waarmee bescherm ik mijn tenen tegen de winterkou?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
msv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 9 december 2022, 21:26

Afgelopen weekend (met temperaturen nog boven vriespunt) met een 3 uur durende MTB training had ik na afloop dooie, maar ook blauw/zwarte tenen van de kou. Dooie tenen ben ik mee bekend; blauw/zwart is bij mij een teken dat er echt wel iets mis gaat.
Ik rij nu met een Northwave Clan (flatpedal) schoen, met een wintersok met wel iets van merino wol er in. Ondertussen heb ik sokken gekocht met veel meer merino wol er in, maar ik betwijfel of dat voldoende gaat zijn.

De uitdagingen liggen er in dat ik het fenomeen van Raynaud heb, en dus echt goed warme voeten nodig heb om ze warm genoeg te houden; dat ik een brede voorvoet heb waardoor bijv five ten niet past (idem Ride concept en Vaude). Giro en Northwave 'passen' als ik ze een halve maat te groot neem. Wat meteen ook betekent dat als ik bijv waterdichte sokken (gripgrap waterproof/merino) wil gebruiken, de schoenen al helemaal niet meer passen.

Iemand tips?
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Heb ook zo’n merino compres sok die heel strak rond de kuit zit. Soms nog extra sok. En vorige winter met aluminium folie zitten hobbyen. Heb nu onderstaande … moet ze nog uitproberen. Bedoeld voor over de teen/schoen aan de buitenkant maar heb al gezien dat ze ook wel over de sok in de schoen passen.

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik dat je, je er in de winter overheen zal moeten zetten dat je simpelweg andere schoenen nodig hebt.

Een goede optie is een waterdichte, gevoerde (sneeuw)schoen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wat Peel zegt: een maat grotere winterschoenenset kopen, of accepteren dat als het pokke koud is je beter niet kunt fietsen.

nb: hoewel ik een groot liefhebber ben van flats, had ik het idee dat clipless schoenen wel warmer waren, dus wellicht liggen daar ook nog mogelijkheden voor je.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Had je ook een goede lange winterbroek aan ? Omdat het bloed wat naar je voeten toe stroomt niet te veel mag afkoelen :( (bijvoorbeeld door rijwind) om je voeten enigzins warm te kunnen houden :-q
Zelf heb ik een winddichte lange broek en ik doe over mijn sokken plastic zakjes en dan nog overschoenen :D
En naarmate het buiten opdroogt tijden de rit gaan de overschoenen het eerst uit :-q
De overschoenen gebruik ik tegen de dauw en tegen het water van stuiken en het hogere gras en soms is mist ook nat :-{ de zakjes blijven meestal tot in de middag en gaan dan ook uit als het zonnetje goed schijnt, het is buiten dan nog wel koud maar droog :-q en zo hou ik mijn voeten warm :D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, nog een stem voor echte winterschoenen in een ruime maat.
En dan lekker warme sokken.
We zijn warmbloedig, dus we zijn zelf een kacheltje. Zeker als we aan het sporten zijn.
De kunst is om die warmte op de goede plek te krijgen en op die plek vast te houden.
Dus zorgen dat de doorbloeding optimaal is en zorgen dat de isolatie optimaal is.
Ik lees dat je Raynaud hebt, dat maakt het niet makkelijker, maar daardoor is het bovenstaande des te belangrijker.
Je kan ook nog denken aan verwarming.
Chemische of elektrische inlegzooltjes.
Fietsen is anders dan skiën of schaatsen, je schoenen hoeven niet loeistrak te zitten om lekker te fietsen. Beter te ruim dan te strak. Dan is er plek voor warme sokken en evt voor die inlegzooltjes.
En als het dan nog niet lukt, dan moet je misschien accepteren dat je 's winters iets anders gaat doen.
Of verhuizen naar een warmer land.
Kan ik iedereen aanbevelen 8)
Verder zijn platformpedalen beter dan klikpedalen.
De klikplaatjes met hun bevestiging zijn een koudebrug en die heb je niet bij platforms.
Bij platformpedalen kan je desnoods bergschoenen aantrekken. Veters niet helemaal tot boven vast en je komt een heel eind.

En je schoenen warm aantrekken, met warme voeten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ThaSingleTrackMastah schreef: za 10 december 2022, 02:13 Ja, nog een stem voor echte winterschoenen in een ruime maat.
En dan lekker warme sokken.
We zijn warmbloedig, dus we zijn zelf een kacheltje. Zeker als we aan het sporten zijn.
De kunst is om die warmte op de goede plek te krijgen en op die plek vast te houden.
Dus zorgen dat de doorbloeding optimaal is en zorgen dat de isolatie optimaal is.
Ik lees dat je Raynaud hebt, dat maakt het niet makkelijker, maar daardoor is het bovenstaande des te belangrijker.
Je kan ook nog denken aan verwarming.
Chemische of elektrische inlegzooltjes.
Fietsen is anders dan skiën of schaatsen, je schoenen hoeven niet loeistrak te zitten om lekker te fietsen. Beter te ruim dan te strak. Dan is er plek voor warme sokken en evt voor die inlegzooltjes.
En als het dan nog niet lukt, dan moet je misschien accepteren dat je 's winters iets anders gaat doen.
Of verhuizen naar een warmer land.
Kan ik iedereen aanbevelen 8)
Verder zijn platformpedalen beter dan klikpedalen.
De klikplaatjes met hun bevestiging zijn een koudebrug en die heb je niet bij platforms.
Bij platformpedalen kan je desnoods bergschoenen aantrekken. Veters niet helemaal tot boven vast en je komt een heel eind.

En je schoenen warm aantrekken, met warme voeten.
Dit….
En warmtepads voor je voeten proberen, bv niet te dure bij https://www.decathlon.nl/p/voetwarmers- ... gLonvD_BwE.
Uurtje of 2-3 max, als je met cleats rijdt, zonder wellicht langer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

aurelius schreef: za 10 december 2022, 08:49
ThaSingleTrackMastah schreef: za 10 december 2022, 02:13 Ja, nog een stem voor echte winterschoenen in een ruime maat.
En dan lekker warme sokken.
We zijn warmbloedig, dus we zijn zelf een kacheltje. Zeker als we aan het sporten zijn.
De kunst is om die warmte op de goede plek te krijgen en op die plek vast te houden.
Dus zorgen dat de doorbloeding optimaal is en zorgen dat de isolatie optimaal is.
Ik lees dat je Raynaud hebt, dat maakt het niet makkelijker, maar daardoor is het bovenstaande des te belangrijker.
Je kan ook nog denken aan verwarming.
Chemische of elektrische inlegzooltjes.
Fietsen is anders dan skiën of schaatsen, je schoenen hoeven niet loeistrak te zitten om lekker te fietsen. Beter te ruim dan te strak. Dan is er plek voor warme sokken en evt voor die inlegzooltjes.
En als het dan nog niet lukt, dan moet je misschien accepteren dat je 's winters iets anders gaat doen.
Of verhuizen naar een warmer land.
Kan ik iedereen aanbevelen 8)
Verder zijn platformpedalen beter dan klikpedalen.
De klikplaatjes met hun bevestiging zijn een koudebrug en die heb je niet bij platforms.
Bij platformpedalen kan je desnoods bergschoenen aantrekken. Veters niet helemaal tot boven vast en je komt een heel eind.

