waarmee bescherm ik mijn tenen tegen de winterkou?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Jammer dat Columbia de Bugaboot niet meer met accuverwarming maakt.
Ik heb die jaren lang gebruikt voor mijn fotoreizen naar de echt koude bestemmingen.
Nooit koude voeten gehad ook niet als ik wel eens uren stond te wachten bij temperaturen van -20C en lager.
Ik hoefde die dingen nooit hoger dan de laagste stand in te stellen anders werd het me te warm onder de voeten :winkie:

Denk wel dat ze verschrikkelijk oncomfortabel zijn op de fiets.
Warme voeten zeker maar die stijve schacht en de toch wel brede vorm? Maar goed het zal voor de moderne Vikingen het verschil uitmaken tussen wel of niet kunnen fietsen en dan is de keuze snel gemaakt.

/edit
Tegenwoordig rij ik met de Northwave XC Arctic GTX schoenen.
Voeten blijven lekker droog dus ook in de sneeuw en vooral ook lekker warm.
Maatje groter dan normaal en dan is het nog ff sjorren.lol

Zie trouwens dat Futurum ze momenteel in de aanbieding heeft, meteen een paar reserve besteld.

https://www.futurumshop.nl/northwave-ce ... geel.phtml
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

NW Celsius GTX heb ik ook.
Al jaren, dus nog de oudere uitvoering zonder boa sluiting.
Droog en warm, terwijl in andere winterschoenen altijd koude voeten had.
Alleen mn Meindls zijn warmer, maar die fietsen minder fijn :wink:
Ironisch genoeg vlak na de aanschaf naar het zuiden verhuist, maar hier sneeuwt het ook af en toe, en dan zijn alle Spanjaarden jaloers :lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Die BOA sluiting van NW ben ik dan weer niet zo kapot van.
Je hebt eigenlijk twee handen nodig om ze te lossen.
Dan vind ik de echte BOA zoals ik die op de Kestrels heb een stuk fijner werken.
(Je mist daar dus niets aan :bier: )
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben sowieso geen fan van de boa sluiting omdat er ook modder (of ijs) in kan komen.
Heb ze op mn Sidis gehad, was er niet kapot van.
Maar heel blij met mn NW Celsius GTX, ookal is het maar voor een paar keer per jaar.
Zodra het hier sneeuwt ga ik de bergen in, en dan komen ze uit de kast :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Als je helemaal geen koude voeten meer wilt hebben, word wel stijf fietsen denk ik met flatpedals.

La Sportiva G2 SM, ideel voor hoogte tot 6000meter zonde koude voeten te krijgen, Inclusief binnen schoen. :lol: :lol:

Afbeelding
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Los van de schoenen is de tip van Hafraf. Afstappen en een stukje voluit rennend gaan sprinten, denk ik een hele goede tip. Van dat sprinten krijgt de bloedsomloop in je tenen een impuls.

Moet je alleen uitkijken dat je niet uitglijdt.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Echtniet
Daar wordt je moe van :o
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Spec4ever schreef: di 24 januari 2023, 09:25 Echtniet
Daar wordt je moe van :o
Jij rijdt zeker op een e-bike?
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Net als jou alleen ik met een 30Nm motortje en jij met een motor van 150Nm :winkie: :bier: :lol:
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Dubbel post
Laatst gewijzigd door Spec4ever op ma 30 januari 2023, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

ThaSingleTrackMastah schreef: za 21 januari 2023, 20:04 Ben sowieso geen fan van de boa sluiting omdat er ook modder (of ijs) in kan komen.
Heb ze op mn Sidis gehad, was er niet kapot van.
Maar heel blij met mn NW Celsius GTX, ookal is het maar voor een paar keer per jaar.
Zodra het hier sneeuwt ga ik de bergen in, en dan komen ze uit de kast :wink:
Ik ben er juist wel blij mee, vooral met koud en nattig weer.
Hiervoor had ik gewoon veters en met koude handen is het een drama om natte bevroren veters los te krijgen.
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Holenbeer schreef: wo 25 januari 2023, 13:49 Ik ben er juist wel blij mee, vooral met koud en nattig weer.
Hiervoor had ik gewoon veters en met koude handen is het een drama om natte bevroren veters los te krijgen.
Een goede winterschoen (en schaatsen, snowboardboots etc) heeft ronde waterdichte veters of anders zijn ze ook los te koop. Zijn van die heavy duty veters die ook in goede werkschoenen zitten. Vaak van kevlar, nylon oid en zijn waterproof, hittebestendig, 'onbreekbaar', kunnen tegen chemicaliën etc (soort paracord) dus zeer geschikt voor lassers, brandweer, machinisten, militairen en fatbikers. :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij mijn winterschoenen zitten de (ronde) veters geheel onder een spatwaterdichte flap die met klitteband op zn plek blijft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

Hafraf schreef: wo 25 januari 2023, 22:24
Holenbeer schreef: wo 25 januari 2023, 13:49 Ik ben er juist wel blij mee, vooral met koud en nattig weer.
Hiervoor had ik gewoon veters en met koude handen is het een drama om natte bevroren veters los te krijgen.
Een goede winterschoen (en schaatsen, snowboardboots etc) heeft ronde waterdichte veters of anders zijn ze ook los te koop. Zijn van die heavy duty veters die ook in goede werkschoenen zitten. Vaak van kevlar, nylon oid en zijn waterproof, hittebestendig, 'onbreekbaar', kunnen tegen chemicaliën etc (soort paracord) dus zeer geschikt voor lassers, brandweer, machinisten, militairen en fatbikers. :-D
Ik kan niet anders dan jou gelijk geven, omdat er tussen 'jouw kou' en 'mijn kou' waarschijnlijk 40 graden zit :lol:
Maar er zullen inderdaad vast betere oplossingen zijn dan de schoenen met platte reguliere veters die ik gebruikte. Nu een BOA achter een beschermende flap, wat me prima bevalt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niet overdrijven, als het bij jou echt 40° kouder is, dan vriezen je veters niet vast, omdat er dan geen vloeibaar water is om te bevriezen :wink:
Maar je boa's zitten onder een flap en dat is goed.
Afgelopen winter had mn maat een boa van zn snowboard schoen gesloopt, zat ijs in.
Op de piste met handschoenen krijg je zo'n ding ook niet meer goed terug in elkaar...
Gelukkig had iemand ducttape bij zich.
(Geen idee waarom, maar dat kwam goed van pas)
Naderhand bleek er ook een onderdeeltje zoek, dus de rest vd tijd heeft hij z'n boot dicht getaped en thuis nieuwe boa besteld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie