ervaringen met Reynolds TR309c wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jordan Fischer
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 9 januari 2023, 15:31

Hier helaas dezelfde ervaring.
Canyon Lux CF7 aangeschaft in jan 2022 met daarin een Reynolds TR289/TR309 wielset.
Uit nieuwsgierigheid heb ik deze week de achter en daarna de voor lagering bekeken omdat ik wat speling op de cassette opmerkte.
En toen zag ik dit:
Afbeelding
en voor:
Afbeelding

Naast de roestvorming loopt de achternaaf ook niet meer soepel.
Fiets (uiteraard) niet met een hogedrukspuit schoongemaakt.
Ik heb contact op genomen met het Canyon service center in Nederland. Ben benieuwd.

<edit> Post gecorrigeerd met juiste jaartal en link naar foto's
Laatst gewijzigd door Jordan Fischer op ma 9 januari 2023, 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Januari 2023, dus nog maar een paar dagen oud?
Dus dit is min of meer hoe de fiets is afgeleverd???
Dat is ernstig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jordan Fischer
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 9 januari 2023, 15:31

Nee, jan 2023 was een typo. Moet zijn jan. 2022.
Overigens zojuist de 1e reactie van Canyon gekregen. Citaat:
Op de foto's is duidelijk roest en corrosie zichtbaar, tevens zien we vocht op het binnenwerk. Vaak duidt dit op een onderhoud gerelateerd probleem...Mocht dat zo zijn, zullen hier naar alle waarschijnlijkheid kosten aan verbonden zijn.
Stuur de wielen maar op voor nadere inspectie en waar nodig herstel.
Tja..
rikkieking
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 1 augustus 2013, 11:55

Jordan Fischer schreef: di 10 januari 2023, 20:25 Nee, jan 2023 was een typo. Moet zijn jan. 2022.
Overigens zojuist de 1e reactie van Canyon gekregen. Citaat:
Op de foto's is duidelijk roest en corrosie zichtbaar, tevens zien we vocht op het binnenwerk. Vaak duidt dit op een onderhoud gerelateerd probleem...Mocht dat zo zijn, zullen hier naar alle waarschijnlijkheid kosten aan verbonden zijn.
Stuur de wielen maar op voor nadere inspectie en waar nodig herstel.
Tja..
ja gaan we weer :roll: Dit zeiden ze bij mij dus ook, terwijl ik de wielen alleen een zomertje onder droge omstandigheden had gebruikt en geen tuinslang of hd-spuit gebruik bij het schoonmaken. Voor mij is dit geen 'onderhouds gerelateerd probleem' maar een probleem in het ontwerp/uitvoering van de naven waardoor ze vroegtijdig falen. En Canyon kan dan wel zelf niet de naven maken, maar ze verkopen ze wel en zijn er dus voor ons als consument het eerste aanspreekpunt voor en daarmee verantwoordelijk voor de garantie.

Je zou ze gewoon op kunnen sturen, en wanneer Canyon aangeeft het niet onder garantie te willen vervangen weer terug laten sturen. Misschien heb je dan net als mij geluk en krijg je een gerepareerd setje terug :wink:
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

is dat een industry nine naaf? leg de claim anders ook neer bij Reynolds. Zij geven immers levenslange garantie.

ik heb ook veel gezeik gehad met Reynolds wielen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

worstkaas schreef: do 12 januari 2023, 17:33 is dat een industry nine naaf? .
Dat lijkt me sterk. Ik zie straight pull naven en volgens mij heeft IN die niet eens in haar assortiment. En bij naven van €500+ mag je toch wel wat beters verwachten.

Volgens mij worden die Reynolds die op een Canyon worden afgemonteerd met goedkop (er)e eigen merk of Sunringle naven uitgevoerd. Alles in het kader van smoelt en bekt goed, maar presteert iets minder 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

hanjovdberg schreef: do 12 januari 2023, 21:36
worstkaas schreef: do 12 januari 2023, 17:33 is dat een industry nine naaf? .
Dat lijkt me sterk. Ik zie straight pull naven en volgens mij heeft IN die niet eens in haar assortiment. En bij naven van €500+ mag je toch wel wat beters verwachten.

Volgens mij worden die Reynolds die op een Canyon worden afgemonteerd met goedkop (er)e eigen merk of Sunringle naven uitgevoerd. Alles in het kader van smoelt en bekt goed, maar presteert iets minder 8)
Mijn Canyon Lux heeft toch echt Reynolds wielen met Industry Nine naven waar ik veel gezeik...lees speling heb gehad.
Tot 2x toe. Dit is gratis opgelost door Reynolds omdat Canyon niet thuis gaf.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zal je zeker niet tegenspreken want ik ben niet een bezitter van een Canyon. Opvallend wel dat Canyon nu niet meer kiest voor Reynolds maar alleen nog maar voor DT Swiss.

Maar TS heeft straight pull naven en volgens mij (cmiiw) heeft IN die niet.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien zijn die er wel, maar dan alleen als OEM?
Zo worden er ook voorvorken gemonteerd af fabriek die je niet via de normale kanalen kunt kopen (tenzij ze bij een of andere internetshop terechtkomen die ze opgekocht heeft bij een fietsfabrikant). Meestal een combinatie van demper, vorkbuismateriaal, casting, die niet in de aftermarket catalogi voorkomt.

Of het gaat alleen om het binnenwerk. Zo heb ik Rolf wielen in mijn gravelbike gehad waar naven in zaten met een White Industries binnenwerk en freehub. Maar het naafhuis was niet van WI.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat gaat vaak over net een andere veerweg of kleurstelling. Maar straight pull naven moeten echt anders geproduceerd worden. Lijkt mij heel sterk dat IN dat gaat doen om aan Canyon/Reynolds OEM naven te kunnen verkopen.

Maar ik laat me graag verrassen 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
bertus 35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 november 2011, 18:30
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf 7

Ook bij mij naar een jaar spelling op de cassete, nieuwe lagers ingezet en kijken hoelang het goed gaat,de volgende keer komen er toch echt andere naven in, waarschijnlijk Dt 240.
Mtb Renkum
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij is Reynolds van oorsprong een bedrijf dat o.a. alu buizen maakt.
[edit] was - maakte want sinds 2000 overgenomen door Alcoa.
Reynolds was dus een gevestigde naam in de alu scene.
De naam wordt nu gebruikt door Hayes voor fietswielen [/edit]

Als Reynolds zn dure naven bij i9 haalt, dan zou het zo maar kunnen dat ze hun goedkope naven ook niet zelf maken, maar uit een catalogus in China kiezen.
Ook als ze hun dure naven niet bij i9 halen, dan nog is de kans groot dat ze hun naven niet zelf maken maar elders inkopen.
Jammer dat ze niet een stapje hoger insteken.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Reynolds_Metals_Company

https://hayesbicycle.com/collections/reynolds
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Elastiek
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 29 januari 2023, 22:31
Mijn mountainbike: S-works epic

Heb deze wielset ook 2 jaar gereden op een canyon lux, nooit problemen mee gehad. Natuurlijk de wielen op de juiste manier onderhouden en schoongemaakt, maar dat lijkt me voor elke wielset van belang. Moet zeggen dat ik de wielen ook top vond rijden, rollen soepel, voelen stijf en met de brede interne breedte kan je zeer lage druk rijden. Voel ook geen noemenswaardig verschil met mijn handgespaakte wielen met hope naven op mijn epic.
Jordan Fischer
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 9 januari 2023, 15:31

Nog nog even een update van de TS zijde:

Wielen zijn kosteloos naar het service center van Canyon in Eindhoven gestuurd en weer kosteloos terug gekomen.
Mij was na inspectie een prijsopgaaf toegezegd indien slijtage de oorzaak was.
Helaas kreeg ik geen prijsopgaaf, maar gelijk een factuur voor de reparatie...
Met deze gang van zaken was ik dus niet zo blij, maar uiteindelijk wel een nette inhoudelijke reactie van Canyon gekregen.
Anyway, ze hebben 7 lagers vervangen door Enduro lagers. Er was dus sprake van slijtage.
Kosten: 11.95 Euro / lager + 30 Euro arbeid.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jordan Fischer schreef: za 4 februari 2023, 23:17 Nog nog even een update van de TS zijde:

Wielen zijn kosteloos naar het service center van Canyon in Eindhoven gestuurd en weer kosteloos terug gekomen.
Mij was na inspectie een prijsopgaaf toegezegd indien slijtage de oorzaak was.
Helaas kreeg ik geen prijsopgaaf, maar gelijk een factuur voor de reparatie...
Met deze gang van zaken was ik dus niet zo blij, maar uiteindelijk wel een nette inhoudelijke reactie van Canyon gekregen.
Anyway, ze hebben 7 lagers vervangen door Enduro lagers. Er was dus sprake van slijtage.
Kosten: 11.95 Euro / lager + 30 Euro arbeid.
Niet zo netjes om zonder opdracht de lagers te vervangen en een factuur te sturen....en de prijs van de lagers is ook aan de hoge kant imho.

Daarnaast kan het dan slijtage zijn, maar na een jaar 7 lagers verslijten vind ik heel snel. Ik bouw wel eens wat wielen en heb zelf nog nooit wiellagers van m'n naven hoeven te vervangen (oudste wielset is nu bijna 13 jaar oud)
Wel een keertje:
- een lager in een Hope body, na 5 jaar intensief gebruik (en die rijdt al weer 4 jaar probleemloos rond).
- een lager van een eerste generatie DT350 naaf, die 6 jaar heel intensief bij wedstrijden ingezet was.

Maar goed dat het opgelost is, nu hopen dat ze wat langer blijven draaien.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie