Het ultieme jack? NIET OM MEE TE FIETSEN!!! (Vlgns de geleerden)

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik moet zeggen dat ik doorgaans toch redelijk blij ben met een GBW softshell bij lage temperaturen (als er geen minus temperaturen voorspeld worden, komt die de kast eigenlijk niet uit). Daar zitten onder de armen ook nog ventilatie die je kunt openzetten waarmee je de temperatuur redelijk kunt reguleren zonder dat wind of regen er veel invloed op hebben.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Peelrijder schreef: wo 14 december 2022, 21:42
De tweede laag is een bibshort met zeem (een gewone (lycra) fietsbroek dus) .
Ik gebruik een Castelli tussenbroek; net iets warmer dan een standaard bib en loopt tot de knie (geen 3/4 broek). En daar overheen gewoon een Fox of Endura baggy. Werkt erg fijn; niet TE warm en net iets warmer dan normale kleding.
Bicycle, bicycle, bicycle
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Niet aan waterdicht doen, dan heb je dit probleem ook niet. Een goeie softshell laat uiteindelijk wel water door, maar je krijgt het niet koud als er nog 2 laagjes onder zitten...
Waar woke is, is vuur
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik heb alle voorgestelde kleding.
Byrne shirtje
Castelli gabba
Futurum all season pro

Maar toch word ik nat van het zweet als ik 90 minuten vol gas Vuursche ga rijden met hartslag van 175.
Als ik na de route relatief rustig naar huis rij, begint het zweet toch koud te worden.
Welke kleding ik ook probeer.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dan moet je minder gaan zweten of minder hard fietsen.

De tweede optie is simpeler.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

worstkaas schreef: do 15 december 2022, 17:04Maar toch word ik nat van het zweet als ik 90 minuten vol gas Vuursche ga rijden met hartslag van 175.
Als ik na de route relatief rustig naar huis rij, begint het zweet toch koud te worden.
Welke kleding ik ook probeer.
Ergo niet rustig naar huis fietsen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Buiten het bos, op het fietspad wordt de inspanning lager en de snelheid hoger.
Dan krijg je het meestal wel koud.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

yo-eddy schreef: do 15 december 2022, 11:14 Horden wielrenners zweren bij een "Gabba" in de winter/herfst

https://www.triathlonaccessoires.nl/cyc ... 2MEALw_wcB
Je wilt geen Castelli, op de mtb, dragen :winkie:
worstkaas schreef: do 15 december 2022, 17:04 Ik heb alle voorgestelde kleding.
Byrne shirtje
Castelli gabba
Futurum all season pro

Maar toch word ik nat van het zweet als ik 90 minuten vol gas Vuursche ga rijden met hartslag van 175.
Als ik na de route relatief rustig naar huis rij, begint het zweet toch koud te worden.
Welke kleding ik ook probeer.
Iets minder aan doen tijdens de hoge hartslag ronde. Jack uit doen en op de terugweg weer aan doen. Dus compact jackje voor in de achterzak. Met minder kleding aan ga je ook harder. Te warm lichaam zorgt er voor dat er minder energie is voor voorstuwing.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

worstkaas schreef: do 15 december 2022, 17:04Maar toch word ik nat van het zweet als ik 90 minuten vol gas Vuursche ga rijden met hartslag van 175.
Als ik na de route relatief rustig naar huis rij, begint het zweet toch koud te worden.
Welke kleding ik ook probeer.
Exact, ik heb dat dan na 40-50km.
Realiseer me net dat ik dan ook eigenlijk met veel minder inspanning net zo hard naar huis fiets.
cheeta schreef: do 15 december 2022, 17:22 Ergo niet rustig naar huis fietsen...
Pragmatisch en waarschijnlijk nog altijd de enige echte oplossing.
Geen hemelbestormende nieuwe weefsels of andere noviteiten (YET)
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Jurriaan schreef: do 15 december 2022, 17:44 Je wilt geen Castelli, op de mtb, dragen :winkie:
Ik hield me al in, nu kom jij er toch mee. :lol:
Al die wielrenners met Castelli, zwarte Pieten broeken en overschoenen…. Not my cup of tea.
Maar leef je vooral uit, nog een paar maandjes en dan mogen “wij” weer.

