Sram gx axs met shimano cassette.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2648
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 26 december 2022, 23:17 Kettinglengte bepaal je op het grootste kransje.
Ik niet (meer). Ik vind het toch praktischer om de langst mogelijke ketting te monteren waarbij deze op het kleinste kransje nog net goed op spanning blijft. Wel rekening houden met sag en slijtage.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Juist op het kleinste kransje heb je goede kettingspanning nodig, dus dan mag het wel wat korter. Zo kort als het grootste kransje toestaat.
Als de kooi te ver terug draait, dan trekt je vering bij invoeren mogelijk de kooi de verkeerde kant op. Ook onhandig.
Je moet dus opletten wat je doet, niet iets om algemeen te adviseren lijkt mij
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Arno1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 28 december 2011, 00:54
Mijn mountainbike: Starling Murmur trail

Maakt het bij zo’n Sramano setup (AXS shifter en derrie, Shimano ketting) nog veel uit voor schakelen en geluid of je:

- Met een non-Shimano (bv Wolf Tooth) blad rijdt?

- Met een non-Shimano cassette (Garbaruk, of iets anders metaalkleurigs) rijdt.

Of dan liever ook maar een ander merk ketting.. Achtergrond: blad en cassette wat mooi kleurt bij eeWings cranks. Kan zijn dat ik er flink spijt van krijg geen zwart blad/cassette te hebben genomen vanwege het poetsen :winkie:
- Not all who wander are lost -
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2648
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: di 27 december 2022, 14:23 Juist op het kleinste kransje heb je goede kettingspanning nodig, dus dan mag het wel wat korter. Zo kort als het grootste kransje toestaat.
Als de kooi te ver terug draait, dan trekt je vering bij invoeren mogelijk de kooi de verkeerde kant op. Ook onhandig.
Je moet dus opletten wat je doet, niet iets om algemeen te adviseren lijkt mij
Juist wanneer op het kleinste kransje de kooi bijna horizontaal naar achteren staat dan is de ketting spanning het hoogst en is de ketting maximaal om de krans gewikkeld.

(Tekst aangepast)
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor zover ik weet bepaal je de kettinglengte op de grootste combinatie omdat de meeste schade veroorzaakt kan worden als dat niet goed is. Met een te korte ketting trek je de boel aan gort, met een te lange ketting klappert het wat op de kleinste combinatie (en in het slechtste geval klappert de ketting eraf).

Vooral bij een fully (waar volgens mij veel mensen vergeten/te gemakzuchtig zijn om de boel te checken over de totale veerweg) is dat risico aanwezig als de boel eens flink in veert terwijl de ketting op de grootste krans ligt.

Het kan zomaar zijn dat je met beide methodes vaak op dezelfde kettinglengte uitkomt, maar ik heb liever een net wat te lange dan een net wat te korte ketting. Dus ik meet op de grootste combinatie...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2648
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: do 29 december 2022, 10:12
Het kan zomaar zijn dat je met beide methodes vaak op dezelfde kettinglengte uitkomt, maar ik heb liever een net wat te lange dan een net wat te korte ketting. Dus ik meet op de grootste combinatie...
Ik ben het helemaal met je eens dat een te korte ketting funest is, maar je logica ontgaat me. Juist op de kleinste krans kun je bepalen wat de langste ketting is die je aan kunt. Nog langer en hij wordt niet meer gespannen door de derrie en dat mag natuurlijk nooit.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zal in de praktijk weinig uitmaken hoe je meet. Ik neem aan dat jij nog de kettinglengte controleert op de grootste combinatie om ook aan die kant veilig te zitten voor je gaat rijden. Net zoals ik de boel nog even op de kleinste combi leg om te kijken of dat goed gaat.

Als je een geschikte derailleur voor je specifieke setup hebt zal de ketting zowel de strakste als de meest losse stand zonder problemen aankunnen. Pas als je een derailleur met te weinig capaciteit gemonteerd hebt wordt het gevaarlijk... :tong
Maar in een dergelijk geval heb ik dus de kettingspanning-problemen liefst op de kleinste combi.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als kleinste kransje heb je 9, 10 of 11.
Dat maakt weinig uit.
Als grootste heb je 42, 46, 50 of 51.
Dat scheelt nogal.
Ook daarom de lengte bepalen op het grootste kransje.
Als je ketting om het grootste kransje past en slap hangt op het kleinste is er niets aan de hand, behalve dat je de verkeerde derailleur hebt :wink:

Als het voor jou (Mad Wally) werkt, prima.
Maar als algemeen advies is het gevaarlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Ik heb het vandaag even gecheckt met hulp van deze video

Dus volgens de methodes van de video's zou de Shimano methode de ketting lengte perfect zijn.

Via de sram methode: shock leeg laten lopen, en zoals in de video, zou ik 3 links (zonder quicklink want daar spreekt hij niet van) te kort komen.
Kan dat kloppen?
Of is hier een betere methode om dat te checken?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ketting op het grootste kransje ,vering helemaal leeg , en dan kijken of de derailleur nog ruimte heeft om circa 1cm naar voren te bewegen.(bij 1 x setup)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

sandercl schreef: za 31 december 2022, 15:48 Ik heb het vandaag even gecheckt met hulp van deze video

Dus volgens de methodes van de video's zou de Shimano methode de ketting lengte perfect zijn.

Via de sram methode: shock leeg laten lopen, en zoals in de video, zou ik 3 links (zonder quicklink want daar spreekt hij niet van) te kort komen.
Kan dat kloppen?
Of is hier een betere methode om dat te checken?
Als je een Shimano derailleur hebt, dan volg je de Shimano manier.
Bij een Stam volg je de Stam manier.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Als ik nieuwe kettingen koop dan breek ik de oude, leg die naast de nieuwe, tel het aantal schakels en kort de nieuwe kettingen op die lengte af.
Nieuwe cassette met meer of minder tanden van het grootste blad? Zelfde aantal schakels meer of minder.
Voorblad? Idem ditto.
Nog nooit enig probleem gehad daarmee.
Hell no, ik leg die nieuwe ketting erop en controleer verder niet eens of het goed is.
Zie dus echt niet in waarom ik een shock zou moeten laten leeglopen?
Maar ik zal wel te gemakkelijk denken? :~

En dat doe ik zowel met S-RAM alswel Shimano zo
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

hanjovdberg schreef: vr 9 december 2022, 10:06 Ik zie vaker de wens naar upgrade AXS voorbij komen.

Ben wel benieuwd naar je motivatie?
- minder kabels
- schakelzekerheid
- mooier
- ?

Wat ik vooral zie is dat de marketing van SRAM aardig lukt. 8)

Overigens is een upgrade naar XTR shifter+derailleur denk ik nog altijd een betere optie.
Als je weer eens deze kant op komt mag je de SL wel eens lenen en/of de Stumpie met XTR en Jagwire kabels.
Wedden dat je AXS XX1 prettiger schakelen vind?
Zelf nooit verwacht, maar het is gewoon altijd ook al zie je het derailleur bijna niet meer door de modder met een tikje op de shifterbutton pats raak in de goede versnelling.
Het fine tunen via de app is gewoon magistraal, geen gepiel met een beetje verder in of uit draaien en zoeken.
Gewoon crank ronddraaien, schakelen, puntje erbij, luisteren en vervolgens puntjes eraf of erbij totdat het nagenoeg geruisloos schakelt en loopt.
Ik ben fan en ik heb dus ook de rainbowketting en cassettes die dus volgens de geleerden hier achterlijk duur zijn, omdat ze A een duidelijk langere standtijd hebben dan alle andere spul dat ik ooit gereden heb én B omdat ik het super vind uitzien. (Ben uiteraard een patser natuurlijk) en omdat het het meest geruisloze en soepelste draait.

Afbeelding
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik nieuwe kettingen koop dan breek ik de oude, leg die naast de nieuwe, tel het aantal schakels en kort de nieuwe kettingen op die lengte af.
Nieuwe cassette met meer of minder tanden van het grootste blad? Zelfde aantal schakels meer of minder.
Voorblad? Idem ditto.
Daar maak je een denkfout.
De ketting gaat maar half rond het tandwiel (zowel voor als achter) dus je moet de helft vh verschil tellen.
(en dan weer afronden op een even aantal schakels)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Lol dat doe ik ook, soms sla je een stap over omdat je dat zo gewoon bent te doen dat je er niet meer over nadenkt.

Gelukkig was jij wakker :-q
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Plaats reactie