waarmee bescherm ik mijn tenen tegen de winterkou?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik las laatst de tip om je tenen in te smeren met vaseline maar omdat ik dat enkel in spuitbusvorm in de garage had staan en ik vermoed dat.dit niet de juiste soort is 🤔 nog niet geprobeerd. Inmiddels bij een drogist de juiste gehaald en vanmorgen geprobeerd.....het doet geen wonderen, maar het maakt merkbaar een verschil in positieve zin ! 👍
( wel daarna je sokken heel goed wassen 🤐 )
Laatst gewijzigd door gijsje op do 29 december 2022, 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

gijsje schreef: do 29 december 2022, 00:55 ( wel daarna je sokken heel goed wassen 🤐 )
Hierover is ook een topic op het forum :D met alle was tips :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

gijsje schreef: do 29 december 2022, 00:55 Ik las laatst de tip om je tenen in te smeren met vaseline maar omdat ik dat enkel in spuitbusvorm in de garage had staan en ik vermoed dat.dit niet de juiste soort is 🤔 nog niet geprobeerd. Inmiddels bij een drogist de juiste gehaald en vanmorgen geprobeerd.....het doet geen wonderen, maar het maakt merkbaar een verschil in positieve zin ! 👍
( wel daarna je sokken heel goed wassen 🤐 )
Goed voor de machinebouw, maar ook geschikt voor de huid. :-q :-q
Kun je even door.

Afbeelding
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Vriendenvet :tong
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Peelrijder schreef: do 29 december 2022, 13:13 Vriendenvet :tong
:D :D :D
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Ik kom niet zo vaak op dit forum (ja, ik moet me schamen) maar als zweedse met ijzig vikingbloed in m'n aderen moet ik nu natuurlijk reageren. Zit altijd een beetje te gniffelen bij dit soort help-het-is-winter-in-nederland topics. :lol:
FreedomRanger schreef: zo 25 december 2022, 12:27 Er is een Zweeds spreekwoord dat zegt “Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” oftewel “Er bestaat geen slecht weer, wel slechte kleding.”
Dat zeggen we idd :-D Niet zo raar want zonder de juiste kleding bevries je. Tis hetzelfde als dat je in NL als ’t regent een paraplu of regenpak/rubberlaarzen aantrekt. Doe je dat niet dan moet je ook niet zeuren dat je nat wordt. :wink:
Peelrijder schreef: wo 28 december 2022, 21:35 Ik ben de laatste weken het e.e.a. aan het proberen geweest maar het komt wel terug op een punt waar veel Noord-Europeanen al wat vlijtiger in zijn.

'Wen er maar aan' om het maar simpel te zeggen.

Ik probeer nu ook nog steeds zoveel mogelijk in vrij weinig kleding de dag door te komen.

80% van de tijd loop ik in een trainingsbroek & t-shirt rond met soms een softshell vest erover.

En het scheelt na enige tijd wel, voeten en handen blijven warmer als dat ik 2 broeken, 2 shirts een trui, softshell en bodywarmer aanhad.

Nu is dat voor mensen met medische aandoeningen lastiger, maar blijkbaar is het (zoals bijna alles) trainbaar.
Tis hier in Zweden al lang winter (geloof dat ‘t dit jaar ergens in okt begon) en ik leef nog steeds, ondanks dat ik ‘ongetraind’ de winter begon. En dat als koukleumvrouw en ook nog eens zonder extra speklaagjes. :P
Gewoon de juiste kleding, schoeisel en uitrusting (ook in de auto) en alles komt goed.
gijsje schreef: do 29 december 2022, 00:55 Ik las laatst de tip om je tenen in te smeren met vaseline maar omdat ik dat enkel in spuitbusvorm in de garage had staan en ik vermoed dat.dit niet de juiste soort is 🤔 nog niet geprobeerd. Inmiddels bij een drogist de juiste gehaald en vanmorgen geprobeerd.....het doet geen wonderen, maar het maakt merkbaar een verschil in positieve zin ! 👍
( wel daarna je sokken heel goed wassen 🤐 )
De huid invetten doe je omdat je erg snel uitdroogt van ijzige vrieskou, helemaal als het waait. Dus niet omdat je er warmer van wordt. :D
Gebruik een vettige zalf zonder water want anders bevriest de huid alsnog, zijn veel zalfjes op waterbasis dus let goed op. Smeer je gezicht ’s avonds in zodat de zalf erin kan trekken, doe je dit nl ’s ochtends dan leg je een vetlaagje op de huid waaronder je gaat zweten wat weer opvriest. Die vorstschade kan erger zijn omdat je het vaak te laat merkt.
Je gezicht wassen doe je ook alleen in de avond, je wilt nl niet de natuurlijke huidvetten met zeep wegwassen want dan droog je nog meer uit. Dus kleine kinderen gaan met de papresten op de wangen de kinderwagen in. Wel zo makkelijk. :-D
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Ik maak elke winter een paar tochten met fatbike en tentje (in zweden, soms ook Finland/Noorwegen), vaak een paar dagen, maar soms ook een paar weken lang. Gaat prima in de kou. Zonder SPD want dat gaat niet lang goed in sneeuw/ijs. Dus flatpedalen, het liefst zo breed mogelijk met grote gaten zodat er geen grote klomp ijs op groeit. Erg onhandig als je steeds moet stoppen om met een mes/bijltje het ijs eruit te steken.