Ik rij gewoon niet met die vorst, niet mijn idee van genieten. (imho)
Dan liever op de Indoor Cycle icm Netflix ea, of een rondje hardlopen (snel warm, kan altijd).
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Na 20 jaar gebruik wegens ernstige stank de Brynje shirts weggedaan. Dat is weer 15 jaar terug. Ik wist niet dat ze nog gemaakt werden, ga meteen weer op zoek.

Hoe wind/waterdichter een jack, hoe meer het zweet erin blijft. Neem een droog ondershirt mee voor de rit terug over de weg. (En blijf nooit in een nat shirt fietsen).
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Spec4ever schreef: do 15 december 2022, 12:33 Daarbij wil ik waterdicht en winddichte eigenschappen vandaar ook de vraag voor “het ULTIEME jacket?”
Indien wind en (echt) waterdicht de belangrijkste vereiste zijn en je binnen die randvoorwaarden een jack zoekt dat op andere fronten ook nog een beetje mee kan: https://www.fiets.nl/niet-gerubriceerd/ ... regenjack/

Maar de keuze voor kleding hangt echt samen met het weer en wat je gaat doen. Ik gebruik de Revelation als ik écht droog wil blijven (als het hard of langdurig regent) en/of bij buienkans of koude wind in combinatie met niet te hoge intensiteit. Als er alleen koude wind is, er een kleine kans is op een buitje en ik wat meer warmte verwacht te produceren draag ik weer liever laagjes met een softshell met windbreker. Een vocht afdrijvende basislaag is sowieso een goed idee. Jassen zijn per definitie een compromis, bij waterdicht en winddicht wil lever je in op ademen, als je ademend wilt lever je in op waterdicht (dunne Goretex stoffen beschermen ook maar tot op zekere hoogte tegen regen).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb ook altijd last van zweten na een bepaalde tijd/inspanning en dan koel je gewoon af.
Ondanks het Brynje ondershirt... (mijn eerste is al zeker 25 jaar oud, die dingen zijn echt goed).

Verder ook allerlei spullen gehad en nog in de kast hangen, op een enkele uitzondering na van goed bekend staande merken (Odlo, Gore, Endura, Craft etc.) Ik beperk de ritten met kou dus gewoon tot een anderhalf, twee uurtjes om het leuk te houden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

worstkaas schreef: do 15 december 2022, 17:04 Ik heb alle voorgestelde kleding.
Byrne shirtje
Castelli gabba
Futurum all season pro

Maar toch word ik nat van het zweet als ik 90 minuten vol gas Vuursche ga rijden met hartslag van 175.
Als ik na de route relatief rustig naar huis rij, begint het zweet toch koud te worden.
Welke kleding ik ook probeer.
Ik heb doorgaans een lichtgewicht bodywarmertje of zelfs regenjasje van de Decathlon bij, als ik dan naar huis koud wordt, doe ik er gewoon zo'n extra lichtgewicht laagje overheen. Daarnaast op de weg ernaartoe mutsje en nekwarmer, die gaan uit op de route en weer aan als ik weer naar huis ga.

Beetje varieren dus.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Giant-E schreef: do 15 december 2022, 18:41
Jurriaan schreef: do 15 december 2022, 17:44 Je wilt geen Castelli, op de mtb, dragen :winkie:
Ik hield me al in, nu kom jij er toch mee. :lol:
Al die wielrenners met Castelli, zwarte Pieten broeken en overschoenen…. Not my cup of tea.
Maar leef je vooral uit, nog een paar maandjes en dan mogen “wij” weer.

Ik rij gewoon niet met die vorst, niet mijn idee van genieten. (imho)
Dan liever op de Indoor Cycle icm Netflix ea, of een rondje hardlopen (snel warm, kan altijd).
Ik rij wel het hele jaar door maar heb het niet snel koud (behalve voeten), bij vorst is mijn keuze

- Brynje
- Dunne Merino
- Gore Alp-X (gewoon lange mouwen thermo fiets shirt ...... beste ooit! ..... inmiddels zeker 15 jaar oud)
- windstopper body (alleen voorkant, achterkant mesh)
- verder ALTIJD een extra (Gore-tex) jasje mee en twee "rescue blankets"
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie