Sram gx axs met shimano cassette.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kijk dat zijn mooie argumenten. Ga ik zelf ook nadenken ... :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik had op mijn Ibis Ripmo XO-Eagle zitten en met een nieuwe binnen/buitenkabel schakelt dat super, alleen door de kabelloop is er maar weinig voor nodig voor een hoop gevloek/.misschakelen etc. Fokking frustrerend als je bij een parcours als Spaarnwoude waar ze wat pokke klimmen hebben niet snel naar lichter kan als dat nodig is. :evil:
Voor de rest is de Ibis nog steeds voor mij de ideale fiets dus GX-AXS erop en weer helemaal verliefd.

nb: Bij Bikediscount hebben ze daarin best goede aanbiedingen!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar dan de grote hamvraag. Is het ook compatibel met 11 speed? Of ben je dan verplicht over te gaan op 12 speed?

Edit: ik lees dat Sram met een firmware update de road shifters Red en Rival wel deze optie heeft meegegeven. Zou je toch mogen verwachten dat dit ook beschikbaar is/komt voor MTB. 11 speed is nog lang niet weg.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Vandaag gx axs upgrade kitje besteld bij math salden voor 399 met gratis levering.

Ben benieuwd hoe het werkt!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

hanjovdberg schreef: za 17 december 2022, 13:35 Maar dan de grote hamvraag. Is het ook compatibel met 11 speed?
SRAM 11en 12 speed zijn uitwisselbaar. Ik heb het simpel gedaan door de slag met limit schroef op de grote pannekoek tot de 11 te begrenzen.

Welke 11 speed cassette wil je gebruiken?

Mijn mix was met een 11speed 10-42 en die is identiek aan de eerste 11 gangen van de 12speed Eagle. Wil je een 11speed 11-50 steken moet je de pannekoek (50) op de 12 zetten en de limit schroef voor "2" op de kleinste krans gebruiken, dat heb ik dus nog niet gedaan

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Heckler40 schreef: zo 18 december 2022, 11:38
hanjovdberg schreef: za 17 december 2022, 13:35 Maar dan de grote hamvraag. Is het ook compatibel met 11 speed?
SRAM 11en 12 speed zijn uitwisselbaar. Ik heb het simpel gedaan door de slag met limit schroef op de grote pannekoek tot de 11 te begrenzen.

Welke 11 speed cassette wil je gebruiken?

Mijn mix was met een 11speed 10-42 en die is identiek aan de eerste 11 gangen van de 12speed Eagle. Wil je een 11speed 11-50 steken moet je de pannekoek (50) op de 12 zetten en de limit schroef voor "2" op de kleinste krans gebruiken, dat heb ik dus nog niet gedaan

Enjoy!!
Het liefst dan ook nog met een 11 speed Shimano 11-46 (42 zou voor NL ook nog kunnen overigens 8) ) xt cassette rijden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik heb 11/36 :oops: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mario070 schreef: zo 18 december 2022, 11:45 Ik heb 11/36 :oops: :wink:
11 speed met Sram AXS?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

hanjovdberg schreef: zo 18 december 2022, 11:39 Het liefst dan ook nog met een 11 speed Shimano 11-46 (42 zou voor NL ook nog kunnen overigens 8) ) xt cassette rijden.
Zit tussen 42 en 50 in. Nu heb ik een XT 46 wel in een SRAM "42" setup gebruikt en met de b-schroef goed werkend gekregen. Maar dat was 11 speed op 11speed mix.

Jij doet wel een stapje meer qua mixen en Eagle is volgens sommigen gevoelig. YMMV.

Misschien dat iemand anders het gedaan heeft.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mario070 schreef: zo 18 december 2022, 11:45 Ik heb 11/36 :oops: :wink:
Dan kan alles :lol:

Is wel een hoop €€ m mee te "proberen"

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Heckler40 schreef: zo 18 december 2022, 11:38
hanjovdberg schreef: za 17 december 2022, 13:35 Maar dan de grote hamvraag. Is het ook compatibel met 11 speed?
SRAM 11en 12 speed zijn uitwisselbaar. Ik heb het simpel gedaan door de slag met limit schroef op de grote pannekoek tot de 11 te begrenzen.

Welke 11 speed cassette wil je gebruiken?

Mijn mix was met een 11speed 10-42 en die is identiek aan de eerste 11 gangen van de 12speed Eagle. Wil je een 11speed 11-50 steken moet je de pannekoek (50) op de 12 zetten en de limit schroef voor "2" op de kleinste krans gebruiken, dat heb ik dus nog niet gedaan

Enjoy!!
Dat klopt dus niet! Ik dacht dit ook met als gevolg dat hier een mooie 11 speed garbaruk in de kast ligt. De pitch tussen de kransjes verschilt iets. Vooral op een parkours als kwintelooijen merk je dat je de combinatie AXS met 11 speed cassette niet netjes krijgt. Op de meeste andere rondjes gebruik je minder range en merk je het niet of nauwelijks.

Verder schakelt m’n analoge x01 & GX op de enduro niet slechter, afwezigheid kabel is fijn, op m’n enduro houden de verhalen over chain slap me tegen om over te stappen. Die chain-slap is op de nl xc rondjes geen probleem, hoewel de analoge opzet stiller was.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

AXS is met Shimano 12 sp te gebruiken , echter kan je de gaptool weg gooien , en gewoon op gevoel afgaan :-D

Als basis heb ik afgesteld op het 1 na grootste tand blad , en net zo lang aan de "b" schroef gedraaid dat de derailleur er circa 5 mm onder stond .
Toen maar gaan schakelen en voila , ging goed . :D , maar komend van XT SGS heb ik toch de ketting met twee schakels in gekort . Schakelde net weer wat betere en stiller ,ook omdat de ketting op het kleinste blad (10) de schainstay raakte , de KMC ketting heb ik in het gele archief weg weg gelegd en er CN -M8100 ketting op gelegd .Gek genoeg krijg ik geheel stiller op een M6100 cassette dan op een M8100 cassette , met gelijke slijtage :o Maar niet echt boeiend :wink: :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Snelle Buffer schreef: zo 18 december 2022, 14:31 AXS is met Shimano 12 sp te gebruiken , echter kan je de gaptool weg gooien , en gewoon op gevoel afgaan :-D

Als basis heb ik afgesteld op het 1 na grootste tand blad , en net zo lang aan de "b" schroef gedraaid dat de derailleur er circa 5 mm onder stond .
Toen maar gaan schakelen en voila , ging goed . :D , maar komend van XT SGS heb ik toch de ketting met twee schakels in gekort . Schakelde net weer wat betere en stiller ,ook omdat de ketting op het kleinste blad (10) de schainstay raakte , de KMC ketting heb ik in het gele archief weg weg gelegd en er CN -M8100 ketting op gelegd .Gek genoeg krijg ik geheel stiller op een M6100 cassette dan op een M8100 cassette , met gelijke slijtage :o Maar niet echt boeiend :wink: :-q
Heb hier ook nog wat liggen opzoeken hierover. Blijkbaar is de afstelling toch anders dar full sram.
En moet het afgesteld worden op 41 mm van de cassette tot het middelpunt(schroefje van het wieltje) van de bovenste pulley wheel.

Kan je dat eens nameten of dat klopt?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

paulus1981 schreef: zo 18 december 2022, 14:11 .. De pitch tussen de kransjes verschilt iets. Vooral op een parkours als kwintelooijen merk je dat je de combinatie AXS met 11 speed cassette niet netjes krijgt. Op de meeste andere rondjes gebruik je minder range en merk je het niet of nauwelijks.
Dit dus. De ratio van een 11- en 12-speed Sram derailleur is wel hetzelfde (X-actuation, wat anders is dan Exact actuation), maar de shifter bepaalt dan uiteindelijk hoe ver de derailleur zijdelings verplaatst per klik van de shifter.

Of AXS in staat is om het verschil tussen de 11- en 12-speed cog pitch aan te kunnen door het spul anders te programmeren weet ik niet. Ben nog van de analoge schakelaars :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

kermit schreef: di 20 december 2022, 11:42
paulus1981 schreef: zo 18 december 2022, 14:11 .. De pitch tussen de kransjes verschilt iets. Vooral op een parkours als kwintelooijen merk je dat je de combinatie AXS met 11 speed cassette niet netjes krijgt. Op de meeste andere rondjes gebruik je minder range en merk je het niet of nauwelijks.
Dit dus. De ratio van een 11- en 12-speed Sram derailleur is wel hetzelfde (X-actuation, wat anders is dan Exact actuation), maar de shifter bepaalt dan uiteindelijk hoe ver de derailleur zijdelings verplaatst per klik van de shifter.

Of AXS in staat is om het verschil tussen de 11- en 12-speed cog pitch aan te kunnen door het spul anders te programmeren weet ik niet. Ben nog van de analoge schakelaars :D
Ik zag ergens een Chinese digitale set voorbij komen die heeeeelemaal instelbaar is en het klinkt ook best logisch dat dat kan. Sram heeft die behoefte blijkbaar niet :)

Uitgezonderd dan dat 12speed etap shifters backwards compatible zijn met 11 speed derailleur.
Plaats reactie