Normaal gesproken is het hier tussen de -10 en -40, soms warmer maar daar moet je niet van uitgaan want dat is gevaarlijk. Vooral op de fiets kan het gevaarlijk koud zijn, je zit stil en met (rij)wind voelt bv -30 als -40 of kouder.
En met de fatbike in diepe sneeuw (erg zwaar fietsen) moet je zorgen dat je niet gaat zweten want als je daarna weer op gesneeuwploegde weggetjes rijdt of pauze neemt/je tentje inkruipt, bevriest die natte rug en kleding. Daarbij komt de zon bijna niet meer op en zodra het donker is is 't ook echt donker en stervenskoud.
Maar met de juiste kleding gaat 't meestal wel goed. En met échte winterschoenen. Dus niet van die FiveTen schoenen waar ze het woordje ‘winter’ aan hebben vastgeplakt want dat zijn gewoon zomerschoenen. Je voeten zullen binnen een paar minuten in ijsblokken veranderen. En winterschoenen koop je een maatje groter zodat er warme sokken inpassen en je daarna ook nog met je tenen kunt wiebelen.

Afbeelding
Heb momenteel drie paar schoenen waar ik erg tevreden over ben. De beste zijn Columbia Bugaboot III, beschermen tegen -40 maar als koukleumvrouw worden mijn tenen koud bij -30. Dan wordt ‘t afstappen en ff een stukje meehollen zodat de voeten weer warm worden.
Er zijn meerdere Bugaboots zoals Omni-Heat, Celcius Plus en XTM (geloof dat die laatste tot -54 beschermen) en ook zijn er extra ‘wide’ maten. Zijn fijne waterdichte laarzen, met dikke zolen wat belangrijk is bij vrieskou. En ’t zijn zachte zolen zodat ze niet opvriezen en je onderuitglijdt. Verzamelen ook geen ijs tussen de noppen, plus ze zijn betaalbaar, niet onbelangrijk als je al -tig winterschoenen hebt getest en afgekeurd.
Kan er ook redelijk op rennen, dan bedoel ik niet hardlopen maar bv op de slee met de honden.

Ze hebben geen ritsen, gespen of van die domme flappen waar ijs in groeit waardoor ze daarna niet meer open/dicht willen (is niet te doen met dikke handschoenen). Dus gewoon ronde veters die geen water opzuigen en daardoor niet kunnen vastvriezen. Ook geen haakjes waar je de veters langs moet halen want die kunnen afbreken (alles breekt bij -30). Sommige (grote) haakjes kunnen ook gevaarlijk zijn als ze in elkaar grijpen (of ze grijpen het lusje van de veter van de andere schoen) want dan lig je onherroepelijk languit op de grond, met pech met een gebroken enkel of erger. Niet aan te raden bij extreme kou, hongerige wolven, ver weg van de bewoonde wereld enzo. Die schoenen moeten ze verbieden, zijn echt levensgevaarlijk.

Afbeelding
Heb ook spijkers voor onder de hak, erg fijn bij een dikke laag ijs. Ze zitten vast met twee bandjes. Je moet ze alleen afdoen in winkels want ze slopen de vloer.

Als de sneeuw dieper is dan de boots hoog zijn heb ik gaiters/damaskers of hoe die dingen ook heten in het nederlands. Vaak gaat 't goed zonder gaiters doordat de schoenen/schacht erg smal zijn van boven maar als ik lang de fiets moet duwen in kniehoge sneeuw en daarna ook nog een plekje voor de tent moet vrij scheppen dan zijn gaiters heel fijn. Wat ook belangrijk is dat ze goed aan de laars vastzitten anders verzamelen ze van onderen sneeuw.

Afbeelding
Weet het nederlandse woord niet maar dit zijn m’n “förvintern” schoenen; begin van de winter, wat niet hetzelfde is als de herfst. Er zijn hier meer dan 4 seizoenen, namelijk 8 en weet de vertaling niet (m'n nederlands is niet zo goed).
Het zijn Merrell Snowbound Mid WP, beschermen tegen -40 maar bij mij is dat een magere -20. Ze zijn ook lager dan de Bugaboots dus er komt eerder sneeuw in en natte schoenen wil je echt niet als je een paar dagen/weken in een tentje bij -20 of meer bivakkeert. Maar het zijn fijne schoenen, makkelijker aan/uit te trekken dan de Bugaboots en zijn ook waterproof.

Afbeelding
Tot ijs/sneeuw via de bovenkant en de sokken erin komt natuurlijk.

Afbeelding
Ze zijn ook fijn in de vårvintern (lentewinter?) als de gravelpaden in blubber veranderen en je tot de assen kan wegzakken.

Afbeelding
M’n “zomerschoenen” voor in het zweedse/noorse gebergte zijn Salomon Conquist GTX. Daar ligt in juni vaak nog sneeuw en veel smeltwater dus dat vraagt ook goede warme schoenen. Ze hebben veel grip, beschermen de enkels en kunnen tegen scherpe rotsen en flatpedalen. Ook drogen ze snel bij rivieren doorwaden en gaan niet naar dooie aap ruiken. Dat laatste is echt verschrikkelijk als je in een klein tentje woont, of als je ze uittrekt en wilt drogen in een eettentje, jeugdherberg ofzo. :winkie:

Thuis, voor in het bos, op de sneeuwscooter enzo heb ik oa warme Sorel Caribou laarzen. De dikke binnensokken kunnen eruit om te drogen. Soms heb ik ze aan op de fiets maar dat is alleen om bv ff snel naar een meer te fietsen om daar te gaan ijsvissen ofzoiets. Want ze zijn zwaar en onhandig groot, vooral op de fatbike waar je snel op en af moet kunnen springen en je tot je knieën in de sneeuw wegzakt is dat niet te doen.

Dus met de juiste schoeisel en kleding (en ook belangrijk: met de juiste handschoenen) blijf je warm en kom je ver, ook bij -40. En het geeft prachtige mooie avonturen!

Als vrouw heb ik het wel sneller koud, scheelt iets van 5 graden. En dat is echt veel als het koud is. Maar ik heb dan weer het voordeel dat ik geen bevroren penis kan krijgen. Schijnt toch wel lastig te zijn om die warm te houden. :P

Afbeelding
Kom ze weleens tegen in het bos, met handschoenen, muts en een wollen penissok. :D

Afbeelding
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Hafraf schreef: di 3 januari 2023, 17:08 Afbeelding
Kom ze weleens tegen in het bos, met handschoenen, muts en een wollen penissok. :D

Afbeelding
Zweedse humor :lol: :-q
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Peelrijder schreef: di 3 januari 2023, 17:33
Hafraf schreef: di 3 januari 2023, 17:08 Afbeelding
Kom ze weleens tegen in het bos, met handschoenen, muts en een wollen penissok. :D

Afbeelding
Zweedse humor :lol: :-q
Löllemötsje? :D
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Da's vast een fan van de Røt Høt Chøli Pøppers 🙃
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bedankt voor je uitgebreide tips.
Iedereen die het nu nog koud heeft, was gewoon met verkeerd spul op pad.
... en gaan niet naar dooie aap ruiken. Dat laatste is echt verschrikkelijk als je in een klein tentje woont, of als je ze uittrekt en wilt drogen in een eettentje, jeugdherberg ofzo. :winkie:
Daarom hebben ze in Franse berghutten Franse kaas. Dan ruik je de schoenen niet :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 januari 2023, 22:50 Bedankt voor je uitgebreide tips.
Iedereen die het nu nog koud heeft, was gewoon met verkeerd spul op pad.
... en gaan niet naar dooie aap ruiken. Dat laatste is echt verschrikkelijk als je in een klein tentje woont, of als je ze uittrekt en wilt drogen in een eettentje, jeugdherberg ofzo. :winkie:
Daarom hebben ze in Franse berghutten Franse kaas. Dan ruik je de schoenen niet :winkie:
In Zweden hebben ze Surströmming (gefermenteerde haring) daarbij vergeleken is zo een stinkkaasje een variant op Chanel No 5.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Chanel no5 is dan ook een Frans product.
Maar zolang het blik gefermenteerde haring nog dicht is ruik je niets.
Die kazen liggen de hele dag lekker te dampen.
Maar ik heb geen ervaring meer Zweedse hutten. :bier: alleen met Chanel no5
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 januari 2023, 22:50
... en gaan niet naar dooie aap ruiken. Dat laatste is echt verschrikkelijk als je in een klein tentje woont, of als je ze uittrekt en wilt drogen in een eettentje, jeugdherberg ofzo. :winkie:
Daarom hebben ze in Franse berghutten Franse kaas. Dan ruik je de schoenen niet :winkie:
:lol:
Willem Altes schreef: wo 4 januari 2023, 23:06 In Zweden hebben ze Surströmming (gefermenteerde haring) daarbij vergeleken is zo een stinkkaasje een variant op Chanel No 5.
Liever een dooie aap dan een open blik surströmming in m'n tentje!

Een tip voor de man met snor en/of baard. Mocht je ooit surströmming eten (of een poging wagen :winkie: ), hou er rekening mee dat er daarna minstens twee weken lang niemand met je wilt zoenen! Beste is dan ook om je van tevoren te scheren, of geen zoenplannen hebben. :kiss:
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Zag deze (review) net voorbij komen en moest aan dit topic denken. Het wordt weer droger, maar kouder ook. :-q

https://www.fietssport.nl/magazine/mate ... n-van-ekoi
Plaats reactie