En je schoenen warm aantrekken, met warme voeten.
Dit….
En warmtepads voor je voeten proberen, bv niet te dure bij https://www.decathlon.nl/p/voetwarmers- ... gLonvD_BwE.
Uurtje of 2-3 max, als je met cleats rijdt, zonder wellicht langer.
Die helpen redelijk goed icm niet al te dikke sokken...Ik heb ze weleens gebruikt terwijl ik van die thermische ski sokken droeg...die isoleren inderdaad. Dus ook tegen externe warmte bronnen 🤐.
Verder draag ik nu ook kniekousen ipv sokken, koude kuiten geven ook koude voeten.
Aangezien ik niet meer over een schildklier beschik is mijn temperatuurhuishouding niet meer "natuurlijk" geregeld maar met medicatie. Soms wat onhandig 🤔
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

https://www.decathlon.nl/p/voetwarmers- ... gLonvD_BwE

In warme schoenen, iets winter specifieks, zodat de warmte er in blijft. Je kan ook overschoenen gebruiken maar dan wel flat specifieke.

Als je tenen blauw en zwart worden is er al onomkeerbare schade, dus niet laten gebeuren.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

TS rijdt met Flats :-q ......maarja TS heeft zulk extreem koude voeten/tenen door stilstaan, rijwind, regen :-? .....dat is ook wel een dingetje denk ik :roll:
Zover ik weet rijdt ze enduro :-q
Maar de exacte omstandigheden en de inspanningen....die weet ik niet en zijn moelijk inschatten voor mij :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

wanneer je loopt werken je kuitspieren en het afrollen van je voet als een pomp, die de doorbloeding van je voeten verbetert.
tijdens het fietsen valt dit effect grotendeels weg, door de relatief stijve zool en de meer continue aanspanning van je kuitspieren.
je kan de doorbloeding verbeteren door je tenen te bewegen. wanneer je pedaal omhoog gaat je tenen omhoog en tijdens het naar beneden duwen met je tenen "knijpen".
probeer dit regelmatig te doen, al voordat je koude tenen krijgt.
probeer ook je kuit te ontspannen wanneer je pedaal omhoog komt, zeker met flats kan het dat je continue spanning houdt om je voet op de pedaal te houden. deze spierspanning maakt het moeilijker voor het koude bloed om weer omhoog te stromen.

voor het knijpen met je tenen heb je een schoen nodig met veel ruimte om de tenen.
(warmtepads geven wel warmte af, maar doordat ze ruimte in je schoen innemen kan het ook weer dat ze de beweging en doorbloeding belemmeren.)
de NW clan zien eruit als een geventileerde zomerschoen, dus ik zou opzoek gaan naar een warme winterschoen, misschien kan een schoenmaker ze opspannen om meer ruimte te maken op de plekken waar ze knellen. (afhankelijk van materiaal en constructie)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ohja....wiebelen met m'n tenen tijdens het rijden :oops: .....en dat doe ik ook met m'n vingers/handen/polsen :D het komt er op neer....ik hou alles wel in beweging tijdens het fietsen :-q
Maarja....ik ga ook niet de deur uit voor een ritje onder de 100km :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
msv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 9 december 2022, 21:26

Dank voor alle reacties!
De omstandigheden, Mario, was met weinig stilstaan (alleen aan het einde van de training een paar minuten, verder nauwelijks want te koud), een actieve (maar minder slopend dan anders) training, geen regen en ook geen plassen. Weinig rijwind, want veel beschut. Alleen de 30 minuten terug naar huis na de training was wel met veel meer rijwind. En zeker ook een lange en goed warme broek.

Dank voor de uitleg Sik; ik ga het eens proberen. Al heb ik bij een wandeling in deze temperaturen dus ook vrij snel dooie tenen. Maar, icm inderdaad winterschoenen en evt verwarming (of plastic zakjes), en sowieso betere sokken.
En dus blijkbaar een grotere dan usual maat schoen :-q
msv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 9 december 2022, 21:26

aurelius schreef: za 10 december 2022, 08:49 Uurtje of 2-3 max, als je met cleats rijdt, zonder wellicht langer.
beginners-vraag: Cleats... dat zijn die dingen onder je schoen voor als je clipless rijdt?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Jep :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie