold #2, dat was toch echt heel behoorlijk afzien :lol:

Ik ben trouwens eerst begonnen met een vrij simpel programma, nl FTP builder, en ik heb idd alle sessies gedaan en mijn FTP is ook hiermee echt verbeterd.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Is toch mooi als je op die manier vooruitgang boekt.

Mijn afdronk, de meeste van de standaard workout plans op Zwift zijn voor mij simpelweg te intensief. Ik doe nu een combi van basis/Z2 training (veel YT video’s over te vinden hoe je Z2 te bepalen) en HIT (combi race/individuele Zwift workout). Beetje in de verhouding 70/30. Het adaptieve moet je dan zelf in de gaten houden. Maar ook dat kan best leuk zijn. Laten we ook niet overdrijven, als ik voor mezelf spreek, vind het al heel erg mooi dat ik die 3-4 maanden dat ik minder buiten fiets effectief en efficiënt kan besteden en mn conditie op peil kan houden of verbeteren. Adaptief is leuk, maar ik wil vooral gedurende minimaal 6-8 weken een gestructureerd trainingsprogramma volgen. Daarna doen we wel weer een FTP test, VO2max meting, enz. Ik gebruik Zwift ook nog niet zo lang, en was aanvankelijk totaal niet van plan om te gaan racen, maar toch maar eens gedaan en nu toch ook op Zwiftpower aangemeld. Het is wel wat verslavend …

Ik ben wel benieuwd om de ervaringen te horen met TR adaptieve trainingen. Heb de video bekeken vorige week. Ziet er veelbelovend uit. Ik denk dat Zwift ook wel deels die kant op gaat. De workout plannen bevatten nu zeker ook een opbouw. Maar die zal uitgaan van een gemiddelde progressie/resultaat, dus geen volledig maatwerk of tussentijdse aanpassing. Enige factor die bepalend is voor de intensiteit van de training is je FTP en de keuze die jij maakt voor een specifiek programma. Als die FTP inschatting aan de voorkant redelijk betrouwbaar is bepaald, dan zou je daarmee de 4-12 weken van het programma moeten volgen. Dat kan natuurlijk beter. Ik ga er dan ook vanuit dat bij TR hij je programma tussentijds (continu?) bijstelt op basis van je progressie. Zowel omhoog maar ook omlaag. Vraag me wel af hoe die progressie wordt gemeten.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

En de bovenste 2 reacties (+ wat dylan op YouTube 2 jaar terug had aan te merken op TrainerRoad) is precies wat er mis is met (o.a.) Zwift als je wel een plan volgt maar niet de tijd of de motivatie hebt om er 100% voor te gaan. Een adaptief plan is dan de oplossing.
ik heb die 2 weken gevolgd, niet elke dag kunnen doen, maar ik vind die persoonlijk toch te intensief
De oplossing hiervoor is adaptive
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

julie schreef: ma 9 januari 2023, 21:01 Wat singletrack slayer betreft, ik heb die 2 weken gevolgd, niet elke dag kunnen doen, maar ik vind die persoonlijk toch te intensief, dat is echt als je wedstrijden gaat rijden wat ik zeker niet ga doen. Ik wil gewoon beter, langer, en sneller kunnen fietsen :winkie:
Threshold #2, dat was toch echt heel behoorlijk afzien :lol:

Ik ben trouwens eerst begonnen met een vrij simpel programma, nl FTP builder, en ik heb idd alle sessies gedaan en mijn FTP is ook hiermee echt verbeterd.
:D :D Haha, die Threshold #2 moet ik nog doen, denk dat ik daar volgende week of week erop wel tegen aan kom, verbaast me ook als ik kijk naar de overige planning van de workout, dat dit wel echt een van de 5 uitschieters is over de 10 weken.
Kijk ook altijd wat ik de dag ervoor heb gedaan en hoe mijn dag geweest is, als ik net zoals vandaag dag van 10 a 11 uur maak op werk (standaard maandags), ga ik savonds geen Threshold #2 doen bijvoorbeeld, maar liever eentje die is rustiger is. Dus ik wissel sommige planning ook.

Om zwift uit te proberen heb ik de eerst de Zwift Academy 2022 gedaan en Zwift Academy Tri 2022.
En soms tussendoor even paar random 30mins workouts.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Prulleman schreef: ma 9 januari 2023, 21:20 En de bovenste 2 reacties (+ wat dylan op YouTube 2 jaar terug had aan te merken op TrainerRoad) is precies wat er mis is met (o.a.) Zwift als je wel een plan volgt maar niet de tijd of de motivatie hebt om er 100% voor te gaan. Een adaptief plan is dan de oplossing.
ik heb die 2 weken gevolgd, niet elke dag kunnen doen, maar ik vind die persoonlijk toch te intensief
De oplossing hiervoor is adaptive
Kort je hem toch zelf in, en dan noem je dat ook adaptief. Dat is dé oplossing. :-q

Maar serieus. Met de snelheid van de ontwikkeling en toepassing van AI/ML is het een kwestie van tijd voordat dit soort zaken ook naar andere platforms komt. De belangrijkste vraag is wie wil hiervoor meer betalen … en hoeveel.

https://www.cyclistshub.com/trainerroad-review/
https://youtu.be/SwGckCb2a3Q

Het lijkt me wel leuk om een keer uit te proberen …
Plaats reactie