Het ultieme jack? NIET OM MEE TE FIETSEN!!! (Vlgns de geleerden)

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Knakker29 schreef: vr 16 december 2022, 09:28
Spec4ever schreef: do 15 december 2022, 12:33 Daarbij wil ik waterdicht en winddichte eigenschappen vandaar ook de vraag voor “het ULTIEME jacket?”
Indien wind en (echt) waterdicht de belangrijkste vereiste zijn en je binnen die randvoorwaarden een jack zoekt dat op andere fronten ook nog een beetje mee kan: https://www.fiets.nl/niet-gerubriceerd/ ... regenjack/
Daarbij impliceert dat dat NIET de belangrijkste vereiste is.
Ik zoek het ULTIEME jack dat ZOWEL waterdicht, als wel winddicht, als wel warm alswel geen zweet vasthoudt.
We waren het er inmiddels over eens dat dat ULTIEME jack (NOG) niet bestaat. :wink:
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Succes dan maar met je zoektocht.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Spec4ever schreef: do 15 december 2022, 11:42
TenZNL schreef: do 15 december 2022, 11:03
Dit werkt voor mij het beste, aangezien de windbreaker/softshell de koude wind van je lijf houden, een licht buitje kunnen hebben maar een stukken beter ademen dan de Goretex membraam. van de goretex-jassen.
Heb je een merk? Linkje wellicht?
Zoals ik al schreef, ik heb een Arcteryx Squamish: https://www.switchbacktravel.com/review ... x-squamish. Maar ook de Patagonia Houdini Air en soortgelijke outdoor windshells (dit soort jacks zijn een complete categorie in die wereld) zouden moeten voldoen. De Arcteryx is gemaakt voor klimmers dus lange mouwen, atletische snit en kan een stootje hebben (bikepark en tarmac tested :oops: ) .

En voor de echt koude dagen pak ik de softshell, al dan niet icm de windshell: https://www.mountain-equipment.co.uk/co ... ded-jacket. Zelfde verhaal, is ook voor klimmers dus redelijk atletische snit en lange mouwen, handig op de fiets. Maar andere wandel/klimmers softshells voldoen natuurlijk ook. Beide zijn natuurlijk wel baggy in vergelijking met een Castelli Gabba oid.

Vooral de windshell is een zeer veel gebruikt item, met name omdat ie maar 125gr weegt en overal in past.Niet goedkoop maar elke cent waard imho (en ik draag ze ook met wandelen/hiken).

En voor echt zware regen heb ik deze: https://arcteryx.com/nl/en/shop/mens/beta-jacket en deze: https://www.bikeradar.com/reviews/cloth ... et-review/ voor onberekenbare dagen of noodjas.

Zoals je ziet, in mijn ogen is er geen ultiem jack voor alles. Wel verschillende jacks die qua range en inzetbaarheid aansluiten op diverse omstandigheden.
Laatst gewijzigd door TenZNL op za 17 december 2022, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Jij hebt fraai setje jacks liggen :-q
Ik zweer ook bij verschillende kledingstukken voor verschillende weersomstandigheden.
Bicycle, bicycle, bicycle
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

€ 36,27 49%OFF | Arsuxeo Winter Warm Up Thermische Fleece Fietsen Jacket Fiets Mtb Racefiets Kleding Winddicht Waterdicht Lange Jersey Jersey
https://a.aliexpress.com/_EGbbXGx

Sinds ik deze jas heb ,heb ik het nooit meer koud gehad. Kost geen drol ademt net voldoende om niet te zweten en is wind/waterdicht.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Sabai schreef: za 17 december 2022, 11:00 € 36,27 49%OFF | Arsuxeo Winter Warm Up Thermische Fleece Fietsen Jacket Fiets Mtb Racefiets Kleding Winddicht Waterdicht Lange Jersey Jersey
https://a.aliexpress.com/_EGbbXGx

Sinds ik deze jas heb ,heb ik het nooit meer koud gehad. Kost geen drol ademt net voldoende om niet te zweten en is wind/waterdicht.
Hoe heet dat merk? :o :winkie:
daniel1975 schreef: za 17 december 2022, 10:36 Jij hebt fraai setje jacks liggen :-q
Ik zweer ook bij verschillende kledingstukken voor verschillende weersomstandigheden.
Thnx :)
Ik zweet snel en veel dus de juiste kleding is in deze omstandigheden best belangrijk voor mij.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Wat je zoekt is een hardshell met een RET van minder dan 6. Ik zou beginnen te zoeken bij jassen met een PU-membraan, aangezien die doorgaans minder luchtdruk verschil nodig hebben dan goretexmembranen.

Aan de andere kant: alles wat waterdicht is, ademt minder. Dus goede ademende kleren met een al dan niet ademend lichtgewicht regenjack voor op de weg/in de regen in je achterzak mee.


