waarmee bescherm ik mijn tenen tegen de winterkou?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Die schoenen zijn bijna duurder dan mijn mountainbike zelf 😂
Have fun!
Rinse.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Marke schreef: di 13 december 2022, 09:57 Nog even een paar andere mogelijkheden:

Je lichaam vindt koude voeten niet zo belangrijk, een koud hoofd wel, dus daar gaat het bloed naar toe.
Dus om koude voeten te voorkomen moet je een muts op doen. Dan gaat er meer warm bloed naar je voeten
Toch heb ik bijna altijd een randje te warm lichaam en hoofd maar wel verkleumde voeten. Ik draag echt veel (op de racefiets). Balaclava, thermoshirt, fleece, softshell, winterbroek, merino sokken, northwave arctics.. mijn strategie is altijd beter iets te warm dan te koud.
Waar woke is, is vuur
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Klikpedalen + dito schoenen, merino wollen sokken en neopreen overschoenen en vooral doortrappen en dan valt het allemaal wel mee in de kou. Deze combi rijd ik zelfs nu mee op de racefiets a 30km/u tussen de weilanden.

Als je flats niet persé nodig hebt in Nederland, dan is het opbouwen van 'laagjes' rondom je voeten, inclusief overschoenen toch best wel het overwegen waard.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voeten zijn bij mij het probleem niet... soms wel enigzins koude voeten maar eigenlijk nooit zo erg dat het echt storend wordt.

Maar ongeacht wat ik aan kleding aan heb, bij een inspanning als (sportief) fietsen ga ik zweten en daardoor koel ik vroeg of laat af.

En ja, ik gebruik het laagjesprincipe en ik heb kwalitatief hoogwaardige fietskleding (Brynje onderlaag, verder pluk ik naar believen shirts, jacks, broeken uit de kast van oa Craft, Odlo, Endura, Campagnolo, Gore en weet ik wat nog meer).
Koude handen is dan wel weer een herkenbaar probleem hier...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb deze net gisteren binnen gekregen.
Alleen zit ik momenteel met een tennisarm en ik ben erachter dat mtb-en niet bevorderlijk voor de genezing daarvan is... zal me voorlopig maar beperken tot wegrondjes. Op fietsen met spd-pedalen :D
Dus veel zal ik ze de komende tijd niet gebruiken vrees ik. De echte test komt dan wellicht volgende winter... ben wel benieuwd naar deze schoenen dus misschien toch maar een keer de mtb pakken voor een gladgestreken rondje.

Voor klikpedalen heb ik trouwens winterschoenen van FLR, die waren vorig jaar flink in de aanbieding bij Futurum. Zelfs met m'n zomersokken erin afgelopen woensdag geen koude voeten gehad (wegrit bij -1). Opvallend is dat na de rit de voering wel klam aanvoelt maar dat ik tijdens de rit dat niet voel en er dus ook geen (niet snel) koude voeten in krijg.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Voor je arm kan je een spuit halen, heb ik begin dit jaar laten doen, pijnloos verder gefietst. :-q
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Heb ook al meerdere malen een tennisarm gehad en een spuit is idd de enige oplossing. Je moet je arm namelijk wel belasten maar als het pijn doet dan doe je dat niet. Dus spuit er in en je kan weer gewoon fietsen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dat is echt niet de Enige oplossing :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Heeft ook alles met koude tenen te maken..... :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Mario070 schreef: za 17 december 2022, 10:26 Dat is echt niet de Enige oplossing :wink:
Idd beetje off-topic dit. Maar ik zou eerst eens naar de goede Thaise massage gaan " laat de happy end grapjes maar achterwegen". Het zit namelijk in de pezen en dit is met massage op te lossen. Ik spreek uit ervaring.
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Idd niet de enige maar na 1,5 jaar rust en veel fysio was dit, voor mij, de beste oplossing.
Weer ontopic: ik had ook altijd koude voeten maar nu overgestapt op flats icm merino sokken en geen last meer!
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

vandaag toch maar eens twee dunne lagen sokken geprobeerd, effect hetzelfde, koude tenen. Blijft toch een erg persoonlijke aanpak.
anders ga ik wel op de fiets
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

HuibMM schreef: za 17 december 2022, 22:30 vandaag toch maar eens twee dunne lagen sokken geprobeerd, effect hetzelfde, koude tenen. Blijft toch een erg persoonlijke aanpak.
En doe nu eens een boterhammen zakje tussen de sokken :-q
Dikte van de sokken mag je zelf bepalen en ook de combi dun/dun dik/dun dik/dik.....of iets dergelijks :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Nu we toch off-topic gaan: ik zie een aantal mensen in deze topic reageren die, zo lijkt het, net zo veel last van kou hebben als ik.
Heb eenzelfde vraag als eens op een ander forum gesteld, maar daar was iedereen blijkbaar gezegend met een goedwerkend vaatstelsel.


Ik heb laatst geprobeerd of ik stiekem niet genezen was, door gewoon door te gaan fietsen met dikke handschoenen (ja, handen en voeten gaan na extreme kou gewoon gloeien en blijven dan warm, maar dan is het leed blijkbaar al geleden) en zit nu weer met zeer pijnlijke tenen en vingers.

Verwarmde zooltjes lijken dus een oplossing, maar... voor de mensen met raynoud of winterhanden/-voeten wat niet op te lossen is zonder extern verwarmingselement: hoe doen jullie dit met je handen?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Verwarmde handschoenen :D

Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie