waarmee bescherm ik mijn tenen tegen de winterkou?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

FreedomRanger schreef: vr 23 december 2022, 18:47 Ik had ze op de deksel van een pan gelegd waarin ik nasi aan het opbakken was voor mijn ontbijt. Werkte ook 👌
Dat kan natuurlijk ook :P ...maar ik doe ontbijtritten op wat kwark en een ( ongebakken ) banaan...😜
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

FreedomRanger schreef: vr 23 december 2022, 18:47 Ik had ze op de deksel van een pan gelegd waarin ik nasi aan het opbakken was voor mijn ontbijt. Werkte ook 👌
Met sambal worden ze nog wat heter :lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 23 december 2022, 22:46
FreedomRanger schreef: vr 23 december 2022, 18:47 Ik had ze op de deksel van een pan gelegd waarin ik nasi aan het opbakken was voor mijn ontbijt. Werkte ook 👌
Met sambal worden ze nog wat heter :lol:
Nou...daar zeg je wat ! Ik hoorde laatst van iemand dat hij tijgerbalsem/midalgan op z'n tenen smeerde tegen de kou....wellicht dat het met sambal ook werkt 🤪
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op Strava heb je ook een rijder uit Oulu uit Noord-Finland die zich ook professioneel bezighoudt met wintercycling (vanuit de gemeente). Fietspaden worden daar niet vrijgemaakt van sneeuw, maar je kan over sneeuw fietsen. Hij post prachtige foto's van ritten over zeeijs en ritjes in temperaturen die wij in Nederland nog nooit hebben gehad. Ook zijn er dan groepsritjes door kniehoge sneeuw. Misschien kan je dit in het Engels vragen onder een van zijn sneeuwritjes Hij heet Pekka Tahkola. Ze hebben daar echt meer ervaring met kou dan wij.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Willem Altes schreef: za 24 december 2022, 01:03 Op Strava heb je ook een rijder uit Oulu uit Noord-Finland die zich ook professioneel bezighoudt met wintercycling (vanuit de gemeente). Fietspaden worden daar niet vrijgemaakt van sneeuw, maar je kan over sneeuw fietsen. Hij post prachtige foto's van ritten over zeeijs en ritjes in temperaturen die wij in Nederland nog nooit hebben gehad. Ook zijn er dan groepsritjes door kniehoge sneeuw. Misschien kan je dit in het Engels vragen onder een van zijn sneeuwritjes Hij heet Pekka Tahkola. Ze hebben daar echt meer ervaring met kou dan wij.
De Finnen kennende dompelen ze hun sokken eerst onder in wodka, om zich daarna het vuur uit de sloffen te rijden. :lol:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Vandaag ritje door de regen gemaakt in Duitsland, Gok 2 uurtjes lang gefietst met de XC.

Zelf mijn winter schoenen (Sidi Gore 2) hebben na een tijd een kantel punt, en worden ook net zo nat van binnen :)
Bij mij werden ze nat van binnen, toen ik op bepaalde punt de berg af fietste en alle water tegen je aan komt.
Ze zijn gemaakt voor de kou, maar als het regent, na een tijd komt dat er ook wel door heen.

Voor elke weer conditie heb je verschillende mogelijkheden, en het beste zul je nooit krijgen, nahja stoppen met fietsen is een optie.

https://bikerumor.com/sidi-readies-for- ... st-gore-2/
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Tristaan schreef: za 24 december 2022, 18:30 Voor elke weer conditie heb je verschillende mogelijkheden, en het beste zul je nooit krijgen, nahja stoppen met fietsen is een optie.
https://bikerumor.com/sidi-readies-for- ... st-gore-2/
Stoppen met fietsen is NOOIT een optie ... :bier:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

FreedomRanger schreef: za 24 december 2022, 20:02
Tristaan schreef: za 24 december 2022, 18:30 Voor elke weer conditie heb je verschillende mogelijkheden, en het beste zul je nooit krijgen, nahja stoppen met fietsen is een optie.
https://bikerumor.com/sidi-readies-for- ... st-gore-2/
Stoppen met fietsen is NOOIT een optie ... :bier:
Haha, nahja kunt ook Indoor op Hometrainer als het schijt weer is.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Tristaan schreef: za 24 december 2022, 20:09
FreedomRanger schreef: za 24 december 2022, 20:02

Stoppen met fietsen is NOOIT een optie ... :bier:
Haha, nahja kunt ook Indoor op Hometrainer als het schijt weer is.
Hoe zeggen ze dat ook al weer bij Bever? “Niemand is een binnenmens.”

Er is een Zweeds spreekwoord dat zegt “Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” oftewel “Er bestaat geen slecht weer, wel slechte kleding.”
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

FreedomRanger schreef: zo 25 december 2022, 12:27
Er is een Zweeds spreekwoord dat zegt “Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” oftewel “Er bestaat geen slecht weer, wel slechte kleding.”
Volgens de overlevering is het een uitspraak van de Noorse poolreiziger Roald Amundsen: "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær".

De Brit Scott had minder goede kleding richting Zuidpool (en ponies i.p.v. honden) en moest het met z'n leven bekopen.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Willem Altes schreef: zo 25 december 2022, 14:52
FreedomRanger schreef: zo 25 december 2022, 12:27
Er is een Zweeds spreekwoord dat zegt “Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” oftewel “Er bestaat geen slecht weer, wel slechte kleding.”
Volgens de overlevering is het een uitspraak van de Noorse poolreiziger Roald Amundsen: "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær".

De Brit Scott had minder goede kleding richting Zuidpool (en ponies i.p.v. honden) en moest het met z'n leven bekopen.
Het geeft een uitspraak meer cachet door er een beroemd persoon aan te koppelen. Kennelijk is Amundsen een paar Zweden tegengekomen op weg naar de zuidpool. :winkie:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2826
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Willem Altes schreef: za 24 december 2022, 01:03Ze hebben daar echt meer ervaring met kou dan wij.
Ik ben de laatste weken het e.e.a. aan het proberen geweest maar het komt wel terug op een punt waar veel Noord-Europeanen al wat vlijtiger in zijn.

'Wen er maar aan' om het maar simpel te zeggen.

Ik probeer nu ook nog steeds zoveel mogelijk in vrij weinig kleding de dag door te komen.

80% van de tijd loop ik in een trainingsbroek & t-shirt rond met soms een softshell vest erover.

En het scheelt na enige tijd wel, voeten en handen blijven warmer als dat ik 2 broeken, 2 shirts een trui, softshell en bodywarmer aanhad.

Nu is dat voor mensen met medische aandoeningen lastiger, maar blijkbaar is het (zoals bijna alles) trainbaar.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

De een kan er ook gewoon veel beter tegen als de ander.
Ik surf (vandaag ook nog gevaren), fiets regelmatig en campeer ook nog in nov maar heb het veel sneller koud als mijn vrijndin (waar vrouwen het over het algemeen sneller koud hebben als mannen :roll: ). Maar 1500HM klimmen bij 35graden heb ik weer nul problemen mee waar de meesten dan van hun fiets af donderden.
Op de I.C heb ik ook regelmatig gezien dat de een heel anders op koude reageert als de ander en er veel meer last van heeft.
Bij Raynaud (een medewerker op spreekuur bij mij zij laatst ziekte van Renault :lol: :D ) is daar niks trainbaars aan, en is het gewoon aanpassen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2826
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ziekte van Renault :lol:

Ga je dan ineens arrogant doen, wijn zuipen en naar knoflook stinken? :winkie:

Ik kan de hitte ook beter hebben dan de kou, maar het is simpelweg trainbaar (je hebt ook van die fanatiekelingen die gaan Wim Hoffen :o )
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie