Budget gravelbike bouwen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik wil een gravelbike zonder hier gelijk veel aan uit te geven. De bedoeling is om deze te gaan gebruiken op een trainer en om een beetje te proberen of het wat is voor mij.

Zijn er mensen die een gravelbike hebben gebouwd op basis van een oude mountainbike? Is dit qua geometrie goed te krijgen door bijvoorbeeld een kleiner frame te kiezen zodat de reach en stack weer kloppen? En qua voorvork, is het raar om de verende voorvork te laten zitten of zijn er geschikte alternatieven en wat doet dat met de geometrie?

Als het kansloos is hoor ik het ook graag of als iemand betere ideeën heeft :wink:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Ik heb een oud 26" Trek Singletrack 930 frame omgebouwd naar gravelbike. Die was mij ooit te klein, maar nu beter. Het was vooral een leuk project om er schijfremmen op te klussen :)
Wil je het echt lowbudget houden, zou ik de dropbar skippen (de dropbar shifters etc. zijn niet zo goedkoop als flatbar spullen), en dan hou je dus een mtb met smal(lere) banden over.

Qua goedkoop zou je ook op zoek kunnen gaan naar een commuter fiets met schijfremmen, dan heb je iig wel ruimte voor wat dikkere banden.
Marktplaats in de gaten houden is ook een prima optie: soms komt er wat voorbij rond de 300-400 euro. Daar kom je ook al snel aan wanneer je zelf gaat bouwen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die dropbar rem/shifters maken het inderdaad snel duur. Ook al omdat vanaf 10-speed je niet zomaar meer alles door elkaar kunt gebruiken, 9-speed Shimano is nog wel "mixbaar" tussen race en mtb materiaal.

Als je een flatbar gebruikt kun je natuurlijk prima met een mountainbikeframe werken, daar zijn ze voor bedoeld. Maar monteer je een dropbar ligt dat anders. De stack is (gemiddeld genomen) lager, de reach langer dan bij een dropbar gravelframe. Dus je komt dieper en gestrekter te zitten als je geen maatregelen neemt. Of je dat wilt is persoonlijk, ik kan zo'n houding niet meer aan.

De Pace die ik enkele jaren geleden naar dropbar omgebouwd heb had dat probleem ook. Daar had ik een korte steile stuurpen op gezet en daarmee zat ik nog net acceptabel met een dropbar. Uiteindelijk heb ik een echt gravelframe gekocht en opgebouwd.
(En daar zitten trouwens ook nog aardige verschillen in qua geometrie).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 337
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

wamske schreef: vr 16 december 2022, 12:20 Het was vooral een leuk project om er schijfremmen op te klussen :)
Hoe heb je dat gedaan? En dan bedoel ik de bevestigingspunten op het frame met name...
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Gerwin89 schreef: vr 16 december 2022, 13:39
wamske schreef: vr 16 december 2022, 12:20 Het was vooral een leuk project om er schijfremmen op te klussen :)
Hoe heb je dat gedaan? En dan bedoel ik de bevestigingspunten op het frame met name...
Met een brander en messing van de hornbach en een stuk stalen poortbeslag (deze was qua dikte goed). Met behulp van de IS specificaties heb ik twee beugels (voor en achter) gemaakt met de gaten op de juiste plaats en afstand. Daarna met een malletje van karton, een slijptol en wat vrije tijd erop geklust:

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuk gedaan :-q
En je ziet hier ook dat je wat extra's hebt gedaan om het stuur niet al te diep te krijgen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Klopt, uiteindelijk komt de bar iets hoger uit dan de flatbar ooit en er zit een stuur op die 10cm drop heeft, maar wel vrij breed is.

Ik fiets er nu mee om te kijken hoe mijn beunwerk het volhoudt, waarna ik de vork nog een keer in die copper kleur wil spuiten en de boel qua bekabeling nog wat beter af wil werken.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bedankt voor alle reacties. Met name de kosten voor een rem/schakel spul voor een krom stuur is inderdaad wel een ding.

Qua beschikbaarheid op marktplaats is er voor mijn lengte (1.95) en budget helemaal niks te vinden. Wellicht even wachten en in de tussentijd doorsparen. De Triban GRVL 520 van Decathlon vind ik op zich ook wel een leuk fietsje. Wel wat zware wielen, maar als als ik er voor zou kiezen en het bevalt goed dan eventueel een keer wat lichtere velgen inspaken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Hier op het forum in de te koop sectie een setje met stuur, shifters, derailleurs en remgrepen gevonden. Gecombineerd met een Vittorio frame, een Surly vork en wat Challenge gravelbandjes werd dit het resultaat:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

:-q
wamske schreef: vr 16 december 2022, 13:51
Gerwin89 schreef: vr 16 december 2022, 13:39

Hoe heb je dat gedaan? En dan bedoel ik de bevestigingspunten op het frame met name...
Met een brander en messing van de hornbach en een stuk stalen poortbeslag (deze was qua dikte goed). Met behulp van de IS specificaties heb ik twee beugels (voor en achter) gemaakt met de gaten op de juiste plaats en afstand. Daarna met een malletje van karton, een slijptol en wat vrije tijd erop geklust:

Afbeelding
Bike of the year! Love it :-q

@Mad Wally: Is https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 0&t=155620 niet iets voor jouw lengte?
Lekker fietsen!
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Mad Wally schreef: vr 16 december 2022, 17:16 Bedankt voor alle reacties. Met name de kosten voor een rem/schakel spul voor een krom stuur is inderdaad wel een ding.

Qua beschikbaarheid op marktplaats is er voor mijn lengte (1.95) en budget helemaal niks te vinden. Wellicht even wachten en in de tussentijd doorsparen. De Triban GRVL 520 van Decathlon vind ik op zich ook wel een leuk fietsje. Wel wat zware wielen, maar als als ik er voor zou kiezen en het bevalt goed dan eventueel een keer wat lichtere velgen inspaken.
Die Triban was mij ook al opgevallen, best veel bike voor dat geld ! Ben vooral nieuwsgierig hoe die kabelbediende hydraulische remklauwen precies werken...en of dat ook goed functioneert.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Fourteen schreef: vr 16 december 2022, 17:37 Hier op het forum in de te koop sectie een setje met stuur, shifters, derailleurs en remgrepen gevonden. Gecombineerd met een Vittorio frame, een Surly vork en wat Challenge gravelbandjes werd dit het resultaat:

Afbeelding
Precies dit: repurpose van een oud mtb frame, gaaf ding!
Voordeel van zo'n mtb frame is dat je er nog een beetje een band in kwijt kan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

gijsje schreef: vr 16 december 2022, 19:44
Mad Wally schreef: vr 16 december 2022, 17:16 Bedankt voor alle reacties. Met name de kosten voor een rem/schakel spul voor een krom stuur is inderdaad wel een ding.

Qua beschikbaarheid op marktplaats is er voor mijn lengte (1.95) en budget helemaal niks te vinden. Wellicht even wachten en in de tussentijd doorsparen. De Triban GRVL 520 van Decathlon vind ik op zich ook wel een leuk fietsje. Wel wat zware wielen, maar als als ik er voor zou kiezen en het bevalt goed dan eventueel een keer wat lichtere velgen inspaken.
Die Triban was mij ook al opgevallen, best veel bike voor dat geld ! Ben vooral nieuwsgierig hoe die kabelbediende hydraulische remklauwen precies werken...en of dat ook goed functioneert.
Die schijnen het heel behoorlijk te doen.
Los zou ik ze niet snel kopen *), maar als ze al op een fiets gemonteerd zitten zou ik 'm er niet voor laten staan.

*) omdat ze wel duurder zijn dan mechanische schijfremmen, maar je toch nog steeds een kabel hebt. Dan zou ik eerder voor mechanisch gaan uit prijsoverwegingen, of helemaal hydraulisch. TRP mechanisch -Spyre- werkt trouwens ook goed.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Vergeet de Surly corner bar niet als stuur optie.

Dan kan je al je flatbar gear houden. En zit je ook niet zo diep.

https://surlybikes.com/blog/the_surly_ ... _handlebar
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Met jouw lengte zou ik wel een 29’ mtb gebruiken dan, verder is de dropbar conversie volgens mij ook de grote dealbreaker. Zie je daarvan af dan zijn er ook plenty cross of fitness fietsen te vinden die nog meer in de richting komen
Plaats reactie