Het ultieme jack? NIET OM MEE TE FIETSEN!!! (Vlgns de geleerden)

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Net weer terug van lekker 3-wekelijks ritje 40-50km stoempen door Z-Limburg. (Hoewel stoempen met de TTXm22 en RXF38 een heeel andere beleving heeft)
Benen ingesmeerd met midalgan. (Doe ik al jaren, heb een kuthekel aan lange broek, dus altijd korte short met baggy)
Achterpoten blijven droog en warm, rest onderstel ook, maar bovenlijf vooral rug wilt het nog wel eens koud krijgen door zweten en dat is niet fijn.
Ik zoek dus eigenlijk een jack dat wind- en waterdicht is, zodat het zweetmechaniek enigszins pech heeft, dus niet warm daar zorg ik zelf wel voor.

Vraag…
Wat, waar en waarom?

/edit
Forgot..
How much is the fish?! :winkie:
Laatst gewijzigd door Spec4ever op zo 22 januari 2023, 15:22, 2 keer totaal gewijzigd.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Moet je het dan niet in je onderkleding zoeken?
Ik had jaren hetzelfde probleem ls jij tot ik vanuit hier de tip kreeg zo,n ondershirt van Bryne te proberen.
Sinsdien eigenlijk nooit meer een koude rug omdat die shirts dat perfect afvoeren
Die shirts zien er niet uit, maar bij kou is dit met afstand het beste wat ik heb gevonden, en ik heb wat ondershirts van o.a Craft, Odlo etc geprobeerd.

Vandaag 1.5x Schoorl gereden met dus op het bovenlijf een Bryne, shirt met lange mouwen en een jas van winterjas van Craft die wind en waterdicht is en redelijk lijkt te ademen en odanks dat ik echt een koukleun ben, vond ik het niet koud :).

Edit:
Linkje toegevoegd
https://www.brynje-shop.com/en/sportswe ... 305-p13391
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Hier nog een +1 voor het Brynje shirt! Je moet er een stabiele en stevige relatie voor hebben wil je hem kunnen tonen aan je partner of single zijn, maar voor het fietsen in het heerlijk!

Brynje-shirt, t-shirt met korte mouwen en een longsleeve en ik hou het meerdere uren klimmen en afdalen uit met temperaturen rond het vriespunt.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2835
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Wat hierboven gezegd wordt beaam ik zeer zeker.

Ik ben heilig overtuigd van het nut van laagjes en niet zozeer van dikke isolerende kleding.
Daarbij is het dus wel van essentieel belang dat de eerste laag goed warmhoudt, maar ook het zweet goed afvoert.
Ik draag bij winters weer vaak thermokleding (lange broek en shirt) van de action als eerste laag (werkt prima voor mij) maar je zou daar ook een goed zweetshirt voor kunnen nemen.
De tweede laag is een bibshort met zeem (een gewone (lycra) fietsbroek dus) en op het bovenlijf een windstoppper eventueel nog winter been- en/ of armstukken (AGU)
De derde laag is dan mijn gewone lycra fietsshirt (handig kan ik al mijn zakken gewoon aan)
Ik draag dan vaak nog een buff en afhankelijk van de temperatuur kies ik nog handschoenen uit (zomer/ herfst/ winter variant)
Een fatsoenlijk helmpetje wat de oren bedekt doet ook wonderen evenals overschoenen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Dank voor de reacties.
Ik gebruik al het laagjes-systeem met thermo onderkleding (Odlo) of Merino en een t-shirt daarover.
(Heb mijn onderarmen ook altijd onbedekt.)
Ik krijg het koud op mijn rug door het zweet dat het jack vasthoudt.
Het gaat me dus puur om “het beste” jack.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Spec4ever schreef: wo 14 december 2022, 20:03 zodat het zweetmechaniek enigszins pech heeft
Wat betekent dit?
Wil je het zweetvocht gewoon opsluiten? Dan regenjas aandoen, wind en waterdicht.
Wil je het zweet afvoeren? Dan goretex (of variant) hardshell wandeljas kopen en hopen dat de marketing voldoet aan je verwachting.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Spec4ever schreef: do 15 december 2022, 10:21 Dank voor de reacties.
Ik gebruik al het laagjes-systeem met thermo onderkleding (Odlo) of Merino en een t-shirt daarover.
(Heb mijn onderarmen ook altijd onbedekt.)
Ik krijg het koud op mijn rug door het zweet dat het jack vasthoudt.
Het gaat me dus puur om “het beste” jack.
Maar als je jack het zweet vasthoudt, dan nóg heb je daar geen last van met een… Brynje shirt! Da’s de hele truc: materiaal neemt sowieso amper vocht op. En met al die gaatjes heb je luchtisolatie, géén vochtige eerste laag dus die direct op je huid plakt. Ideaal tijdens ‘t fietsen, maar vooral ook warm tijdens stilstaan buiten, stil zitten met een pauze binnen.

En een goed isolerend en ademend jack, die ook natuurlijk: Gore Phantom Infinium. Goretex. En als je de mouwen afrits ‘T-shirt’! Voor strenge winter t/m lente/herfst top. Op veel plekken rond 150,- te krijgen, maar hier een aanbieding 115,-, https://www.bikester.nl/gore-wear-phant ... gJqNPD_BwE
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Elvander schreef: do 15 december 2022, 10:27
Spec4ever schreef: wo 14 december 2022, 20:03 zodat het zweetmechaniek enigszins pech heeft
Wil je het zweet afvoeren? Dan goretex (of variant) hardshell wandeljas kopen en hopen dat de marketing voldoet aan je verwachting.
Maak je geen illusies, ook goretex ademt niet (genoeg) als je echt gaat stoempen. Ik heb een Gore C5 trail jacket en een Arcteryx Beta shell en die gaan gewoon weer uit als het stopt met regenen.
Zelf kies ik meestal voor een windbreaker of een softshell over de laagjes en neem de Goretex jas mee in m`n tas voor nood(weer). Dit werkt voor mij het beste, aangezien de windbreaker/softshell de koude wind van je lijf houden, een licht buitje kunnen hebben maar een stukken beter ademen dan de Goretex membraam. van de goretex-jassen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Horden wielrenners zweren bij een "Gabba" in de winter/herfst

https://www.triathlonaccessoires.nl/cyc ... 2MEALw_wcB
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5583
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

aurelius schreef: do 15 december 2022, 10:53

Maar als je jack het zweet vasthoudt, dan nóg heb je daar geen last van met een… Brynje shirt! Da’s de hele truc: materiaal neemt sowieso amper vocht op. En met al die gaatjes heb je luchtisolatie, géén vochtige eerste laag dus die direct op je huid plakt.
Dit dus. En of het nu zo'n gaatjes shirt is die het ook goed doet op elke willekeurige Pride of een van de andere gerenommeerde merken maakt in principe niet uit. De 1e laag moet het zweet afvoeren en zelf dus droog aanvoelen dat is de 1e voorwaarde om warm te blijven. Je moet het zweet daarna niet gaan opsluiten maar een gemiddeld ademend jack zal voldoende moeten zijn.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Meestal ook laagjes, thermoshirt daarover een longsleve en een goed ademend regenjack van Endura.
Maar er zijn ook dagen dat duren laagjes gewoon niet voldoende zijn en dat trek ik mijn snowboard kleding aan.
Have fun!
Rinse.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Elvander schreef: do 15 december 2022, 10:27
Wil je het zweetvocht gewoon opsluiten? Dan regenjas aandoen, wind en waterdicht.
Wil je het zweet afvoeren? Dan goretex (of variant) hardshell wandeljas kopen en hopen dat de marketing voldoet aan je verwachting.
Uiteraard wil ik dat niet opsluiten, dan lopen mijn rubberlaarzen vol en krijg ik ook nog koude poten :winkie:
Wat ik ook niet wil is een regenjasje dat je droog van de regen houdt, maar je zeiknat maakt doordat het ding niet ademt.
aurelius schreef: do 15 december 2022, 10:53
Maar als je jack het zweet vasthoudt, dan nóg heb je daar geen last van met een… Brynje shirt! Da’s de hele truc: materiaal neemt sowieso amper vocht op. En met al die gaatjes heb je luchtisolatie, géén vochtige eerste laag dus die direct op je huid plakt. Ideaal tijdens ‘t fietsen, maar vooral ook warm tijdens stilstaan buiten, stil zitten met een pauze binnen.
Zo’n mesh shirt laat me denken aan Police Academy (Blue Oyster bar) :lol: :lol:
Zal eens een bestellen, alleen die maattabel??? Vallen die dingen zo groot? (Ik ben 1.90 lang, borst 139, buik 99)
En een goed isolerend en ademend jack, die ook natuurlijk: Gore Phantom Infinium. Goretex. En als je de mouwen afrits ‘T-shirt’! Voor strenge winter t/m lente/herfst top. Op veel plekken rond 150,- te krijgen, maar hier een aanbieding 115,-, https://www.bikester.nl/gore-wear-phant ... gJqNPD_BwE
Thanks! :-q
TenZNL schreef: do 15 december 2022, 11:03
Dit werkt voor mij het beste, aangezien de windbreaker/softshell de koude wind van je lijf houden, een licht buitje kunnen hebben maar een stukken beter ademen dan de Goretex membraam. van de goretex-jassen.
Heb je een merk? Linkje wellicht?
yo-eddy schreef: do 15 december 2022, 11:14 Horden wielrenners zweren bij een "Gabba" in de winter/herfst