Edit: goretex moet je trouwens überhaupt niet willen. Iets met PFAS enzo.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

als je net zo”n zwetende otter bent als ik kun je het vergeten met ademende waterdichtehardshells die hierboven genoemd worden.
natter van binnen dan van buiten.
maar dat heb je ook vast zelf al ervaren.
er is geen gore membraan waterdoorlatend genoeg om die 2 liter zweet die iknper uur produceer door te laten.

wat redelijk werkt
zijn de gore infinium (verbeterd windstopper) softsells. water resistant, niet waterproof.
zijn bij mij na een uur of 3 stortbui pas niet meer droog.
de fiets varianten hebben dan vaak op de rug iets wat nog wat beter ademt dan infinium maar dan niet winddicht is, wel redelijk waterresistant
voor de temperaturen rond het vriespunt zijn bij mij de gore c5 trail en de castelli alpha ros of perfetto ros favoriet. 1m82, gore maat xl castelli xxxl.
de castelli is denk iets iets beter, wel serieus fijn ding. Helaas net uit de aanbieding dus kost weer een vermogen ipv ca 130 euro in de sale. de gore trail heeft betere zakken en gaat tot grotere maten. Ook aardig ding. ca 120 eueo in de sale.
boven de 12 graden allebei veel te warm en is het weer gewoon alles kort en is de regen ook geen issue


het antwoord is dus dat je voor het perfecte jack geen jack zoekt maar een softshell.
als het dan echt regent doe je er even tijdelijk een poncho of jack of vuilniszak overheen, daarna het plastic weer snel uit.

ook nog wat geprobeerd met ademende iets wind doorlatende stoffen van polartec, maar die wind er doorheen is best K als het serieus koud is. een rits kun je open of dicht doen, zo”n doorlatemde stof niet, vond ik niet fijn bij stilstaan
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

lochnes schreef: wo 21 december 2022, 01:31 zijn de gore infinium (verbeterd windstopper) softsells. water resistant, niet waterproof.
zijn bij mij na een uur of 3 stortbui pas niet meer droog.
Mijn Infinium jasjes houden het niet droog in stortbuien of langdurige regen, wel erg fijn als windstopper.
lochnes schreef: wo 21 december 2022, 01:31 het antwoord is dus dat je voor het perfecte jack geen jack zoekt maar een softshell.
als het dan echt regent doe je er even tijdelijk een poncho of jack of vuilniszak overheen, daarna het plastic weer snel uit.
Dat zijn twee jassen :wink:

De ultieme jas is de jas die jou het beste compromis biedt in een gegeven situatie. :bier:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb goede ervaring met een Decathlon jack BTwin, helaas maken ze dit model niet meer tenminste ik kan t niet meer vinden.

Werkt voor mij prima met korte mouw ondershirt, stretch lange mouw ondershirt en dan dat jack er over. Wel met lange broek met zo'n rugstuk met bretels dus soort van 4 lagen op de onderrug. Mogelijk is je korte broek niet zo'n goed idee bij kou en krijg je de rest minder goed opgewarmd dan je denkt.

Afgelopen week gereden bij -4 C met bovengenoemde combi en totaal niet koud op het lichaam.

Als t regent doe ik een regenjack aan, maar dat wordt toch nat van binnen na enige tijd.

Zoiets als dit is de huidige versie denk ik:
https://www.decathlon.be/nl/p/fietsjack ... 91&c=BLAUW
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Ik heb nu sinds een paar weken de Fox Racing Ranger 2.5L.

Pluspunten:
  • Jasje zit als gegoten (maat L, ik ben 1.85m).
  • Perfect waterdicht.
  • Erg mooi afgewerkt.
Minpunten:
  • De capuchon kan niet worden opgerold en vastgezet.
  • Met een rugzak om wordt mijn rug wel wat zweterig.
  • Steekzakken aan de zijkant zitten wat ver naar buiten en zijn daardoor moeilijk bereikbaar als je een rugzak draagt.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
JOMTB
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 19 juli 2020, 12:56

Evt endura MT500 waterproof II?
Met -3 gewoon lekker fietsen. Begint wat koud, maar daarna echt prima. Ook waterdicht en ademend. Daarnaast veel ventilatie opties mbv ritsen.
Houd mijn rug toch redelijk droog met een Merino of coolmax ondershirt van futurum er onder.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Ik heb uiteindelijk een jack van K-way gekocht.
Past in zijn eigen zak, zit een elastieken riem met gesp in de zak dus kan altijd probleemloos mee.
Vooral het is waterdicht en het ademt dus ook echt.
Met mijn andere jacks wordt ik of zeiknat van de regen of zeiknat van het zweten.
Met dit jasje blijf ik droog, eigenlijk maar twee kleine nadelen.
De capuchon is voor mij onnodig en de rug is “in aanvalshouding” net wat kort.

Afbeelding

Afbeelding
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Kostenpost? Linkje naar het exacte model zou fijn zijn

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Heckler40 schreef: za 21 januari 2023, 13:49 Kostenpost? Linkje naar het exacte model zou fijn zijn

Enjoy!!
Ja wel zo handig.
Sorry.

https://www.k-way.com/products/jackets- ... d%20|%203Y
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Plaats reactie