https://www.triathlonaccessoires.nl/cyc ... 2MEALw_wcB
Lijkt (denk ik qua beschrijving) op de softshell die Tenzl beschrijft.
Thanks!
Laatst gewijzigd door Spec4ever op ma 23 januari 2023, 10:44, 2 keer totaal gewijzigd.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2835
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

yo-eddy schreef: do 15 december 2022, 11:14 Horden wielrenners zweren bij een "Gabba" in de winter/herfst

https://www.triathlonaccessoires.nl/cyc ... 2MEALw_wcB
Ik ken ze en heb er ook eentje aangehad.
Weliswaar in de winkel aangehad, maar dat was genoeg om te oordelen dat het geen geschikt jack is voor op de mountainbike.

Ze sluiten perfect en voor te mountainbiken zelfs TE perfect, ik vond dat er zeer beperkte bewegingsvrijheid was op de armen en schouders.
Geen probleem als je vrij statisch op een racefiets zit maar op de mountainbike is dit niet prettig.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

TenZNL schreef: do 15 december 2022, 11:03
Elvander schreef: do 15 december 2022, 10:27

Wil je het zweet afvoeren? Dan goretex (of variant) hardshell wandeljas kopen en hopen dat de marketing voldoet aan je verwachting.
Maak je geen illusies, ook goretex ademt niet (genoeg) als je echt gaat stoempen. Ik heb een Gore C5 trail jacket en een Arcteryx Beta shell en die gaan gewoon weer uit als het stopt met regenen.
Daarom staat het er ook zo neergezet, marketing en verwachting enzo.
Er is namelijk gewoon geen jas die voldoet aan wat TS lijkt te zoeken: inspannen en geen vochtophoping binnen de jas.
Goretex beweert zelf bij hoog en laag dat hun materiaal dat wel doet maar bij echte inspanning kan het ademende vermogen van het membraan niet op tegen vochtontwikkeling van een lijf dat zich inspant.

Ik zie net als degenen boven me als enige optie een echt ademende buitenlaag (een tochtig jasje dus) met daaronder een Brynje met eventueel andere laagjes.
Never underestimate Brynje, een ander merk doet niet hetzelfde (weet ik met een hele partij ondershirtjes in de kast).

@TS ik vraag me nog steeds af wat je nou bedoelt met: "zodat het zweetmechaniek enigszins pech heeft".
Je schijft op wat je niet wil maar wat bedoel je hier nou precies mee?
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Het zweetmechaniek
1 Inspanning => hogere lichaamstemperatuur => 2 zweten=> 3 zweet verdampt, waardoor de temp zakt => lichaamstemperatuur zakt/stabiliseert.

“Zodat het Zweetmechaniek pech heeft.”
1 en 2 zijn onlosmakelijk verbonden waarbij je dus 2 anders dan met actieve (ongewenste) koeling niet echt kunt voorkomen.
3 is hier hetgeen ik uiteindelijk na 40-50km stoempen als koud (alleen op de rug) ervaar en waar ik dus een oplossing voor zoek.
Daarbij wil ik waterdicht en winddichte eigenschappen vandaar ook de vraag voor “het ULTIEME jacket?”
Ik fiets al een halve eeuw en heb van alles van goedkoop tot peperduur gehad, ik rij ui-gekleed, maar ik zit ook niet voortdurend op het web naar alle innovaties te kijken, dus ik dacht laat eens je hengel uitgooien bij andere wellicht beter-geïnformeerde ervaringsdeskundigen.
(Dat mesh shirt is wellicht al een eerste goed resultaat, benieuwd of dat beter dan Merino werkt)

Zo duidelijk? :bier:
Laatst gewijzigd door Spec4ever op ma 23 januari 2023, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Plaats reactie